Tuin ideeen voor lege hoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Tuin ideeen voor lege hoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:48

Wij zijn pas verhuisd en hebben veel opgeknapt in en rond het huis.
We hebben de achtertuin voorzien van 1 groot terras, waarop we een paar cortenstalen bakken willen plaatsen met bamboe.

Naast het terras hebben we een vrije hoek van 5,5m x 5,5m ongeveer, dit ligt dmv opsluitbanden iets hoger dan het terras.
We willen daar iets van groen in, maar wel onderhoudsvriendelijk.

We hebben een hondje, en bij ziek en zeer is het handig als hij ook eens zijn behoefte in de tuin kan doen.

De hoek is nu alleen nog maar prut/onkruidm

We overwegen nu de onderstaande mogelijkheden:
-gras en wat bossage langs de schutting (olijfwilg?)

-hoge siergrassen langs de schutting, een cortenstaal borderrand en de rest gras of boomschorssnippers.

-grove boomschorssnippers, en in het midden 2 amberbolboompjes.

-combi van siergrassen en bolboompjes.

In de betreffende hoek heb je ook vaak zon, we willen daar nog een klein extra zitje (bankje) plaatsen.

Tekening van de situatie zal ik later even bijvoegen.
Laatst bijgewerkt door veneri op Vandaag, 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnehoed

Re: Tuin ideeen voor lege hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:53

Zelf vind ik een cortenstaal borderrand erg mooi, zeker als het terugkomt in de rest van de tuin. Siergrassen brengen de tuin altijd tot leven! Voor het contrast misschien combineren met bijvoorbeeld camellia?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:06

Hierbij een foto van de kale hoek van de tuin. Op het terras links,voor de schutting, wil ik de bakken met bamboe plaatsen.
(Tegen inkijk van achterburen en parkeerplaats achter de schutting)

Iemand die handig is met tuinontwerp programma's?
We willen het niet te vol maken, iets van een zitje/bankje erin kunnen plaatsen, paar kleinblijvende boompjes in het midden, of juist groen langs de houten schutting (maar dan komt het in een rechte lijn met de bakken bamboe,dat lijkt me wat stijf worden)

Tuin ligt op het zuidwesten overigens.

Afbeelding

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:13

Ik zit maar wat te prutsen op mn telefoon. Maar voor het idee:
Bij de rode lijn komen de bakken met bamboe (terras loopt nog verder door naar links)
Het gele zouden dan 2 bol amberboompjes kunnen zijn, het blauwe de siergrassen,met daarvoor de borderrand.
maar denk dat het vak dan te vol zal worden?
Rest van het vak dan boomschors of juist gras? Bankje erin en klaar.
Of hebben jullie andere (onderhoudsvriendelijke) ideeen?

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:26

Ik zou eerder voor kleur en bloemen gaan. Een beetje een insect/bij/vlinder vriendelijke beplanting. Als je een gemengde border goed bepland heb je er relatief weinig omkijken naar. Iets mediteraans misschien met lavendel/rozemarijn/tijm en olijfboompje(s) aangevuld met insect vriendelijke beplanting en siergrasjes. En eventueel een bloeiende (groenblijvende) klimplant tegen de schutting? En dan geen bakken gebruiken maar in de volle grond. Droogt ook wat minder uit dan een bak.

Een olijfwilg is wel een rotzak met snoeien en geeft een irriterend wittig poederig goedje af. Ik heb er een gehad en ben blij dat ik verhuisd ben en hem niet meer hoef te snoeien.

Maar een andere vraag, welke inkijk als er al een enorme schutting staat?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 14:43

Een stukje verderop staan woningen,vanaf die bovenverdieping kunnen ze in de tuin/in huis kijken.
Achter de schutting ligt direct een parkeerplaats. Je hebt bij schuin zicht inkijk tussen de schutting planken door.
Daarbij willen we vanuit ons huis graag wat meer groen zien.
Daarom komen op het terras iig 2 bakken met hoge bamboe. Geeft ook wat meer schaduw, want zelfs onder de parasol kan het er zomers erg heet worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:47

Ok :') sorry voor de :') maar hoeveel mensen zouden schuin tussen schuttingplanken door gaan staan gluren dan wel boven in de slaapkamer in andermans tuin geinteresseerd zijn. Iets wat ik echt niet snap de laatste jaren. Toevallig is er recent een interessante serie geweest op npo 1 over schuttingen. :D Gaf een boeiende inkijk in het hoe en wat van de schuttingen in nederland. Ik bedoel het niet spottend maar ik begrijp het gewoon niet. :(:)

Kwa schaduw snap ik het wel. Hopelijk kun je aan hoge bamboe komen en zijn de bakken groot genoeg om niet te snel droog te worden met heet weer. Zou zonde zijn als de bamboe het zwaar heeft ivm te snel verdampen van het water. Wel mooi, ik ben er gek op. Anders is misschien een pergola achtig iets dat je laat begroeien. Dat is misschien ook nog een idee.
Laatst bijgewerkt door karuna op Vandaag, 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:54

karuna schreef:
Anders is misschien een pergola achtig iets dat je laat begroeien een idee. Dat is misschien ook nog een idee.

Dat vind ik ook een heel leuk idee, dat hadden wij ook in onze vorige tuin! Heel leuk met een zitje eronder.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:29

Zonnehoed schreef:
karuna schreef:
Anders is misschien een pergola achtig iets dat je laat begroeien een idee. Dat is misschien ook nog een idee.

