Een gastenverblijf/B&B/vakantiehuisje aan huis beginnen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WonderWanita

Een gastenverblijf/B&B/vakantiehuisje aan huis beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:35

hoi allemaal! Ik vond een oud topic hierover, maar helaas met weinig reacties. Hopelijk is het OK als ik een nieuw topic open.

In deze hysterische woningmarkt, zijn mijn man en ik opzoek naar een huis met wat grond erbij om zo ons eigen vakantiehuisje in de tuin te (laten) bouwen. We wonen in een toeristische omgeving waarbij je kan wandelen naar het bos en met 10 minuutjes fietsen op het strand bent.
We zouden dit heel erg leuk en gezellig vinden, maar ook doen voor extra inkomsten.

We zoeken idealiter iets waarbij;

-De gasten een eigen toegang hebben;
-Het huisje achterin/aan de zijkant van onze tuin staat;
-De gasten een eigen kleine buitenruimte hebben, maar wel gescheiden van ons of in ieder geval met een natuurlijke afscheiding van onze tuin;
- er ruimte is voor een stel of eventueel een campingbedje neergezet kan worden voor een baby.

Zijn er hier Bokkers met ervaring met een gastenverblijf op eigen grond? Zo ja, hoe bevalt je dat? Houd je er ook echt een zakcentje aan over of valt het eigenlijk in het niet met de kosten die je eraan hebt? (En tijd *D )

LoveBodin

Re: Een gastenverblijf/B&B/vakantiehuisje aan huis beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:07

Mijn ouders hebben dit. Begonnen met een B&B, in corona tijd overgestapt naar een vakantie huis (een keuken in de B&B gezet).

Ze hebben inderdaad dat de gasten een eigen toegang hebben, met eigen tuin/buitenruimte. Ze hebben het wel wat groter dan jullie (ruimte voor 4 personen, 2 badkamers ook).
Het bevalt ze heel goed, maar het is wel veel schoonmaak werk. Zeker in de B&B tijd was 1 nacht verhuren erg pittig en kost veel tijd/geld (wassen en schoonmaken en bedden opnieuw opmaken etc.), dan is meerdere nachten makkelijker. Meer dan 4 nachten wilde ons pap ook niet, want die wilde elke dag wat speciaals met ontbijt doen, en dan was z'n inspiratie wel op :')
Nu met het vakantiehuis is het een stuk beter te doen, ook qua kosten en tijd die ze er aan kwijt zijn :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

Ik lees even mee, ik zou dit ook erg graag willen namelijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

LoveBodin schreef:
Zeker in de B&B tijd was 1 nacht verhuren erg pittig en kost veel tijd/geld (wassen en schoonmaken en bedden opnieuw opmaken etc.), dan is meerdere nachten makkelijker.

Behoorlijk wat b&b's verhuren niet meer voor 1 nacht. Kan idd lastig uit

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

LoveBodin schreef:
Meer dan 4 nachten wilde ons pap ook niet, want die wilde elke dag wat speciaals met ontbijt doen, en dan was z'n inspiratie wel op :')

Dit vind ik best lief! :D

Mijn schoonouders hebben een gastenverblijf in hun achtertuin, het was een kantoortje toen ze het huis kochten en hebben het omgebouwd. Waarom weet ik niet, want een B&B runnen vinden ze te veel gedoe. Nu gebruiken alleen mijn man en ik het af en toe. :))

Het zou mij best leuk lijken, maar dan zou ik al als voorwaarde stellen dan mensen minimaal 2 nachten moeten boeken i.v.m. het schoonmaakwerk.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

Als je op zoek bent naar een huis vergeet dan niet om te onderzoeken of een gastenverblijf op dat specifieke perceel vergunningvrij gebouwd kan worden of vergunningplichtig is. En ook of er bij verhuur van meer dan een x aantal dagen een vergunning nodig is. De regels daaromtrent verschillen per gemeente en omgevingsplan.

AljaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

Denk aan de vergunningen!
Als je een ontbijt serveert heb je zelfs haccp nodig.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Ja het aantal nachten is echt een ding. Ze kregen echt veel aanvragen voor 1 nacht, een andere B&B deed dat niet en liep daarop best wat mensen mis.

Naast vergunningen (check inderdaad je gemeente!) zijn er ook dingen als brandveiligheid en dergelijke. Er moesten een aantal deuren brandvertragende deuren in het pand zijn, en daar moesten ook drangers op etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:36

Ik lees ook mee.
Ooit hoop ik het huis van mijn ouders te kunnen overnemen, en dan zouden we twee gedeeltes van de woning als B&B en vakantiehuis kunnen gebruiken.
Ik heb het wel eens aan Chatgpt gevraagd (die kent bv ook wat cijfers over bezetting en prijzen enzo in de regio), en we zouden er van kunnen leven. Dus ik vind het zeker interessant!

