Relatie met leeftijdsverschil, hoe doen jullie het?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fakeredhead

Relatie met leeftijdsverschil, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:27

Er zullen vast meer mensen hetzelfde hebben als ik; een relatie met "veel" leeftijdsverschil.

Waarin je af en toe tegen dingen aanloopt die je misschien met een leeftijdsgenoot veel minder snel tegen zou komen.

Ikzelf (vrouw) ben 30 en de man die ik nu date is 49. Iets waar wij beide geen problemen mee hebben, maar van mijn kant zijn er natuurlijk dingetjes waar ik over nadenk.
En dan vooral de verdere toekomst. Als ik 60 ben en nog steeds werk, is hij bijna 80 en al ruim met pensioen. Hoe doe je dat dan?

Wat zijn dingen waar jullie tegenaan lopen? Of juist dingen waar je heel blij mee bent? Ik zou graag een beetje kletsen met mensen die in hetzelfde bootje zitten als ik :)

(Dit topic is niet bedoeld ter discussie, en uiteraard alleen voor LEGALE relaties met leeftijdsverschil)

Crista

Re: Relatie met leeftijdsverschil, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:42

Wie dan leeft wie dan zorgt.... Mijn man en ik schelen 10 jaar maar kan me daar nu echt nog niet druk om maken (37 en 47). Misschien wordt een van ons 2 wel ziek en moeten we voor elkaar zorgen, of wie weet haalt 1 van ons 2 het pensioen oid niet eens om welke rede dan ook. Of zijn we tegen die tijd uit elkaar...

Ik ga me nu niet druk maken om iets wat over 20 jaar misschien zou kunnen zijn. :)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:09

Leeftijdsverschil.... ja dat merk soms je alleen wanneer de een ineens korting krijgt op OV of van de werkgever de vraag krijgt hoe de gepensioneerde straks de dagen gaat invullen. ..."Oh gut ja, dat is over een jaar al het geval" ....

Qua ons doen en laten is er geen verschil tussen mijn vriend en ik, terwijl hij 13 jaar ouder is. Alleen mensen direct om ons heen weten dit.

We zitten er ook verder niet mee. Het enige waar ik niet naar uit kijk, is hoe ik straks de werkdag door ga komen. -O- Zeker op dagen dat ik thuis werk en hij rond me heen huppelt of onder mijn werktijd even lekker kan gaan surfen

We hebben wel al in zoverre over nagedacht dat we er nu van moeten genieten en niets uitstellen tot 'later'. Ik ben aan het regelen dat ik minimaal een half jaar onbetaald verlof op kan nemen, zodat we samen in ieder geval die tijd heerlijk kunnen gaan rondreizen. Als we wachten tot ik eindelijk een keer met pensioen zou mogen.... vrees ik dat het pensioen tegen die tijd helemaal afgeschaft is en het werken tot je dood is. _-:(

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Mijn man en ik schelen 16 jaar. We zijn nu 8 jaar bij elkaar. In sommige situaties was het wel even vreemd. Mijn man heeft namelijk een volwassen zoon en inmiddels ook 2 kleinkinderen. En die zijn geboren in de tijd dat wij al een relatie hadden. Dus kennen mij alleen maar als oma. Toen de 1e werd geboren was ik 38 :+
En mijn broertje is pas vader geworden, dus mijn neefje is jonger dan mijn bonuskleinkids. Ja, dat is wel eens lastig uit te leggen :+
Maar wij hebben daar geen last van, mensen om ons heen soms. Jammer dan. En ja, hij zal eerder met pensioen gaan. En waarschijnlijk ook eerder overlijden. Maar dat zien we dat wel weer. We zijn nu wel bezig met alles goed regelen voor als 1 van ons inderdaad komt te overlijden, dat het met erfenis en alles goed geregeld is omdat onze families wat bijzonder in elkaar steken.
Maar verder hebben we nergens last van :))

fakeredhead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:42

De man die ik nu date heeft inderdaad ook twee kinderen, waarvan één inmiddels volwassen. Ik heb zijn kinderen nog niet ontmoet (zover zijn we nog niet) maar dat idee vind ik wel een beetje gek, ik scheel minder qua leeftijd met zijn volwassen kind dan met hem :')