Dat vind ik ook een heel leuk idee, dat hadden wij ook in onze vorige tuin! Heel leuk met een zitje eronder.

En, doordat het natuurlijk is, en dus niet volledig dicht, stijgt warmte er doorheen op, waardoor het effectief ook nog eens koeler is als onder parasol :D
Nadeel is dat je het niet zomaar weg haalt als je wél in de zon wil zitten :P

Ik stem voor pergola, siergrassen, hangmat en mini strand (tenzij je veel katten hebt in de buurt :7 ) of halfverharding (ivm waterdoorlatend). Een klein stukje gras ben je bijna even veel tijd mee bezig qua onderhoud als met groot gazon (wekelijks maaien.., niet echt onderhoudsvriendelijk dus)

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:36

Ik daag jullie uit tot het maken van een tuinontwerp in de diverse online tools :D
Ik ben er zo niet handig mee!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:44

Ik gebruik ouderwetsch pen en papier en een liniaal en kleurpotloden. Dat werkt altijd wel. Hoe groot zijn de bakken die je in gedachte had voor de bamboe?

Ik zet meest globaal een idee uit op echt papier en kijk dan hoe het in de praktijk uitpakt en pas dan desnoods ter plekke de ideeen aan als het niet naar mijn zin is of niet goed past.

Ik heb stukken gemaakt met houtsnippers, stukken met een soort strandzand en stukken met halfverharding (mengsel fijn grind/zand) dat ook bij kastelen in frankrijk wordt gebruikt veel. Met volle grond en randjes iets verhoogd op volle grond. En enorme bakken. Het hangt ook af van de grondsoort die je hebt, waar je woont, veel wind of juist niet enz.

En wat je wilt en hoe groen ervaren jullie zijn ook.

Inmiddels ben ik zelf gek op dubbeldoelgroen. Dus eetbaar en of insect vriendelijk. Groen of kleur houdend jaar rond. Oa struiken die gele en rode takken houden in de winter. Geen blad toch kleur. Minstens een groenblijver voor schuil van insecten en vogels. En bij voorkeur een plekje met wildmengel lokaal voor wat bloemen en ander groen voor de insecten.

Het kleinste waren de voor en achtertuin in mijn vorige huis. Voor was 5x4. Waar ik dat kasteel spul heb gelegd met struiken siergras en "bakken zonder bodem" voor bloembollen en bloeiende planten. Achter was 5 bij 8 inclusief schuurtje. Dat is gras met strandje geworden met klimplanten (deels groenblijvend deels bladverliezend) passiebloem, clematis, kamperfoelie. Met die olijfwilg die er al stond. En bananenplanten als groen in de zomer. En een border met vlinderstruik en kleine insect vriendelijke bloeiende planten

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:47

Misschien een beetje inspiratie.
Je ziet het niet heel goed op deze foto's (want het waren foto's van de hond :+) maar dit hadden wij:
Een houten vlonder van 2x2 meter. Daar omheen twee cortenstaal bakken met diverse planten. In de hoek van één cortenstaalbak hadden we verticale paal geslagen. Vanuit deze paal liepen er twee hortizontale palen naar de schutting toe, zodat je echt een vierkant hoekje had. Hopelijk is het een beetje duidelijk, het is lastig uitleggen. :')

Afbeelding
Afbeelding

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:01

veneri schreef:
Ik daag jullie uit tot het maken van een tuinontwerp in de diverse online tools :D
Ik ben er zo niet handig mee!

Kom maar door met de plattegrond van de tuin :Y) :D
Want tuin op zuidwest icm met foto, weten we nog niet of die hoek op west of zuid is :+ :Y)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:04

Even een aandachtspuntje. Weet dat bamboe lawaai maakt. Wij hadden een paar van die plukken bamboe in de tuin. Bij windkracht drie konden we in de woonkamer geen gesprek meer voeren.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:30

Wat een leuk hoekje zo zeg! En leuk hondje <3

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:20

Dagmar80 schreef:
Wat een leuk hoekje zo zeg! En leuk hondje <3

Lief, dankjewel! <3 We waren er ook heel blij mee, maar zijn uiteindelijk verhuisd omdat we een grotere tuin wilden. De nieuwe bewoners (we hadden het huis verkocht binnen de familie) hadden meteen onze zorgvuldig aangelegde tuin leeggetrokken. :+ Niets aan te doen, het is hun tuin.

Het hondje is nu een stuk groter maar alleen maar leuker geworden! :D

noviceh

Re: Tuin ideeen voor lege hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 33 min geleden

Bol amberboompjes zou ik niet kiezen. Groeien heeeeel traag en schaduw is nihil. Eerder zou ik gaan voor bijvoorbeeld dakplatanen. Ook slechte ervaring met olijfwilg, dan is bijvoorbeeld een haagbeuk, liguster of laurierkers een betere optie. Voor schaduw, meer groen en inkijk beperken zou je ook kunnen denken aan leibomen. Met bamboe wel oppassen dat er verschillende varianten enorm kunnen gaan woekeren in de tuin.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17 min geleden

Daarom gaat de bamboe ook in dichte stalen bakken.
In de nu nog kale hoek hoeft geen schaduw te komen.
Dat is juist meer voor op het terras, waar de hoge bamboe komt te staan.

Leibomen zijn (denk ik) weer bewerkelijker met snoeien en het leiden van de takken?

We willen zo min mogelijk groenonderhoud vanwege lichamelijke mankementen.