Kan bokt mij wat helpen, boompjes voortuin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Binck8

Kan bokt mij wat helpen, boompjes voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:11

Oke, hier weet ik dus echt niets vanaf.
Wij hebben een boerderijtje 21 meter lange voorgevel met een ondiepe voortuin (ongeveer anderhalve meter diep). Ongeveer middenin de voorgevel zit onze voordeur, dus links en rechts evenveel tuinoppervlak. Voortuin vangt zonlicht van het zuiden.

'vroeger' hadden we buxushaag, verder grind en aan iedere kant van de voordeur 15 rode rozen planten. Inmiddels is de buxus gesneuveld door de buxusmot, zijn er meerdere rozen kapot en hebben we erg veel onderhoud om het grind onkruidvrij te houden. Niet meer blij mee.

Nu willen we het onderhoudsvrijer gaan maken (we denken aan gras inzaaien liefst dus ook groener dan nu al dat grind). Ik zou heel graag wat mooie boompjes hebben, liefst die blad houden want anders kijken we iedere keer een half jaar tegen kale takken aan. Ze moeten tegen zonlicht kunnen, want op het zuiden. Niet te hoog, ivm ruimte en geen vormsnoei ofzo.
Hebben jullie ideeën voor boompjes waar ik naar zou kunnen kijken?

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Ik heb in de tuin een paar Japanse broodboom struiken staan. Blijven de winter mooi vol in fel groen blad met gezellige besjes.

Aucuba japonica Variegata - Japanse Broodboom

Zijn gemakkelijk te stekken en dus te vermeerderen.

Dorine92

Re: Kan bokt mij wat helpen, boompjes voortuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Waar in Nederland zit je? Want dat is wel relevant voor wintergroene soorten ivm hoeveel vorst je daar krijgt
Ik zou voor iets eetbaars gaan. Maakt het een stuk leuker. Feijoa bijvoorbeeld is wintergroen, en loquat.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:27

Dorine92 schreef:
Waar in Nederland zit je? Want dat is wel relevant voor wintergroene soorten ivm hoeveel vorst je daar krijgt
Ik zou voor iets eetbaars gaan. Maakt het een stuk leuker. Feijoa bijvoorbeeld is wintergroen, en loquat.

Noord Limburg

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Of hulst? Inheems en nuttig voor vogels en bijen. Kan eventueel ook weer als haag, maar je hebt ook zuilvormige struiken/bomen. En uiteraard wintergroen :)

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:17

In een ruimte van anderhalve meter breed zou ik zelf denk ik geen bomen planten. Die groeien binnen de kortste keren tegen je huis aan. Ze nemen dan ook erg veel licht weg. Wij hebben leibomen in onze voortuin, die staan op ca. 2 meter van de gevel en dichterbij zou ik ze niet willen, terwijl die dus (door de leivorm) niet eens naar het huis ‘toe’ groeien.

Ik zou kiezen voor beplanting met vaste planten met een mooie verdeling van bloei door het jaar heen. Eventueel aangevuld met bloembollen voor wat kleur in het voorjaar. Daar heb je nauwelijks werk aan, terwijl je wel altijd iets leuks hebt om naar te kijken. Online zijn hier wel volop (voorbeeld)beplantingsplannen voor te vinden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:26

Inderdaad is 1,5 meter echt te krap voor bomen, zelfs voor leibomen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:38

Hier olijfboompjes staan en groeien als een malle maar ik snoei ze wel in vorm maar dat is vlgm niet nodig.
Staan overigens in de volle zon en staan er nog na afgelopen koude periode ondanks dat het wel koud is geweest.
Buurtjes hebben ze al een aantal jaar langer staan snoeien ze ook rond en zijn al echt stevige stammen.
Maar moet wel je smaak zijn uiteraard.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:43

Eetbare planten, kruiden en struiken voor paarden een optie.
En in een strook is het handig om telkens (vers) te kunnen plukken.

https://www.paardenplant.nl/

& zie ook mijn onderschrift

Groet Karin.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:58

Net even gemeten, het is 2 meter diep.
Het zou gaan om kleinere boompjes, plant op stam, of zoiets als lei...
Maar leibomen zijn misschien inderdaad niet goed voor hier, dat gaat er dan misschien gepropt uitzien. Zou prachtig zijn bij het huis maar inderdaad weinig diepe daarvoor. Dat helpt me al verder gelukkig.

Vruchtdragend of voor de paarden is niet echt handig. Onze voortuin grenst aan een strookje berm en dan de doorgaande weg direct.
Laatst bijgewerkt door Binck8 op Gisteren, 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

Bonte wilg!

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:42

Ja die is leuk die met roze bedoel je he?
Boompjes kunnen wel maar alles valt of staat met welke soort en evt de onderstam die de groei vertraagt. Bovengenoemde wilg blijft klein

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:55

Bonte wilg op stam is heel leuk, maar ook wel relatief veel werk: ik snoei ze hier in de zomer denk ik wel iedere 4 a 6 weken.

Ik heb ook een glansmispels Reb Robin op stam. Die snoei ik maar 1 x per jaar. En zijn wintergroen.
Dus misschien passender voor TS?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:00

Ja, die kleuren bont en ook roze idd!
Ze worden niet zo groot idd. Wij snoeien ze twee keer per jaar en dan blijven ze prima in vorm.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:29

Bonte wilg is inderdaad mooi! Ik vind de treurwilg ook heel erg mooi..
Daar heb ik ook wel een beetje een zwak voor. Herinneringen ook, aan de katjes en de kleuren.
Nadeel is dat het in de winter blad verliest, dus nog even over denken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:44

Een echte treurwilg (Salix sepulcralis) wordt veel te groot voor je voortuintje. Da's gewoon een forse boom, en die groeit nog snel ook.
Wat je evt wel zou kunnen doen is een Salix caprea 'Pendula', als je per se iets treurwilg-achtigs wilt.
Persoonlijk vind ik er geen fluit aan :+

Photinia (glansmispel) is niet heel denderend winterhard, bij vorst krijgt-ie dorre bladpunten, bij zwaardere vorst gaat-ie dood. Gevaar van op het zuiden staan bij vorst (waarvan je zou denken, da's dan nog de beste plek) is verdrogen, omdat-ie wintergroen is en dus water wil drinken - wat niet kan als het vriest - want hij verdampt water - want hij staat zo lekker in het winterzonnetje.

Als je iets wintergroens wilt, zou je aan en vrouwelijke Ilex (hulst) kunnen denken. Met besjes voor de vogels. Wat ook leuke wintergroene (eigenlijk meer grijs) struiken zijn, is Elaeagnus ebbingei (olijfwilg - het is geen wilg en geen olijf dus waar de NL naam vandaan komt, geen idee). Bloeit in het vroege voorjaar en geurt dan enorm lekker, beetje hyancinth-achtig. Beter tegen vorst bestand dan Photinia, maar bij -18 heeft-ie het wel zwaar.
Als laatste, Euonymus europaeus, de inheemse kardinaalsmuts. Maakt ook leuke besjes (goed voor de vogels), blijft redelijk klein en smal.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:05

Meerbomen.nu kan je gratis inheemse bomen ophalen, geoogst in jouw eigen omgeving. Goed voor biodiversiteit

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:19

Waarom niet een treurberk dan. Das ook prachtig met zo'n witte stam en die worden niet zo groot