Geen afscheid bij verlaten werkgever

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Geen afscheid bij verlaten werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:45

Na 2,5 jaar ga ik de huidige organisatie verlaten. Ik heb eind vorige maand opgezegd, maar in verband met een enkeloperatie heb ik morgen mijn laatste werkdag.
Bij ons werken collega's van diverse afdelingen over 2 locaties.

Ik had ergens wel een soort afscheidsmomentje verwacht, afgelopen maandag waren we allemaal op locatie. Maar er lijkt niets georganiseerd te worden tot mijn grote verbazing.
Morgen is de laatste ochtend die ik werk, ik heb ook niet de indruk dat ze allemaal naar mijn locatie gaan komen. Ik vind dit wel heel bizar.

Volgens de CAO moeten ze wel wat doen. Mijn leidinggevende is deze twee dagen niet op locatie, die heeft een vrij volle agenda. Hij zei dat hij donderdag nog even zou bellen. Ik vind dit wel bizar, nog nooit gehad dat je ergens uitdienst gaat en dat ze niet fysiek een afscheid organiseren. Nu was dat allemaal vrij kort dag, maar ook niet zelfs een koffiemomentje. Ik voel mij nu ook niet meer geroepen om zelf naar de verdere locatie te gaan, immers ga ik weg en heeft het voor mij geen meerwaarde meer.. Maar dit vind ik wel heel bizar. Nog nooit meegemaakt.
Misschien denken ze dat ik na de operatie nog ergens eens langs kom? Maar dan mag ik geen autorijden ivm hechtingen en aansluitend begin ik bij een nieuwe werkgever dus dan is er ook geen tijd meer om even langs te komen, en op zo'n manier heb ik daar ook geen zin meer in.
Conform de CAO moeten ze dus wel nog wat doen, wellicht sturen ze dat dan op? Ik vind dit heel bizar. Nog nooit meegemaakt.

Iemand van jullie wel?

En dan nog, onze ict afdeling is breed, van echt ict programmeren tot uitleveren van materialen tot en met informatiemanagement. Afgelopen 2,5 jaar heb ik honderden kilo's papier de organisatie uit gewerkt, maar mijn leidinggevende lijkt er geen besef van te hebben hoeveel werk dat is. De laatste maanden waren nogal bizar met een beoordeling waaruit totaal geen blijk van waardering kwam. Hij heeft echt geen flauw benul van het werk dat wij doen, maar vraagt daar ook niet naar. Geen interesse in. IT is interessant, papier totaal niet. Dat heb ik in andere organisaties vaker gezien, maar altijd wel een afscheid gehad/blijk van waardering. Nu heb ik het idee dat ik morgen m'n spullen inlever, vandaag nog broodje doe met collega's hier op locatie - heb ik zelf geïnitieerd - en dat dat het dan is. Vind dat heel bizar.
Feitelijk kunnen ze vanmorgen of morgen ochtend nog met z'n allen ineens "surprise" roepen en voor m'n neus staan, maar ik zie nergens in agenda's iets afwijkends of een verborgen blok. De gewone afspraken gaan gewoon door, dus heb het idee dat dat het ook niet is.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op Vandaag, 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ierr

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

2,5 jaar ergens werken is niet lang toch?

Ik werk 12 jaar bij een bedrijf, en ik heb 2 keer een afscheidsfeestje meegemaakt, van gene die er al 15+ jaar werkten. En dat was meer omdat ze met pensioen gingen.
Laatst bijgewerkt door ierr op Vandaag, 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:52

Geen idee onder welke CAO je valt, maar ben wel benieuwd wat daar dan precies in staat.

Maar verder, waarom maak je je er zo druk over? Je gaat weg, dat zal vast niet zonder reden zijn geweest (o.a. wat je beschrijft in de laatste alinea), dus dit is gewoon de volgende bevestiging daarvan. En ik denk ook dan 2,5 jaar nou ook niet zo verschrikkelijk lang is dat er een heel afscheid moet komen, het is wat anders als je het hebt over 10 jaar of meer.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:52

Laat gaan. Niet groter maken dan het is.

Jij hebt er zo te lezen zelf voor gekozen om weg te gaan. En doorrrr.

Friesfanaat

Re: Geen afscheid bij verlaten werkgever

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:56

Mij was een koffiemoment met afscheid beloofd omdat ik naar een ander team binnen dezelfde organisatie ging. Ik wacht (sarcastisch natuurlijk) na 2.5 jaar nog steeds op de uitnodiging.

Let it go is het enige wat ik je kan aanraden.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:57

He!? Je hebt er maar 2.5 jaar gewerkt.
Denk dat je ff een reality check nodig hebt.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:00

Waar ik werk moet je minstens 5 jaar in dienst zijn geweest voor een afscheid en ja, bij 4 jaar en 11 maanden heb je pech :+

Persoonlijk heb ik het nooit erg gevonden als er niets voor mij georganiseerd werd. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat je nog zit te wachten op dat soort leuk-doenerij als je weggaat, ik in ieder geval niet.

