Dyslexie-vriendelijke boeken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NienkeThella

Dyslexie-vriendelijke boeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:22

Hoi allemaal :)

Ik ben op zoek naar dyslexie-vriendelijke versies van boeken.

Zelf lees ik erg graag en heb ik inmiddels een uitgebreide collectie boeken :o Elke keer als de vriendin van mijn broer mijn boekenkast ziet zegt ze dat ze zo graag weer zou willen lezen.

Nu is het zo dat ze met lezen erg last heeft van haar dyslexie en dat dat haar terughoudend maakt boeken te kopen. Ze is binnenkort jarig en ik zou haar zo graag één of meerdere boeken willen geven.

Ik weet dat er de laatste tijd wat meer ontwikkelingen zijn op het gebied van versies van boeken speciaal voor lezers met dyslexie, bijvoorbeeld met een speciaal lettertype of een ander kleur papier.

Ik heb online al een plastic overlay gevonden met verschillende kleuren die men over een pagina kan leggen zodat de pagina een andere kleur heeft. De vriendin van mijn broer heeft me namelijk verteld dat ze beter leest als de pagina roze is.

Nu ben ik nog op zoek naar dyslexie-vriendelijke versies van boeken voor volwassenen. Ik kan best veel vinden voor kinderen, maar eigenlijk niets voor volwassenen. Ik zoek fysieke boeken, het liefst in het Engels. Weet iemand een website waar ik dat soort boeken zou kunnen kopen?

Als er mensen zijn die ervaring hebben met dit soort aangepaste boekversies hoor ik het graag :D. Ik weet dat het niet een “one-size-fits-all” concept is, en dat maakt het zo lastig. Ik ben bang dat ze misschien teleurgesteld is in het cadeau, vooral als het eventueel niet lukt om het boek fijn te kunnen lezen. Is het dan beter dat ik dan een ander cadeau verzin?

Elk advies is welkom! <3

troi

Re: Dyslexie-vriendelijke boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:56

Dyslexie is ellendig!

Zou ze luisterboeken leuk vinden? Er zijn veel boeken tegenwoordig zo te krijgen

zonneglans

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Je kunt haar ook een jaar abonneren op passend-lezen.nl. Ik heb 2 dyslectische kinderen en die zijn gratis lid. Je moet wel een verklaring indienen volgens mij, maar dan kun je boeken bestelling in Jumbo-letters. Voor mijn meiden een uitkomst.

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:01

troi schreef:
Dyslexie is ellendig!

Zou ze luisterboeken leuk vinden? Er zijn veel boeken tegenwoordig zo te krijgen

Goed punt, dank je wel! :) Ik had haar een tijdje geleden gevraagd of dat iets voor haar is, maar ze heeft toch liever een fysiek boek.

Wel is het een idee om in mijn achterhoofd te houden! Misschien is een abonnement op bijv. storytel dan een alternatief :D

NienkeThella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:04

zonneglans schreef:
Je kunt haar ook een jaar abonneren op passend-lezen.nl. Ik heb 2 dyslectische kinderen en die zijn gratis lid. Je moet wel een verklaring indienen volgens mij, maar dan kun je boeken bestelling in Jumbo-letters. Voor mijn meiden een uitkomst.

Bedankt voor de tip! <3 Die website kende ik nog niet! Zijn de boeken met Jumbo-letters ook voor volwassenen? Ik kan op de website alleen zien dat het speciaal voor de jeugd is.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:13

Is een e-reader een mogelijkheid voor haar?
Er zijn speciale dyslexie fonts die ze kan installeren op een ereader, en ook italics, bold en fontsize kunnen daarop aangepast worden.

https://opendyslexic.org/

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:39

NienkeThella schreef:
zonneglans schreef:

Bedankt voor de tip! <3 Die website kende ik nog niet! Zijn de boeken met Jumbo-letters ook voor volwassenen? Ik kan op de website alleen zien dat het speciaal voor de jeugd is.

Ja die zijn er, voor volwassenen is er bij de bieb een kleine afdeling voor.
Wellicht dat je daar ook nog inspiratie op kan doen.:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:03

Fysieke boeken die aangepast zijn of kunnen worden zijn lastiger te vinden en kostbaar. Als een e-reader ook acceptabel is, dan komen er veel mogelijkheden met kleur, lettergrootte en font aanpassingen binnen bereik en als het bestand het toelaat nog text-to-speech ook. Dan kan de tekst voorgelezen worden zonder de extra kosten voor een luisterboek dat speciaal ingesproken is. Hele scala opties voor visuele beperkingen komt dan namelijk binnen bereik.

Maar als een kleur filter werkt, kan die dan niet makkelijker op een bril? En in dat kader van wat ik weet wil een prismabril wel eens helpen om de friemel dingen die letters/woorden zijn stil te laten staan.
Dus welk hulpmiddel zou haar meer helpen, want lezen is niet enkel ontspanning en lol (hoe fijn en zeker belangrijk ook), iets wat ook helpt voor die overheidsbrieven, internet, enz. toegankelijk maken zou haar ook een stuk meer vrijheid geven dan enkel aangepaste boeken.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:20

Ik adviseer mijn leerlingen die (om wat voor een reden dan ook) moeite hebben met lezen altijd om het boek wel fysiek in handen te hebben en te lezen, maar ondertussen het luisterboek te luisteren. Dit helpt ze echt enorm en ze hebben toch de feeling van een papieren boek in de handen, en het echte lezen. Wellicht kan je eens zoeken naar een boek dat je fysiek kan geven, maar waar ook een luisterboek van beschikbaar is, tegenwoordig is dat bij de meeste boeken wel het geval.
Zo heb ik echt al bij veel VWO6-examenleerlingen, die best veel en ook moeilijke literatuur moeten lezen, het leesplezier terug weten te brengen, omdat het op deze manier wél lukt!