Penningmeester zoekt praktische hacks!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Penningmeester zoekt praktische hacks!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 17:18

Hoi!

Ik ben sinds een paar maanden penningmeester van een vereniging geworden. Ik ben een van de jongste bestuursleden en de vereniging is al tientallen jaren oud.
Het betreft een ijsbaan, dus het is een seizoensdingetje. Ik ben niet geheel achterlijk en kan aardig rekenen. Dus daar zie ik de problemen niet.

En nu heb ik bij de overname allerhande zaken ontvangen, die ik naar mijn idee toch echt anders wil inrichten, maar ik weet nog niet heel goed hoe. Dus ik dacht, Bokt to the rescue! Hier zitten vast ook nog wel wat penningmeesters!

Ik wil de spullen graag op een slimme manier opruimen.
Het is niet heel erg veel papierwerk, maar alles zit al van jaaaaren in een snelhechter. Ik heb een loodzware 'kas' ontvangen met een sleutel er op, waar los van alles in zit (onder andere een karaoke microfoon _O- ) maar ook een klein bakje met wat kleingeld.
Ik zoek tips voor slimme 'kasjes', want bakjes die ik zelf gebruik om cherry tomaatjes mee te nemen naar het werk, zijn niet mijn idee van een kas. :P

En ach... er zijn vast ook nog wel andere tips aangaande het upgraden van dit penningmeesterschap... Zeer welkom!

Daantjuh88

Re: Penningmeester zoekt praktische hacks!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 17:26

Ik heb destijds het hele kwakkie van de psv gedigitaliseerd. Bij de action hebben ze geldkisten met inlegbakjes voor muntgeld. Papier wat ik wel moet bewaren heb ik in een ordner zitten met tabbladen ertussen. Het is net wat jij zelf handig vindt werken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 18:01

Daantjuh88 schreef:
Ik heb destijds het hele kwakkie van de psv gedigitaliseerd. Bij de action hebben ze geldkisten met inlegbakjes voor muntgeld. Papier wat ik wel moet bewaren heb ik in een ordner zitten met tabbladen ertussen. Het is net wat jij zelf handig vindt werken.

Ah, dat digitaliseren vind ik ook wel interessant. Heb je het specifiek ergens opgeslagen? Of gewoon op eigen laptop?

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:27

We hebben de boekhouding nu in een boekhoudpakket staan, Visma. We hebben een eigen mailadres en daar heb ik een onedrive voor aangemaakt. Zo kan iedereen met toegang bij de bestanden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 18:28

Inderdaad een geld kistje.
Verder ieder jaar in een aparte ordner en het moet 7 jaar bewaard blijven.
Zelf doe ik alleen maar via de bank, veel overzichtelijker met boekhouding en een paarden vereniging wordt toch al onder de loep genomen omdat er veel zwart geld in de paardenwereld in omloop is. Bovendien kost afstorten van geld een vermogen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 18:40

Neonlight schreef:
Inderdaad een geld kistje.
Verder ieder jaar in een aparte ordner en het moet 7 jaar bewaard blijven.
Zelf doe ik alleen maar via de bank, veel overzichtelijker met boekhouding en een paarden vereniging wordt toch al onder de loep genomen omdat er veel zwart geld in de paardenwereld in omloop is. Bovendien kost afstorten van geld een vermogen.

Dit betreft dus echt een dorpsvereniging, maar waar we een jaar of 5 geleden nog alle koek en zopie inkomsten contant kregen, wil men tegenwoordig graag pinnen. Daar zoeken we nog een slim alternatief voor, want elk tikkie kost wel 15 cent. -O-
Het contributielopen doen we ook nog altijd grotendeels contant en deur aan deur. Dus er moet wel gestort worden helaas.

Daantjuh88 schreef:
We hebben de boekhouding nu in een boekhoudpakket staan, Visma. We hebben een eigen mailadres en daar heb ik een onedrive voor aangemaakt. Zo kan iedereen met toegang bij de bestanden.

Ah, Visma...
Ik ga denk ik maar een nieuwe laptop kopen en er Excel op laten zetten. Want in zo'n kleine vereniging is dat een iets te grote investering (:

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 19:43

Onze vereniging heeft een pin automaat voor betalingen, elke leverancier hiervan heeft weer een andere manier waarop je de kosten betaald. Wat het beste bij je past verschilt per situatie. Wij hebben gekozen voor Sumup, lage aanschafkosten en we betalen een klein percentage per transactie.
Helemaal zonder contant geld zijn we nog niet maar we komen een heel eind.

Onze boekhouding staat in excel en de leden krijgen per mail de factuur.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:10

In plaats van excel zou je ook Google drive kunnen gebruiken?

Dan kan je 2 accounts aanmaken voor de vereniging (of zoveel als je wil): een voor het bestuur en die geef je meekijk rechten in het bestand. Een voor de penningmeester die de rechten heeft om te wijzigen in het excelbestand. Google is gratis of minimaal per maand.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 20:27

Je kunt ook de 'open' versie van Excel via Google gebruiken. Het voordeel is dat je bestanden kunt delen met anderen en dat iedereen die toegang heeft en wijzigingsrechten heeft het kan gebruiken. Het is gratis :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 21:28

Je kan ook via de bankrekening een betaalverzoek met QR code aanmaken.

Die kan je printen en laten scannen.

Ofwel een vast bedrag (contributie) of dat mensen daar zelf nog het bedrag moeten invullen (consumpties).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-26 22:19

Roodvos schreef:
Je kan ook via de bankrekening een betaalverzoek met QR code aanmaken.

Die kan je printen en laten scannen.

Ofwel een vast bedrag (contributie) of dat mensen daar zelf nog het bedrag moeten invullen (consumpties).

Klopt, alleen die kosten 15 cent per transactie. Beetje veel op een bekertje ranja van 50 cent ;)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 22:21

Je zou nog wel aan een braskaart kunnen denken. Dat je voor een x-bedrag een kaart koopt waarvan je chips, ranja, erwtensoep etc. van kunt kopen. Of zelfs de entree. Dan zijn de transactiekosten relatief lager.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-26 23:35

Hier heeft de vereniging conscribo. Ik doe mijn eigen boekhouding in Jortt, dat vind ik makkelijker. En inderdaad zoveel mogelijk digitaliseren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-26 02:38

Welke bank heeft de vereniging? Vaak hebben zij wel slimme dingen voor verenigingen; QR codes, boekhoudprogramma. Het loont de moeite om daar eens in te duiken.