Bookvent 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Bookvent 2026

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:09

------------------------------------------
Bookvent 2026
------------------------------------------

*\o/* Na 3 hele succesvolle edities, gaan we vrolijk door met de adventskalenders voor boekenwormen en -draken! *\o/*

- 2025 -- 2024 -- 2023 -

Vorig jaar hebben we niet één, maar twee edities gedraaid! Een 24-dagen adventskalender en een 12-days-of-bookmas kalender. Sommigen deden zelfs aan beide edities mee :D

Afbeelding

Ook dit jaar gaan we weer beide edities organiseren. De afspraken blijven min of meer hetzelfde:
24-Days Bookvent
  • Budget: +/- €250,-*
  • Aantal boeken: minimaal 12
  • Aantal cadeaus: minimaal 12
  • 1 t/m 24 december**

12-Days of Bookmas
  • Budget: +/- €150,-*
  • Aantal boeken: minimaal 12
  • Aantal cadeaus: geen verplichting
  • 25 december t/m 6 januari**

*: Budget is exclusief verzendkosten. Houdt er rekening mee dat deze hoger uit kunnen vallen ivm het gewicht van het pakket
**: Dit is slechts een richtlijn, je mag ook met je lootje afspreken dat de cadeaus op andere dagen worden uitgepakt.

Afbeelding

Communicatie etc
  • Bij aanmelden voeg je je bij onze gezellige community op WhatsApp
  • Enige activiteit door het jaar heen wordt gewaardeerd, er worden vragen gesteld in de app en in het topic en we verwachten dat iedereen deze volgt en beantwoord.
  • Het is fijn als je lijsten bijhoudt; enerzijds een lijst met boeken die je in je bezit hebt, zodat je geen dubbele ontvangt, anderzijds een lijst met boeken die je graag zou willen ontvangen (en waar je dus zelf niets van koopt in het aankomende jaar)
  • Overleg onderling wordt zeer op prijs gesteld, zeker als iemand aan beide edities meedoet is het goed om het overleg te voeren om dubbele boeken te voorkomen
  • Bij vragen/ problemen kun je altijd terecht bij Marjo en Ynskek

Afbeelding

Tips & tricks
  • Vinted! Vinted staat vol met tweedehands boeken die in nieuwstaat verkeren. Hier kun je voor een mooie prijs heel wat boeken inslaan. Sowieso is tweedehands altijd een goede optie, mits het boek wel in goede staat verkeerd. Check ook even bij je lootje, of diegene open staat voor tweedehands.
  • Boekenkraam.nl en soortgelijke websites. Hier worden boeken in verschillende staten aangeboden, wat je veel geld kan besparen. Hier worden zowel Nederlands- als Engelstalige titels verkocht.
  • Voor Engelstalige boeken kun je ook eens kijken op Books2Door. Dit is een webshop uit de UK waar je goedkoop boeken kan bestellen. Let wel op de verzendkosten en de mogelijkheid van douanekosten.
  • Lees de topics van de vorige edities door! Hier kun je echt veel inspiratie opdoen over de vormgeving van het pakket, maar ook voor welke cadeaus je kan kopen voor iemand.

Afbeelding

Enthousiast? Alles goed gelezen? Aanmelden dan maar!

Aanmelden kan via een Google Form, waar ook een evaluatie in staat over vorig jaar. Als je niet hebt meegedaan, kun je de evaluatie overslaan en direct door naar de aanmelding. Als het goed is, gaat dit allemaal vanzelf via het formulier!

AANMELDEN

We vragen je om per editie (12 of 24 dagen) een apart formulier in te vullen, voor zowel de evaluatie als de aanmelding van dit jaar.

Heb je vorig jaar aan beide edities meegedaan, en wil je ook dit jaar weer aan beide edities meedoen? Vul dan het hele formulier 2x in.
Heb je vorig jaar aan beide edities meegedaan, maar wil je dit jaar maar aan 1 editie meedoen? Vul dan het evaluatiedeel 2x in, maar het deel van de aanmelding maar 1x.
Heb je vorig jaar aan één van de edities meegedaan, maar wil je dit jaar aan beide edities meedoen? Vul dan het evaluatiedeel 1x in, en het deel van de aanmelding 2x.

Heb je bovenstaand formulier ingevuld? Meld je dan ook in het topic en stel je even voor!