Als jij dat wel had verwacht en gewild snap ik dat dit vervelend voor je is, maar probeer er niet te zwaar aan te tillen. Kop op en kijk vooruit.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:02

Ik heb na tien jaar ook geen afscheid gehad. Als je er echt op zat te wachten, had je wat koeken of taart kunnen meebrengen dan krijg je vanzelf een momentje toch?

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:04

Bij ons is er vaak wel een “ afscheidsmomentje” maar eerlijk? Als we dat doen bij iedereen die maar een paar jaar in dienst is blijven we met de pet rond gaan :')
Voor mensen die járen in dienst zijn geweest wordt vaak wel iets georganiseerd. Voor tijdelijke en hulpkrachten die binnen een paar jaar weggaan is het vaak een aardigheidje tijdens de vrijdagmiddagborrel.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:05

Niet negatief naar je zelf persoonlijk oppakken, de negatieve noot is voor de werkgever; maar met de beoordeling die je beschrijft zou het ook kunnen zijn dat men nu denkt dat je het er niet naar je zin hebt en zelf je biezen pakt voor er ontslag gaat vallen.
Heel extreem geredeneerd zou het zelfs kunnen zijn dat jouw fijne gevoel over die 2,5 jaar daar werken helemaal niet geldt voor de werkgever/collega’s?
Allemaal aannames en dan is er heel misschien toch een klein afscheid georganiseerd in de koffiepauze, dus dat zie je niet in de agenda’s. Wellicht gewoon maar even heel ongeduldig afwachten tot morgen…..
Sterkte Y;(
En succes voor je enkeloperatie +:)+

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

Het wisselt ook wel ontzettend per organisatie. Ik heb morgen een koffiemoment-afscheidje bij mijn oude inhuur-opdracht. Ik neem wat lekkers mee, en dat is het ook :)

Jij neemt wat lekkers mee, zouden ze dat niet zijn als afscheidje?

Als je weggaat bij een bedrijf waar het sowieso al wat gek voelt (niet de waardering welke je hoopte), dan zou ik ook niet koste wat het kost een afscheid afdwingen. Als je na de laatste werkdag thuiskomt, kun je ook voor jezelf een feestje vieren dat er een nieuw hoofdstuk gaat beginnen!

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Maar mijn idee is het niet per se de taak van je werkgever om een afscheidsmoment te organiseren. Natuurlijk is het netjes als de werkgever vraagt waar je behoefte aan hebt, maar je kunt ook zelf de vraag stellen wat er mogelijk is. Een halfuurtje bij de koffieautomaat is zo geregeld, dus wat let je om dit toch nog even in te plannen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Wij hebben vaste dagen waarop mensen op kantoor zijn. Is je laatste dag toevallig op één van die dagen, dan wordt er even bij stil gestaan. Is je laatste dag op een andere dag? Dan is alleen de teamleider er, o.a. om je spullen in ontvangst te nemen. Dus bij ons wordt er ook niet uitgebreid bij stil gestaan (om antwoord te geven op je vraag).

Werd er bij collega's van je meer georganiseerd?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

Maflinger_S schreef:
Laat gaan. Niet groter maken dan het is.

Jij hebt er zo te lezen zelf voor gekozen om weg te gaan. En doorrrr.

Dit.

2,5 jaar is heel kort. Hier wordt ook pas een afscheid vanuit het werk georganiseerd na 5 jaar. Wil je zelf afscheid nemen bak je wat lekkers en drink een kop koffie met je collega’s.
Iets met eigen initiatief…

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:17

ierr schreef:
2,5 jaar ergens werken is niet lang toch?

Ik werk 12 jaar bij een bedrijf, en ik heb 2 keer een afscheidsfeestje meegemaakt, van gene die er al 15+ jaar werkten. En dat was meer omdat ze met pensioen gingen.

Nee, maar normaal krijg je wel even koffiemomentje en een kaart of iets met het team. Dat gebeurt nu ook niet. Of bij het laatste teamoverleg dat je iets aangereikt wordt. Ik verwacht geen groot feest he, dat lijkt mij niet passend na 2,5 jaar. Maar wel even koffie met het team en iets er bij ofzo. Maar zelfs dat niet.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:19

xSwanHeart schreef:
Maar mijn idee is het niet per se de taak van je werkgever om een afscheidsmoment te organiseren. Natuurlijk is het netjes als de werkgever vraagt waar je behoefte aan hebt, maar je kunt ook zelf de vraag stellen wat er mogelijk is. Een halfuurtje bij de koffieautomaat is zo geregeld, dus wat let je om dit toch nog even in te plannen?

Ditdus, even een belletje naar leidinggevende met de mededeling dat je wat lekkers meeneemt ivm jouw afscheid en op x moment een koffiemomentje houdt.

