Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Aight schreef:en als je grote aanschafkosten ook in de maandelijkse bedragen gaat meerekenen. Zoals kinderwagen, autozitje, commode, box, bedje etc. Kun je zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. En later ook sport/activiteiten etc.
Kabayo schreef:Aight schreef:en als je grote aanschafkosten ook in de maandelijkse bedragen gaat meerekenen. Zoals kinderwagen, autozitje, commode, box, bedje etc. Kun je zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk. En later ook sport/activiteiten etc.
Het is inderdaad net zo duur als je het zelf wil maken. Ik heb het ledikant gebruikt waar ik zelf als baby in heb gelegen, commode, autostoel en kinderwagen gekregen van mijn zwager, box gekregen als kraam cadeau en zelf wel matras, badje, verkleiner, dekens, boxkleed etc gekocht. Maar zoals de maxi cosi komt ook van de weggeefhoek. Kan het alleen maar aanraden te hergebruiken. Ze zijn er zo uit en je helpt de wereld er ook nog een beetje mee
maar dat komt ook wel omdat ik het misschien zelf duurder maak al echt noodzakelijk
(2 factoren, onze opvang kost iets meer als maximaal vergoed bedrag vanuit de belastingdienst en daarnaast verdienen we niet heel slecht(ff iets boven modaal)
dus rond ff af op 10€ per maand
), extra wassen (ooow men wat gaat die wasmachine tegenwoordig een hoop aan), slaapkamer beter op temperatuur, eenmalige aanschaf (pas geleden nieuwe autostoel, die was €380 bv), speelgoed etc etc etc Shenavallie schreef:Gnome schreef:Wij zijn voor 2 dagen opvang al 650 euro netto kwijt dus ik kan me best voorstellen dat het gemiddelde rond dat bedrag ligt.
Dat is de helft van mijn maandsalaris...
). Geef je borstvoeding is het gratis. Voor 40 euro kun je klaar zijn. Qua hapjes is het 1e jaar ook verwaarloosbaar. Ze at wel met de pot mee, wat ik dan fijner maakte met een staafmixer. Maar dan heb je het over 1 stuk fruit per dag, 1 of 2 boterhammen (dan zijn ze toch al richting het jaar) en avondeten 1/2 aardappel en wat groente. Koop je elke dag een potje is het wel duurder. Een pak liga en wat snackjes.
. Kun je voor een paar tientjes een hele doos kopen. Maar koop je alles nieuw dan ligt het er aan hoe gek je het maakt. Zeg dat je voor 50-100 euro per maand echt ruim voldoende hebt.
, hoewel het altijd nog zuiniger kan, maar ik moet wel zeggen dat als het allemaal zo aankomt dat je elke euro om moet draaien, en je nog een keus hebt om wel/niet een gezin te starten, het wellicht beter is dat uit te stellen. Want dan lijkt het me ook ontzettend stressvol.