Lotgenoten met kleine nachtbrakers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Lotgenoten met kleine nachtbrakers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 08:11

Lieve lotgenootjes,

Lang getwijfeld om dit topic te openen omdat ik ook niet weet wat ik er mee kan winnen maar na vannacht weer 7 keer mijn bed uit te zijn geweest, toch maar een topic.

Moeder van een heerlijk kind van bijna 3 maar nu ook al 3 jaar gebroken, ernstig gebroken nachten. De nachten die we door hebben kunnen slapen zijn echt op een paar handen te tellen over de 3 jaar. We hebben voor mijn gevoel alles al geprobeerd dus ik denk gewoon dikke pech. Wij zijn tegenwoordig al heel blij als we 2x eruit moeten in de nacht.

De kleine lijkt er zelf weinig last van te ondervinden gelukkig maar wij lopen zelf al een hele lange tijd op ons tandvlees. Hij "slaapt" gemiddeld van half 8 tot kwart voor 6.

Ergens hoop ik dat ik de enige ben hiermee omdat ik het een ander niet gun maar ergens hoop ik ook op lotgenoten, ervaringen of oplossingen waar wij nooit aan hebben gedacht.

Wat we al hebben gedaan maar zonder enig verschil:
Geen prikkels ruim voor bedtijd
Warmer kleden
Kouder kleden
Iedere dag minimaal een uur naar buiten
Magnesium
Slaap gummies
Slaapcoach
Bij ons in bed

Heb je ook zo'n lieve nachtbraker? :knuffel:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:42

Herkenbaar, het is echt heel pittig als je jaren achter elkaar in je nachtrust verstoord wordt... :(:)

Als je er al alles aan doet om te zorgen dat kind rustig en tevreden in slaap valt en 's nachts eigenlijk alles bij de hand heeft, dan is het de vraag van waarom wordt hij wakker, en wat is dan het 'probleem' zeg maar, waardoor hij niet meteen weer verder in slaap kan vallen, en dat jullie dan als het ware op moeten lossen...?

Onze jongen was een zeer slechte slaper en op een gegeven moment dan doe je gewoon dat waardoor iedereen het meeste slaap krijgt / minste wakker hoeft te zijn. Bij ons was dat die kleine een groot bed geven zodat 1 van ons er bij in slaap kon vallen, en hij bij wakker worden ons weer voelde, wel de oplossing om het te kunnen overleven zeg maar....

We hebben ook een 90 cm bed naast ons bed gezet zodat hij daar ook in kon, hij toch dichtbij ons kon zijn en we voor ons alle 3 een goed matras / bed hadden om zoveel mogelijk slaap te kunnen pakken. En dan nog een bed op logeerkamertje dat als 1 van ons het echt niet meer trok, we daar redelijk ongestoord bij konden slapen :=

Ik vind wol-zijde / wollen kleding ook echt wel een aanrader hoor. Een wol-zijde of zijden dekbedovertrek, 100% katoenen beddengoed. Meerdere laagjes die makkelijk terug te slaan of er bij te pakken zijn. Waar het niet snel koud of zweterig onder wordt. Fijn kussentje en knuffels om aan te wriemelen en tegenaan te kruipen.

Soms helpen dingen zoals een slaaptunnel of verzwaringsdeken ook wel natuurlijk.

Nanna

Re: Lotgenoten met kleine nachtbrakers

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:27

Wij hebben ook zo’n nachtbraker van nu ruim 3. Ze heeft nu denk ik in haar hele leven 20 nachten doorgeslapen.
Wat wij hebben gedaan:
-slaap wekker kopen die groen wordt als ze er uit mag. Dat helpt met langer doorslapen in de ochtend en geeft duidelijkheid ‘s nachts.
- ‘s middags niet meer slapen. Zijn we een paar maanden voor ze 3 werd mee gestopt en zorgde ervoor dat ze ineens af en toe ging doorslapen. Eind van de dag is het wel een beetje doorbijten als ze moe is.
- matras naast ons bed leggen ipv haar in ons bed nemen. Dat gaf voor ons beiden veel rust en betere slaap.
- stickers plakken als ze een nacht goed geslapen had. Vooraf niet gedacht dat het zou helpen maar ze ging echt ineens iets beter slapen.
- Stapelbed met haar zus op de kamer, zo heeft ze meer nabijheid. We hebben meteen een 1 persoonsbed formaat gedaan zodat we er bij in kunnen liggen als dat nodig is.

