Moestuinieren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sanso

Moestuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 10:05

Sinds dit jaar beheren we 100m2 (20*5m) moestuin bij onze lokale volkstuinvereniging. Dit ga ik samen met mijn man doen (die gelukkig veel ervaring met planten/teelt heeft) en is in principe voor ons tweeën.

Het leek me leuk om een topic hierover te openen zodat we ervaringen, inzichten en tips&tricks kunnen delen met elkaar!

• welke manier van moestuinieren gebruiken jullie? Wisselteelt, combinatieteelt, permacultuur, klassiek of iets anders? En waarom.
• wat zijn jullie hits and misses?
• (voor)zaaien of jonge plantjes?
• bemesting, water, bestrijding….
• onmisbare dingen in de moestuin of handige hacks!

En meer onderwerpen over dit thema. Misschien problemen waar tegenaan gelopen wordt of juist een oogst van 100 courgettes of tomaten waar recepten voor nodig zijn om ze te verwerken. Alles is welkom!

Wij gaan dit jaar dus voor het eerst starten. We hebben al jaren hier en daar wat groente- en fruitplanten samen met kruiden in de tuin staan maar we hebben nog nooit zo’n groot stuk grond puur voor de moestuin tot onze beschikking gehad, toch wel spannend hoor!
We zijn nu ons moestuinplan aan het maken, het stuk grond is nu nog vlak zonder planten. We hebben laatst stalmest laten brengen via de vereniging en het perceel wordt binnenkort gefreesd, een mooie frisse start voor dit perceel dus!
We zijn nu ook bezig met het regelen van een (folie)kas en het aanleggen van de beregening.

Qua teelt en planten ben ik nu wat info aan het verzamelen; wat eten/gebruiken we veel ; wat werkt goed samen/tegen elkaar ; informatie over de gewassen en op die manier willen we een moestuinplan uitwerken.

Dus…. Brand los! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoop dat we zo van elkaar kunnen leren *\o/*

Gitta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 13:38

Veel plezier! Ik denk dat het vooral belangrijk is om voor jezelf te ontdekken waarvoor je de tuin wil gebruiken, wil je keihard productie draaien? Is het meer een tuin om te genieten? Wil je een kasje of een pergola?

Zelf ben ik ‘S winters nooit op de tuin te vinden, maar vanaf 1 maart ga ik los. Wij hebben thuis ook een tuin, dus de volkstuin zie ik echt als een plek om zoveel mogelijk groenten en fruit te verbouwen. Ik doe dus aan strokenteelt, waarbij elke strook opgedeeld is en meerdere secties zodat ik per gewassoort meerdere variëteiten kan telen. Hiervoor volg ik de principes van JM Fortier en tips van bekende telers als John Jeavons, Elliot Coleman, Charles Dowding. Er zijn echt prachtige boeken over, dus als je nog boekentips je zoekt: let me know!

Een goed plan is het eerste natuurlijk, ik hou altijd alle soorten die ik wil telen bij in een spreadsheet, en dan maak ik een ruwe schatting per bed. Als ik ongeveer weet wat ik wil telen dan weet ik ook wat ik moet doen daaraan, denk aan het voorzaaien, uitplanten etc. :)

Maar er zijn ook genoeg tuinders die gewoon lekker gaandeweg aan hun tuintje knutselen, en het vooral voor het plezier doen… de belangrijkste tip is dan denk ik ook gewoon doen waar jij je goed bij voelt, maar zorgen ervoor dat je in de drukke weken wel minstens één of twee keer per week naar de tuin gaat. En maak het zelf niet te moeilijk gelijk, het eerste jaar is namelijk ook bedoeld om je tuin nog een beetje te ontdekken.

Gitta_

Re: Moestuinieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 13:39

Ohja, en een leuke aanvulling is de moestuinbeurs bezoeken op landgoed middachtenallee! Is eind maart!

