Testament bij co ouderschap, wat zet je erin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Steenbok12

Testament bij co ouderschap, wat zet je erin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:40

Hey bokkers,

Ik ben 2 jaar geleden uit elkaar gegaan en nu ongeveer 1,5 jaar officieel uit elkaar.
Ik zit in een huur huis en heb wat spaargeld en een simpel ingerichte huur woning.
We hebben samen nog een zoontje van 6. Contact met mijn ex is over het algemeen goed en ik zou hem in principe vertrouwen om zorg te dragen over mijn vermogen wat mijn zoon zal erven.
Echter had ik zo ontzettend gedroomd ineens deze week. Niet zozeer dat m'n ex verantwoordelijk is voor het vermogen maar ook verantwoordelijk is om alles van mij van a tot z te regelen (huur wat doorloopt, maar ook inrichting van mijn huis. Dit voelde ineens zo persoonlijk dat hij als erfgenaam als eerste recht heeft om mijn huis door te mogen.
In principe zijn we op goede voet en vertrouw ik hem, maar toch je wilt ook dat dit zo blijft. Ik heb bijvoorbeeld een dela verzekering, maar wat als dat toch niet genoeg dekkend blijkt omdat mijn netwerk vele malen groter is op deze leeftijd dan wanneer ik 80 ben. Hij is dan degene die keuzes mag maken over mijn vermogen bijvoorbeeld.

Daarnaast ben ik ook benieuwd als mijn ex ineens de volledige zorg krijgt of hij het financieel geregeld kan krijgen. Ik zou bang zijn dat de erfenis op gaat om mijn zoontje in z'n levensbehoefte te voorzien. Mijn ex is een goede vent maar maakt wel bepaalde keuzes qua uitgaven. Ik zou het zonde vinden als de erfenis op gemaakt wordt aan bijvoorbeeld aflossen van zijn hypotheek terwijl hij wel een seizoenkaart van voetbal aan gaat houden e.d.

Iets waar ik het meeste moeite mee heb, is dat er risico bestaat dat wanneer ik en mijn zoontje overlijden dat hij de erfenis van mijn zoontje krijgt en dat mijn vermogen bij hem en voornamelijk zijn familie terecht komt. In dat geval wil ik dat het terug gaat naar mijn familie. Zijn familie daar vind ik heel veel van (en hij gelukkig ook), maar stel hij valt ook weg dan erft zijn familie mijn vermogen. Dat wil ik absoluut niet. Daar gaat alles op aan alcohol, drugs, niet werkende mensen terwijl het wel kan.

Dus.. ineens heb ik besloten. Misschien moet ik toch eens wat vastleggen en ook wat eisen stellen aan waar mijn zoontje geld aan uit mag geven en wanneer het vrij mag komen.

Hebben jullie tips, waar moet ik echt aan denken?

Hoe meer ik nadenk hoe meer scenario's op poppen.

Voor nu heb ik:
- zoontje erft mijn financiële bezittingen; hij moet verantwoording afleggen tot 23 jaar aan zijn vader en in principe bedoeld voor studie, huisvesting, toekomstige investeringen tenzij er sprake is van verslavings problematiek en hij niet werkt. In dat geval blijft het in beheer.
- mijn ex mag het geld beheren; mits hij jaarlijks aan mijn familie inzage geeft in financiën.
- bij overlijden van mijn zoontje gaat de erfenis terug naar mijn familie-lijn en komt het niet terecht bij mijn ex/zijn familie.
- mochten kosten van mijn uitvaart en grafsteen hoger uitvallen dan de verzekering uitkeerd dan worden deze kosten betaald van mijn financiële vermogen naar inzicht en behoefte van mijn familie
- fysieke bezittingen; mijn familie krijgt recht om te beslissen wat er met mijn fysieke bezittingen in mijn huis gebeurd. Mijn zoontjes spullen in huis blijven van mijn zoontje. Geld van eventuele verkoop van spullen wordt op de rekening gezet voor mijn zoontje. Met name persoonlijke bezittingen zoals foto boeken, dierbare herinneringen worden onderling onder mijn familie naar behoefte verdeeld.
- bij verkoop van de auto komt het geld terug op de rekening van mijn zoontje.

Mijn zus is op dit moment geregistreerd als voogd voor mijn zoontje mochten ik en mijn ex beiden overlijden.

Nog meer tips?

Alvast bedankt! Groetjes Chantal

Lieser

Re: Testament bij co ouderschap, wat zet je erin?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:13

Mijn ex en ik hadden elkaar als wettelijk vertegenwoordiger aangewezen, dus beheerder van de financiën als ons kind nog minderjarig zou zijn bij het overlijden van één van ons. Verder zijn we niet gegaan. Wat er met het geld zou gebeuren als ons minderjarige kind vervolgens ook zou overlijden, interesseerde me eigenlijk niet.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:53

Een notaris kan je hier heel goed in adviseren.

Jaarlijks financiële inzage is leuk. Maar wat als het geld weg is? Of en hoe komt het dan weer terug?
Je kan vastleggen dat er een tweede toezichthouder is. Dat kan een familielid zijn, of een goede vriend M/V/X.

Er is heel veel mogelijk.

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Maak een afspraak met een notaris en vertel waar je mee zit. Bij ons werd echt meegedacht (andere situatie) en ook de dingen waar wij niet aan gedacht hadden werd benoemd. Kan echt veel inzicht geven.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:22

Sowieso een notaris aangeschreven net. Dus eens kijken maar ervaring is dus wel dat ze meedenken? Geen idee hoe zo'n gesprek verloopt. Dacht misschien goed om zelf zoveel mogelijk al te overdenken :)

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:32

Toevallig vrijdag met mijn hypotheekadviseur over ongeveer dezelfde situatie gehad. Hij raad aan om alles vast te leggen bij de notaris.
Kost wel wat, maar dan heb je alles wel goed geregeld

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:35

Notaris denkt zeker mee hoor.

Hier ivm ingewikkeld samengesteld gezin ook bijzondere regelingen. Bij ons moet degene die onze zoon opneemt geld vragen bij een 2e persoon. Dit zodat er direct een 4ogen principe is. Het erfdeel van alle kinderen staat vast tot 25. Mijn erfdeel valt terug in mijn familie/kind, die van mijn man gaat over de overgebleven kinderen (wij hebben 1 gezamenlijk, hij daarnaast nog 2, waarvan 1 biologisch). Dus als 1 van de stiefkinderen overlijdt erft de overgebleven biologische ouder niks maar komt bij broer en zus terecht. Verder is er her en der nog sprake van vruchtgebruik (woning en vermogen). Eea hierin op advies van de notaris.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:16

Ik stond na de scheiding niet op goede voet met mijn ex en had dezelfde zorg. Ik heb een aanvullend testament laten opmaken en daarin een beheerder aangewezen. Mocht er met mij iets gebeuren dan beheert zij mijn nalatenschap voor mijn kinderen. Kostte toen iets van 500 euro, maar dat was het me wel waard :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:44

Je kunt in principe ook omschrijven dat als jij en je zoon gelijktijdig komen te overlijden, juist nalatenschap naar je familie gaat.
Zoon heeft nog niet zoveel opgebouwd en jouw ex erft niet van jou.
Wellicht kun je ook omschrijven dat bij jouw overlijden jouw nalatenschap wordt geregeld door een executeur uit jouw familie en dat financieel wordt weggezet op rekening X die vanaf 18 jaar beschikbaar komt voor zoon. Zou ex er helemaal niet in betrekken.