Onderwatercamera

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Chickyy

Onderwatercamera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 21:45

Voor mijn aanstaande vakantie met snorkeltrip lijkt het me leuk om een onderwatercamera mee te nemen. Het hoeft geen GoPro te zijn, want dat vind ik voor mijn gebruik zonde van het geld.

Nu kom ik ook 5k actioncams tegen voor rond de 80-100 euro. Is dat de moeite om te proberen of weggegooid geld?

Benieuwd naar tips en ervaringen..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:33

Jij zoekt een camera voor video zo te lezen? Want een Gopro of andere actioncam is nu niet bepaald een voorbeeld van een camera voor goede foto's onderwater. De Gopro 10 en recenter zijn wel goede videocamera's.

Mijn ervaring met die 100 euro dingetjes is dat ze toch minder goed zijn. Maar je kunt geluk hebben. Lees vooral ook reviews van gebruikers in 'low light' omstandigheden.
Want daar scoren de meeste actioncams gewoon enorm slecht op en dat is wel wat je hebt onder water, zelfs als het water helder lijkt.
Ook moet je kijken of het wel echt 5k is. Daar wordt ook nogal eens mee gesjoemeld.

Denver had vroeger best leuke actioncams, maar die van 10 of 20 euro die je bijvoorbeeld bij de Action kon kopen zijn gewoon bagger. Daar komt ook geen fatsoenlijke video uit.

Actionpro, Gopro, DJI of Insta zijn toch wel de betere merken. Ja, wat duurder, maar je hebt er ook echt veel meer waar voor je geld. Je kunt soms een overjarig model best wel voor een leuke prijs kopen.

Wil je met deze actioncams toch een foto maken, zet de camera op de burstmodus. De kans dat er dan 1 van de 5 foto's scherp is, is een stuk groter dan dat je maar 1 foto maakt.

Verder is het de filmer of de fotograaf die het doet, dus ken de beperkingen van je camera. Macro kan geen enkele actioncam, de minimale scherpstelafstand is meestal 60 cm. Dus ga niet proberen om zonder extra voorzetlenzen hier kleine visjes of slakjes mee te filmen, dat lukt gewoon niet. Dan moet je echt met extra voorzetlenzen gaan werken. Backscatter heeft wat van die dingen op de markt gebracht, en de Macromate werkt bijvoorbeeld wel, MAAR, je moet dan echt op 1 vaste afstand van je object zitten, hij is echt maar scherp in een heel klein bereik (1cm ongeveer). Dus dat lukt niet in stroming, dat lukt niet als niet niet goed kunt trimmen. Dus je moet een action cam inzetten voor overzichtsopnamen zeg maar, groothoek.

De kleuren doe je of in de nabewerking, of je doet geen nabewerking, maar rood verdwijnt het snels op diepte, dus dan moet je met roodfilters gaan werken. Voor snorkelen volstaat meestal zonder filter. Ga je echt nabewerken met Davinci o.i.d. dan moet je filmen in 'flat'. Je kunt dan zelf later de kleuren beter maken. Heb je hier geen kaas van gegeten, gebruik dan iets van 'vivid'. Maar kies voor de witbalans niet direct voor auto. Want dan kun je in 1 filmpje van paars naar te flets, naar te groen gaan. Boven water werkt auto-witbalans wel goed. Kijk verder of je moet filmen in PAL of niet. (dat heeft te maken met de frequentie van je tv).

Stel de hoek (linear, wide, superwide) van te voren in. Kijk wat je hier het mooiste vindt. Als een vis toch nog wel op redelijk grote afstand is, dan is linear het beste.

En als je geluk hebt kun je ook met een waardeloze goedkope actioncam van 199 euro een topfoto maken die later in een museum hangt. Maar dan moet je wel heel veel geluk hebben. Maar het is natuurlijk wel het oog van de fotograaf die in de basis gezien heeft dat er wat speciaals op de foto moest komen. En als ik nu er op terug kijk is er genoeg op deze onbewerkte foto aan te merken, maar niemand heeft ooit het geluk gehad om dit vast te leggen. Dus ja, er was zeker sprake van geluk en met mijn huidige camera had ik een veel betere foto kunnen maken, maar helder ijs en een schaatser en zonlicht, en het gezicht van de schaatser scherp, dat is ook geluk hebben dat de omstandigheden zo zijn.

Afbeelding

Wil je voor fotografie gaan, dan is de TG7 een goede keuze, of eventueel een oudere TG versie. Maar dan hangt er wel een heel ander prijskaartje aan, ook heel wat anders nog dan aan een Gopro.

Maar persoonlijk zou ik bij de 80 euro cameraatjes wegblijven en wel wat meer uitgeven.