Kan je een jas weer écht waterproof maken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Kan je een jas weer écht waterproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 11:07

De titel zegt het al.

Ik heb enkele jaren geleden een winterjas gekocht van roadsign australia. Hierop staat dat hij waterproof is. Alleen door de jaren heen is die waterproof wel redelijk weg.

Nu ken ik wel van die producten om weer waterproof te maken maar ik vroeg me af: werkt dat ook écht? Of wordt je jas eer gewoon wat meer waterafstotend van?

Koekie73

Re: Kan je een jas weer écht waterproof maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 12:14

Ik vraag het me ook af. Ik ga dit jaar voor het eerst mijn outdoorjassen naar Bever brengen. Eens kijken hoe dat bevalt.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 16:31

Ik heb mijn jas van Patagonia al jaren en die was ik regelmatig met een techwash en ik heb afgelopen najaar ook weer eens geïmpregneerd, van hetzelfde merk een spul waarmee ik de jas ná het wassen direct nog eens gewassen heb.
En daarna in de droger.
En ja, ik merkte echt verschil met alleen wassen en drogen, dat impregneermiddel heeft echt wat gedaan voor mijn jas.
Regen parelde er ook echt weer af na die behandeling.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 16:42

Mijn revolutionrace jas was vorig jaar ook niet meer echt waterdicht. En na het wassen is die dat weer wel. Inderdaad, regen blijft er meer op liggen/glijdt er vanaf ipv dat het erin trekt. Mijn goede jas lekte op een gegeven moment ook door in de ellebogen. Na wassen ook nooit meer problemen mee gehad.

Heb ook eens gehoord dat je waterdichte jassen beter elk jaar kan wassen met speciaal spul erbij, dan wachten tot die niet meer waterdicht is.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 16:45

Bedankt voor jullie ervaringen. Ik ga hem dan toch proberen impregneren. Ofwel zelf doen ofwel binnen brengen bij een winkel om te reinigen en impregneren.

Ik probeerde daarnet wel nog eens met water erop en dat bleef nog wel mooi liggen. Dus zo erg zal het niet weg zijn.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 17:31

Laura_ schreef:
Mijn revolutionrace jas was vorig jaar ook niet meer echt waterdicht. En na het wassen is die dat weer wel. Inderdaad, regen blijft er meer op liggen/glijdt er vanaf ipv dat het erin trekt. Mijn goede jas lekte op een gegeven moment ook door in de ellebogen. Na wassen ook nooit meer problemen mee gehad.

Heb ook eens gehoord dat je waterdichte jassen beter elk jaar kan wassen met speciaal spul erbij, dan wachten tot die niet meer waterdicht is.

Wat voor spul heb je erbij gedaan in de wasmachine? Mijn RR is ook niet meer 100% waterdicht

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 18:45

Geen tips. Ik heb wel begrepen dat er in veel impregneerspray pfas zit. Misschien handig om in je keus van middel mee te nemen

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 18:51

Ja hoor, werkt bij mij altijd prima met nikwax en dat soort flesjes. Wel goed de aanwijzingen op de verpakking volgen wat betreft dosering, als je te weinig gebruikt dan werkt het net niet, dat is wel zonde.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 19:04

idylle schreef:
Laura_ schreef:

Wat voor spul heb je erbij gedaan in de wasmachine? Mijn RR is ook niet meer 100% waterdicht

De flesjes van nikwax! Eerst de groene, dan de oranje
Laatst bijgewerkt door Laura_ op 08-02-26 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 19:14

Opnieuw impregneren werkt over het algemeen heel goed, alleen als het waterdichte membraan beschadigd is lukt het niet meer. Het is sowieso aan te raden waterdichte kleding regelmatig te wassen. Outdoor merk Nørrona geeft om de 150 draag uren als advies. Dat vind ik wel een mooie leidraad. Er zijn verschillende merken was en impregneer middel op de markt, o.a. Nikwax, Grangers en Organotex/ Buitenmenscare van Bever (is hetzelfde). Wel de gebruiksaanwijzing volgen voor goed resultaat.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:34

Bij bever.nl heb je echt fijne van hun merk! Kost wel wat maar echt top spul