Wat betekent voor jou open minded zijn...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

haha1995

Wat betekent voor jou open minded zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:11

Vandaag zei iemand tegen mij,jij bent ook niet open minded...tetwijl ik mezelf dat wel vind..ik heb geen problemen met mensen die van het zelfde geslacht zijn...of mensen met een andere nationaliteit, laat iedereen meestal zijn ding doen...zolang ze mij niet hun geloof of wat en dat opdringen...door mijn werk ben ik wel heel sceptisch...pik leugenaats er meestal gelijk wel uit..zie ook wel als mensen manipuleren,of gemanipuleerd worden..
Wel geloof ik niet in helderziendes en allemaal wazige dingen,maar ben je dan niet open minded??
Ik ga nog wel eens vragen aan de gene die het zei hoe ze het bedoelde...

Lynnepinny

Re: Wat betekent voor jou open minded zijn...

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:49

Voor mij betekent open-minded dat je je kan inleven in de ander en open staat om andere perspectieven te begrijpen. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je stelt je er wel voor open. Zo veroordeel je een ander niet direct voor een mening, uiterlijk of iets in die richting. Je leeft ook niet teveel in één bubbel, maar stapt hier regelmatig uit.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:49

Hmm, en inderdaad benieuwd naar de context. Anders is het moeilijk oordelen.

Ik vind mezelf ook open minded. Ik hoor graag het standpunt van een ander en om dan te kijken hoe ik er zelf in sta. Ik begin altijd vanuit vertrouwen totdat het beschadigd is

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:55

Proberen altijd de visie of standpunt van een ander te begrijpen. Dat lukt niet altijd (bv bij iemand die een dier kwaad kan doen) maar ik denk wel dat dat is wat open minded betekend.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:26

Dat geen problemen hebben met mensen van hetzelfde geslacht is wel fijn. :D

Inderdaad het open staan voor andere inzichten en visies. Ruimdenkend en niet bevooroordeeld.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 02:03

Open minded is voor mij dat je in staat bent terug te gaan naar blanco, dus uit de kudde stappen, info van anderen aanhoren, info zelf opzoeken, erover nadenken en dan een mening vormen. Dus terug naar de fase voordat je geprogrammeerd was door de omgeving. Waarom doen we eigenlijk wat we doen? Waarom geloven we eigenlijk wat we geloven? Is dat we doen en geloven eigenlijk wel logisch? Kan het niet anders?
Ik vind dus dat een open minded persoon niet per se fan hoeft te zijn van alles wat je hebt geleerd over normen en waarden, of van wat de publieke opinie je opdringt, maar wel dat je eerst terug naar blanco moet voordat je de geleerde normen en waarden of de publieke opinie eventueel alsnog volgt. Of misschien kom je juist wel tot hele andere conclusies..
Ik vind trouwens niet dat een open minded persoon een soort neutraal meningloos wezen is. Maar wel een wezen die overal eerst vanaf (zoveel mogelijk, je bent natuurlijk altijd een beetje een product van je omgeving) blanco over nadenkt alvorens een mening te vormen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 04:27

Ik vind je beredenering over 'geen probleem' hebben met mensen van hetzelfde geslacht (al denk ik dat je hier relaties tussen mensen met hetzelfde geslacht mee bedoelt?), andere nationaliteit etc niet vallen onder een 'open mind' hebben, maar gewoon gezond verstand en de normaalste zaak van de wereld.

Vervolgens noem je helderziende en allemaal 'wazige' dingen, waar je niet in gelooft; daar is je 'mind' dus afgesloten van. Dus nee, op dat vlak heb je absoluut geen open-mind.

Wat een open-mind voor mij betekent is niet op voorhand iets (een mening, een visie oid) veroordelen. Openstaan voor wat de ander te zeggen heeft zonder dit afketsen met jouw oordeel of mening, dat is voor mij een open-mind hebben inhoudt. En dat geldt dan ook op onderwerpen waar je aanvankelijk helemaal niets voor voelt (zoals een helderziende).

