Laptop met Windows 10 blijven gebruiken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Laptop met Windows 10 blijven gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-26 23:47

Het duurt nog een tijdje tot oktober, maar ik stel de vraag nu maar.
Ik heb een fijne 17 inch laptop die per oktober naar de schroothoop kan, als ik de berichten moet geloven. Helaas niet te upgraden naar Windows 11.
8 G werkgeheugen, genoeg interne opslag.
Ik doe er niet veel op: foto's en bestanden bewerken en/of bewaren. Ook wel internetten, en bankieren, belastingzaken en andere officiële zaken. (Wel met goede virusscanner en firewall). Dat zou op mijn telefoon kunnen, maar dat is wel een stukje onhandiger.
Er zit een dvd speler in, die ik nog wel af en toe gebruik om een leuke film te kijken. (Heb nog een stapeltje liggen)
Ik vind het onzinnig om zo'n apparaat weg te moeten doen, maar natuurlijk is digitale veiligheid ook belangrijk.
Is er een manier om ook na oktober veilig te kunnen werken met dit apparaat?

Is bijvoorbeeld linox gebruiksvriendelijk als je Windows bent gewend?
Ik ben benieuwd.

Texas02

Re: Laptop met Windows 10 blijven gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:19

Dat was afgelopen oktober al, dat Windows 10 niet meer ondersteund wordt. Maar ik maak me daar niet druk om, ik gebruik hem gewoon. Als het me zo uitkomt, gebruik ik mijn Windows 7 laptop die helemaal nooit geüpdatet is ook. Wel met goede virusscan op allebei.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 04:05

Ik ben vroeger ook, als tussenstap, overgestapt van Windows naar Linux. Ik was er erg tevreden over. Sommige dingen zijn even wennen, en de installatie is soms even prutsen omdat je bijvoorbeeld wel eens een driver kan missen voor bepaalde hardware. Zo moest ik handmatig de snelheid van de ventilator instellen.
Als dat allemaal achter de rug is (en met wat Youtube filmpjes en google is het goed te doen) dan is het besturingssysteem heel gebruiksvriendelijk.

Ik heb er een aantal jaren mee gewerkt, en vervolgens overgestapt naar Apple.

Baredawn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:34

Je kunt de laptop blijven gebruiken, dat is het probleem niet. Maar er wordt niets meer ge updated. Dus op den duur zit er een zodanig verouderd virus systeem op je laptop, dat je je moet afvragen of het verstandig is om het te blijven gebruiken. Zeker omdat je ook bankieren op je laptop doet. Voor mij was het in ieder geval reden om over te stappen naar een nieuwe laptop.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:06

Als je een externe virusscan hebt, wordt die gewoon geüpdatet hoor. Die van mij is nog helemaal bij. Dat duurt vele jaren voordat dat niet meer ondersteund wordt. Ik heb de Eset erop, daar kun je goed op vertrouwen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Hoe oud is de laptop?
Weet je waarom die precies niet kan updaten naar windows 11? Processor? Geheugen? Drivers?
Het is namelijk volgens mij wel mogelijk om oudere laptops te updaten, ook al zegt windows van niet. Ik ben bang dat het niets is wat ik zelf heb moeten doen, maar ik weet dat mijn vader en mijn oom dit wel hebben gedaan met meerdere computers/laptops. Maar zie bv ook: https://www.howtogeek.com/759925/how-to ... ported-pc/
Als je weinig ervaring hebt (zoals ik haha) zou ik het goed doorlezen en bedenken of je het überhaupt zelf wil doen, of het door iemand wil laten doen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Ik gebruik sinds een jaar ongeveer linux mint. Heb er niet mee hoeven prutsen om ermee te gamen en browsen. Vind het erg makkelijk mijn weg erin te vinden. Installeren en gaan zeg maar.
Tegen het einde dat ik windows gebruikte moest ik daar meer mee kloten dan ik met linux heb hoeven doen.

Maar als je foto's (professioneel?) bewerkt is linux waarschijnlijk geen optie omdat photoshop niet werkt erop. Alternatieve programmas zoals Gimp of krita vinden veel niet fijn om te gebruiken.
De andere dingen die je noemt zoals internetten, bankieren, filmpje kijken etc zijn echt helemaal geen probleem. Zelfs gamen gaat nu heel goed als je geen games speelt die kernel level anti cheat gebruikt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:13

Ik had Linux Ubuntu en Linux Mint volgens mij, er zijn inderdaad veel verschillende pakketten. Mint is ideaal voor laptops enzo met weinig geheugen, die draait heel licht.
Voor fotobewerking kun je dan Darktable proberen. Er zijn ook zat fotografen die vanuit Windows of Mac overstappen van Lightroom naar Darktable. Het is wat minder krachtig, maar je zit niet vast aan een vervelend abonnement.
Voor retoucheren enzo gebruikte ik Gimp, dat kan ook best veel als je niet té veeleisend bent.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:15

Oh dat ziet er idd goed uit. Ik kwam op r/AskPhotography ook nog rawtherapee tegen. (en ART, another raw therapee)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:25

Er schijnen ook AI plugins te zijn voor Gimp, waarmee je de generative fill en object removal enzo kan gebruiken, vergelijkbaar met Photoshop.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:34

Hier ook nog een oude, nog een paar maanden kunnen we updaten en dan is het klaar.

Maar zelf een goede virusscanner er op hebben staan gaat toch buiten de updates van windows om.
Denk dat dat al veel maakt.

Linux ga ik er net op zetten, dat gaat mij nooit lukken en dan doet hij zeker niks meer :+

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:57

Ik ken wel iemand die Linux er voor mij op zou kunnen zetten, maar ik zit dan ook met Photoshop en Lightroom. No way dat ik terug ga naar Gimp, dat vond ik echt geen fijn programma meer toen ik Photoshop eenmaal kende. En ik zit met een aantal spellen, met name Farming Simulator 19 en ook wel Rollercoaster Tycoon op Steam. Doen die het dan nog. En ik begreep dat je Linux wel er bij op zou moeten kunnen (laten) zetten, dat Windows er ook op blijft. Dan zou ik Windows kunnen pakken voor Photoshop, maar werkt dat inderdaad zo? Kan de laptop dat dan ook aan, vooral als ik dan ook nog een spel ga spelen, of vraagt dat dan heel veel van zo'n laptop? Ik heb er al wel vaker aan gedacht, want ik wil Windows 11 niet. En sowieso, elke keer beloven ze dat dit echt de laatste versie van Windows wordt, en een poos later kondigen ze het volgende alweer aan. Dus ja, ik ben daar wel klaar mee. Maar dan moet het wel handig in gebruik zijn en de laptop moet het kunnen. Want ik wil op dit moment geen andere kopen, en alles wat je nu koopt zal die ellende van Windows 11 ook al wel op zitten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 01:18

Wat ik heb begrepen, is dat er een Windows 12 aan zit te komen waar Ai een veel grotere rol heeft.
Daar zit ik niet op te wachten. Ik heb genoeg aan mijn eigen hoofd :) .
Soms is chatgtp handig, maar dan wel alleen wanneer ík dat wil. Ik houd niet zo van ongevraagde adviezen :+