Ik heb ooit als vakantiewerker op een vakantiepark gepoetst, en op zich was dat goed te doen. We kregen met twee personen 15 minuten de tijd om een klein huisje volledig te poetsen, en de grootste huizen drie kwartier tot een uur. Als je eenmaal een vaste routine hebt dan ben je er zo doorheen.

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:15

Dank voor de reacties! Ik vind het dus al super leuk om te lezen hoe anderen het doen en ervaren :D Qua vergunningen moet ook nog alles uitgezocht worden inderdaad. De huizen die we bekijken staan dan wel in straatjes/buurtjes waar meerdere gastenverblijven/B&B's zitten. Dus op zich denk ik dat het zou moeten kunnen, maar dat weet je denk ik pas als je echt daadwerkelijk het huis hebt en de aanvraag kan doen..

Goeie idd met minimaal 2 nachten! Ikzelf zou denk ik geen ontbijt willen aanbieden.. maar eigenlijk geen idee nog? Mijn man zou het wel heel leuk vinden om met gasten te gaan fietsen (wielrennen/mountainbiken) en dat als uitje aan te bieden of enkel de fietsen als verhuur.

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:17

Citaat:
Zeker in de B&B tijd was 1 nacht verhuren erg pittig en kost veel tijd/geld (wassen en schoonmaken en bedden opnieuw opmaken etc.), dan is meerdere nachten makkelijker. Meer dan 4 nachten wilde ons pap ook niet, want die wilde elke dag wat speciaals met ontbijt doen, en dan was z'n inspiratie wel op :')

Zo leuk <3 Ik zou als gast dan wel echt heel blij zijn met zo'n gastheer!

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:22

Goof schreef:

leuk! Ook ongeveer hetzelfde als ik qua grootte? En welke regio?

_chou

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:47

Wij hebben dit heel kortstondig ooit aangeboden, maar we vonden het teveel schoonmaak- en waswerk, maar als je het echt als een 2e baan ziet, zal dat wellicht meevallen.

Echter vonden wij het vervelender dat de gasten continue een praatje wilden maken. Wij wonen op een boerderij en zijn dus altijd thuis, maar ook altijd aan het werk als we buiten zijn. Dan is het wel vervelend als iemand uitgebreid wilt kletsen, terwijl jij gewoon wat klusjes wil doen.

Maar als je buiten de deur werkt of dit juist wel gezellig vind, dan is het wel leuk om te doen natuurlijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

Denk er ook aan dat dit niet zomaar mag en kan bij elke bank / hypotheekverstrekker. Daar moet je ook naar kijken. Je moet het melden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:01

WonderWanita schreef:
Goof schreef:

leuk! Ook ongeveer hetzelfde als ik qua grootte? En welke regio?

Ja, eigenlijk wel. 1 verblijf en dan wil ik er wel naast werken (buiten de deur).
Wij willen verhuizen naar de Veluwe en ik hoop dat we daar dit jaar aan toe komen. Mijn man is er niet zo'n fan van (van het idee B&B dan), want andere mensen in je omgeving, maar met een eigen ingang is dat al wat anders denk ik.
Ik denk ook dat ik het het liefst kindvrij houd. Honden wel toegestaan (mits opgevoed).
Maar goed, het is nog niet zo ver. We zijn allebei naar andere banen aan het kijken, dat wel, en ik hoop echt dit jaar meer duidelijkheid te hebben en gericht plannen te kunnen maken :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:51

Mijn ouders hebben dit, een vrijstaand vakantiehuis achter op hun erf. Inmiddels al een jaar of 10 in de verhuur. Ze doen zelf de schoonmaak, ontvangst etc. Ze zijn inmiddels met pensioen en dit is helemaal hun dingetje nu, ontzettend leuk. Ze verhuren over het algemeen per week, soms in de winter ook iets korter als dat zo uitkomt. De meeste gasten komen al jaren en elk jaar weer terug. De gasten hebben een eigen tuin, plek voor de auto etc, omdat er veel privacy is hebben mijn ouders totaal geen “last” van de gasten en andersom ook niet.

Het loont wel om even goed te kijken via welke organisatie je wilt verhuren, sommige vragen erg veel commissie, en mijn ouders verhuren bijvoorbeeld erg veel aan Duitse gasten dus het moet voor hen ook goed vindbaar zijn op internet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:44

Ik merk dat mensen er vaak voor kiezen om hun huisje op verschillende websites te zetten.
En dat ze er dan een foto tussen plaatsen waar je uit kan afleiden waar je naar kan Googlen om hun eigen privé-website te vinden O:)

Dan hebben ze bijvoorbeeld een bordje op het huisje bevestigd waar een naam op staat, en als je daar op zoekt vind je hun eigen eenvoudige site met hun eigen mailadres / telefoonnummer en dat scheelt dan best wel qua prijs.