Door een open-mind te hebben sta je open voor meningen, gedachtegangen, omgangsvormen etc die anders zijn dan in jouw normen en waarden liggen. Je stelt je daarvoor open, waardoor je jezelf ook openstelt om je mening en visie aan te passen naar hetgeen wat je leert.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:04

Marjo schreef:
Ik vind je beredenering over 'geen probleem' hebben met mensen van hetzelfde geslacht (al denk ik dat je hier relaties tussen mensen met hetzelfde geslacht mee bedoelt?), andere nationaliteit etc niet vallen onder een 'open mind' hebben, maar gewoon gezond verstand en de normaalste zaak van de wereld.

Vervolgens noem je helderziende en allemaal 'wazige' dingen, waar je niet in gelooft; daar is je 'mind' dus afgesloten van. Dus nee, op dat vlak heb je absoluut geen open-mind.

Dit ja :j

Een open mind hebben betekent voor mij dat je je probeert te verplaatsen in een ander, en de wereld door hun ogen wil zien om ook hun standpunt te begrijpen.
Als je het bijvoorbeeld hebt over lhbti’ers; dan gaat het niet om ‘geen problemen hebben met trans-mensen’, maar dat je er voor open staat om de wereld door hun ogen te zien, en hun problemen wil zien en begrijpen.

Wat betreft spiritualiteit.. We kunnen niet bewijzen dat er niks is, dat geesten niet bestaan, dus het is imo niet meer dan logisch dat een open minded persoon op zijn minst open staat voor het idee dat er iets na de dood is. Andersom geldt dat imo ook. Iemand die 100% overtuigd is dat er een God ofzo bestaat is ook niet openminded.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:12

Iemand die jou zo weg zet en bijna aanvalt klinkt zelf als een hokjes denker met wat onaangename trekjes.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:26

Open minded is mi dat je met een open blik(mind) naar zaken kijkt en zonder (voor)oordeel.

Bepaalde dingen ‘wazig’ noemen hoort daar niet bij. Met oprechte interesse met de betreffende persoon erover spreken wel.
Er wel of niet in geloven staat daar los van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:32

Voor mij is het. Open staan voor andere meningen, levenswijzes, manieren van denken. Anderen niet veroordelen over hun anders zijn, doen of denken en iedereen in zijn waarde laten. Je hoeft er niet in mee te gaan of het te begrijpen maar laat eenieder handelen en leven zoals hij/zij/hen wil met alle mogelijke in jouw ogen misschien "afwijkende" dingen of levenswijzes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:33

Ik geloof niet in open mind op alle gebieden. Ik ben dat op veel gebieden wel maar op bepaalde gebieden totaal niet. Dus tja zo in het algemeen is het niet te beantwoorden of ik dat wel of niet ben. Ligt er echt aan over welke zaken we het dus hebben

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:34

Open minded kun je ook zijn voor bepaalde dingen en andere dingen niet.

Open minded (je staat er voor open) voor nieuwe ideeën ook al wijken ze af van jou norm. Maar als je niet over alles niet open minded bent betekend het niet dat je dat helemaal niet bent. Bepaalde types spreken dat heel makkelijk uit als ze iemand niet mee krijgen in hun gedachtegang.

Open minded is voor mij gewoon mensen accepteren zoals ze zijn en niet oordelen over mensen als ik ze niet ken.

Maar ik zelf zou voor mezelf niet open staan voor een relatie waarbij een derde komt man of vrouw. Bijv. Of een open relatie. Daarin ben ik niet open minded maar voor anderen heb ik daar geen oordeel over dus als iemand in zo'n relatie zit kan ik daar prima mee omgaan en luisteren etc.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:47

Marjo schreef:

De helderziende en bioresonantie ed en dierentolken zijn wel dingen die ik ervaren heb en dan dacht , wat is dit? Niet mijn ding...
Ik geloof niet zo maar alles wat iemand mij verteld ,wil dat ervaren en vind er dan iets van...
Dus het is niet zo maar.. ik vind dit niks , maar het niet onder vonden hebben.

En ik bedoel idd mij kan het niet schelen of mensen een relatie met hun eigen geslacht hebben...geen idee hoe je dat tegenwoordig noemt...ik ben wat ouder...
Ik ben op zich het leven en laten leven type...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:54

Bieden schreef:
Iemand die jou zo weg zet en bijna aanvalt klinkt zelf als een hokjes denker met wat onaangename trekjes.