Aanmelden kan t/m zaterdag 31 januari. We gaan ons uiterste best doen om de lootjes inde eerste week van februari te verzenden.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marjo op Gisteren, 21:38, in het totaal 2 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen

Re: Bookvent 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:12

Ik doe weer mee met beiden :j

Ik wil immers super graag een pakket voor Sirius maken O:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:20

Ik mis bij de vraag over het budget de optie: budget was prima.
Maar verder: ik doe weer mee :D

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:27

Ik doe ook mee aangezien Ynske graag een pakket voor mij wil maken :+

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:28

Ik doe ook weer mee met beiden. Ik zal morgen de formulieren proberen in te vullen want ik ben nu aan het werk. Tot wanneer kan je je aanmelden? Of lees ik daaroverheen?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:30

Aangemeld *\o/*

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:37

Ik zal even aftrappen met het goede voorbeeld :P

Hoi! Halloootjes!
Marjolijn hier, Marjo in het kort (en dan schrijf je het ook gelijk áltijd goed). Ik ben 32 jaar, woon in een heerlijk rustig dorp met mijn twee kattendames Sil en Loki.

Ik lees sinds 2022 echt serieus boeken, en dat is ook serieus uit de hand gelopen. Ik heb inmiddels een prachtige collectie staan en daar mag nog altijd veel aan toegevoegd worden <3 .

De genres die ik het meeste lees zijn fantasy, historical fiction en romance. Qua romance ben ik vooral fan van de cowboyromance zoals de boeken van Elsie Silver. Iets wat lekker simpel wegleest is altijd fijn. Smut mag, hoeft niet. Dark romance mag ook, maar moet niet té veel red flags bevatten :')

Qua historical fiction ben ik een groot fan van de boeken van Kristin Hannah. Zij schrijft... PRACHTIG. The Women, The Great Alone, The Nightingale... Ik kan oprecht geen favoriet boek kiezen. Elk boek dat ik lees, eindigt in tranen voor mij. Zo mooi...

Fantasy vind ik ook heerlijk, vooral de adventure/ epic fantasy en de verhalen waarbij er echt een mooie, realistische wereld neergezet wordt. Mijn favoriete serie aller tijden is de Green Rider van Kristen Britain.

Dat gezegd hebbende, vind ik het ook leuk om nieuwe genres te ontdekken. Enkele genres die niet bevallen zijn Science Fiction of Dystopian (al vond ik The Hunger Games wel geweldig). Vooral de verhalen in de ruimte of met high-tech spreken me niet echt aan. Ik heb het liefst boeken in de natuur, en een link met dieren is altijd een pluspunt.

Ik houd in principe alles bij via TheStoryGraph. GoodReads heb ik ook een account, maar die is toch minder accuraat omdat ik nog wel eens vergeet een boek toe te voegen. De verlanglijst daar is iig wel goed, en daar blijf ik ook zeker vanaf. Ik moet hem nog even updaten, maar ik beloof dat dit voor 1 februari gedaan is!

Ik heb een abonnement op de Fairyloot Adult, Fairyloot YA Box en Illumicrate YA Box. Ik laat ze niet allemaal komen, maar gezien het beperkte aantal skips komen de meeste wel gewoon binnen.

Verder; vragen mogen altijd gesteld worden en je weet me sowieso te vinden via WhatsApp! :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:38

MarloesHJ schreef:
Ik doe ook weer mee met beiden. Ik zal morgen de formulieren proberen in te vullen want ik ben nu aan het werk. Tot wanneer kan je je aanmelden? Of lees ik daaroverheen?

Goede vraag, ben ik vergeten erbij te zetten :')

Ik wilde proberen om uiterlijk de eerste week van februari de lootjes te verdelen, dus laten we zeggen; aanmelden t/m 31 januari?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:49

Ik ben Amanda, 43 jaar jong en pal naast de Veluwezoom, samen met man en 3 katten.
In het dagelijks leven ben ik parttime beleidsadviseur cultuur en parttime dirigent.
Ik heb 3 pony’s (of nou ja, 1 paard, 1 pony en een mini) op een plek in eigen beheer.

Ik lees momenteel veel, via de bieb of van de flinke lijst nog ongelezen boeken :+
Favoriet zijn toch wel historische romans of fictie (mag best spanning in zitten) en fantasy. Van dat laatste vooral magic realism en dystopisch, maar ook wel echt fantasie met draken, elfen en andere niet bestaande wezens. Maar ook series als De Zeven Zussen en de alfa-vrouwen kan ik erg waarderen.

Wat ik echt niet lees is horror, science fiction en biografieën. Non fictie heel af en toe.