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

Dit topic past beter op LZP, ik verhuis het daarheen.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:33

Wat leuk! Ik ga nu mijn 3e jaar moestuin in. Ik heb het wel met schema's geprobeerd maar dat werkt niet voor mij, dus ik kijk gewoon wanneer wat gezaaid kan worden en dat gaat dan de grond in. Ik zaai wel altijd voor, dus als ik te veel planten heb geef ik ze weg aan de buren of aan vrienden/familie.

Toptip: als je iets van kolen gaat verbouwen, doe er dan insectengaas omheen. Anders heb je geen kolen :+. Zelf gebruik ik namelijk geen gif en dat is echt prima te doen. Tegen slakken kan je in het voor- en najaar aaltjes inzetten. Verder heb ik veel van mijn kennis van Plukkers.com, super leuk bedrijf! En de moestuinbeurs is ook een dikke aanrader!

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

Leuk!

Ik vind biologisch echt een must; Bolster heeft leuke zadenpakketten met handige boekjes!

Hier gaat ons 3de jaar worden, t is wel echt per periode kijken of het nat/droog/koud/warm is voor succesvolle oogst.

Onze aardappels deden t afgelopen jaar goed, bietjes dan weer totaal niet.

Aardappels had ik vorig jaar nu al in de grond, wacht ik nu ook nog even mee. Voorkiemen is ook soms zeker aan te raden!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:16

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

Ja dit wilde ik ook net zeggen. Er is een topic. Die is alleen wel breder dan alleen moestuinieren, omdat een eetbare tuin ook een voedselbos of boomgaard kan zijn bijvoorbeeld

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:33

Ah leuk, een moestuintopic!

Ik volg (losjes) het systeem van de Makkelijke Moestuin met de app daarvan, inmiddels weet ik veel ook al wel zelf en ben ik wat aan het variëren met andere soorten, maar zeker in het begin heb ik er veel aan gehad qua wat, wanneer en hoe en het systeem met vakken/bakken vind ik ideaal. Ik heb er een aantal op wieltjes staan en dan kun je met een beetje verplaatsen wel echt maximaal profiteren van de zon in het voorseizoen. Ik heb sinds vorig jaar ook een kasje en dat biedt weer andere mogelijkheden. Ik vind het rommelen en experimenteren minstens zo leuk als het eten.

Ik heb inmiddels de aardappels in de vensterbank liggen om vast wat uitlopers te krijgen en diverse slasoorten voorgezaaid (binnen), het is wat vroeg nog maar het is oud zaad dus als het niks word kan ik nog makkelijk opnieuw beginnen en met de kas als tussenstation kunnen ze tzt wel naar buiten. In de kas heb ik veldsla en spinazie gezaaid, dat kan wel wat kou hebben.

"vergeten groente" is natuurlijk hip, maar ik heb voor mezelf een andere categorie: "teleurstellende groente" :(:) en die kweek ik dan ook niet meer. Bijvoorbeeld snijbiet groeit makkelijk en ziet er leuk uit met die kleurtjes, maar ik vind het echt niet lekker. En wortels duren echt eindeloos voor een klein beetje oogst en smaken niet beter dan uit de winkel vind ik. Paarse bonen zien er leuk uit, maar ze worden na het koken gewoon groen en smaken niet anders (en stambonen zijn veel makkelijker) en zo heb ik er nog wel een paar die ik niet meer doe.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Ja zoiets heb ik ook wel eens "terecht vergeten groenten" genoemd horen worden :+

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:58

Margreet schreef:
"vergeten groente" is natuurlijk hip, maar ik heb voor mezelf een andere categorie: "teleurstellende groente" :(:) en die kweek ik dan ook niet meer. Bijvoorbeeld snijbiet groeit makkelijk en ziet er leuk uit met die kleurtjes, maar ik vind het echt niet lekker. En wortels duren echt eindeloos voor een klein beetje oogst en smaken niet beter dan uit de winkel vind ik. Paarse bonen zien er leuk uit, maar ze worden na het koken gewoon groen en smaken niet anders (en stambonen zijn veel makkelijker) en zo heb ik er nog wel een paar die ik niet meer doe.