En verder hebben jullie ook gelijk ja, "we'll cross that bridge when we get there" maar toch spookt het wel eens door je hoofd

MenM2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:48

Het leeftijdsverschil met mijn man is hetzelfde als bij jou ( zelfde leeftijd :D ) ondertussen bijna 3 jaar getrouwd en 2 kindjes. In het begin van onze relatie ook veel over nagedacht maar inderdaad. Dat zien we verder dan wel. Mijn man is wel wat meer van het regelen (financiele gedeelte) voor "later".

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:55

Het boeide mij ook totaal niet. Ongeveer hetzelfde leeftijdsverschil.

Hij is helaas jong ziek geworden en overleden, was toen 55. Maar zoveel pech kan je ook hebben op je 30e

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:01

Ik zou er vooral niet teveel bij stil staan/druk om maken. Je leeft in het hier en nu.
Mijn vriend en ik scheelden 11 jaar en zijn iets meer dan 10 jaar samen geweest tot hij onverwachts overleed.
Dus de “what if” hebben we hier nooit gehaald.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:05

Relatie is nu over maar ook een relatie gehad met iemand die 19jr ouder was. Wij dachten nooit na over het leeftijdsverschil. De omgeving soms wel maar dat boeide me niet.

Ik ben wel van het wie dan leeft wie dan zorgt. :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:33

Het is wel apart dat relaties waarbij de man ouder is heel normaal worden gevonden, maar als de vrouw ouder is dan heeft men commentaar. Dat is je reinste discriminatie. Al zit er een biologische reden achter maar dat is niet voor iedereen relevant.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Heb ik ook geen moeite mee hoor, ken echt wel stellen waar de vrouw ouder is.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Wij hebben 13,5 jaar leeftijdsverschil, mijn vriend is ouder dan dat ik ben. We zijn inmiddels bijna zes jaar samen en hij is echt de liefde van mijn leven <3 Eigenlijk merk ik niets van het leeftijdsverschil, maar herken wel de twijfel over later. Ik hoop dat we het zo kunnen inrichten dat ik wat eerder met pensioen kan of tenminste minder kan gaan werken tegen die tijd. Verder… wie dan leeft, wie dan zorgt. Met een partner van dezelfde leeftijd heb je bepaald geen garanties op samen oud worden, dus ik kies liever een partner met wie ik gelukkig ben nu :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

anjali schreef:
Het is wel apart dat relaties waarbij de man ouder is heel normaal worden gevonden, maar als de vrouw ouder is dan heeft men commentaar. Dat is je reinste discriminatie. Al zit er een biologische reden achter maar dat is niet voor iedereen relevant.

Wie heeft commentaar dan?

Het is ingewikkeld als de man nog wel of misschien kinderen wil en de vrouw in of voorbij de overgang zit. Dus wel meer beladen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:22

Ik scheel 13 jaar met mijn vriend. 24 en 37. Wij hebben het ons nog moeilijker gemaakt. We kennen elkaar al ruim 5 jaar nu, zijn een half jaar samen. Begonnen te daten nadat zijn scheiding officieel was en er daarna toch het een en ander uitgesproken werd naar elkaar... daarboven op was hij al die tijd mijn werkgever O:) .

Collegas zagen het al aankomen en dus geen negatieve reacties over het verschil. Onze interesses zijn vrij gelijk en ik merk het verschil echt niet. Hij maakt zich wel eens zorgen dat ik straks denk, bah wat een oude man := ik grap dan dat hij straks weer voor een nog jongere vrouw gaat :+
Mijn ouders moesten flink wennen omdat ze zijn ex ook kennen maar hij is geaccepteerd. Heb alleen een oom die negatief was. Zijn vrienden, een paar die ik al kende, zagen het ook gauw aankomen..

