Tips voor bekendheid bedrijf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celebi

Tips voor bekendheid bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:57

Hoi allemaal!

Achter de schermen ben ik voor mijn bedrijf bezig met een nieuw traject en dat wil ik nu echt gaan lanceren. Ik vind het alleen lastig om mijn doelgroep goed te bereiken en ben op zoek naar tips wat ik kan doen om mijn bedrijf/nieuwe dienst bekend te maken.

Ik had dit ook gevraagd in het ondernemers topic, maar nog geen respons en dacht: heel Bokt benaderen is misschien meer waardevol.

Zelf had ik al bedacht:
- Flyers bij ruitersport winkels.
- Meta advertenties.
- Bokt Marktplaats.
- Social Media posts.

Echter is het balletje nog niet volop aan het rollen, dus ik ben benieuwd of jullie nog waardevolle tips voor mij als ondernemer hebben. Het stukje sales en marketing blijft natuurlijk lastig. :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Tips voor bekendheid bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:58

Stickers met de naam van je bedrijf op je auto plakken?
Verder geef je zelf al de voornaamste manieren.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Filmpjes maken en die posten.

Is het een product die je lanceert of een "cursus"?
Als het een product is, kan je denk ik makkelijker reclame maken dan een cursus. Dat gaat meer via-via denk ik.

En ik zou, als het hippisch gericht is, ook bij maneges of stallen langs?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:02

Staan op paarden/dieren events met een kraampje?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

Ze gaat al naar Equiday geloof ik? Maar dat is idd een goed idee.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Hoe goed is de zichtbaarheid van je website op Google?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:14

Ik heb even op je website gekeken... Maar om eerlijk te zijn is het me niet duidelijk wat je nu precies doet.
Ik begrijp dat je een coach bent, maar wat je nu precies doet is me totaal niet duidelijk. Dus je manier van werken is en wat ik als klant kan verwachten.

Ik denk dat daar al veel winst te behalen is.

Daarbij hangt het ook een beetje van je budget af. Wat is je ideale doelgroep? Ik denk vooral (jonge) moeders die veel ballen hoog te houden hebben?

Kijk vooral waar je deze dan veel vind, dan weet je ook een beetje waar je je pijlen op moet richten... Want domweg met hagel gaan schieten is vaak zonde van je tijd en geld :)
Laatst bijgewerkt door Sky_As op Gisteren, 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Ik ''denk'' als startend bedrijf met een dienst dat je vooral moet kijken of je je netwerk kan uitbreiden/inzetten. Dus klanten waar je al geweest bent en die tevreden zijn het laten doorvertellen. Via-via en mond-tot-mond reclame kan heel sterk werken in de paardenwereld. We willen allemaal graag die hoefsmid/osteopaat/etc. waar de hele stal tevreden over is.

Ladyingreen

Heb je een nieuwsbrief?
Influencers in de paardenwereld benaderen.
(korte) Lezingen geven bij clubs/manege's/stallen.
Kun je zelf een open dag houden waar je ook andere paardgerelateerde ondernemers kunnen staan?
Adverteren bij lokale verenigingen
Maak een persbericht en stuur deze naar lokale kranten
Vergeet de SEO op je website niet
Kun je misschien aansluiten bij een podcast in je vakgebied?
Zou je een winactie kunnen doen? Of jouw product kunnen combineren met iets van een andere ondernemer?
Online een challenge doen, zodat je meer binding krijgt met je volgers/nieuwe volgers en je die je product kunt verkopen.

Succes!

Kabayo

Bekendheid en kunnen leven van klanten duurt gerust 3 jaar
Er was heel veel vraag naar honden opvang in mijn omgeving maar mensen wisten het gewoon niet dat ik dat aanbood. Ondanks ik hetzelfde deed wat jij deed
Het holp hier advertenties in de buurtkrantjes te plaatsen en ik heb een Facebook bericht gepromoot om bekendheid duidelijk te maken en deze is 75x gedeeld.
En daarna heb ik het drukker dan ooit. Mond op mond reclame doet ook veel maar die ‘olievlek’ heeft ook tijd nodig

Dus mijn tip; ga vooral zo door. Bekendheid duurt vaak gewoon even

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:18

Het ligt heel erg aan de doelgroep, en het soort product of dienst.
Ik vind mijn klanten vooral via mond-tot-mond reclame, en via Google.
Vroeger, toen ik nog low-budget diensten aanbood kreeg ik veel opdrachten via Facebook. Mensen die serieuzer zijn vinden me vaker via Google, en Instagram doet het ook goed.