Maar ik vind het wel een beetje tricky want om te reserveren maak je dan meteen de betaling over en dan moet je maar afwachten of het goed gaat komen X weken / maanden later.... -O-

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:51

Citaat:
Ja, eigenlijk wel. 1 verblijf en dan wil ik er wel naast werken (buiten de deur).
Wij willen verhuizen naar de Veluwe en ik hoop dat we daar dit jaar aan toe komen. Mijn man is er niet zo'n fan van (van het idee B&B dan), want andere mensen in je omgeving, maar met een eigen ingang is dat al wat anders denk ik.
Ik denk ook dat ik het het liefst kindvrij houd. Honden wel toegestaan (mits opgevoed).
Maar goed, het is nog niet zo ver. We zijn allebei naar andere banen aan het kijken, dat wel, en ik hoop echt dit jaar meer duidelijkheid te hebben en gericht plannen te kunnen maken

Heel leuk idee! Wat een omslag voor jullie dan, met nieuwe banen en dus hele andere woonplek!

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

Leuk topic! Ik lees ook mee, want wij willen dit in de toekomst ook op onze woonboerderij die we nu verbouwen.

Bij ons is het plan om de gehele zolderverdieping in een gastenverblijf te verbouwen ooit, met uitzicht op de graanvelden en onze tuin. Er komt een eigen opgang via een buitentrap die in de afgesloten tuin uitkomt. In de tuin staat ook een serre met bbq en een hottub.

Mijn vriend houdt van koken en zou het leuk vinden om ook met gasten te eten of anders iig arrangementen aan te bieden qua diner en/of ontbijtmand.

Ik ben wat meer op mezelf en heb niet veel zin om heel sociaal te doen, maar zie het schoonmaken en de styling wel helemaal zitten. Het zou dan naast onze huidige banen zijn, al zouden we op termijn in loondienst misschien minder werken. Ik werk veel thuis, maar kan het gastenverblijf mijden via andere terrassen, uitgangen.

Maar zoals in de OP staat: ik ben ook wel benieuwd of mensen er echt leuk aan verdienen of dat je meer moet denken aan een extraatje?

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:56

Onze buren hebben een B&B.
Die vinden het aan de ene kant leuk en gezellig; aan de andere kant ook wel veel werk.
Dus ze zetten de reserveringen ook regelmatig dicht.

Andere vrienden hadden in Duitsland iets met 4 kamers. Dat vond ze echt te veel werk. Dus die hebben dat weer verkocht.

Wij zitten er aan te denken het nieuwe huis uit te breiden met een mantelzorggedeelte voor mijn ouders. Voor als dat in de toekomst nodig mocht zijn. Daar zit ik ook wel over te denken omdat te verhuren als B&B (zolang het nog niet nodig is voor mijn ouders). Maar ook ik zie wel wat tegen het werk dat er bij komt op.

Qua inkomsten denk ik dat je iets meer dan de helft over houdt?
Dit is wel een interessant stuk daar over: https://www.duijdfiscalisten.nl/2022/05 ... belasting/

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:59

Met die gedachte spelen wij ook weleens. Hier op het erf hebben we genoeg ruimte voor een chalet, en we hebben een grote hooizolder die nu onbenut is. We wonen in een rustige landelijke omgeving met op fietsafstand Giethoorn, Kalenberg, Blankenham etc. Hele leuke dorpjes.

Het is alleen de kosten die ons tegenhouden... Een woonunit kost al snel €50.000 en om de hooizolder op te knappen kom je ook al snel richting zo'n bedrag..

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:50

Een eknis heeft een separaat gastenverblijf en geeft inderdaad aan:

kan leuk zijn, sommige gasten zijn gewoon leuk
sommige mensen kom je niet perse graag tegen... en willen op redelijk onmogelijke tijden iets van je
en maken er er een onvoorstelbare troep van. Vooral dat laatste. Dat ze er echt verbaasd over is dat mensen er in zo'n korte tijd, zo'n paasei van kunnen maken....

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 57 min geleden

Dat heb ik ook wel eens begrepen van een kennis met een B&B ja, dat mensen het soms echt schandalig achterlaten, zelfs na maar 1 nacht.

Er is een grappig boek over wat je allemaal meemaakt als je een B&B runt: Doe alsjeblieft (niet) alsof je thuis bent :D

Zoals al gezegd: doe vooral goed onderzoek naar of het mag van de gemeente en van je beoogde bank.
Ga er vooral niet van uit dat omdat het huis wat je op het oog hebt nu een B&B heeft of omdat meerdere buren dat hebben jij het ook mag.
Kan best wel zijn dat er een max zit op het aantal B&Bs in een wijk of kern en dat die al bereikt is, of dat de gemeente wil minderen en het stoppen van de persoon die aan jou verkoopt ze dus goed uit komt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17 min geleden

Ik ga mee lezen, wij hebben een gastenhuisje en dat zo opgeknapt dat heel veel mensen vragen of we het willen verhuren of een B&B ervan willen maken, maar ik ben inderdaad bang voor de zooi die mensen van je huis maken, ik geloof niet dat ik daar tegen kan, maar wel leuk om hier mee te lezen.

Voor nu houden we het huisje voor vrienden/kennissen en voor adoptanten voor fosterhondjes die wat langer willen blijven.