En dan komt brandt toch wel erg dichtbij.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sandorra

En dan komt brandt toch wel erg dichtbij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 19:56

Hallo allemaal ik schrijf dit puur om mijn verhaal kwijt te kunnen. Afgelopen nacht was best heftig. Zal bij het begin beginnen

Ik lag vroeg op bed gisteren drukke dag gehad veel gedaan dus rond half tien omgekleed en op bed gegaan. Zat nog effe op mijn tablet voordat ik zou gaan slapen. Rondt 21:47 een 112 melding ( ben burger hulpverlener/ ehbo-er en kijk meestal effe of ik ergens mee kan helpen als er iets gebeurd is in omgeving waar ik woon.) Brandt woning bremstraat bovensmilde. Toen gingen er gelijk alarmbellen af oliebol mijn ouders wonen in de bremstraat en zijn beide hulpbehoevend. Op het kaartje stond de stip niet bij woning van mijn ouders. Die gaan altijd vroeg op bed. Dus ik wou ze niet onnodig bellen. Omdat ik ben opgegroeid daar en veel mensen ken en heb me niet lekker zat, heb im mij als haas aangekleed ben in de auto gesprongen. Richting mijn ouders huis rijdend zag ik rode gloed steeds groter worden en toen ik de straat inreed wist ik het zeker de brandt was bijna bij mijn ouders. Gauw auto geparkeerd en naar huis van mijn ouders gerend. Brandt zat in het dak 3 huizen verderop in de nok en was al uitslaand. Was er eerder als brandweer en politie.Mijn ouders slapen beneden in aanbouw omdat trap opgaan niet meer lukt gauw op raam geklopt van slaapkamer van mijn ouders en gezegd dat ze zich moesten aankleden en het huis uit moesten. Die hadden gedacht dat het an de andere kant van de straat was en verder wel sirenes gehoord maar waren niet gaan kijken. Ondertussen kwam ik politie tegen die aangaf dat huizen ontruimd moesten worden toen liep ik net met beide honden van mijn ouders naar buiten en zei dat ze zich aan het aankleden waren. Mijn ouders konden bij 1 van de buren in de buurt in huis terecht om af te wachten. Ondertussen hadden we de honden ook veilig ondergebracht en ben ik terug gegaan om te zien bij de woning hoe erg het was. Bluswerkzaamheden waren in vollle gang. Ben rustig gaan wachten met andere buurtgenoten achter het afzetlint. Ondertussen lagen er overal slangen dwars door tuin van mijn ouders heen van voor naar achteren. Aan de achterkant van de woningen kan je niet komen ivm een bos. Dus moesten ze langs mijn ouders huis over de schutting heen en door andere tuinen heen om bij de achterkant van de woningen te komen. Gelukkig was de brand snel onder controle. Iedereen was op tijd en veilig uit de woningen en er is alleen materiele schade. Maar die is best groot van de woningen in de rij van mijn ouders zijn er 2 onbewoonbaar verklaard en hebben 2 anderen ernstige rook roet en waterschade. Mijn ouders hebben behalve schrik en een onrustige nacht geen schade gekregen.

Al met al loopt het voor mijn ouders met sisser af…. Maar had zoveel erger kunnen zijn. Mensen waar de brandt is begonnen hebben een houtkachel maar exacte oorzaak is niet bekend maar vermoedelijk is het de houtkachel geweest. Al met al zeer onrustige avond en nacht gehad slecht tot bijna niet geslapen en vanwege de stress en alles kreeg ik vandaag heftige astma en migraine, gelukkig voel ik me vanavond al iets beter als vanmorgen. Maar ik heb echt wel vanacht in de rats gezeten toen ik zag hoe heftig het was.
Zag heel het huis van mijn ouders afbranden ( vrij oude huizen en daken zitten oude stroplaatdakdelen op de daken dus brandt erg snel vanwege het droge stro.)

Afbeelding

Rood zijn de huizen die onbewoonbaar zijn blauw hebben rook roet en waterschade en groen is mijn ouders woning.

Afbeelding
Enigste foto die ik heb gemaakt van de woning van mijn ouders met de slang dwars door de tuin heen.
Vandaag heel de dag onrustig gevoel gehad merk dat erover praten/ schrijven me helpt vandaar dit lange verhaal.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:04

Snap wel dat het heel erg schrikken is geweest. :(:)
Fijn dat je zo snel bij je ouders kon zijn en alles voor hun met een dikke sisser is afgelopen.
Hoe voelen hun zich er nu onder?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:06

Wow jeetje wat schrikken en ook heftig! Fijn dat jij je ouders uit hun huis hebt kunnen halen. Is hun huis vrij van rook en waterschade? Goed dat je erover praat, het is niet niks.

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:07

Heel erg geschrokken en onrustige nacht gehad met weinig slaap. Verder zijn ze blij dat ze geen schade hebben maar leven erg mee met andere buurtgenoten in het blok die wel schade hebben.

Ja huis van mijn ouders en hun buren hebben geen schade blauwe op kaartje wel en rode zijn onbewoonbaar verklaard

xPabloBokt
Fotograaf

Re: En dan komt brandt toch wel erg dichtbij.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:18

Heb je al contact gehad met slachtofferhulp hierover? Wellicht kunnen zij iets voor je betekenen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:20

O dat is niet niks... schrikken zeg!
Hopelijk gauw weer rustige nachten voor jou en je ouders! Goed dat je erover praat :knuffel:

Ik zou als ik jou was trouwens wel even het adres uit het screenshot en je tekst halen, niet zo handig als heel de wereld dat kan lezen. Tenminste, dat denk ik dan. Bedoel ik niet vervelend hoor misschien in de emotie geschreven/geplaatst...

Veel sterkte voor jullie allen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:23

Jeetje, wat heftig en wat zullen jullie allemaal geschrokken zijn!
Een aantal straten verderop is onlangs ook een huis afgebrand. Daar zaten ook stroplaten in het dak en het was net alsof het dak een grote fakkel was :=
Echt niet normaal hoe snel het vuur om zich heen greep!

sandorra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:35

Er zijn zat nieuwsartikelen waarin de straat ook genoemd wordt dus ik vindt het geen probleem.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:59

Heel heftig sandorra
Begrijpelijk dat je ermee zit en het van je af moet schrijven.
Ontzettend blij dat er geen slachtoffers zijn, enkel materiële schade. Veel is te vervangen.

Veel sterkte

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16 min geleden

Heftig Sandorra! Wel fijn dat er geen gewonden zijn gevallen.

sandorra schreef:
Er zijn zat nieuwsartikelen waarin de straat ook genoemd wordt dus ik vindt het geen probleem.

Maar in die nieuwsartikelen staat waarschijnlijk niet het adres van je ouders vermeld met daarbij dat ze hulpbehoevend (en dus kwetsbaar) zijn.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11 min geleden

Ja herken je gevoel wel. Gelukkig kon je je ouders helpen. Ik heb hier een jaar terug de explosie van het tarwekamp meegemaakt en dat zat naast mijn flat. Nou dat heeft nog steeds wel een impact ook. Ik had toen ook de angst dat er meer zou afbranden of ontploffen alleen dan die flat en ik mogelijk ook getroffen werd. Dat is echt erg als zoiets te dichtbij komt omdat het toch je veiligheid hoort te zijn je huis. Sterkte