Heb jij een paard(enleven)?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je een paard?

Ja, ik heb (een) eigen paard(en)
339 (66%)
Nee, maar ik rijd of verzorg een vast paard
43 (8%)
Nee, maar ik rijd soms, bv op vakantie/bij een vriendin
23 (4%)
Nee, ik doe niets meer met paarden
102 (20%)
Nee, ik heb nooit iets met paarden gedaan
3 (0%)

Totaal aantal stemmen: 510

Goof

Heb jij een paard(enleven)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 10:17

Naar aanleiding van een ander topic even wat nieuwsgierigheid:

Wie op bokt heeft er eigen paarden en hoeveel mensen zijn er misschien helemaal niet (meer) met paarden bezig?

Ik heb zelf vroeger wel paarden gehad, maar ben al meer dan 15 jaar paardloos (of paardvrij, hoe je het noemen wil).
Ik ben ook nooit meer met paarden bezig, maar wel op bokt blijven hangen en voor mij is bokt meer een wandel- en hardloopforum inmiddels :')

Nu jullie.

mooney

Re: Heb jij een paard(enleven)?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Ik heb 4 pony's (rijformaat op 1 na) aan huis. Vroeger gaf ik ook nog weleens les of trainde ik andere paarden, dat doe ik niet meer.
Heb een normale baan en dan vind ik het lekker om de tijd die ik heb aan mijn partner en eigen dieren te besteden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:19

Ja ik heb er twee en ze zijn beide drachtig dus binnenkort 4 :D
En een dochter, binnenkort nog een zoon. We mogen alle 3 in maart bevallen O:) (help _O- )

In totaal hebben we 6 op stal. M’n moeder heeft er nog 2 en we hebben gezamenlijk 2 Shetlanders (26 en 19 jaar)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:21

Mijn paard is een paar maanden geleden, na 21 jaar bij mij, helaas ingeslapen -O- Ik ben echt een paardenmens, mis het ook enorm, maar ik doe voorlopig helaas niks meer met paarden.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:23

Ik heb al zeker 10 jaar geen paard meer van dichtbij gezien.
Het werd allemaal steeds duurder, er zijn hier veel maneges en stallen gesloten en ik kreeg zelf ook veel minder tijd toen ik aan een grotemensenbaan begon.
Sinds ik verhuisd ben woon ik vlakbij de beste manege van de regio en ik heb het nog wel eens overwogen, maar opnieuw beginnen kost enorm veel geld (ik heb geen spullen meer en het is natuurlijk sowieso duur allemaal) en ik betwijfel of ik het met het oog op dierenwelzijn nog leuk zou kunnen vinden.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op Gisteren, 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Ik heb een paard. Ze wordt dit jaar 15 en gaat als het goed is nog lang mee, afhankelijk van hoe haar melanomen zich ontwikkelen. Maar ik ben er nog niet over uit of ik hierna nog een paard zou willen. Het kost toch een hoop tijd, geld en energie.

Bagheera_206

Heb 8 jaar bij gereden en sinds 2 jaar een eigen paard. Daarvoor nog paar jaar op een manege gereden. Bij mij dus andersom had eerder Bokt dan een eigen paard. :') In het begin vooral veel gefotografeerd via Bokt.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:26

Ik heb nooit eigen paarden gehad. Nooit het geld voor gehad.
Wel reed ik vroeger op de manege en heb ik een paar verzorgponies gehad.
Toen na een nare val, drukte met studies, afgekeurd worden etc is het eigelijk langzaam doodgebloed.

Ik mis het rijden, de gezelligheid op stal en tutten wel af en toe. Het kriebelt na al die jaren (15?) af en toe wel om weer te gaan lessen. Ik ben nooit een goede ruiter geweest. Dus ik hik er wel tegen aan om dan als volwassene van vooraf aan weer te beginnen haha.

Bokt is nu voor mij voornamelijk lurken, en af en toe posten in meer algemene/dieren topics.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:26

Ik heb 18 jaar een pony gehad en heb in 2025 weggegeven aan een lieve trouwe verzorgster nadat ik bevallen ben van m’n zoontje.
Ik verzorgde hem nog 1x per week maar door omstandigheden is afgesproken dat ik (tijdelijk) af en toe langskom.