Dit was mijn eerste gedachte.

Ik merk juist vaak dat mensen die zichzelf open-minded, sociaal of tolerant noemen, dat vooral zijn bij gelijkdenkenden. Zodra iemand er anders in staat, komen er ineens een hoop verwijten en vooroordelen over hoe iemand zo kan denken.
Best paradoxaal eigenlijk.

Dus gezien je opmerking denk ik dat dit ook zo iemand is. Want open-minded naar jou toe lijkt ze in ieder geval niet.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:04

Ik ga haar zeker nog eens vragen wat ze bedoeld...
Want idd is een mening over iets hebben niet open minded zijn? Of ben ik idd niet open minded ?
Ik zie het niet als een belediging hoor...Misschien ben ik idd wel niet open minded en vind ik zelf enkel zelf dat ik ruimdenkend ben...er zijn best een aantal zaken die ik echt afkeur...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:05

haha1995 schreef:
Want idd is een mening over iets hebben niet open minded zijn? Of ben ik idd niet open minded ?
Ik zie het niet als een belediging hoor...Misschien ben ik idd wel niet open minded en vind ik zelf enkel zelf dat ik ruimdenkend ben...er zijn best een aantal zaken die ik echt afkeur...

Waarom vind je het zo belangrijk of iemand jou wel of niet open minded vindt ?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:16

verootjoo schreef:
haha1995 schreef:

Waarom vind je het zo belangrijk of iemand jou wel of niet open minded vindt ?

Dat vraag ik mij ook af.

Daarnaast wil je over alles open-mineded zijn?

Ik niet. Er zijn echte wel dingen waarvan ik het mijne te sterk denk.

Staat gewoon te ver van mij af.
Ik denk zelf ook niet eens dat het kan op alle vlakken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Ik vind het totaal niet belangrijk of mensen mij open minded vinden of niet. Ik vind het vooral belangrijk dat ik mijn eigen normen en waarden respecteer.

Want ik heb nou eenmaal 0,000 tolerantie voor mensen die homofoob, transfoob, racistisch en seksistisch zijn. Als mensen herhaaldelijk zulke uitspraken doen dan ben ik gewoon weg.

Idem dito voor alternatieve geneeswijzen. Prima dat je je paard, hond of goudvis laat uitmeten met iets waar ik niet in geloof. Of dat je zelf naar zo iemand gaat voor advies. Maar voor mensen die doodzieke dieren naar een alternatieve genezer sturen heb ik bijzonder weinig respect. Maar ik ga niet in discussie. Als er om advies gevraagd word dan geef ik het. Anders niet.

Wel is een goede vriendin van mij heel spiritueel. Zij geeft aan geesten en zielen te voelen. Ik geloof daar absoluut niet in. Maar toch voelt zij de veiligheid om daar over te vertellen tegen mij. Terwijl ze mijn mening weet. Dit omdat ik haar respecteer. Ik stel ook rustig vragen over hoe dat voor haar voelt en ik hou rekening met haar emoties op dit vlak. Is dat open minded? Of ben je dan gewoon een respectvolle vriendin?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:28

DuoPenotti schreef:
Bieden schreef:

Dit was mijn eerste gedachte.

Ik merk juist vaak dat mensen die zichzelf open-minded, sociaal of tolerant noemen, dat vooral zijn bij gelijkdenkenden. Zodra iemand er anders in staat, komen er ineens een hoop verwijten en vooroordelen over hoe iemand zo kan denken.
Best paradoxaal eigenlijk.

Dus gezien je opmerking denk ik dat dit ook zo iemand is. Want open-minded naar jou toe lijkt ze in ieder geval niet.