We hebben geen slaaptraining gedaan en altijd nabijheid gegeven als dat nodig was. We zien nu sinds een maand of 7/8 vooruitgang dat ze vaker doorslaapt, maar we kunnen ook nog gerust 7 keer ‘s nachts naast haar bed staan. Ze heeft vaak ook last van night terrors, dat is altijd even doorbijten.
De nachten kunnen erg pittig zijn, maar ik blijf erbij dat er vanzelf een moment komt dat ze vaker door gaat slapen.

Succes! Hopelijk staat er iets tussen waar je wat aan hebt!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:32

Verschrikkelijk en helaas herkenbaar.
Het gaat over, dat gebeurde bij ons rond de 4 jaar bij beide kinderen.

Ik heb destijds besloten er niet meer tegen te vechten, te accepteren dat dit is wat het is en dat ik nu eenmaal dodelijk vermoeid ben, en daar mijn leven op aanpassen. Was pittig, maar heb het overleefd :=

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:55

Onze dochter is altijd een slechte slaper geweest. Uiteindelijk heeft ze zeker tot 4 jaar bij ons op de kamer geslapen in haar eigen bed. Dat werkte uiteindelijk het beste.

Ze is inmiddels 11 en ongeveer 2 a 3 dagen per week valt ze in slaap bij ons in bed. Als ik dan op bed ga gaat ze naar haar eigen bed en dan slaapt ze zo verder. Ze heeft die nabijheid dan toch nodig.

Weet je wat maakt dat hij wakker wordt? Wat heeft hij nodig om weer verder te slapen?

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:03

Hier een meisje van ruim 5 die nog elke nacht niet echt wakker wakker wordt, maar wat half wakker en daarbij heel erg overstuur is. Van zich af trapt, met haar armen slaat, huilt.

Het enige dat bij ons werkt is bij ons slapen. we hebben een groot (1,80) bed en ze ligt tussen ons in. Op het moment dat ze één van ons weer voelt of we slaan een arm om haar heen in combinatie met rustig tegen haar praten valt ze meestal wel weer in slaap. De ene nacht gebeurt dit één keer, andere nachten zijn we de hele nacht in de weer.

Ze was vanaf de geboorte al een huilbaby. We hebben slaapcoaches gehad, bepaalde diëten gevolgd om voedselallergieën uit te sluiten, melatonine innemen voor het slapen gaan, white noise apparaten, osteopaat en alles.

Nu is het bij onze dochter wel zo dat er wellicht iets neurodivergents speelt (daar zijn we nu mee in onderzoek) wat dus ook tot het slechte slapen kan leiden. Kinderarts heeft haar volledig onderzocht afgelopen jaar daar is ook niets uit gekomen dus nu gaan we verder op het psychische stuk.

Maar goed wat de reden ook is.. Gebroken nachten heb ik dus wel al ruim 5 jaar:+

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:04

Hallo…..

