Het leek me leuk om een topic hierover te openen zodat we ervaringen, inzichten en tips&tricks kunnen delen met elkaar!
• welke manier van moestuinieren gebruiken jullie? Wisselteelt, combinatieteelt, permacultuur, klassiek of iets anders? En waarom.
• wat zijn jullie hits and misses?
• (voor)zaaien of jonge plantjes?
• bemesting, water, bestrijding….
• onmisbare dingen in de moestuin of handige hacks!
En meer onderwerpen over dit thema. Misschien problemen waar tegenaan gelopen wordt of juist een oogst van 100 courgettes of tomaten waar recepten voor nodig zijn om ze te verwerken. Alles is welkom!
Wij gaan dit jaar dus voor het eerst starten. We hebben al jaren hier en daar wat groente- en fruitplanten samen met kruiden in de tuin staan maar we hebben nog nooit zo’n groot stuk grond puur voor de moestuin tot onze beschikking gehad, toch wel spannend hoor!
We zijn nu ons moestuinplan aan het maken, het stuk grond is nu nog vlak zonder planten. We hebben laatst stalmest laten brengen via de vereniging en het perceel wordt binnenkort gefreesd, een mooie frisse start voor dit perceel dus!
We zijn nu ook bezig met het regelen van een (folie)kas en het aanleggen van de beregening.
Qua teelt en planten ben ik nu wat info aan het verzamelen; wat eten/gebruiken we veel ; wat werkt goed samen/tegen elkaar ; informatie over de gewassen en op die manier willen we een moestuinplan uitwerken.
Dus…. Brand los! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hoop dat we zo van elkaar kunnen leren

. Zelf gebruik ik namelijk geen gif en dat is echt prima te doen. Tegen slakken kan je in het voor- en najaar aaltjes inzetten. Verder heb ik veel van mijn kennis van Plukkers.com, super leuk bedrijf! En de moestuinbeurs is ook een dikke aanrader! 
en die kweek ik dan ook niet meer. Bijvoorbeeld snijbiet groeit makkelijk en ziet er leuk uit met die kleurtjes, maar ik vind het echt niet lekker. En wortels duren echt eindeloos voor een klein beetje oogst en smaken niet beter dan uit de winkel vind ik. Paarse bonen zien er leuk uit, maar ze worden na het koken gewoon groen en smaken niet anders (en stambonen zijn veel makkelijker) en zo heb ik er nog wel een paar die ik niet meer doe.
), peultjes en vooral veel spekbonen. Die vind ik echt heel lekker!
en natuurlijk ook niet erg natuurlijk. Ik deed aan mulchen. Heb een deel met bladeren gehad, een deel met stro, sommige delen (uiteindelijk) geen mulch. Alles ging prima maar een mulch maakt wel makkelijker vooral tegen onkruid en water moet geven. Ik gebruikte eigen paardenmest wat ik deed composteren. En andere (biologische) meststoffen.
)