Aangifte inkomstenbelasting uit handen geven: tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Aangifte inkomstenbelasting uit handen geven: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:53

Ha allemaal,

ik werk al een paar jaar als ZZP'er maar ben nooit ondernemer voor de belastingdienst geweest; vorig jaar heb ik -naar alle waarschijnlijkheid- mijn uren gehaald en wil ik mijn aangifte over 2025 uit handen geven. De BTW doe ik zelf, da's geen enkel probleem, maar ik krijg de kriebels van aangifte inkomstenbelasting.
Bedacht me dat er vast mensen hier zijn die dit ook doen en goede ervaringen hebben met fijne mensen/bedrijven hiervoor, ik begin door de wachtlijst van sociale huur heen te komen en wil graag met de juiste documenten mijn inkomen kunnen aantonen als ZZP'er.
Ik heb mijn boekhouding goed bijgehouden in BUNNI.
Hebben jullie tips voor mij, bij wie moet ik zijn? :D
Dank!!

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:58

Slim! Ik heb 12 jaar als freelancer mijn diensten verleend en vond het de eerste jaren een goed plan om het zelf te doen om dat ik een overzichtelijke boekhouding had. Maar toen ik een paar jaar later het toch besloot extern te beleggen wenste ik dat ik dat veel eerder had gedaan.
Ik kan je niet helpen aan actuele contacten, want ben inmiddels een aantal jaar in loondienst en doe mijn aangiftes weer zelf, maar omdat je situatie een beetje leest als de mijne deel ik toch mijn ervaring.

Het prettigst is iemand of een bedrijf die snapt wat voor soort ondernemer je bent, dus ervaring heeft met je beroepsgroep of soort onderneming. Zo vond ik in eerste instantie een prettig administratiekantoor dat veel ervaring had met zzp'ers in de culturele sector wiens naam ik doorkreeg via sectorgenoten. Dat was prettig omdat mijn boekhouder veel kennis met mij kon delen over hoe anderen het doen en hoefde ik weinig over mijn bedrijfsvoering toe te lichten.

Ik bood alleen diensten aan en had weinig inkoop dus deed mijn administratie en btw aangiftes zelf en droeg dan 1x per jaar mijn bonnen en administratie over. In ruil daarvoor kreeg ik een jaarrekening toegestuurd en waren mijn aangiftes gedaan en eventuele teruggaven aangevraagd.
Ik betaalde op uurbasis en was hier ongeveer 10 jaar geleden zo'n 300-400 euro ex btw aan kwijt.
Later ben ik overgestapt op een eenpitter. Dat was een op dat moment startende zelfstandige met wel veel ervaring als financieel medewerker. Dat zij minder ervaring had werd ruimschoots gecompenseerd met meer persoonlijke aandacht en betrokkenheid en een heel kort lijntje. Dus met een overzichtelijke administratie zou ik dat ook zeker niet afraden.
Bij zzp'en loopt zakelijke en persoonlijke administratie vanzelf een beetje door elkaar heen en bij beide boekhouders ging dat op een heel prettige manier.
Laatst bijgewerkt door Qerty op Vandaag, 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

Castilja schreef:
Ha allemaal,

ik werk al een paar jaar als ZZP'er maar ben nooit ondernemer voor de belastingdienst geweest; vorig jaar heb ik -naar alle waarschijnlijkheid- mijn uren gehaald en wil ik mijn aangifte over 2025 uit handen geven. De BTW doe ik zelf, da's geen enkel probleem, maar ik krijg de kriebels van aangifte inkomstenbelasting.
Bedacht me dat er vast mensen hier zijn die dit ook doen en goede ervaringen hebben met fijne mensen/bedrijven hiervoor, ik begin door de wachtlijst van sociale huur heen te komen en wil graag met de juiste documenten mijn inkomen kunnen aantonen als ZZP'er.
Ik heb mijn boekhouding goed bijgehouden in BUNNI.
Hebben jullie tips voor mij, bij wie moet ik zijn? :D
Dank!!

Wil je iemand in de buurt of mag het ver weg zijn? Wil je persoonlijk contact of mag het telefonisch? Wat is je budget?

Castilja

Re: Aangifte inkomstenbelasting uit handen geven: tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:24

Ahhh veel dank Qerty! Hele slimme tip ook om een bedrijf/persoon te zoeken die ervaring heeft in je sector. Ik werk toevallig ook in de culturele sector, dus als je nog een tip hebt <<)
Dankje!!

En Rien: iemand in de buurt hoeft niet voor mij, telefonisch is prima. Budget is max 400 denk ik :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:35

Ik werk veel voor ZZP-ers, en inderdaad, ik merk dat als ik meerdere klanten in één en dezelfde branche heb, dat dat wel handig is.
Voor dat budget moet je wel iemand kunnen vinden die je jaarcijfers nakijke (die je in je boekhoud pakket zelf gegenereerd hebt) en een IB aangifte kan doen.
Welke branche ben je werkzaam in?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:38

Ik werk in de podiumkunsten! Culturele sector dus (:
En ja, dat denk ik ook inderdaad. Ik moet enkel mijn uren nog even overhevelen van mijn agenda naar mijn boekhoudprogramma, verder staat alles er correct in. Behalve kosten die ik blijkbaar onder mijn bedrijf kan scharen (zoals een deel internet), maar daar heb ik ook even wat advies voor nodig hoe ik dat met terugwerkende kracht het beste kan doen. Daar kom ik nu (nog) even niet aan dus.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:44

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:50

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:08

Mijn grootste tip is: doen! Ik vind het een verademing om dat gereken met die cijfertjes uit handen te kunnen geven én zeker te weten dat het goed geregeld is.

Ik zit zelf bij het accountantskantoor van een bekende, maar zou in jouw geval gewoon eens in je omgeving kijken welke accountants/boekhouders er zijn en kiezen voor degene waar je een goed gevoel bij hebt.

Ik had zelf trouwens eerst iemand die alleen hielp bij de boekhouding, maar ben dus overgestapt naar een accountant omdat ik het gewoon heel handig vind om alle belastingzaken uit handen te kunnen geven (zij doen dus ook de aangiftes uit mijn naam). De keerzijde is uiteraard dat dat wel wat meer kost :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:14

Ik heb alles gewoon uitbesteed aan een accountancy kantoor.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:24

Je kan ook kijken naar een administratiekantoor die tarieven liggen vaak wat lager dan accountantskantoren.