Met betaalde advertenties had ik nooit succes. Een mooie website met professionele uitstraling doet veel meer.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:19

Hoi hoi!

Je lijstje is niet verkeerd, maar je mist de grootste klap: Google.
Met behulp van Google kun je targetten op mensen die specifiek naar bepaalde diensten of producten op zoek zijn.
Je vergroot je zichtbaarheid op google op 2 manieren; SEO & SEA.
SEO vergroot je door relevante informatie op je website te plaatsen zoals in de vorm van blogs. Let hierbij op correct gebruik van keywords in je pagina aanduiders (zoals H1/H2/H3). Zo creëer je relevantie in zoekopdrachten
SEO vergroot je ook door waardevolle backlinks te realiseren. Bijvoorbeeld: vraag aan de lokale manege of ze jouw website op hun website willen vermelden. Voor google zorgt dit voor het vergroten van de betrouwbaarheid van je website
SEA is search engine advertising. Dus; advertenties runnen op jouw zoekwoorden. Zo verzeker je een plekje bovenaan als dat organisch niet lukt.
Dingen als reviews werken natuurlijk ook in je voordeel, maar als je startende bent is het lastig want dan heb e niet al honderden klanten gehad. Natuurlijk wel een belangrijke focus in al je klantcontact.

Verder op de socials:
- Organische posts op je eigen kanalen: zorg voor relevante aanhakers en nodig mensen uit een gesprek te beginnen in de comments. Reels zijn een uitermate geschikte plek om je publiek te vergroten en nieuwe mensen te bereiken
- Meta ads vullen je organische posts aan. In tegenstelling tot je SEA, kun je hier ook kiezen voor een groot net. Zo kom je in het vizier van mensen die niet actief zoeken naar jouw product of dienst. Creëer een beetje top of mind awareness, wanneer ze dan wel zoeken of het balletje een beetje gaat rollen komen ze wel bij je terecht.
- In mijn ogen is momenteel veruit de beste manier om je naamsbekendheid te vergroten via de socials nu door influencersamenwerkingen. Deze kosten niet alleen geld, maar ook je dienst/product. Kies bewust influencers uit die bij je passen. Bij deze samenwerkingen is authenticiteit KEY. De volgers van deze influencer moeten mogelijke klanten zijn van jou. Zij kijken naar de content en worden geprikkeld je te volgen. Hierbij is het dus ook zo; het zaadje planten. Kans is goed dat ze niet gelijk tot aankoop over gaan, maar dat zaadje is gepland en ze komen dan vanzelf als de vraag daar is.

edit; offline zie ik ook goede ideeen voorbij komen van andere bokkers.
Lokaal adverteren is in verhouding goedkoop, maar een groot net. Adverteren in bijv een CAP of BIT is duurder maar specifieker.
Een goed PR bericht in elkaar zetten en rondsturen is (behalve je eigen uren) gratis, dus altijd de moeite waard.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:29

Sky_As schreef:
Ik heb even op je website gekeken... Maar om eerlijk te zijn is het me niet duidelijk wat je nu precies doet.
Ik begrijp dat je een coach bent, maar wat je nu precies doet is me totaal niet duidelijk. Dus je manier van werken is en wat ik als klant kan verwachten.

Ik denk dat daar al veel winst te behalen is.

Eens. Als je de homepage start met in 1 zin samenvatten wat je doet zou het al helderheid geven. Ik zou nu afhaken halverwege je beschrijving. Het is erg wollig en algemeen

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:06

Op de site mis ik ook een overzicht met diploma s, opleidingen etc. Waarom zou ik jouw dienst willen? Hoe weet ik dat jij mij kunt bieden wat ik nodig heb. Nu staat er voor mijn gevoel alleen : ik heb een burnout gehad, het ggz was slecht, ik ben neuro diverse. Niks van die dingen zegt mij, deze persoon heeft de juiste kennis opgedaan om mij met diverse situaties te helpen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:12

Ik heb even op je website gekeken. Vind hem er gelikt uit zien, maar mis ook wat helderheid over wat je exact doet en waarom jij daar de juiste persoon voor bent. Kan ik dat niet even door AI laten genereren of gratis via mijn zorgverzekeraar doen :o ?

