Herman het vriendschapsbrood/cake

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Herman het vriendschapsbrood/cake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:16

Zo'n 25j geleden kwam Herman voor het eerst in mijn leven. Ik leerde hem kennen via mijn moeder die hem weer heeft leren kennen via iemand anders. De liefde sloeg meteen over, maar al snel verdween hij uit mijn leven en al ruim 25j heb ik Herman helaas niet meer gezien.

Nu hebben we gelukkig tegenwoordig internet. Dus ik ben zelf mijn geliefde Herman gaan opzoeken. Ik heb hem gevonden en ik denk dat ik het contact zelf ga opstarten en dan hem laat kennis maken met andere vrienden en familie.

Zijn er meer mensen die Herman kennen?

Wil je zelf het contact opstarten dan kan dat!

De verzorging en het startersrecept:

https://receptidee.nl/recipe/herman-het ... hapsbrood/
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op Gisteren, 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Roihi

Re: Hermans het vriendschapsbrood/cake

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:20

Herman ja,die ken ik ook nog wel, dat is idd al heel erg lang geleden.

Leuk dat je het recept deelt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:21

Jazeker, mijn moeder had die vroeger ook. Geen idee of het toen gelukt is met de verzorging.

Het was laatst ook op de radio bij Kai op Joe. Heb daar zo om gelachen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Ja het vriendschapsbrood, die kreeg mijn moeder vroeger ook wel eens. Met zo'n oud briefje erbij :=

Ik weet niet meer hoe het nou precies smaakte maar vond hem altijd wel lekker. Vond het idee wel een beetje goor dat datzelfde spul dan jarenlang van hot naar her ging :=

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:54

pmarena schreef:
Ja het vriendschapsbrood, die kreeg mijn moeder vroeger ook wel eens. Met zo'n oud briefje erbij :=

Ik weet niet meer hoe het nou precies smaakte maar vond hem altijd wel lekker. Vond het idee wel een beetje goor dat datzelfde spul dan jarenlang van hot naar her ging :=

Haha over dat laatste heb ik nog nooit nagedacht eigenlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:06

Oeh flashback naar de 90ies!

Britta31

Re: Herman het vriendschapsbrood/cake

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

Er was toch ook zoiets als een Kefirplantje dat doorgegeven werd.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:39

Ooohh haha ja hier was dat ook een heel ding! Ik vond het wel lekker. Kon ook met appel ofzo erdoor.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:28

Mijn tante maakte dat altijd, best lekker. Beetje kruising tussen cake en brood in. Met rozijnen en krenten. Dat is dan 45 jaar geleden.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:31

Oh Herman! Die ken ik ook van heel lang geleden (denk ook zo'n 45 jaar idd). Zat toen ook een hele leuke tekst bij en we hebben maanden Hermannen gegeten. Super leuk!

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Ik heb een beetje context nodig, haha! Ik snap dat dit een Cake is, maar begrijp ik nou goed dat je er briefjes in moet doen?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:17

Herman is een beslag dat je laat gisten, dan wordt het verdeeld over een aantal porties, die geef je weer door en 1 portie houdt jezelf en bak je af. Bij die andere porties die je doorgeef, komt een briefje met gebruiksaanwijzing.
Zo blijft het beslag rondgaan.
Echt jeugdsentiment :')

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:18

Herman! Dat is hier ook al een jaar of 35 geleden!

Paardjebont, je kreeg er een briefje bij met verzorginstructies. Met ingrediënten toevoegen en genoeg tijd om te gisten kon je dan na een paar weken verschillende porties doorgeven en van het overgebleven deel zelf een cake bakken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:20

gillian schreef:
Herman is een beslag dat je laat gisten, dan wordt het verdeeld over een aantal porties, die geef je weer door en 1 portie houdt jezelf en bak je af. Bij die andere porties die je doorgeef, komt een briefje met gebruiksaanwijzing.

Ik krijg echt met terugwerkende kracht smetvrees dat ik dat gegeten heb. :=

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:21

Hahaha, je leeft nog toch :')

Ik denk dat ik em ga maken, leuk voor zoon en neefjes en nichtje :D

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:26

gillian schreef:

Ah wat leuk! misschien ook leuk om te doen met vriendinnen! het ziet er ook wel lekker uit!

paardjebont

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:28

gillian schreef:

Miran schreef:
Herman! Dat is hier ook al een jaar of 35 geleden!

Paardjebont, je kreeg er een briefje bij met verzorginstructies. Met ingrediënten toevoegen en genoeg tijd om te gisten kon je dan na een paar weken verschillende porties doorgeven en van het overgebleven deel zelf een cake bakken.

Ah wat leuk! misschien ook leuk om te doen met vriendinnen! het ziet er ook wel lekker uit! enige probleem is denk ik de hygiene maar in princiepe moet het in de oven toch?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:33

Ja hier ook gehad... en zuurdesem brood werkt toch op de zelfde manier dus kan prima _/-\o_ :')

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:37

Herman, dat is echt pure nostalgie van ruim 30 jaar geleden hier. De kinderen vonden het zó lekker dat we uiteindelijk het gist mengsel niet meer weggaven maar er zelf vele Hermannekes van bakten. De vriezer lag er vol mee.
Ik zat er laatst al over te denken om het eens op te gaan starten nadat ik een recept op internet gevonden had. Ik ga het ook proberen, lekker!

En inderdaad,zelfde principe als zuurdesem, je geeft enkel het gist mengsel door. Niks vies aan.
.