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:27

Ik heb mijn hele leven paarden gehad, ben er tussen opgegroeid. Na het overlijden van mijn allergrootste vriendin afgelopen augustus heb ik alles verkocht. Heb na haar overlijden geen paard meer gezien of aangeraakt.

Ze is 20 jaar alles geweest voor mij en als zij het niet is, wil ik geen ander. Hoe erg ik het ook mis. Maar ik mis haar zo.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:30

Ik heb inmiddels bijna 12 jaar mijn Haflinger, hij wordt in mei 23. Zo lang hij leeft blijft hij bij me en ontbreekt het hem aan niets, maar daarna komt er geen nieuwe meer.

Als ik zie hoe hard alle prijzen stijgen, hoe lastig het is om een fijne stal te vinden en hoeveel stallen stoppen, dan zou ik dit echt niet weer zoveel jaren aandurven. Daarnaast vind ik het tutten fijn, maar het rijden is niet meer mijn ding, en dan is het in feite gewoon een hele dure grasmaaier, wat ik voor een volgende het geld en de tijd niet meer waard vind.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

Twee eigen paarden. :j Als de bejaarde er (hopelijk over lange tijd) niet meer is blijft het denk ik wel bij eentje. Maar zeg nooit nooit. O:)

Eliana

Mijn pony heb ik 3 jaar geleden verkocht, maar inmiddels minstens 2 maal per week op de manege te vinden voor mijn oudste dochter.
Ik rij af en toe een lesje mee en ga ik april een mencursus starten.

germie

1 paard. Heb er 2 gehad, maar dat werd te duur. Ik weet niet of ik als mijn merrie overlijdt er nog 1 zal nemen wegens de kosten. Maar ik ga dan wel eentje bijrijden. Maar op dit moment kan ik niet zonder paard en zal er ook direct weer een ander komen als ik afscheid moet nemen van mijn merrie. Ik hoop alleen dat dat moment nog een tijd duurt (en dat ik niet te maken ga krijgen met een ouder paard met gebreken, gewoon ineens van volop nog gereden worden naar weg). Want anders moet ik een keuze gaan maken over een paard waar je niet meer mee kunt doen wat je leuk vindt zoals wegdoen of in laten slapen. En daar ben ik niet zo goed in. Soms denk ik wel eens van ik had haar toen ze 14 was, toen ze 16 was, toen ze 20 werd, toen ze 22 was moeten verkopen als leerpaard, maar kon steeds geen afscheid nemen. Maar gelukkig heb ik nog een jong paard van iemand te rijden zodat ik daar wel mijn ambities in kwijt kan. Ik hecht me wel aan dieren dus. En dat botst dus wel eens met ambities (ik hoef geen wedstrijden meer te rijden, maar wil wel een paard kunnen trainen en verbeteren). Maar ik heb mijn paard dus veelzijdig getraind van voor de wagen tot springpaard tot dressuur tot zelfs western in haar latere jaren en zelfs daar verbeteren we nog in. Maar ik merk wel dat ze het niet zo snel meer oppikt als vroeger als ik wat nieuws wil gaan doen. Echter, springen doet ze nog zoals ze altijd deed. En daar ben ik blij om. Dat is echt haar ding. En ik rij ook nog appuyementen, galopwissels en dat soort dingen. Merk gelukkig niets van haar leeftijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

Helaas voor mij een ik doe niets meer met paarden. Iets dat me nog bijna elke dag zwaar valt -O- maar na het overlijden van mijn oude tinker en de door gebrek aan financieen verkochte jonkie toen blijk ik zwaar allergisch te zijn voor paarden. Zelfs aaien geeft al een heftige reactie. Dus kijken op afstand kan maar meer ook niet. Gelukkig hebben mijn buren in frankrijk twee fokmerries waardoor ik toch kan genieten van graasgeluiden, spelen, duttende paarden enz. Maar er geen werk aan heb of zorgen :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Ik heb er 2
1 van 19 en 1 van 11.

