Zijn je collega's ook je vrienden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Zijn je collega's ook je vrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 08:39

Mijn collega's zijn niet mijn vrienden. Ik zit op deze functie net iets meer dan een jaar en de collega's zijn ouder dan de collega's die ik had op de assemblage. Die zijn tussen de 25 en 35 en nu ben ik de jongste. :+ Nou maakt leeftijd niet echt uit maar ik merk wel dat deze mensen prima zijn als collega maar niet als vrienden.

Ik spreek dus ook niet met ze af buiten werk. Geen behoefte aan ook.

Hoe zit dat met jullie?

Veriye

Re: Zijn je collega's ook je vrienden?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:45

Nee, hier ook niet. We kunnen het op werk heel goed met elkaar vinden, maar ik spreek ze buiten werktijd niet.

Ik heb wel wat "vrienden" overgehouden van vorige werkplekken, maar dat verwaterd ook met de tijd.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:46

Ik ben vrienden met oud collega.
Ik spreek in principe niet privé af met huidige collega's.
Alhoewel er 1 is die regelmatig op mijn hond past , dus die zie ik dan wel in andere setting.
Bij ons zijn er wel een aantal bevriend.
Kan lastig zijn als mensen zich buiten gesloten voelen.
Of als er ruzie ontstaat.
Maar ja als je het goed kan vinden met de collega, moet je dan je daartegen verzetten?
Mits het je liefdesrelatie in gevaar brengt haha, want ja dat kan ook heel makkelijk .

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:48

ik ben ooit met een collega getrouwd, maar dat bedoel je niet waarschijnlijk :)

In een van mijn eerste banen hadden we een heel leuke vriendengroep met de collega's. We spraken regelmatig af om bij elkaar te eten etc. Helaas is die groep uit elkaar gevallen door reorganisaties en verhuizing van het bedrijf. Ik 'spreek' ze nog wel eens op FB.
Van andere banen heb ik alleen nog FB contact met de ex collega's, maar geen behoefte aan inniger vriendschappen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:51

Collega's zijn collega's. Ik heb leukere en minder leuke collega's maar geen van allen zijn vrienden. Ik heb zeer weinig vrienden misschien omdat ik iemand absoluut niet vlot die label geef. De vrienden die ik heb kan ik in alle situaties 100% op bouwen.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:52

Hier absoluut, ik ga er zelfs mee op vakantie :')

De collega's met wie ik op vakantie ga, zijn echt verschillend qua leeftijd ook. Maar we hebben dezelfde interesses allemaal dus dat maakt het wel makkelijker. Onze vakanties gaan naar pretparken namelijk :P

En de anderen spreek ik elke dag en we plannen ook wel eens leuke dingen, zoals spelletjesavonden of uiteten.

Ik werk trouwens in de IT bij een bedrijf met 2500 man en we hebben een groepje dat elkaar gevonden heeft. Dat groepje breidt zich soms ook uit door mensen die nieuw in dienst komen

Edit: Ook een van de redenen om bij deze werkgever te blijven trouwens. Kantoordagen zijn onwijs gezellig en collega's maken het werk gewoon beter. We werken niet per se samen want detachering.
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op Vandaag, 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Nee, mijn collega's zijn zeker niet mijn vrienden. Op mijn afdeling zelf heb ik er 2 waar ik het goed mee kan vinden, de rest is van de oude garde en werkt vooral tegen.. Zelfs door een van de collega's voor vanalles en nog wat uitgemaakt en door gebrek aan goed leiderschap suddert dat nog steeds een beetje door. Collega's waarmee ik het goed kan vinden geven ook aan; de sfeer bij jullie op de afdeling is nog killer dan die in een mortuarium :')

Gelukkig heb ik ook heel veel leuke collega's waar ik wel mijn ding kwijt kan en zorg ik voor een volle agenda waardoor ik er niet meer zo veel last van heb :j

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:58

Nee, collega's zijn collega's en niet mijn vrienden.
Laatste jaar woonde ik samen met collega's, soort schoolkamp idee :'), mensen komen en gaan, je bouwt een band op, iedereen zegt altijd 'we houden contact', maaar uit het oog, uit het hart.
Dat werkt zo nou eenmaal.