Zie op je Homepage wel testimonials, die zou ik op meer plekken gebruiken. Ook evt. aparte pagina voor maken. Ik zie liever (voor)namen of initialen daarbij dan wat ze bij je gedaan hebben. In een zakelijke omgeving vind ik een functie erbij dan passend, in jouw geval zou je dan bijvoorbeeld "moeder van 2 met paarden aan huis" of "subtop eventingruiter" erbij kunnen zetten.

scrabbel schreef:
Op de site mis ik ook een overzicht met diploma s, opleidingen etc. Waarom zou ik jouw dienst willen? Hoe weet ik dat jij mij kunt bieden wat ik nodig heb. Nu staat er voor mijn gevoel alleen : ik heb een burnout gehad, het ggz was slecht, ik ben neuro diverse. Niks van die dingen zegt mij, deze persoon heeft de juiste kennis opgedaan om mij met diverse situaties te helpen.
Dit mis ik ook. Zet er een link naar je opleiding bij en noem je coachopleiding als eerste. ASS en ADHD springt voor mij wel in het oog, weet niet of het je bedoeling is om je specifiek op die doelgroep te richten?

Ik mis ook je achternaam, maar misschien kijk ik niet goed. Dan zou ik even je LinkedIn profiel kunnen kijken. Ik zie wel vaak KOR benoemd worden, dat zou ik beperken.

Als je specifiek je Academy aan de man wilt brengen, zou ik het gratis e-book veel meer promoten. Dan vervolgens écht goede content in je nieuwsbrief brengen waardoor potentiële klanten hongerig worden en uiteindelijk misschien de stap naar een kennismakingsgesprek zetten.

Mijn ervaring is dat je met echt goede content ook doorverwijzers onder je lezers krijgt. Voor mij was dat de beste manier om klanten te krijgen. Maar doorverwijzers is in jouw geval misschien lastiger.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:06

Leuk dat je voor jezelf gaat beginnen. Het allerbelangrijkste gaat zijn jezelf in de markt te zetten. Ga vooral veel naar netwerkbijeenkomsten en activiteiten waar jouw doelgroep komt.

Ga verder uitzoeken wat jou uniek maakt. Er zijn zoveel zelfbenoemde coaches die na een burn-out vinden dat ze het roer om moeten gooien en anderen met een burn-out moeten helpen. Wat maakt jou daarin anders en hoe kun jij deze mensen echt helpen? Als je dit kan onderbouwen met mooie diploma's en ervaringen van klanten dan heb je een mooie basis. Geef desnoods wat gratis sessies weg in ruil voor een review.

Zorg verder dat je eigen sociale media inclusief LinkedIn goed op orde zijn en wees daar ook echt actief in. Daar geldt ook netwerk opbouwen en zorgen dat je berichten bij jou doelgroep komen te liggen. Veel succes!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Er is een overschot aan coachen in Nedeland en voor elk wisje en wasje is er wel een coach te vinden en de concurentie is groot. En het is geen beschermd beroep.

Wat heb je voor bijzonders te bieden en heb je diploma’s en opleidingen hiervoor gedaan?
En wat onderscheidt jou van de andere coaches? En heb je ook jezelf bewezen dat je met je coaching mensen goed op de weg geholpen had? Dat is, denk ik, ook goed om het op je website te vermelden.

Ik denk eerder dat het helemaal van nu is om het via de tiktok en instagram te doen met van die videofilmpjes waarin je coacht.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op Gisteren, 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:43

Jeetje wat veel adviezen. Bedankt allemaal! Zal proberen het meeste even te filteren en te reageren.

Ik ben inderdaad nog startend ondernemer (volgens mij is dat de eerste 3 jaar ongeveer?), maar besta al wat langer dan 'leuk voor mezelf beginnen'. Heb het meeste dus wel aardig op de rit, maar een bestaand traject herlanceren is natuurlijk wat anders dan normale gang van zaken.