Toekomst zien we dan wel als het zo ver is..

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:28

Ik heb zelf juist een vier jaar jongere man. Maar nu ik wat ouder ben, zie ik in mijn omgeving echt wel de dingen bij relaties waar de man een stuk ouder is die jij ook benoemt. Ken verschillende stellen met dat leeftijdsverschil in mijn naaste omgeving. Mensen van begin 60 die nog volop in het leven staan, enorm fit zijn en een man hebben die ver in de 70 is en echt al bejaard aan het worden is. Je hebt natuurlijk vroeger voor elkaar gekozen, en je deelt lief en leed. Maar ik zou daar toch echt niet aan moeten denken... Denk dat dat pas gaat spelen als de jongste van de twee rond de 60 komt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:53

Ik heb al 40er trouwens gedate met zowel 10 jaar jongere mannen en vrouwen en moet zeggen dat ik dat leeftijdsverschil erg voelde bij de mannen maar een stuk minder bij de vrouwen. Ik zie qua langere relatie het ook niet zo voor me met een jonge man maar met een vrouw wel. Dat maakt mentaal veel minder uit.

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:31

Mijn vriend is 13 jaar jonger dan ik (hij 25, ik 38). Ik vergeet vaak dat hij zo'n stuk jonger is en eigenlijk nog anders in het leven staat en ook andere levenservaring en een ander verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Dat wil nog wel eens botsen. Daarnaast heb ik 3 dochters van mijn ex man en ook dat verloopt niet altijd even soepel. Plus hij heeft nog wel een kinderwens en bij mij tik het klokje ook door.

Al met al hebben we het ons allebei niet makkelijk gemaakt en vraagt het van beide kanten heel veel consessies. Toch heb ik nog nooit zo veel liefde van een man gekregen en hou ik ook ontzettend veel van hem.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:33

Ik heb zelf in een 11 jaar leeftijdsverschil gezeten, dat vind ik niet zo'n issue.
Een kennis van mij heeft een relatie met een man die 44 jaar ouder is en dat vind ik toch wel een ding, maar goed, wie ben ik om er een oordeel over te hebben.

fakeredhead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:43

anjali schreef:

Vanuit mij doelde ik met dit topic niet alleen op een oudere man, oudere vrouw mag ook en is voor mij geen verschil. En geloof mij, zodra er meer dan 10 jaar leeftijdsverschil in zit krijg je met een oudere man ook genoeg commentaar is mijn ervaring... ;)

Kaygee schreef:
Mijn vriend is 13 jaar jonger dan ik (hij 25, ik 38). Ik vergeet vaak dat hij zo'n stuk jonger is en eigenlijk nog anders in het leven staat en ook andere levenservaring en een ander verantwoordelijkheidsgevoel heeft. Dat wil nog wel eens botsen. Daarnaast heb ik 3 dochters van mijn ex man en ook dat verloopt niet altijd even soepel. Plus hij heeft nog wel een kinderwens en bij mij tik het klokje ook door.

Al met al hebben we het ons allebei niet makkelijk gemaakt en vraagt het van beide kanten heel veel consessies. Toch heb ik nog nooit zo veel liefde van een man gekregen en hou ik ook ontzettend veel van hem.

Dat snap ik helemaal ja. Ik heb daarin "het geluk" dat ikzelf totaal geen kinderwens heb (vind kinderen heel leuk, maar zou absoluut niet zwanger willen zijn) en dat heb ik ook nooit gehad. Zeg nooit nooit, maar ik zie dat bij mijzelf niet snel gebeuren. Maar dat dat een "issue" kan zijn begrijp ik zeker, lijkt mij heel lastig!

Bloodymary schreef:
Ik heb zelf juist een vier jaar jongere man. Maar nu ik wat ouder ben, zie ik in mijn omgeving echt wel de dingen bij relaties waar de man een stuk ouder is die jij ook benoemt. Ken verschillende stellen met dat leeftijdsverschil in mijn naaste omgeving. Mensen van begin 60 die nog volop in het leven staan, enorm fit zijn en een man hebben die ver in de 70 is en echt al bejaard aan het worden is. Je hebt natuurlijk vroeger voor elkaar gekozen, en je deelt lief en leed. Maar ik zou daar toch echt niet aan moeten denken... Denk dat dat pas gaat spelen als de jongste van de twee rond de 60 komt.

