welke electrische fiets brugpieper

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

welke electrische fiets brugpieper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:00

Mijn dochter gaat volgens jaar naar het voortgezet onderwijs ( owww ik word oud!!)
De nieuwe school ligt op een 10 km afstand van ons huis. Dat is niks vergeleken met de 23 km die ik vroeger moest fietsen maar.... maar ze moet door een bos en een langs een overlast gevend AZC.
Dat vind ik zeker in de donkere ochtenden nogal spannend en een dingetje.
Grote groepen fietsen er niet ( klein dorp in middle of nowwhere ) dus ze zal vermoedelijk ook vaker alleen of met 2e fietsen
Nu ben ik alvast aan oriënteren op een electrische fiets maar wat een hoop keuze
Voor midden of achter motor? is duur beter, is betaalbaar slecht?

Wat voor fiets hebben jullie en welke tips? Budget is niet oneindig, zeker niet aangezien haar huidige fiets gemiddeld 10 keer per week omvalt en ik er niet vanuit ga dat haar lompigheid daarin nu ineens overgaat nu ze een dure fiets krijgt maar ik wil ook geen miskoop doen
Fatbike gaat het absoluut niet worden

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:01

Waarom elektrisch? Die hadden wij vroeger ook niet en 10km is prima simpel te trappen hoor. En als zo'n fiets dan valt, dan is dat niet zo erg.

Ik heb nog steeds geen elektrische fiets hier.

rien10

Re: welke electrische fiets brugpieper

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:08

De vraag is niet: zal ik het doen, de vraag is welke fiets.

TS ik zou naar een fietsenmaker gaan en daar je vraag neerleggen. Laat je dochter proefrijden op verschillende fietsen, bepaal je budget en maak dan je keuze. Ik zou gaan voor een fietsenmaker dichtbij zodat ze de fiets lopend kan halen als hij ter reparatie of servicebeurt is geweest.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:11

Kies inderdaad voor een bekend merk en een fysieke winkel, niet voor een vaag merk van een online prijsvechter.
Meerdere lokale fietsenmakers hier weigeren fietsen die niet bij hen gekocht zijn, als die fiets dan iets mankeert wat groter is dan een lekke band of afgelopen ketting zit je. En voor die vage exemplaren zijn reserveonderdelen ook lastiger aan te komen.

Wij waren naar Stella fietsen aan het kijken. Toen ze vlak daarna failliet gingen was ik blij dat wij altijd lang twijfelen :')

Accu's zijn trouwens best wel kwetsbaar, dus aan die lompigheid zou ik wel proberen iets te doen voor zover mogelijk. Beschadigde accu's vormen een reëel brandgevaar.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:14

Ik heb meerdere Stella fietsen gehad. Fijne fietsen voor een scherpe prijs. Maar omdat de service steeds minder goed werd, heb ik nu gekozen voor een Sparta die ik bij de lokale fietsenmaker gekocht heb. Ik kan het lopen naar hem toe en dat is echt heel handig. ‘s morgens fiets brengen, na 14:00 uur weer ophalen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:17

Pfffoe.... Ik kan je niet helpen qua wat elektrische fiets een goede keuze is, want ik heb nog steeds een automatische (zo een die automatisch naar voren gaat als ik trap).

Maar ben je niet bang dat je dochter met een elektrische fiets helemaal een target wordt als ze langs zo'n azc en donker bos moet?

Overigens geen kans dat ik mijn kind alleen zou laten gaan als je weet dat er overlast is en al helemaal niet in het donker.
Laatst bijgewerkt door Sky_As op Vandaag, 07:23, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:20

Laat haar gewoon wat fietsen proberen. Elk merk fietst toch nog een beetje anders.

Mijn eisen waren een Bosch motor en remschijven, geen remblokjes. Ik ben uitgekomen bij een Batavus Altura.

blackstar

Bosch motor is de beste volgens de bevriende fietsenmaker.
Dus daar zou ik naar uitkijken en een keuze in maken.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:27

Sparta, Batavus en Gazelle zijn degelijke merken. Ik vind zelf een Bosch middenmotor stabiel en natuurlijk fietsen. Misschien kan je ook nog via een fietsenwinkel naar een tweedehands kijken. Gaat je dochter nog veel groeien, want een passend frame is ook belangrijk en zijn er bij bovengenoemde merken in meerdere maten.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:30