Ik vind het prima, ik hoef niet met iedereen vrienden te zijn, zeg ik altijd 8-)

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:58

Ik werk in het onderwijs. Op elke school waar ik tot nu toe gewerkt heb, sprak ik buiten schooltijd wel af met collega's om iets leuks te doen. Met een aantal collega's van de school waar ik het langst gewerkt heb, spreken we een paar keer in het jaar nog af, erg leuk. Maar met de meeste collega's had ik al snel geen contact meer als ik naar een andere school ging (meestal door verhuizing)

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:59

Ik kan in mijn huidige functie prima met mijn collega's. Een paar waar we 2x in het jaar eens mee uit eten gaan en dat is heel gezellig maar verder niet.

Uit mijn vorige functies wel een paar echte en langdurige vriendschappen over gehouden , en
ga met sommige dus idd ook samen op vakantie ect.

Maar over het algemeen zijn de meeste collega's hier ook gewoon collega's

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:06

Nee

Op mijn eerste werk wel, met een aantal heb ik nu ook nog een goed contact. Dat was een dierenwinkel, dus behalve werk ook wel dieren als gemeenschappelijke interesses.

Op mijn huidige job ging ik 10 jaar terug wel eens uit met collega's, het was een klein groeiend bedrijf waar we met een aantal collega's in hetzelfde jaar aangekomen zijn. Er werden ook veel team-uitjes gedaan.

Echter is die ganse poule ondertussen al weer verdwenen, is het bedrijf erg gegroeid en is er veel meer variëteit gekomen.

Ik heb geen behoefte meer aan vrienden op de werkvloer, als een bedrijf een bepaalde grootte krijgt moet je dat niet meer willen. Dus ik spreek nu niet meer af privé, behalve met 1 (ouder) koppel, die er al waren toen ik startte.

edit: ik ben wel met een collega samen (en binnen 2 weken getrouwd):+ , maar dat was al 4 jaar geleden begonnen :+
Laatst bijgewerkt door Duhelo op Vandaag, 09:12, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:07

Als foto/videograaf en ZZP'er heb ik geen directe collega's, maar werk wel regelmatig met andere fotografen samen. Met de mensen waar ik vaak mee samenwerk kan ik heel goed opschieten en we appen ook buiten ons werk regelmatig, ook over persoonlijke dingen. Maar we gaan niet bij elkaar op de koffie ofzo. Dus het hangt er een beetje tussenin :))

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:11

Nee, en dat worden ze ook niet. We gaan heel amicaal met elkaar om en zijn ook echt wel geïnteresseerd in elkaars wel en wee maar buiten het werk om afspreken doe ik niet.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:13

Ik heb door de tijd heen wel bevriende collega's die dus naar vrienden status doorgroeiden. Een daarvan werkt al jaren ergens anders en zie ik nog steeds veel en ook mee op vakantie geweest.

Er zitten ook nadelen aan, met een van hen gaat het echt heel slecht en dat maakte dat ik me elke dag verantwoordelijk voor haar voelde. Dat was een zware tijd en maakte dat ik met lood in de schoenen naar werk ging.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:14

Mijn collega's zijn niet mijn vrienden. Er zijn wel altijd collega's waar je het wat beter mee kunt vinden en daar ga je bijvoorbeeld mee lunchen ofzo. Ik zit ook in een appgroepje met wat collega's voor lollige zaken.

Bij een van mijn eerste werkgevers hadden we wel een soort vriendengroepje waarbij we regelmatig na het werk wat gingen drinken en ook wel met elkaar op vakantie zijn geweest. Dat verwaterd als iedereen toch een andere werkgever heeft na verloop van tijd.

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Sunshinedaan schreef:
Nee, collega's zijn collega's en niet mijn vrienden.
Laatste jaar woonde ik samen met collega's, soort schoolkamp idee :'), mensen komen en gaan, je bouwt een band op, iedereen zegt altijd 'we houden contact', maaar uit het oog, uit het hart.
Dat werkt zo nou eenmaal.

Ik vind het prima, ik hoef niet met iedereen vrienden te zijn, zeg ik altijd 8-)

Dit is ook mijn ervaring en sindsdien inderdaad collega’s zijn collega’s waar je met de één beter kunt vinden dan de ander.