Dat is inderdaad precies wat er soms door mij heen gaat, al is dat ook weer een typisch geval "leeftijd zegt niet alles" als ik bijvoorbeeld naar mijn eigen opa kijk en wat die met z'n ruim in de 80 nog allemaal doet _/-\o_ (En de man die ik nu date staat vaker in de sportschool dan ikzelf :') )

Ik denk dat dat ook een ding is wat moet gaan blijken, en ondanks fysieke veranderingen ook wel een stukje karakter is. Ik ken ook leeftijdgenoten waarvan ik wel eens denk 'je gedraagt je alsof je 80 bent, leef eens een beetje!'

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:46

Hier een oudere vrouw :o wij schelen 16 jaar, hij nu 34 ik bijna 52 en 10 jaar samen. Mijn dochter en hij schelen ook minder als wij :') . Het is niet altijd makkelijk nu iedereen om hem heen kinderen krijgt en hij dus niet maar hij staat achter zijn keuze. Ik maak me ook wel zorgen over later.. hij kijkt ouder en ik jonger dus hebben eigenlijk nooit commentaar omdat meeste mensen het niet eens verwachten ( gene die het wel weten en familie heeft er totaal geen moeite mee gelukkig) maar hoe ouder je word hoe groter het verschil zal worden/ voelen ben ik bang. Ik zal idd ws niet meemaken dat hij met pensioen kan terwijl ik natuurlijk ook had gehoopt straks saampjes oud nog een paar jaar te hebben maar hier probeer ik maar niet teveel aan te denken omdat je nooit zal weten hoe je leven verloopt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

Ik scheel zelf 5 jaar met mijn vriend, dat is niet zo’n issue.
Toevallig het ik het er pas met iemand over die meer scheelt, die is nu wel aan het voorsorteren op het naderende pensioen van de partner door eigen werkzaamheden anders in te kunnen delen en straks flexibeler te zijn.

fakeredhead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:05

Ik heb zelf gelukkig een baan waarin dat ook redelijk makkelijk zou kunnen, maar ik denk er wel aan en ben er wel mee bezig. Ondanks dat wij pas net aan het daten zijn, mijn vorige relatie hadden wij ook 14 jaar leeftijdsverschil dus ik blijf het toch wel uitzoeken :')

Fijn al jullie reacties te lezen in ieder geval! Ik probeer er ook heel erg in te staan van "later is niemand beloofd" en eerst maar kijken hoe het (hopelijk) de komende maanden/jaren gaat :)

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:40

Mijn man ( ook een -inactieve- bokker) en ik schelen 16 jaar.
We leerden elkaar kennen toen we 23 en 39 waren ( :oo :+: )
( ons hele verhaal kan je hier: 25jr_Bokt @ [VN] 25 jaar Bokt, liefde en vriendschappen, Valentijn! lezen)
Nu zijn we dus 42 en 58 ( :') ) en al die jaren zijn we gelukkig samen, veel meegemaakt en de eerste ruzie moeten we nog krijgen.
Ik zeg altijd dat z’n leeftijd niet op z’n voorhoofd stond toen we elkaar leerden kennen ( en dat die grijze haren - ik heb ze inmiddels ook- door mij komen want toen ik hem leerde kennen was hij nog blond :+ )
Belangrijk voor ons was wel dat onze ouders er ok mee waren maar dat is nooit een issue geweest.
En voor de rest ( om in de woorden van een recent overleden zanger te praten) Het interesseert me echt geen ene reet wat een ander er van vind. Mensen vinden toch altijd wel wat.
Wij zijn al jaren gelukkig samen en dat had ik nooit willen missen omwille van z’n leeftijd.
Het is geen gegeven dat ik hem overleef, niemand weet wanneer ze je nummertje trekken daarboven.
We hebben 2 jonge kinderen, eentje van bijna 6 jaar en eentje van 6 maanden.
Hij is de meest betrokken en zorgzame papa die ik me kan wensen en klimt nog net zo makkelijk mee naar boven in een krijspaleis terwijl jonge vaders enkel op hun telefoon zitten.
Enige nadeel wat we nu ondervinden is dat sommige mensen denken dat hij de opa is van onze zoon en dat vind onze zoon niet leuk.
Maargoed, daar kunnen we niet zo veel aan veranderen.