Onze zoon heeft een fiets van de decathlon, wel zorgen dat de remmen goed afgesteld worden. Met de eerste kou zorgde dat voor een vervelend incident waar hij gelukkig niks aan heeft overgehouden. Na opnieuw afstellen gaat hij fantastisch. Voordeel is dat je een decathlon fiets makkelijker over de 25km begrenzing heentrapt. Is in de binnenstad niet nodig maar in het buitengebied wel zo lekker.
Hij fietst trouwens 15 km enkele reis en ik twijfelde niet over een elektrische fiets.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:31

Ik zou in ieder geval iets kopen bij een plaatselijke fietsenwinkel. Of dit nu nieuw of gebruikt is (een jonge tweedehands is ook heel interessant!), maar vooral vanwege de service als er eens wat is. En een goed bekend merk is altijd prettig vanwege beschikbaarheid van onderdelen, zeker als ze wat ouder worden.
En verder: proefrijden. Laat je dochter ervaren wat lekker fietst, op fietsen binnen je budget. De gerenommeerde merken werken met goede motoren.

Zelf rijd ik al jaren op een Sparta, die ik heb overgenomen van mijn ouders. Daar staan inmiddels behoorlijk wat kilometers op, maar met wat reparaties en goed onderhoud gaat hij nog jaren mee.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:45

Voor mij is sparta ook het fijnste merk.
Nu een flink dure van een zaak die prompt failliet ging. En ja de kettingkast? Die heeft mijn fysieke winkel natuurlijk niet.
Lekker bij je plaatselijke kopen

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:51

Bosch middenmotor zijn de beste, volgens de 3 fietsenmakers die ik gesproken heb in mijn zoektocht. Die geven ook de fijnste ondersteuning, want die versterken je trapkracht direct.

Bij een fiets met de motor in de vooras heb je iets 'vertraging' en vaak alleen een rotatie sensor waardoor je handmatig instelt hoe hard je wil fietsen wanneer je trapt. Prima voor lange afstanden op vaste snelheid, maar het voelt minder natuurlijk (en je kunt je minder makkelijk aanpassen aan degene die naast je fietst).

Ik zou ook liever voor een 2e hands van een 'bewezen' merk gaan dan voor een nieuw/budget merk in dezelfde prijsklasse. En bij de fietsenmaker hebben ze in deze periode veel inruil, werd mij verteld.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:52

Kijk eens na een goede 2e hands idd zou ik zeggen overleg met je fietsenmaker.. wat hij heeft of verwacht binnen te krijgen..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:05

De prijzen zijn echt bizar. Wij hebben net een 'nieuwe' fiets gekocht en het meeste wat in de winkel stond was 2500-3000 euro.
Wij zijn voor een 2e hands fiets gegaan. Wel vanuit de winkel dus een gecontroleerde accu en garantie. We hebben nu voor een fractie van de prijs een goede Giant fiets die maar 3k heeft gereden.
Veel mensen ruilen in het voorjaar hun fiets in voor een nieuwe dus dit is een goed moment om ook naar 2e hands te kijken..

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

Ik heb een Stella met voorwielmotor, nu 6 jaar ongeveer en vind ik een hele fijne fiets. Heb ook de mazzel dat er een Stellalocatie bij mij in het dorp zit - nooit gedoe met reparatie. Van de week nieuwe lagers in de motor moeten laten zetten. Fietst als een zonnetje. We hebben hier ook een mobiele fietsenmaker, die doet ook Stella.

Maar ik kan me voorstellen dat je een ander merk kiest! Mijn tip is proeffietsen en daarna pas de motor kiezen. Probeer gewoon alle motortypes uit met je dochter. Ik vind zowel voor- als middenmotor fijn rijden, ik ben toen voor voor gegaan.

Let met voorwielmotor wel op, sommigen pakken meteen en dan vlieg je vooruit. Mijn motor pakt pas op na 2 rotaties en dat is veel relaxter met wegrijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:41

Ik vind een voorwielmotor echt vreselijk fietsen. Achtermotor gaat wel. Maar gewoon een Bosch middenmotor het fijnste :j

Een beetje een betaalbare Decathlon fiets lijkt me wel aantrekkelijk voor brugpieper die er mee naar school gaat en er wellicht niet zo zuinig mee omgaat. Aan de andere kant is laagdrempelig bij lokale fietsenmaker terecht kunnen natuurlijk wel heel prettig. Dus toch eerst maar daar informeren denk ik dan.