Hier al bijna 8 jaar lang elke nacht eruit voor de kinderen.
Mag ik me ook melden :+

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:27

Ik vind het naar om te lezen dat je twijfelde om een topic te openen :(:)
Niet (goed) slapen is heel zwaar, het maakt je echt een ander mens.
Onze oudste (4) is altijd vroeg wakker en onze jongste (2) sliep de eerste 1,5 jaar niet door. De laatste maanden zien we eindelijk verbetering en slaapt iedereen beter. Dan merk je dat je met slaap echt een leuker mens bent :+

Wat voor ons het verschil heeft gemaakt is om de jongste op een andere kamer te laten slapen. We hebben op haar initiële slaapkamer àlles geprobeerd, maar ze slaapt daar heel slecht. Nu hebben we de werkkamer en de slaapkamer omgedraaid (kind slaapt nu op zolder) en lijkt het probleem opgelost te zijn.

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:37

Voor alle ouders hebben jullie zeker de oortjes laten controleren?
Mijn zoon (ondertussen al 20) sliep ook slecht en de trommelvliezen waren vaak een klein beetje rood of ingetrokken maar daar zou het niet aan kunnen liggen... Op het moment dat we bij KNO arts waren (na dat papa bij huisarts met vuist op tafel geslagen heeft en een doorverwijzing eiste) en hij buisjes gehad heeft sliep hij wel door.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:01

Och wat een hoop fijne en lieve reacties. Dank daarvoor <3 Al vind ik het oprecht kak voor jullie allemaal dat je je ook in dit schuitje bevindt of hebt gezeten.

Ik probeer even wat vragen te beantwoorden. Zodra hij wakker wordt, moeten we erheen en wil ie dat we bij m komen liggen. Dan is ie meestal zo weg. Om die reden heeft ie ook maandenlang bij mij in bed geslapen maar na een tijdje had ik het idee dat we elkaar juist wakker maakten en daarom ligt ie nu toch weer in zijn eigen bed.

Hij heeft een volwaardig 90x200 bed dus daar kunnen we ook wel bij kruipen als het moet maar dan is je lijf de volgende dag wel in de kreukels. We zijn de 30 gepasseerd zeg maar :x

Verzwaringsdeken wil ik wel proberen. Even opsnorren vandaag.

Night terrors zijn we ook bekend mee maar dat komt gelukkig maar eens in de paar maanden voor. Zo zielig is dat.

Hij heeft op alle mogelijke slaapkamers geslapen maar overal hetzelfde effect helaas. Ook uit logeren geeft geen verschil dus daar kunnen we helaas niets meer in proberen.

Z'n oren zijn schoon, thanks voor die tip.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:14

Het gaat over, dat is het enige wat ik je denk wel te kunnen beloven. Maar onze zoon was pas een jaar of 6 dat hij zelf in slaap kon vallen als hij 's nachts wakker werd. Tot die tijd had hij daar onze nabijheid voor nodig. Wij hebben daar nooit tegen gevochten, ik denk ook echt dat mensen van nature liever niet alleen slapen (in een groep ben je veel veiliger). Als hij 's nachts voor de 1e keer wakker werd en naast ons bed stond, meestal rond een uur of 2, begeleidde een van ons hem naar de wc, kroop daarna bij hem en was het goed. We hebben er wel een twijfelaar voor gekocht, geen behoefte aan een gebroken lijf. Maar op deze manier waren we maar heel even wakker 's nachts en kregen we allemaal maximale nachtrust. Vanaf dat hij een jaar of 6 was ging hij zelf naar de wc en ging zelf weer naar bed en tegenwoordig wordt hij helemaal niet meer wakker tot 6 uur 's ochtends.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:19

Ik kom even meelezen…

Hier een dochter van 4, heeft als baby prima geslapen, tot 1,5jr geleden… snachts er meerdere keren uit komen, dr zus wakker maken, ons wakker maken… Inmiddels kruipt ze snachts gewoon bij ons in bed wanneer ze wakker word…

Gisteravond moest ze vast in bed gaan liggen voor een verhaaltje, en toen wandelde ze zo onze slaapkamer in… “eh wat denk jij te gaan doen?” :')