Vind het vooral heel interessant dat ik zoveel tips krijg omtrent de teksten op mijn site. Ik heb een traject gevolgd bij een marketeer en die heeft me helemaal geholpen om de teksten juist zoals nu te schrijven. Het was veel meer to the point en moest juist vooral focussen op herkenning en gevoel. Grappig dat dat nu toch een beetje tegen me keert. Had ik beter geen traject kunnen volgen. :+

Ik zit van origine in de IT en webdesign, UX, SEO en de basis van marketing zijn me niet onbekend. Coachen gaat me ook onwijs goed af, maar het verkopen is gewoon andere koek natuurlijk. Daarom had ik denk ik die post gemaakt. Maar heb nu zoveel waardevolle info ook! Echt bedankt!

Ik ga inderdaad op EquiDay staan! Dus die vink ik in April af.

En verder ga ik eens kijken of ik inderdaad info kan achterlaten bij stallen.

Maar uiteindelijk ben ik het ook zeker met jullie eens dat mond tot mond reclame voor dit soort dingen het beste werkt.

Toevallig vandaag nog een hele mooie review ontvangen van iemand die dit ook uit eigen beweging online had gedeeld. Dat soort dingen zijn echt hartverwarmend en zo waardevol als kleine ondernemer. <3

Edit: ik bedacht me later ook pas dat ik de titel van dit topic niet lekker had ingezet. Wilde meer vragen naar tips omtrent marketing en lancering en niet zozeer qua bedrijf zelf. Oeps. :o

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Marketing en lancering is natuurlijk 1 ding. Maar als niemand daarna de stap zet om ook van je diensten gebruik te maken heb je daar weinig aan. Als je 2 miljoen volgers heb(belachelijk getal ff) maar dr besluit maar 1 iemand je diensten afneemt kom je er wsl nog niet.
Terwijl als jij 100 mensen hebt die je volgen maar 10 daarvan nemen diensten af wordt het heel anders.

De marketing kan pas succesvol zijn als het product duidelijk helder etc is.
Maar ook dingen als persoonlijk speelt een rol.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:29

Ja precies. Het ging inderdaad niet zozeer om bekendheid voor het bedrijf maar meer bekendheid over de nieuwe dienst. Bij (oud)klanten zoiets aanbieden is niet zo relevant als ze al de voorloper van dit traject gedaan hebben of 1 op 1 sessies. Ik denk dat het waardevol is om inderdaad meer live kennis ga delen via stallen en misschien via andere ondernemers. Misschien is dat ook gewoon niet het deel wat ik leuk vind aan mijn werk. Mensen helpen, ja! Dingen strategisch verkopen, nee dat voelt wat gek. Maar om mensen te kunnen helpen moet je ze wel bereiken. Ik was dus benieuwd of er nog andere tips waren dan juist het geijkte adverteren op Meta, posten op sociale media, SEO optimalisatie en een flyer in de Epplejeck. :D

Ik ga zeker ook inzetten op het ebook, informatie delen via stallen en de nieuwsbrief wat actiever inzetten.

Vooralsnog is de lancering vooral achter de schermen geweest bij geïnteresseerden, maar het is bijna tijd om de lancering ook voor de schermen te gaan doen. Altijd weer een spannend moment denk ik, hoe vaak je ook nieuwe diensten/trajecten de wereld in brengt.

En ik ga nog eens heel goed kijken naar de teksten. Ik denk dat ik misschien een deel van mijn oude teksten terug moet brengen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:38

Nou de teksten op je website zijn gebaseerd op het "maak de klant bewust van een probleem/ pijn"

Maar ik als "potentiële klant" Kan er helemaal niet uit halen hoe je me nu precies gaat helpen...
Zie het een beetje als, je zegt
Heb jij ook last van schimmelnagels
Wil jij ook mooie voeten
Schaam je je ook voor je teennagels
Etc
Ik kan je er bij helpen.

En daar stopt het verhaaltje eigenlijk een beetje...
Ik zou willen weten wat ik kan verwachten. (In bovenstaande bijvoorbeeld door te zeggen dat je met middel x werkt en dat daar door 95% van de schimmelnagels weg gaat bijvoorbeeld)

Zijn het in jouw geval alleen gesprekken? Geef je alleen tips, of ook opdrachten? Via welke manier gaat het?
Kijk je enkel naar het psychologische, of kijk je ook naar leefstijl?
Hoe weet ik dat jouw methode bij mij past?