Onze oplossing is dichter bij school gaan wonen, hoeft 'ie gaan elektrische fiets meer :')

Ik wil zelf nog wel gaan kijken voor een nieuwe fiets binnen nu en een paar jaar, en dan zou ik wel meteen kiezen voor een fiets zonder ketting maar met zo'n snaar.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

Persoonlijk zou ik alleen voor een middenmotor gaan. Beduidend fijner dan een voor of achter.

En de plaatsing van de accu zou ik ook erg kritisch op zijn.
Vaak komt er al een aardig zware tas achterop. Als je dan ook je accu achterop heb zitten dan heb je weer meer kans op een minder stabiele (of zelfs instabiele) fiets die topzwaar is aan de achterkant.
Een accu op/in het frame geeft dan (veel) meer stabiliteit. Ook met het wegzetten/parkeren van de fiets.

En neem een fiets "op de groei". Nu op de kleinste stand of net ietsjes te groot is prima. Ze groeien er snel genoeg in.

Mijn tweelingzusje en ik kregen in groep 8 beide een nieuwe fiets. Die van haar was 1 frame maat groter dan de mijne, maar ik wilde een andere kleur. En zij heeft er vervolgens vele malen langer mee gedaan en ik ben uit de mijne gegroeid. In groep 8 was die fiets prima voor mij, maar in de 2e/3e niet meer.
Voor haar was de fiets in het begin "eigenlijk net te groot", maar heeft er vervolgens wel tot in dr studententijd op gefietst.

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:07

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:08

Daar ben ik het dan weer aboluut niet mee eens. Op de groei helemaal prima, maar je kind op een echt nog iets te grote fiets naar school sturen vind ik bijna misdadig. Dat is gewoon gevaarlijk.

Zeker met die brugpiepers voor wie het toch al allemaal nieuw en spannend en overweldigend is, en die nog helemaal niet zo goed zijn in risico's inschatten en opletten. Ga die nou niet nog extra compliceren met een fiets die ze nog niet goed onder controle kunnen houden....

Op de kleinste stand goed met kont op het zadel zitten en met voeten goed bij de grond kunnen, dus ook wanneer ze naast een kuil staan. Dat ze niet alleen met de teennagels bij een kaarsrechte weg zichzelf ternauwernood overeind kunnen houden omdat de fiets nog net te groot is....

Veiligheid van kind en andere weggebruikers lijkt het me waard dat 'net te groot' dus gewoon als 'nu nog ongeschikt' wordt gezien. Dan zal je soms een keer extra een fiets moeten kopen. Jammer dan. Tweedehands is ook een optie.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:13

Ik zou haar laten kiezen. Heeft ze al kennissen op de nieuwe school? Anders eerst even een maandje een fiets lenen totdat duidelijk is waar de rest op fietst en wat ze dan zelf graag ook zou willen :)
Zou zeker ook rekening houden met het sociale aspect daar.
Laatst bijgewerkt door Sheran op Vandaag, 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:13

Mijn hele familie heeft elektrische fietsen van Stella. Ook al meermaals vervangen voor een nieuwe Stella. Nooit problemen. Kortgeleden is mijn Stella voor onderhoud geweest en dat ging ook prima. Kon erop wachten.

Ik heb deze gekocht tijdens een aanbieding: https://www.stella.nl/p/dolce-superior-fdst

Ik fiets er mee naar werk, 12 km enkele reis. Eerst was dit 22 km enkele reis. Ik haalde de 44 km met de ondersteuning op de hoogste stand net wel/niet, maar heb de standaard accu. Je hebt zwaardere accu's waarmee je meer kilometers kunt rijden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Oh die Dolce van Stella heb ik enkele jaren geleden gekocht en kon hem godzijdank weer teruggeven aan Stella....wat een schokkerige rotfiets was dat toen....ondersteuning schoot ineens aan of uit op ongelukkige momenten.... -O- Totaal anders dan de hele fijne Batavus elektrische fiets die ik kende. Bij die Stella geleerd dat een voorwiel motor niks voor mij is :n

Mijn moeder vindt dezelfde fiets wel fijn, maar was dan ook haar eerste kennismaking met een elektrische fiets dus had geen vergelijkingsmateriaal :)