Betalen jullie weleens iemand zwart?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Betalen jullie weleens iemand zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-26 12:17

Nav een ander topic waar het over contant betalen van grote bedragen ging vroeg ik me af... betalen jullie weleens iemand zwart die bvb een klus doet in je huis/tuin oid? Wij hebben een giga verbouwing achter de rug en als we al eerder met iemand gewerkt hadden of het is een bekende vind ik t prima om de klus geheel of gedeeltelijk zwart te betalen Klusser houdt er meer aan over en geeft vaak nog een leuke korting, win - win *\o/*
Ik hoor echter ook weleens van mensen die het uit principe niet doen of zelfs fel tegen zijn. Hoe kijkt bokt hier tegenaan?

tamary

Re: Betalen jullie weleens iemand zwart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:18

Het is aan degene die het ontvangt om het al dan niet op te geven bij de belastingdienst.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:19

Ik heb een kennis mijn vloer laten leggen in mijn nieuwe woning en die heb ik zwart betaald, scheelde mij BTW. :+ En dat was een behoorlijk bedrag. :=

De persoon die mijn tuin heeft gedan heb ik ook gedeeltelijk zwart betaald.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:20

Het ligt er voor mij echt aan wat de klus is, eerlijk gezegd.

De grote beurt van de auto betaal ik zwart, de verbouwing aan ons huis betaal ik wit.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:21

_San87_ schreef:

De grote beurt van de auto betaal ik zwart, de verbouwing aan ons huis betaal ik wit.

Mijn garage (Officiële Peugeot dealer) accepteert geen zwart hoor :=

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:24

Niet bewust.
Sinds kort kan ik pinnen bij de kapper, eerder niet.
En wat die er dan mee doet weet ik niet.
Zo kan ik ook niet pinnen bij de schoorsteenveger, moet ik speciaal daarvoor geld halen.
Wat deze er verder mee doet weet ik niet.

Maar de verbouwing die we gehad hebben bij toilet en douche was wit.
Pas elektra aanpassen was gewoon wit.
Nieuwe kozijnen, wit
Ook wel zo fijn betreft garantie.

Maar ook auto onderhoud gewoon bij de garage en krijgen we de rekening van.

Dus nee bewust gaat hier niets zwart

Ken verder ook de lui niet die het wel zwart doen.
Wil best een andere vloer zwart laten leggen, maar die staan toch ook niet zomaar geadverteerd :P

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:24

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:25

Ik betwijfel of het verstandig is om hier zo over uit te wijden online als je dit doet. Hoewel de aangifte bij de ontvanger ligt, heb je zelf ook gewoon nog een verantwoordelijkheid als je weet dat iemand het niet gaat opgeven. Ik weet niet hoe het juridisch precies zit, maar het is ook strafbaar als je bewust gestolen goederen koopt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:25

Bellatrix schreef:
_San87_ schreef:

Wat begrijpen jullie onder zwart. Effectief met een afspraak zonder factuur en dus met vermindering van de btw, of gewoon contant?

een bedrijf dat geen contant aanvaardt is wel apart ... (behalve als het meer dan 3500 euro is, wettelijk gezien mag dat niet.)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:26

Denk ook idd dat alles online op bokt knallen niet heel handig is

En op bokt er heel veel zwart wordt gedaan, bewust en onbewust, in de paarden sector.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:27

Ik ben instructeur en ik heb geregeld mensen die denken dat ze me contant moeten betalen en ze vragen er dan meestal bij of ik het zwart wil. blijkbaar gebeurt dat nog steeds heel veel. Zelf neem ik geen contanten aan, ik vind het gedoe en uiteindelijk schiet je er niets mee op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:33

Het ligt aan de klus inderdaad. Kleine bedragen betaal ik best wel eens contant. Of degene het vervolgens aan de belastingdienst op geeft of niet moet hij/zij zelf weten.

Maar de meeste kleine klusjes doen we eigenlijk gewoon zelf, dus hier komen niet snel mensen over de vloer.
Grotere klussen, zoals onderhoud aan de auto en boot, dat wordt allemaal door grotere bedrijven gedaan die goed bekend staan, en die werken altijd met facturen.

Vroeger met de paarden werd er meer contant betaalt.. voor hooi, voer, hoefsmid.. Geen flauw idee of dat zwart was :))

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:35

8nnemiek schreef:
Het ligt aan de klus inderdaad. Kleine bedragen betaal ik best wel eens contant. Of degene het vervolgens aan de belastingdienst op geeft of niet moet hij/zij zelf weten.

Maar de meeste kleine klusjes doen we eigenlijk gewoon zelf, dus hier komen niet snel mensen over de vloer.
Grotere klussen, zoals onderhoud aan de auto en boot, dat wordt allemaal door grotere bedrijven gedaan die goed bekend staan, en die werken altijd met facturen.