Tuurlijk denken we na over de toekomst. Hij grapt weleens dat de kinderen z’n rolstoel mogen duwen als het zover is.
En dat hij tijd genoeg heeft met helpen met huiswerk als hij met pensioen is.
En ik zal dan nog moeten werken waarschijnlijk.
Maar dat zien we dan wel weer. Denken aan de toekomst is heel belangrijk maar probeer ook echt in het hier en nu te leven.

fakeredhead

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:44

Galja schreef:
Mijn man ( ook een -inactieve- bokker) en ik schelen 16 jaar.
We leerden elkaar kennen toen we 23 en 39 waren ( :oo :+: )
( ons hele verhaal kan je hier: 25jr_Bokt @ [VN] 25 jaar Bokt, liefde en vriendschappen, Valentijn! lezen)
Nu zijn we dus 42 en 58 ( :') ) en al die jaren zijn we gelukkig samen, veel meegemaakt en de eerste ruzie moeten we nog krijgen.
Ik zeg altijd dat z’n leeftijd niet op z’n voorhoofd stond toen we elkaar leerden kennen ( en dat die grijze haren - ik heb ze inmiddels ook- door mij komen want toen ik hem leerde kennen was hij nog blond :+ )
Belangrijk voor ons was wel dat onze ouders er ok mee waren maar dat is nooit een issue geweest.
En voor de rest ( om in de woorden van een recent overleden zanger te praten) Het interesseert me echt geen ene reet wat een ander er van vind. Mensen vinden toch altijd wel wat.
Wij zijn al jaren gelukkig samen en dat had ik nooit willen missen omwille van z’n leeftijd.
Het is geen gegeven dat ik hem overleef, niemand weet wanneer ze je nummertje trekken daarboven.
We hebben 2 jonge kinderen, eentje van bijna 6 jaar en eentje van 6 maanden.
Hij is de meest betrokken en zorgzame papa die ik me kan wensen en klimt nog net zo makkelijk mee naar boven in een krijspaleis terwijl jonge vaders enkel op hun telefoon zitten.
Enige nadeel wat we nu ondervinden is dat sommige mensen denken dat hij de opa is van onze zoon en dat vind onze zoon niet leuk.
Maargoed, daar kunnen we niet zo veel aan veranderen.

Tuurlijk denken we na over de toekomst. Hij grapt weleens dat de kinderen z’n rolstoel mogen duwen als het zover is.
En dat hij tijd genoeg heeft met helpen met huiswerk als hij met pensioen is.
En ik zal dan nog moeten werken waarschijnlijk.
Maar dat zien we dan wel weer. Denken aan de toekomst is heel belangrijk maar probeer ook echt in het hier en nu te leven.

Wat fijn om te horen <3 Klinkt als een hele fijne relatie!

Wat de omgeving ervan vind maakt mij ook echt helemaal niet uit, ik weet dat hij er iets meer moeite mee heeft maar het houdt hem in ieder geval niet tegen. Mijn ouders weten het nog niet (te pril) maar gezien mijn vorige relatie ook een behoorlijk verschil was verwacht ik daar ook geen problemen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:47

Mijn moeder is 70 en haar partner eind 70, en zij merkt het nu wel heel erg dat hij oud wordt. Hij heeft nergens meer zin in, terwijl mijn moeder nog volop in het leven staat. Maar moet je daar nu de relatie om laten gaan?