Ik sta op een bepaalde manier in het leven, (zie het een beetje als, ik ben vleeseter, en jij bespreekt tijdens jouw methode vooral een veganistische leefstijl, dan weet ik bij voorbaat al dat het mij niet gaat passen)

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk gemaakt krijg wat ik er mee bedoel :)

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:49

Ja heel duidelijk, dankjewel, super waardevol. :j

Ik had dit soort dingen juist op de website staan en in het marketing traject wat ik heb gevolgd werd me juist iedere keer verteld dat ik het 'hoe' gedeelte eruit moest halen, want dat spreekt niet aan. Mensen zouden niet willen weten hoe het gaat, maar ze zouden vooral de uitkomst willen weten.

Nu lees ik hierboven echt al meerdere keren het tegenovergestelde en tijdens de laatste gesprekken die ik gevoerd heb kwam dit ook naar voren.

Moet ook zeggen dat inderdaad de klantenstroom juist gekelderd is sinds al die aanpassingen, maar op een of andere manier had ik het nog niet gekoppeld aan de teksten op de website/sociale media. Ik denk dat ik aan de slag kan om mijn teksten nog een keer aan te passen. Ik ben het namelijk he-le-maal met jullie eens. Het 'hoe' ik iemand wil gaan helpen is juist wél relevant. Zeker als coach tussen de wildgroei aan coaches. Daar werd ik zelf ook wel onzeker van hoor. Dacht bijna 'moet ik niet stoppen, want de markt is zo verzadigd'. Maar anderzijds heb ik echt gemerkt dat ik verschil kan maken met mijn methode. Nu ik dit typ snap ik dus ook niet waarom ik me heb laten ompraten om die methode helemaal van de website te halen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:48

Nou goed, bij sommige beroepen is alleen het resultaat belangrijk en weten we wel hoe dat ongeveer behaald wordt....
En dan snap ik dat het weglaten zinvol is.
Maar wat ik nu vond van de teksten dat er heel veel staat, maar weinig gezegd wordt.

De je praat heel veel, maar zegt eigenlijk niks....
Ik lees ook veel dezelfde teksten overal terug.
Mij pakte het in ieder geval niet. Terwijl ik denk ik wel je doelgroep ben.....

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:55

Ik mis ook de hoe. Het voelt als een onpersoonlijke website zoals er op dit moment zovele zijn. Allemaal met hetzelfde trucje gemaakt. Wellicht dat het een aantal jaar geleden werkte maar nu niet meer of enkel bij een beperkte doelgroep.
Maargoed daar ging je vraag niet over.

Naast social media, google (zorg voor reviews) een goede website zijn vooral fysieke flyers helpend. Die kan je meenemen, trekken thuis bij iemand nog eens aandacht. Denk eens aan dat flyerrek in de supermarkt. Super brede doelgroep die daar voorbij komt.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:13

De vraag ging er inderdaad niet over, maar ik ben onwijs blij met jullie input! Is natuurlijk helemaal niet de bedoeling geweest van een marketing traject waarin ik hulp zou krijgen met mijn doelgroep beter aanspreken en mijn diensten beter in de markt zetten. Echt onwijs zonde en wil daar zeker wat aan doen. Sterker nog, ben nu al bezig. :+

Ik wilde juist overkomen als nuchtere coach in een poel van veel meer zweverige types. Ieder zijn eigen ding en juist voor paardenmensen werkt vaak een directe nuchtere blik heel goed. Geen poespas, gewoon een fijn traject met een luisterend oor, fijne opdrachten en doelen die je niet alleen opstelt 'omdat het moet', maar ook leert behalen zodat je weer die rust kan ervaren waar je zo naar snakt.

En inderdaad, als ik zo terugkijk naar wat ik allemaal heb veranderd op advies dan is het veel meer zweverig geworden en zijn het veel woorden met eigenlijk niks. Mooie wake-up call dit.

Blijven toch de uitdagingen van een eigen bedrijf: je bent vaak goed in wat je doet, maar alle randzaken komen er gratis en voor niets bij. Ben nog heel blij met mijn opleiding en werkzaamheden tot UX Designer, want daardoor heb ik gelukkig nog vrij veel kennis op het IT vlak van ondernemen. Misschien had ik wat dat betreft ook wat meer op mijn eigen marketing voelsprieten moeten vertrouwen, maar goed je denkt goed te doen aan expertise van iemand die gespecialiseerd is in dat vak hè? :o