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Wat bij ons wel ervoor heeft gezorgd dat onze oudste langer sliep (die sliep al wel vanaf 9 maanden door.. het verschil! Maar dus wel elke ochtend ijzig vroeg wakker) is zo'n slaaptunnel. Een verzwaringsdeken mag volgens mij pas vanaf een bepaalde leeftijd, maar dit geeft dus ook heel erg het gevoel dat ze geknuffeld worden https://www.liefsuitgiessenburg.nl/c-5123709/slaaptunnel/

Helaas bij de jongste maakt het dus niets uit, maar het doet zeker iets!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:36

Geen tips, maar wel herkenbaar. Bij ons is het gelukkig wel overgegaan ergens toen hij 3 was.

Wat voor jezelf kan helpen is de nachten verdelen tussen jou en je partner, waardoor je zelf ook regelmatig goed kan slapen, maar dan helpt het wel als je ergens anders kan liggen.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:46

Hier ook een dametje van nu vier, dat zich nog trouw elke nacht meldt. Ze heeft in totaal misschien tien keer een hele nacht doorgeslapen, al denk ik dat ik het nu vrij ruim neem :')

Tot bijna drie jaar oud sliep ze met geen mogelijkheid anders in dan bij mij op schoot. Ook als ze 's nachts wakker was geworden, wat toen nog vaal twe tot drie keer per nacht was. Dat was over toen we haar bed een ander plekje in haar kamer gaven. Nu valt ze 's avonds in haar eigen bed in slaap. Wel met mij op de kamer. Als ze 's nachts roept, meem ik haar mee naar ons bed. Niet ideaal, maar dan valt ze meestal snel weer in slaap en slaapt ze vaak door tot de volgende ochtend. Ideaal is het niet, maar zo krijgt iedereen toch ongeveer genoeg rust.

Hier ook van alles geprobeerd, maar uiteindelijk is de weg van de minste weerstand toch het beste gebleken. En de hoop dat het vanzelf over gaat voor ze 18 is ;)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:04

Hier ook jaren amper geslapen. Zo enorm frustrerend en moeilijk. Je wil er voor je kind zijn, maar het is ontzettend zwaar. Op ons dieptepunt sliep ik 60 minuten per nacht in 4 delen (15 minuten per keer). Bizar hoe je toch doorgaat. Ik vond het belangrijk de kinderen te horen en er te zijn. Daarom heb ik altijd gekozen voor nabijheid bieden op een manier waarop iedereen het meeste slaapt. We hebben in alle mogelijke samenstellingen en opties geslapen.

Mijn zoon ligt nu met zijn bed naast ons (inmiddels 6). Hij heeft een bedhekje, zodat hij er niet uitvalt en niet in mijn bed komt (dan slaap ik niet meer). Het helpt enorm om nabijheid te hebben voor hem. Daarnaast hoef ik ook niet perse echt uit bed als hij me roept. Dat helpt voor mij enorm.

Mijn dochter (4) ligt met haar peuterbed tegen ons voeteneind (gezellige boel). Voor haar helpt de nabijheid ook. We hebben een wekker die aangeeft of het nacht is of dag. Die structuur helpt voor haar.

We zitten bij ze tot ze in slaap vallen en gaan dan pas naar beneden. Dat maakt dat ze rustiger in slaap vallen.

Is het bed naast jullie bed zetten een optie? En anders een twee persoonsbed aanschaffen voor hem? Als hij wakker wordt kruip je er naast en slaap je samen verder.

Dingen die wij hebben geprobeerd. Wellicht helpt het:
-wollen slaapzak en pyjama
- wollen dekbed
- white noise
- nachtlampje de hele nacht aan
- kamer delen
- matras naast het ledikantje, zodat ik erbij kon liggen indien nodig.
- extra verduistering, zodat het echt donker is ‘s nachts.
- Voor het slapen gaan voetjes masseren om te ontspannen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:39

We hebben een paar maanden samen geslapen onder het mom van.. slaap is heilig maar dat ging de laatste tijd dus ook niet goed. Ik slaap dan niet en door mijn woelen sliep hij ook steeds slechter.