Ik heb een abonnement op de fantasybox en romantasy box van So Many Pages. Ik lees alleen in het Nederlands en hou alles bij in Hebben.
Dit is mijn profiel: https://www.hebban.nl/!/amanda-16
En verlanglijstje: https://www.hebban.nl/lijsten/verlanglijstje-203

Bestook me gerust met vragen :D

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:02

JAAA! Ik doe weer mee :D

Nu nog even bedenken of ik weer de 12 dagen of ook de 24 dagen ga doen.

Er staan genoeg boeken op mijn verlanglijstje om aan allebei mee te doen in elk geval :')

Voorstel post volgt nog. (Doe je keurig Marjo! Ondanks jouw goede voorbeeld laat die van mij nog even op zich wachten tot een rustiger moment)

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:54

Yess, aangemeld! (ik zal me later nog even voorstellen)

Super Marjo dat je dit zo allemaal regelt, met formulier en opening post! _/-\o_

jenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:54

Ik doe weer mee met de 12 daagse :D

Ik ben Jennefer, nu nog 44 en woon met mijn man, 2 pubers en 2 cavia’s in de Noordoostpolder.
Daarnaast hebben we nog 2 paarden, een tinker en een shetje die in Biddinghuizen staan.

Als kind en tiener heb ik heel veel gelezen, daarna viel het een beetje stil. Eind 2022 ontdekte ik Storytel en kwam de liefde voor boeken weer terug. Eerst vooral in audioboeken omdat ik dat kon combineren met bv wandelen of creatief bezig zijn.
En sinds 2025 ben ik weer begonnen met fysieke boeken lezen. Ook heb ik in 2025 een kindle gekregen waar ik erg blij mee ben, die gaat ook overal mee naartoe.
Heb ook eigenlijk altijd 3 boeken tegelijk lopen, een fysieke, een audioboek en een ebook :D

Ik lees eigenlijk alleen in het Engels en dan het liefst fantasy. Zowel epic als cosy fantasy doen het goed!
Historische fictie vind ik ook leuk, vooral de boeken pre 1700.
Ook een combinatie fantasy en (alternative/magic) history lijkt me leuk.

Ik heb een abonnement op Storytel, daar heb ik ook een shelf voor op Goodreads. Ga dit jaar geen nieuwe titels toevoegen want ik heb er al veel te veel om te luisteren en dit jaar wil ik proberen om the Realm of the Elderlings van Robin Hobb compleet te luisteren.

Mochten er nog vragen zijn stel ze gerust :)

Naomi_Jortje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:16

Ik heb me ook weer aangemeld *\o/*
Voorstelpost komt nog.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:46

Gisteravond het formulier vast ingevuld voor de 12 daagse, nu nog even netjes opnieuw voorstellen :D

Ik ben Cynthia, 32 jaar oud en woon in het rustige, kleine dorpje Swifterbant met mijn vriend en 2 poezels.
Ben momenteel als administratief medewerker aan het werk bij een arbeidsdeskundig adviesbureau en ben daarnaast paarden(evenement)-fotograaf.

Als kind en tiener ontzettend veel gelezen, daarna in een hele lange dip geraakt door de drukte van hogere school, stages, werk, etc..
In 2022 kreeg ik het lezen weer meer te pakken door wat oude boeken te herlezen, maar nadat ik in 2023 Legens&Lattes van een vriendin cadeau kreeg was ik helemaal om en begon de nieuwe verzameling boeken ontzettend hard te groeien en kan ik echt zeggen dat ik (bijna) dagelijks weer een boek in mijn handen heb. Aangezien het boek Legends&Lattes dé aanleiding was, staat dit boek als trofee inmiddels in 3 verschillende edities in mijn kast := :o

Mijn absolute favoriete genre is fantasy. En dan in de breedste zin van het woord: cosy fantasy, epic fantasy, high fantasy, romantasy en ook de combinatie van mystery/thriller met magical realism (bvb nu een boek van Adrienne Young, aanrader!).
Ik lees zowel adult boeken als young adult fantasy.