Vroeger met de paarden werd er meer contant betaalt.. voor hooi, voer, hoefsmid.. Geen flauw idee of dat zwart was :))

Contant betalen hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het zwart is. Als je geen factuur krijgt is de kans wel erg groot natuurlijk

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:48

Als je zoiets al doet, dan is het denk ik niet echt verstandig om dat open op internet te zetten.

Je weet nooit hoe lijntjes lopen en of het je ooit in de kont bijt zeg maar.

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:51

Het is niet heel slim om dit zo openlijk op een forum te bespreken inderdaad.
En al helemaal niet bij welke klus je het wel gedaan hebt.

F_T

Duhelo schreef:
Bellatrix schreef:

Wat begrijpen jullie onder zwart. Effectief met een afspraak zonder factuur en dus met vermindering van de btw, of gewoon contant?

een bedrijf dat geen contant aanvaardt is wel apart ... (behalve als het meer dan 3500 euro is, wettelijk gezien mag dat niet.)

Gewoon contant kan prima wit zijn, met factuur en de hele mikmak.

En soms betaal je contant en weet je echt niet of het zwart of wit is (als ik een frietje en een cola contant afreken bij een kraam op straat heb ik werkelijk geen idee)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Bellatrix schreef:
_San87_ schreef:

De grote beurt wordt dan ook gedaan door een monteur die aan huis bijbeunt ;).

Edit: hobbymatig, trouwens. Hij doet mijn auto omdat we vrienden zijn.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 27-02-26 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 12:59

Voor alle mensen die bewust zwarte diensten afnemen .... niet klagen dat alles duur wordt, dat de zorg niet meer betaalbaar is dat de AOW naar beneden gaat etc etc . Want alle belastingontduiking samen gaat om 22 miljard euro.
Veel kleine beetjes tellen op tot een heleboel

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:06

Ik heb wel kennissen die eens een huishoudster ofzo zwart hebben.

Dat van,zon auto dat ze monteur kennen die wat maakt hoor ik ook wel eens. Of een kapper ofzo maar die doet het al niet meer zwart jaren.

Je bent dan toch ook niet verzekerd.
Als je het kwa werk doet.

En zon auto bij een garage zit garantie bij gok ik en die hebben denk een hele voorraad aan spullen of werk instrumenten iemand zwartzal dat vast niet altijd hebben

Als je weet ik het 10 klanten hebt hoe moet je al dat contante geld dat weer weg krijgen.. daar komen ze toch wel een keer achter.

snap die nieuwe regel dan ook wel met niet meer dan 3000 contant bij iets kopen.

Financieel zal het wel schelen zonder btw ect

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-26 13:11

Eleeke schreef:
Voor alle mensen die bewust zwarte diensten afnemen .... niet klagen dat alles duur wordt, dat de zorg niet meer betaalbaar is dat de AOW naar beneden gaat etc etc . Want alle belastingontduiking samen gaat om 22 miljard euro.

Mwah ik denk niet dat je die verantwoording neer moet gooien bij jan modaal die zijn timmerman eens zwart betaald. Maar bij de handige figuren met bankrekeningen op schimmige plekken. Lijkt me zinniger om achter de grote vissen aan te gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:17

Eleeke schreef:

En dan belangrijker de afspraken van grote bedrijven met de belastingdienst. postnl bv over wel/niet zelfstandigen in dienst hebben ...
Maar bedrijven uit de wind houden en de kosten bij individuele burger neerleggen schijnt normaal te zijn en dat terwijl de overheid volksvertegenwoordiger als werkomschrijving heeft.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:37

Eleeke schreef:

+1

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:45

Nee, geen behoefte aan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:48

Mars schreef:
Eleeke schreef:

Mwah ik denk niet dat je die verantwoording neer moet gooien bij jan modaal die zijn timmerman eens zwart betaald. Maar bij de handige figuren met bankrekeningen op schimmige plekken. Lijkt me zinniger om achter de grote vissen aan te gaan.

Verander de wereld begin bij jezelf...
Dat spreekwoord geldt voor mij voor iedereen dus ook voor Jan Modaal.
En verschuilen achter grote vissen vind ik 0,0% rechtvaardiging.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-26 13:54

Ik ben een beetje een muts... Ik ga zelfs niet naar de chinees op zondag waar je alleen contant mag betalen omdat ik dan denk "hmmm...."

Ik vind het altijd een beetje dubieus om een paar redenen. Stel dat iets niet goed is, hoe zit het dan met garanties etc?

Ik zal vast wel per ongeluk (niet bewust) hebben betaald en geen idee of die het eerlijk opgaf als bijvoorbeeld mijn paard gemasseerd werd etc. Zelf geef ik het wel allemaal netjes op aan de belastingdienst. (Dan zie je pas hoe weinig ik eigenlijk overhoud :') Vooral niet over nadenken...)