Het enige voordeel is dat je er dan niet uit hoeft inderdaad maar verder weinig verschil helaas.

Ik heb de luxe dat mijn man al heel veel van de nacht oppakt maar hij schreeuwt en huilt zo hard dat ik er sowieso wakker van wordt en weer met m'n hartslag in m'n keel zit.

Echt top :roll:

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:40

Iedereen echt enorm bedankt voor de suggesties. Gros hebben we helaas al zonder succes geprobeerd dus vrees dat we pech hebben maar zie een hoop 3 of 4 jarige die ineens beter sliepen. Ik heb hoop :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

Je hebt het nu over schreeuwen en huilen, zijn het geen night terrors?

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:48

Gnome schreef:
We hebben een paar maanden samen geslapen onder het mom van.. slaap is heilig maar dat ging de laatste tijd dus ook niet goed. Ik slaap dan niet en door mijn woelen sliep hij ook steeds slechter.

Het enige voordeel is dat je er dan niet uit hoeft inderdaad maar verder weinig verschil helaas.

Ik heb de luxe dat mijn man al heel veel van de nacht oppakt maar hij schreeuwt en huilt zo hard dat ik er sowieso wakker van wordt en weer met m'n hartslag in m'n keel zit.

Echt top :roll:

Als ik het goed heb gelezen heb je hem bij jullie in bed genomen?

Je zou nog kunnen proberen een eigen bed/matras ernaast?

Hier hield samen slapen in bed ook iedereen wakker (want woelen, te weinig ruimte, te warm etc etc) maar eigen matras hielp wel! Want zo heeft ieder zn eigen ruimte maar toch nabij.

Ik heb wel eens een maand op een matras naast mn dochter geslapen en ineens was het over en kon ik weer naast mn man slapen (ze gaf zelf aan dat ik terug mocht).

Hier zijn ze inmiddels 7 en 9 en we slapen 6 van de 7 nachten weer goed.

Sterkte, slaaptekort is slopend :(:)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:55

Ik heb zelf geen kinderen maar ben wel benieuwd of jullie ook naar voeding hebben gekeken? Zowel wát je geeft als wanneer je het geeft zou i.m.o. ook erg veel effect kunnen hebben op slaap. Laat ik voor mezelf spreken, dat heeft het voor mij in ieder geval wel. Misschien de moeite waard om eens te onderzoeken

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

Gnome schreef:
Iedereen echt enorm bedankt voor de suggesties. Gros hebben we helaas al zonder succes geprobeerd dus vrees dat we pech hebben maar zie een hoop 3 of 4 jarige die ineens beter sliepen. Ik heb hoop :')

Acceptatie en weten dat je niet alleen bent hielp mij. Veel kinderen gaan beter slapen als ze naar school gaan, maar sommige ook slechter. Ik hoop dat je bij de eerste hoort.

En een bed tegen jouw bed aan? Spleet er tussen eventueel. Dan wordt hij niet wakker van jou.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:24

Ik heb een slechte slaper gehad tot hij 7 was.
Ook zo 8 keer per nacht met hem bezig…
Ook nightterrors.

Uiteindelijk een eenpersoons boxspring naast onze van 1.60m gezet. En maar samen slapen zodat ik er niet uithoefde.

Nu is hij 13 en niet meer uit bed te krijgen. :')

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:25

zonnebloem18 schreef:
Je hebt het nu over schreeuwen en huilen, zijn het geen night terrors?

Nee hij is zich wel echt bewust van waar ie is en of ik of mijn man naar m toe komt. Hij gaat alleen echt gelijk op standje gehoorbeschadiging tekeer zodra ie wakker schrikt.

Met die night terrors is ie echt onbereikbaar voor ons.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Emori, dat is mooi nieuws
Dus ooit wordt het beter….