Haha! Dit herken ik. Paarse boerenkool blijft niet paars bij t koken. En t eerste jaar had ik zoveel bieten dat ik geen biet meer kan zien...

Ik heb vooral makkelijke dingen staan, pompoen (toevallig deze avond nog een pompoen uit eigen tuin gegeten), courgettes, snijbiet (vind ik wel lekker :D ), peultjes en vooral veel spekbonen. Die vind ik echt heel lekker!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:10

haha oh ja, paarse boerenkool is ook heel teleurstellend - en niet perse lekkerder dan gekochte boerenkool vind ik.

Tomaten uit eigen tuin zijn dan weer wel veel lekkerder en die kun je goed verwerken in houdbare dingen (passata kun je goed invriezen, maar ook wecken - weer een nieuwe wereld!).

Dat is wel echt de tip hoor, experimenteren is superleuk, maar uiteindelijk heb je toch het meeste plezier van wat je lekker vindt en waar je tegenaan kunt eten (of bewaren) want jonge planten zijn echt het lekkerste. (Palmkool bloeit wel gaaf als ie doorschiet).

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:14

Ik heb tot nu toe steeds melige tomaten. Maar ik ben ook niet zo'n trouwe tuinder. Het lukt meestal 3 weken om de tomaten regelmatig te dieven en dan vergeet ik het en heb ik wilde struiken staan met hier en daar een melige tomaat. Ik eet wel heel veel tomaat dus die zou ik wel graag willen hebben.

Palmkool wordt hier zo graag door de rupsen gegeten dat ik er zelf nog nooit van gegeten heb...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Probeer dan eens struiktomaten (ook wel balkontomaten genoemd), die hoef je niet te dieven - wel ondersteunen, want hier worden ze topzwaar en dan knakken ze.
Vroeg in het seizoen gebruik ik de dieven ook wel om te vermeerderen, als je een flinke hebt kun je die op water zetten tot ze wortels hebben en dan in de grond steken en dan heb je er een plant bij, gaat heel makkelijk.

Palmkool (sowieso kool) is hier ook lastig ja, daar moet een net over. Vind ik ook eigenlijk teveel gedoe, maar ik wilde het een keer proberen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:56

Leuk topic!

Mooi stuk grond heb je, dat is een fijn formaat!

Ik heb een aantal jaren met heel veel plezier gemoestuinierd aan huis. In de volle grond (denk 60m2?) en de rest in potten en makkelijke moestuinbakken. Missen doe ik het enorm! Het is echt een stukje rust, een stukje 'present' zijn en verbonden met de natuur. Ik wil het dit jaar weer gaan doen.
Maar alles is nu gras dus dat moet ik eerst weer ombouwen. Maar dat stel ik dus ook al steeds uit :o

Ik heb nooit gespit, gefreest of wat dan ook. Veel te lui voor :P en natuurlijk ook niet erg natuurlijk. Ik deed aan mulchen. Heb een deel met bladeren gehad, een deel met stro, sommige delen (uiteindelijk) geen mulch. Alles ging prima maar een mulch maakt wel makkelijker vooral tegen onkruid en water moet geven. Ik gebruikte eigen paardenmest wat ik deed composteren. En andere (biologische) meststoffen.

Als ik de moestuin weer oppak, zal ik ook weer puur gaan mulchen maar dan het eerst jaar met een goede compostlaag.

Veel is ook echt puur ervaring opdoen!
- teveel of te weinig zaaien/planten
- teveel oogst van dingen die je niet gaat eten (uhh 20 soorten tomaten terwijl ik die zelf niet eens lustte :'))
- erachter komen wat je het wel en niet waard vind (kolen bijv. uiteindelijk mee gestopt vanwege koolvlieg en koolwitje)
- erachter komen wat wel en niet werkt op jouw stuk.
Zo kan ik hier bijvoorbeeld bepaalde groentes niet in de volle grond zaaien omdat ze worden opgegeten door vogels (en slakken). Vooral bonen moest ik echt al vrij groot krijgen voor ik ze de grond in kon doen. Wortels weer helemaal geen probleem.