Zuurdesem brood bakken.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Zuurdesem brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:03

Nu ik wat meer tijd heb in het weekend wil ik eens gaan proberen op zuurdesem brood te gaan maken.

Maar nu… hoe ga ik starten?

Online staan er ontzettend veel pakketten met een starter. De een met meel, de ander zonder.

Wie heeft er veel ervaring en weet wat en waar ik het het beste aan kan schaffen?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:35

Ik heb 2 jaar geleden mijn eigen starter gemaakt op basis van roggemeel, die leeft nog steeds. Roggemeel schijnt ook het makkelijkste te zijn om mee te starten. In de tussentijd voed ik ‘m ook weleens met andere soorten, kan ook prima. Denk dat ik er wekelijks 3-4 kleine broden mee bak en gebruik ik mijn starter even niet dan woont hij in de koelkast.

Het enige wat je echt nodig hebt bij zuurdesembrood is geduld…

Deemiii

Re: Zuurdesem brood bakken.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:51

Ik volg even! Van de week heb ik me er ook een beetje in verdiept. Het enige wat me nog tegenhoud is denk ik de tijd? die erin gaat zitten. Er gaan nu 2 platen brood (van de bakker) doorheen doordeweeks. Dit betekent dan denk dat ik 3-4 zuurdesem broden per week zou moeten bakken.

Dus ik lees graag even mee! :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:26

Waarom per se zuurdesem brood? Ik maak gewoon brood. Super lekker en kost niet onnodig veel tijd. :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:08

Leuk, zuurdesembrood bakken! In dit topic vind je meer thuisbakkers: [LZP] Je eigen brood bakken.

Ik heb mijn starter zelf gemaakt, daarvoor staan tal van prima instructies online. Als je zover bent dat je echt kunt gaan bakken, vind ik dit filmpje een aanrader: https://youtu.be/-JRSF-zDgvk?is=cidl8x_br7i1dJaj Daar worden de stappen heel helder en rustig uitgelegd.

En verder is het een kwestie van heeeel veel oefenen!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:30

Ik bak niet genoeg om een zuurdesem in leven te houden en kneden is mijn lijf geen fan van. Mijn oplossing is no-knead brood en lange rijs (8-12 uur tot max. 20).
Als je snel wil gaan bakken is dat een (tussen) optie, want zuurdesem starter kost week of 2 om op gang te krijgen.
Er is ook een optie om vanuit gewone gist een desemstarter te maken.
https://www.thespruceeats.com/beginner- ... ter-428067

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 41 min geleden

Ik probeer het al even maar mijn starter is matig actief dus mijn broden zijn nog niet echt luchtig.
Ook wil ik graag gezond brood bakken ivm diabetes, maar dat lijkt nog moeilijker.
Ik volg dit topic dan ook :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 36 min geleden

tamary schreef:
Ik bak niet genoeg om een zuurdesem in leven te houden en kneden is mijn lijf geen fan van. Mijn oplossing is no-knead brood en lange rijs (8-12 uur tot max. 20).
Als je snel wil gaan bakken is dat een (tussen) optie, want zuurdesem starter kost week of 2 om op gang te krijgen.
Er is ook een optie om vanuit gewone gist een desemstarter te maken.
https://www.thespruceeats.com/beginner- ... ter-428067

No knead was bij mij ook succesvoller dan desem bakken vanuit het potje dood en verderf. Boh wat een lucht kwam er uit die desemstarter :o

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18 min geleden

Ik kom uit een bakkersfamilie, dus durf het wel aan.
Niet perse in zuurdesem maar volop gewerkt in de bakkerij van mijn ouders.

Ik ben niet van plan om heel veel te bakken, maar vind het wel lekker om in het weekend een lekker brood te bakken.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15 min geleden

Met roggemeel en de juiste temperatuur heb je redelijk snel een actieve starten. Ergens tussen de 7-14 dagen. Zodra deze goed actief is kun je bakken. Ik bak zelf ongeveer 1x per week 2 broden, de rest van de tijd staat de desemstarter in de koelkast.
Begin simpel met eerst een wit brood of in ieder geval geen volkorenbrood. Er zijn verschillende technieken met en zonder meden.
Zelf ben ik ooit begonnen met de online cursus van de brookbakschool. Heel fijn met een actief forum, waar je super snel reactie op je vragen krijgt.

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Captain schreef:
Waarom per se zuurdesem brood? Ik maak gewoon brood. Super lekker en kost niet onnodig veel tijd. :)

Omdat zuurdesembrood zooo lekker is en toch echt anders

Ik maakte ook normaal brood maar eenmaal overgestapt op zuurdesem wil ik niets anders meer :o

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Zal morgen even uit gebreid typen, maar als je in de buurt van Borculo woont mag je gerust wat komen halen. Heb je meteen een actieve

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10 min geleden

Onze starter heeft maar 10%roggemeel, de rest T65. En zo wordt die ook gevoerd.
Met 100% roggemeel vinden wij het resultaat veel te zuur, met de eigen starter (niet zelf opgestart, "kant-en-klaar" gekregen van een vriendin) is het brood totaal niet zuur en vinden wij het echt lekkerder.

Mijn man is de desembakker hier in huis en kneden doetie niet, alleen ergens een paar keer stretch&fold volgens mij.