Ervaring met VVE en buur die niet meewerkt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MacavityL

Ervaring met VVE en buur die niet meewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:44

Ik was benieuwd of mensen ervaringen hebben met een soortgelijke situatie.

Appartementencomplex (eind jaren ' 70): drie beneden woningen en drie maisonnettes daarboven.
Noodzakelijk onderhoud: voegen van de woning (vochtproblemen zijn al bekend).
Probleem: één beneden woning heeft een serre (door vorige bewoner opeens neergezet). Hierdoor kan die muur niet gevoegd worden en kan er geen stellage neergezet worden om het appartement daarboven van onderhoud te voorzien.

Je voelt 'm natuurlijk al aankomen: de buur met de serre wil deze niet weghalen (ivm kosten en eventuele schade, hiernaast maakt ze zich zorgen over de troep en dat ze niet thuis is ivm werk). Ze was er bij aankoop op geattendeerd door de ver/aankoopmakelaar (via VVE) en toen leek alles ok. Ik heb gelezen dat je gerechtelijk iets kan afdwingen, maar voor nu probeer ik het nog op de aardige manier. Ze is een expat, dus snapt misschien ook niet helemaal hoe een VVE werkt.

Ik vroeg mij wel af of anderen in een soortgelijke situatie hebben gezeten en hoe dit toen is opgelost?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:52

Dat soort onderhoud loopt toch allemaal via de VvE? Ik ken iemand die ook in een appartement woont waar een hoop aan het complex moet gebeuren. Daar heeft het bestuur een voorstel voor gemaakt, met lijst van zaken die gedaan moeten worden + offertes van aannemers opgevraagd + voorstel voor financiering. Dat wordt dan voorgelegd aan de algemene ledenvergadering van de VvE. Als 2/3e van de leden akkoord is, dan gaat het gewoon gebeuren. Ook als er dus één iemand zou zijn die het niet wil. Wat staat er in de statuten van jouw VvE? Daar zal staan hoe dit voor jouw VvE is geregeld. En heeft de VvE een externe beheerder?
Praktisch zou ik overigens denken: er kan toch wel een steiger over een serre worden gezet?

MacavityL

Re: Ervaring met VVE en buur die niet meewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:07

De VVE is in eigen beheer en ik help de voorzitter een beetje, heb de offertes opgevraagd en alle bedrijven geven aan dat de serre (tijdelijk) weg moet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Kunnen ze er niet bij met een hoogwerker?

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

In de splitsingsakte zal staan dat je onder voorwaarden kunt afdwingen dat een bewoner meewerkt aan onderhoud aan de gemeenschappelijke delen. De voorzitter kan een nette brief sturen en daarop wijzen en haar een tweetal weken de tijd geven om een alternatief te bedenken. Als ze expat is, dan zal ze best slim zijn.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:23

Euhmmm mag die serre daar volgens het regelement uberhaupt staan? Ik mag echt niets aan de buitenkant van mijn appartement en balkon doen hoor.

Ik zou dat eens checken en dan zeggen dat ze gewoon mee moet werken. Staat vast ook iets over in een van die 10000 documenten en/of als leden van de vve kun je er nog iets over zeggen door te stemmen.

Oke kort door de bocht hierboven, maar wat loopt ze te zeiken. Dit is gewoon de ellende van in een appartement wonen en een vve hebben. Ik heb écht zoiets van haar probleem en misschien draait ze iets als je met wat meer regelgeving aankomt. Misschien werk je haar juist is het harnas :S

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:30

Een bewoner moet noodzakelijk onderhoud (bijv. aan leidingen of gevel) dulden, zelfs als hij het er niet mee eens is. Bij weigering van toegang kan de VvE via de rechter (verzoekschriftprocedure op grond van art. 5:121 BW) een machtiging verkrijgen.
Ook al moet de serre tijdelijk weg voor noodzakelijk onderhoud; de bewoner mag dat niet weigeren.

Inderdaad; vaak gezeik met een VVE over onderhoud en kosten...

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:39

Ja die informatie heb ik ook allemaal gevonden op het internet, de VVE staat sterk hierin omdat het noodzakelijk onderhoud is. Dit probeer ik haar eerst duidelijk te maken, zodat we er hopelijk redelijkerwijs uitkomen.

Ik vroeg mij met name af of mensen ervaring hebben met (een deel van) deze procedure, en hoe lang zoiets dan duurt mocht ze blijven weigeren.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:52

Altijd gedoe een VVE :x

Met lidmaatschap van je vve bij vereniging eigen huis kun je hun gratis advieslijn bellen en juridisch advies inwinnen.

Verder denk ik dat je vooral moet beginnen met kijken of er wel toestemming en afspraken zijn gemaakt betreft de serre en onderhoud en zo niet of er evt sprake is van verjaring (voor je het weet zijn de kosten voor de vve)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:31

Wij hebben een afdakje in de tuin met een grote druivenplant, waardoor we erg zuinig zijn op 'dat ouwe lelijke ding'. Vanwege het vervangen van het dak moesten er ook steigers worden geplaatst bij ons. Deze hebben ze over het afdak heen kunnen maken.

Voor het vervangen van de ramen hebben we twee platen uit het dak van het afdak kunnen schuiven voor een ladder. Zou dat niet mogelijk zijn? Dan hoeft het misschien niet volledig afgebroken.