Hier en daar lees ik ook een historische fictie of een cosy crime/murder/mystery (oa Laura Cass heb ik een serie van liggen) voor de afwisseling en zou daar best nog wat meer van willen ontdekken. Zo heb ik bvb o.a. wat van Elif Shafak, Kristin Hannah of M.L. Stedman op mijn wensenlijstje staan. Een contemporary boek lees ik heel sporadisch, ook daar staan nog wat ideeën voor op mijn wishlist.
Een gevarieerd pakket is leuk maar absoluut geen must, met een compleet fantasy pakket ben namelijk ook helemaal gelukkig. <3

Momenteel heb ik een abonnement op de Epic Fantasy van Fairyloot, die komt 4x per jaar binnen. The Broken Binding ben ik ook lid van, maar dat is sinds kort en daar ben ik momenteel de eerste reeks abbo boeken aan het verzamelen voor Magda en niet voor mezelf. (The Drowning Empire Series van Andrea Stuart)
Bij de Broken Binding weet je namelijk welk boek(reeks) het wordt, dat melden ze van te voren namelijk. Zodra ik een reeks boeken ontvang die ik zelf houd ipv voor iemand anders spaar, zal ik dat direct vermelden.

Uhm.. vergeet ik nog iets.. ohja, een absolute topper in het pakket vind ik wel dat er een kleine motivatie bij geschreven wordt waarom je een bepaald boek gekozen hebt voor me (als een boek van m'n wishlist komt natuurlijk minder belangrijk, maar voornamelijk leuk om te lezen als je met een verrassing aankomt! :D )
Bij pakketten van anderen vind ik dat ook altijd heel erg leuk om te lezen. Kan echt inspireren om bepaalde boeken op mijn eigen TBR te zetten. :j

Mijn bokt wishlist Goodreads waar ik vanaf blijf: https://www.goodreads.com/review/list/1 ... t-wishlist

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:06

Ik heb mij ook aangemeld voor beiden.

Voorstelpost doe ik nog even op een later moment. Heb er wel mega veel zin in!!!

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

Was superleuk om te doen afgelopen jaar dus heb me weer opgegeven voor de 24 daagse!

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:22

Jaaaaaa, ik heb me ook aangemeld - na veel edities mee te hebben gelezen.
Zal mij later (of morgen) even voorstellen, nu eerst een dagje op weg met de honden.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:10

Ik heb me aangemeld! Heb er zin in!

Ik ben Elsa, verdere gegevens zal ik gerust in de Whatsapp delen!
Momenteel zijn er geen dieren in ons gezin en met paarden ben ik momenteel ook niet echt actief bezig. Af en toe doe ik eens een lekker buitenritje.

Ik zit in mijn afstudeertraject van de pabo en ik hoop aankomende zomer daarmee klaar te zijn. Ik lees dus veel, maar vooral studieboeken. 's Avonds in bed lukt het wel om even te ontspannen met een leesboek. Op dit moment ben ik bezig in boek 2 van Wheel of Time. Ik lees vooral fantasy, maar andere genres zijn ook prima. Als het maar een goed verhaal is!

In mijn jeugd heb ik alles wat los en vast zat gelezen. Van de Penny tot de Olijke tweeling en van Arendsoog tot de Kameleon. Later kwam daar ook de betere kinderboeken bij. Vervolgens jaren weinig tot niet gelezen, vanwege de toenmalige studie, vriendje etc. Ik heb wel een en ander aan boeken staan, ik zal daar binnenkort een lijst van maken.

Sowieso lees ik fantasy het liefst in het Engels, maar tegenwoordig probeer ik ook goede Nederlandse schrijvers te vinden.

Goede kinderboeken kun je me ook blij mee maken!

Ik lees alleen fysieke boeken, ik kijk al genoeg naar een scherm. Heerlijk om door een boek te bladeren, even een stukje terug te lezen of de kaart er eens bij te pakken.

Dit is mijn Goodreads-profiel: https://www.goodreads.com/user/show/195827896-elsa-den De boeken die ik nog graag wil lezen, staan bij te lezen, maar ik zal ook nog een aparte wishlist maken.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:45

Ik ga ook weer meedoen! Ik moet alleen straks even de tijd en rust vinden om het formulier in te vullen en een voorstel bericht te maken. En of ik alleen de 24 doe of weer beide :o

Mijn man heeft vanochtend de kerstspullen afgebroken en op de eettafel gelegd. Nu aan mij de taak om het op te ruimen. Met een gruwelijke koppijn. En een behoorlijke stapel nieuwe dingen die geen plek hebben in de dozen. Die al tot de nok toe gevuld zijn dus ik functioneer even op half vermogen :')

DWitzel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:11

Ook ik moet me natuurlijk even voorstellen;