Overigens is er bij ons wel wat afgesproken maar dat hangt echt af van het aantal jaren in dienst.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Ik snap je wel hoor, zou het ook niet leuk vinden. Ik werk in een team van ~20 directe collega's en er wordt voor iedereen wat gedaan, zelfs als diegene maar 6 maanden bij ons werkt bij wijze van spreken. Ik verbaas me dan ook over sommige reacties dat 2,5 jaar niet lang genoeg zou zijn. Tuurlijk is het voor degenen die er jarenlang werken vaak wel wat uitgebreider, maar niemand wordt bij ons overgeslagen.

Helaas kun je er verder niet veel mee denk ik. Als het er niet in zit, dan zit het er niet in. Persoonlijk heb ik dan liever ook géén afscheid, dan een niet-gemeend afscheid. Succes met je operatie, en hopelijk in je volgende functie een attentiever team.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Miss_Mii21 schreef:
Maar wel even koffie met het team en iets er bij ofzo. Maar zelfs dat niet.

Dat weet je toch helemaal nog niet? Je hebt toch morgen pas je laatste dag?

Maak je het nu niet groter voor jezelf dan het is?

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:22

Bij ons is het heel verschillend: ga je naar een andere directie (binnen dezelfde organisatie) of naar een andere werkgever? Dan is er vanaf een jaar vaste dienst budget voor een afscheid vanuit de werkgever, maar moet je in principe wel zelf een moment organiseren/regelen.

Vertrek je binnen de huidige directie naar een andere afdeling of ben je uitzendkracht? Dan is er geen budget en gaan we met de pet rond voor een cadeau. De kosten voor een evt afscheidsborrel zijn voor eigen rekening en moet dan ook zelf georganiseerd worden. Bij ons zijn er meestal wel een paar andere collega's die dat dan op zich nemen.

Heel eerlijk, voor collega's die niet goed in het team liggen wordt niks georganiseerd. Het is dan aan de collega zelf om een moment te creëren, maar meestal sturen ze enkel een mailtje rond met "dit was mijn laatste dag".

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:37

Hoe zuur het ook is, ik denk dat je je er beter bij neer kunt leggen. Houd de eer aan jezelf, neem bijvoorbeeld een pak koeken mee voor de collega's die je wel ziet en dan zou ik ook zoiets hebben van; het is klaar.

Ik ben tussendoor van locatie geswitcht en op mijn oude afdeling heb ik ook niks bijzonders gehad. We hadden vooraf een etentje gepland met wat collega's en er werd, voordat ik kwam, gediscussieerd over wie er wat aardigs over mij ging zeggen. Nou sorry, maar iedere keer mocht ik wel meebetalen aan andermans cadeaus en initiatief nemen e.d. Nu kreeg ik een bon met een heel laag bedrag en die heb ik later gewoon in de prullenbak gegooid. Liever kwijt dan rijk denk ik dan maar :)

Geeft je toch weer een bevestiging dat je de juiste stap hebt gemaakt om weg te gaan! :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:38

Ik wacht nog steeds op mijn afscheidsmoment waar ik 8,5 jaar geleden weg ben gegaan. Dat is me toen beloofd.

Het is netjes maar geen verplichting toch?

Ik ben nu wel heel benieuwd hoe dat in de cao geregeld is.
Laatst bijgewerkt door purny op Vandaag, 09:38, in het totaal 1 keer bewerkt

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:38

Ik zou voor 2,5 jaar geen feestje verwachten, maar een bedankje of een kaartje vind ik wel op zijn plaats.

Zelf kan je wat neerzetten in de koffiekamer. Hou je ook de eer aan jezelf :)

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:44

Ik ben het helemaal met je eens hoor TS en verbaas mij ook over de overige reacties. Ik vind het niet meer dan normaal en van goed fatsoen getuigen dat je even een momentje hebt als je ergens weg gaat. Ik ben ook niet anders gewend en heb inmiddels toch wel wat bedrijven meegemaakt zeg maar. Dus zo raar is je verwachting niet.

En afscheid kan natuurlijk heel zwaar opgenomen worden maar volgens mij bedoelt TS meer gewoon even een momentje waarop er stilgestaan wordt bij het feit dat je weg gaat. Dat je afscheid neemt van je directe collega's en even een bakkie met eventueel wat lekkers doet. En ja, dat had TS ook zelf kunnen initiëren maar ik ben niet anders gewend dan dat de werkgever dat faciliteert.

Omdat ik dat dus ook gewend ben zou ik ook teleurgesteld zijn als er helemaal niet bij stilgestaan wordt. Net alsof je werk en je aanwezigheid er helemaal niet toe doen/gedaan hebben.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Bij ons krijgen zelfs de stagiairs een afscheid, dus bij 2.5 jaar zou ik zeker wel iets verwachten.. zelfs al hoeft dat voor mij zelf echt niet :')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Nagini schreef:
He!? Je hebt er maar 2.5 jaar gewerkt.
Denk dat je ff een reality check nodig hebt.

Dat eigenlijk.

Ik was nettere woorden aan het zoeken, maar eigenlijk is dit wel een vrij prima samenvatting van wat ik wou zeggen