Voor mij mag het klaar zijn als die van 11 er niet meer is.
Maar heb nog niet uitgevogeld hoe ik dat voor elkaar moet zien te krijgen hoe ik dat voor elkaar moet zien te krijgen zodat er geen 1 alleen blijft :+

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:38

Een eigen paard dat in pension staat op een heerlijke plek in een kudde op het gras, met onbeperkt hooi en water. Ik hoef er dus alleen heen als ik iets met hem ga doen. Dat is fijn naast mijn verder drukke leven. Maak 2 a 3 keer per week een buitenritje, verder heb ik een keer per week les, de ene week dressuur en de andere week vrijheidsdressuur. Merk dat het me echt goed doet om naast mijn werk zoveel buiten te zijn en even met iets heel anders bezig te zijn. Goede balans.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:40

Ik heb zelf nog 3 paarden, nou ja, 1 paard, 2 mini shetten, en er staan hier nog 2 oudjes van andere mensen.. Dus nog 5 paarden, zijn wel de laatste paarden, ik heb zeker in de winter echt geen zin meer in het werk van ze, de zomers gaan dan wel...

Duhelo

Ik heb er momenteel 4. Het trekpaard waar het mee begon is helaas in 2021 ingeslapen, maar ik heb nog haar dochter lopen, een trekpaard bijgekocht, en ook een spanjaard en een draver.

Allemaal in eigen beheer op ons eigen land.

Jildau

JudithGigi schreef:
Ik heb een paard. Ze wordt dit jaar 15 en gaat als het goed is nog lang mee, afhankelijk van hoe haar melanomen zich ontwikkelen. Maar ik ben er nog niet over uit of ik hierna nog een paard zou willen. Het kost toch een hoop tijd, geld en energie.

Precies dit. Mijne wordt dit jaar 16 en ik hoop dat hij nog minimaal 10 jaar gezond mee gaat want ik wil hem absoluut niet missen. Maar mocht hij komen te overlijden dan komt er geen nieuwe. Ik heb hem 13 jaar geleden gekocht en het is allemaal zo veranderd dat ik het in deze tijd niet meer aan zou durven.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Ik heb 1 rijpaard en 6 minipaardjes/shetlanders.
En in maart krijgen we de sleutel van ons droomplekkie, waardoor alles samen aan huis komt en er hopelijk tzt nog een rijpaard bij komt :D

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

Nooit een eigen paard gehad. Tot mijn 17e op een manege gereden, daarna gestopt met lessen maar wel af en toe blijven rijden. Vanaf mijn 24e heel veel ritten begeleid en ook zelf veel buiten gereden. Ik kom nog steeds op dat bedrijf en mag me nog steeds met die paarden bezig houden. De ritten zijn gestopt en ik rij nu af en toe.

Zoals het beleid nu is (hoge kosten, veel regels, wolven, etc) zal ik ook nooit een eigen paard gaan kopen.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:49

Ik heb in 2017 het liefste veulen opgehaald nav een Fototopic op bokt. Helaas moest ik hem na zijn vierde verjaardag alweer laten gaan. Dat heeft me heel hard geraakt en daarna ben ik niet weer aan een pony begonnen. Ik vond ook het pensionstal gebeuren een hele opgave want er was altijd gedoe met het beleid/beheer/stalmensen. Een andere stal was ook niet te vinden want dan was er altijd wat in te leveren op het welzijn van het paard en dat weigerde ik ook weer. Ook vond ik het in de korte tijd dat hij ziek was ontzettend confronterend dat er zoveel kwam kijken bij het transport van hem naar de kliniek en uberhoubt een plek voor hem in de kliniek krijgen. Heel machteloos gevoel.

Ik ben "afgegleden" naar een hond. Die til ik gewoon op en zet ik in de auto als er wat mis is. En als de kliniek me niet zint probeer ik gewoon een andere want die zijn er ook gewoon zat :+ En haar leefsituatie heb ik ook gewoon zelf in de hand :P

Ik mis de paarden wel, en soms ook niet. Denk vooral dat ik mijn eigen maatje mis want dit had hij niet verdiend. :knuffel:

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:52

Ik heb er 4, aan huis. Ze zijn nu 21, 19, 11 en 7. Ik denk als er straks 1 (of 2) weggevallen zijn, er nog wel eentje bij komt

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:54

1 paard, geen kinderen :')

Mijn paard wordt bijna 23, hoop dat hij nog heel lang bij mij mag zijn. Mocht hij gaan hemelen begin ik er niet meer aan.