Ik denk dat veel mensen open minded en het hebben van een mening tegenover elkaar zetten, wat naar mijn mening niet terecht is. Je kunt ook begrip hebben voor iemand die op hetzelfde geslacht valt, omdat je weet hoe het is om op iemand van het tegengestelde geslacht te vallen. Dus dan is je conclusie: diegene voelt blijkbaar hetzelfde als ik, maar dan bij hetzelfde geslacht. En dan denk je, nou, als ik daar wat mee mag doen, mag de ander dat ook. En als diegene dan gelukkig is, prima.
En als iemand operaties wil ondergaan en kleding van het andere geslacht wil dragen, dan kun je ook denken: ik doe wat ik wil, de ander doet wat de ander wil.
Maar dan betekent niet dat je meteen zo'n gekleurde vlag in je tuin hangt. Of dat je dus automatisch blij wordt van genderneutrale toiletten en weet ik veel wat allemaal. Je kunt ook vanaf blanco nadenken en dan tot de conclusie komen dat je geen voorstander bent van genderneutrale toiletten, omdat bijvoorbeeld je ratio zegt dat er meer mensen ongemak van ervaren dan dat er mensen blij van worden. Of gewoon simpelweg omdat je er zelf niet blij van wordt. Openminded is niet hetzelfde als meningloos

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

Maar dat verschil weet ik wel.

Kan zo even geen voorbeeld noemen.
Maar heb te vaak mensen gezien die zich sociaal, open-mineded enz noemen.
Maar dat het vervolgens heel exclusief is.

En nee niet als het zelf anders doen maar het prima vinden dat die ander dat zo wel doet.
Nee grote complete afkeur. En dat zeker ook uitspreken;
Want hoe belachelijk dat iemand zo kan denken of doen.

Ik moet er altijd wel om lachen.
Het erge ze hebben niet door hoe tegenstrijdig ze zijn.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:36

Ik weet niet of ts de vraag stelt “omdat ze het belangrijk vind …”, op mij komt de vraag meer onderzoekend over, nl wat betekent het voor mij en wat betekent het voor anderen .. als een vorm van zelfreflectie… :j

Mooie vraag wat mij betreft

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:38

Marjo schreef:

Wat een open-mind voor mij betekent is niet op voorhand iets (een mening, een visie oid) veroordelen. Openstaan voor wat de ander te zeggen heeft zonder dit afketsen met jouw oordeel of mening, dat is voor mij een open-mind hebben inhoudt. En dat geldt dan ook op onderwerpen waar je aanvankelijk helemaal niets voor voelt (zoals een helderziende).

Door een open-mind te hebben sta je open voor meningen, gedachtegangen, omgangsvormen etc die anders zijn dan in jouw normen en waarden liggen. Je stelt je daarvoor open, waardoor je jezelf ook openstelt om je mening en visie aan te passen naar hetgeen wat je leert.

Mooi beschreven, hier sluit ik me bij aan. :j

Dit betekent het voor mij ook, en open minded zijn wil niet direct zeggen dat je het ergens ook mee eens bent he? Alleen dat je luistert, verdiept, het niet gelijk af schiet of veroordeeld etc.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:42

Ik denk dat je je inderdaad ook moet afvragen wat het met je doet en of het uitmaakt.

Ik ben zelf ook niet open minded denk ik als ik hier lees. Ik ben bijv. christen dus ik heb overal wel een mening over waar ik van overtuigd ben. En ook qua werk weet ik behoorlijk goed wat ik de juiste manieren vind om iets te kunnen bereiken. Dit betekent niet dat ik het zelf allemaal goed doe, of dat de ander het verkeerd doet. Maar wel dat ik vaak mijn mening gevormd heb en daar bij blijf.

Dat betekent niet dat ik geen respect heb voor de ander zijn mening, en deze ook met liefde aan hoor en in anderen kan inleven. En dat vind ik het belangrijkste, niet iedereen is open minded. Zolang het respect er maar is en je kan voelen wat de ander voelt. Dus die vraag vraag ik mijzelf ook af MarlindeRooz. Betekent het dat als je zelf een mening ergens over hebt en hiervan overtuigd ben dat je dan niet open minded bent? Of ben je al open minded als je veiligheid biedt dat mensen dingen met je delen en hier je eigen mening ook voor je kan houden en juist kan inleven in de ander?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:03

Ik denk dat het verschil misschien ook nog wel ergens anders in kan zitten..open minded zijn is ook jezelf afvragen of jouw mening er over wel klopt. Jezelf vragen stellen, nadenken, prikkelen..wat als het wel zo is zoals de ander zegt dat het is? Soms hebben we ook last van de beperkingen en blokkades van onze eigen geest en als we deze niet onderzoeken komen we nooit vooruit en leren we ook niks meer. Zo ervaar ik het tenminste.