Personeelsavonden zijn wel gezellig trouwens, maar meer dan dat buiten werk doe ik ook niet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Ik heb met een aantal collega's contact buiten het werk om, maar dat zijn er niet zo veel. Met eentje spreek ik wel eens af om.koffie te drinken in de vakantie, omdat hij naar dezelfde bestemming gaat als ik en we er soms tegelijk zijn (en uiteraard omdat het een leuk iemand is, ik heb zijn partner ook op deze manier leren kennen). Met een aantal heb ik mail contact buiten het werk om, maar ze zijn op de vingers van 1 hand te tellen.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Ik werk in een heel klein team (4 collega’s, wel nog andere betrokken collega’s maar die zie ik niet op dagelijkse basis en werk ik niet direct mee samen). Een collega is laatst vertrokken; die wil ik graag wel blijven zien. Een andere collega spreek ik ook wel eens buiten werktijd. Bevriende collega’s vind ik wel een goede term. Twee collega’s van mij hebben een relatie met elkaar. Voor alsnog gaat dat goed. Mochten zij (slecht) uit elkaar gaan, wordt het wel lastig :=.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:34

Nee, werk en privé moet je gescheiden houden.
Ik ga hoogstens een keer per 2 maanden met ze uit eten maar that's it.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Ik woon alweer bijna 30 jaar samen met mijn collega :D

Maar nee verder niet.
Ik kon echt een leuke dienst hebben met sommige collega's en ook echt lol.
Maar niet verder dan werk.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

De 4 mannen uit mijn cluster (IT, ik werk met alleen maar mannen) zijn niet mijn vrienden zoals ik die buiten werk heb, maar ze zijn absoluut meer dan alleen maar collega's, zoals de rest van het team. Ik spreek ze vaker dan mijn vrienden van buiten werk, erger, sommige weken spreek ik ze meer dan mijn eigen partner. Als er thuis iets speelt horen zij het eerder dan mijn vrienden, we delen een hoop lief en leed en steunen elkaar daar ook in. We doen regelmatig een borrel bij een van ons thuis, gaan wel eens uit eten en sporten ook wel eens samen. Ze zijn iets anders dan vrienden, maar ze zijn me wel waardevol en echt wel een van de redenen om hier te werken.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:45

Nu niet. Ik werk hier nu een jaar. Maar ik heb zeker collega's als vrienden gehad. Ging dan met ze sporten, uit eten, vakantie. Is uiteindelijk toen iedereen ergens anders ging werken of verhuisden wel verwaterd. Maar ik vind het juist erg leuk om privé contact te hebben met leuke collega's.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:45

Ik heb twee fantastische collega’s waar ik alles mee deel en zij met mij. Maar ondanks dat spreken we eigenlijk niet privé af. Heel af en toe dat we een keer een lunch afspreken als we ook nog iets werkgerelateerd hebben, dan maken we er meteen een lunch van :D we bellen wel vaak om te sparren en in moeilijke thuissituaties staan we voor elkaar klaar. Maar verder spreken we niet echt privé af.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Nee, collega's zijn collega's. Tuurlijk zijn er een aantal waar ik het goed mee kan vinden, maar buiten werk zie ik ze niet.

M'n vorige werk was een veel groter team. 75 ipv het team waar ik nu zit met 8 mensen. Daar zaten er wel meerdere bij waar ik het echt goed mee kon vinden en ook wel eens wat buiten werk mee gedaan heb. Maar die noem ik eerder kennisen dan vrienden.
Wel echt onwijs veel met ze gelagen en dienst waaren ook heel gezellig als we ze samen hadden

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:58

Ik ben gek op mijn collega's. Wij bespreken alles met elkaar. Met een van de twee is het zelfs zo dat we de hele dag tegen over elkaar kunnen zitten en dan daarvoor en daarna in de auto ook nog regelmatig bellen. Hoewel mijn maag samenknijpt bij het idee dat we ooit niet meer zullen samenwerken, zal de vriendschap stoppen zodra een van ons weggaat :) En zeker als je beide niet meer voor je oude werkgever werkt. Eerst hou je nog contact voor de roddels maar daarna is mijn ervaring dat het verwatert.

Mijn collega's zijn echt mijn 'werk besties' en niet mijn vriendinnen, zelfs al is het contact veel intensiever dan met iedereen die ik als vrienden beschouw :)