Daphne, 53 jaar (bijna 54) en ik woon met mijn man Hajo in het buitengebied van Almere (geen kinderen). Aan huis hebben we 4 pony's (zie profiel voor details), bijen en 1,5 kat. Roetje onze poes en een zwerver die we Siepie hebben genoemd die komt en gaat naar believen en ik nu al weer een tijdje niet gezien heb. Sinds 1 november heb ik geen baan, afgelopen 30 jaar gewerkt in de kwaliteit bij verschillende bedrijven waarvan de laatste 8 jaar als QESH/KAM manager in de dagverse zuivel. Het werken in een 24/7 bedrijf als manager is me de laatste jaren steeds meer tegen gaan staan. Het is druk, veeleisend en ik merk dat ik nu ik "ouder" ben ik de carrière minder belangrijk vind en meer tijd/ruimte wil voor privé. Hoe ik dat moet inpassen in een nieuwe baan weet ik nog niet, ik zoek rustig tot ik iets passends heb gevonden.

Hobby's; de dieren, huisje/boompje/beestje, reizen, lezen, lekker eten, kortom van het leven genieten...

Afgelopen jaar heb ik voor het eerste meegedaan en een heel mooi pakket gekregen gemaakt door Amanda. Zoals aangegeven in de aanmelding heb ik geen lijst van de boeken die ik al heb, dat komt omdat wij thuis een eigen bibliotheek hebben met heel erg veel boeken in alle genres, dus niet alleen "leesboeken", maar bv ook veel reisboeken, kookboeken, studieboeken enz... Mijn man is een beetje een hamster, een boek doe je niet weg zegt hij :o Eerlijk gezegd weet ik dus niet eens precies wat we allemaal hebben staan....
En dan heb ik met nog niet over de ca 7000 E-boeken die we hebben.

Wat ik zelf lees is meestal een thriller uit de Bookchoice collectie of iets anders wat "lanskomt". Ik koop niet echt fanatiek boeken voor mijzelf, maar als ik dan op internet kijk en hier en daar tips zie dan denk ik vaak, oh, dat is leuk, of die zou ik ook wel willen lezen. En die staan dan dus op mijn Goodreads op een aparte plank voor de adventskalender 2026... https://www.goodreads.com/review/list/7 ... ntkalender Verder mag je me alles vragen wat kan helpen om een mooi kalender voor mij te maken.

Zelf kijk ik er nu al naar uit te beginnen met verzamelen van boeken en leuke dingen voor mijn lootje! Tweede weekend van februari logeer ik in een B&B cq boekenwinkel, dus denk dat daar dan al een eerste aankoop aan zit te komen *\%/*

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:17

Oh ik heb eerdere edities altijd veel te laat gespot en nu spot ik hem wel op tijd....Zal ik meedoen...Zal ik niet meedoen...En aan welke editie ? ...Ga even heel hard nadenken vandaag want ik hou van lezen/boeken, en heb echt te weinig boeken :o

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:59

Dan gewoon meedoen :D

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29 min geleden

Ik zal mij ook even voorstellen:
Ik ben Marloes, 35 jaar en woonachtig in Zuid-Limburg. Ik heb twee katten, maar ik woon samen met mijn ouders op één erf, dus er komen er regelmatig nog twee voorbij. Ook hebben wij sinds november 2024 een labrador waar ik regelmatig mee train. Mijn twee paarden aan huis mogen uiteraard ook niet ontbreken.
Ik werk fulltime in de zorg en heb afgelopen jaar mijn yogadocent opleiding afgerond en ben nu bezig met een 500-uurs full comprehensive classical pilates opleiding waar de nodige van mijn vrije tijd naar toe gaat. Ik geef hier ook momenteel al les in (zowel yoga als pilates) maar nog niet structureel en hoop dit wel te gaan doen in de toekomst. Ik lees veel historische romans, en ook wel romance. Fantasy is nog veel onbekend maar ik heb wel een adult abbo op Fairyloot box. Romance mag van mij zeker wel smut hebben maar niet dat het hele verhaal alleen maar smut is. Ik lees deze boeken regelmatig tussendoor, zeker als ik een wat zwaardere historische fictie heb gelezen. Ik had in het verleden ook abbo's op Illumicratie en Afterlight maar die heb ik vorig jaar opgezegd. De titels spraken mij de laatste tijd niet zo aan.
Ik ben iemand die op gevoel leest en pak dus echt een boek wat op dat moment aanspreekt. Ik heb ook echt veel boeken mijn TBR lijst staan maar dat is vaak ook een suggestie en soms verdwijnen ze er ook weer van. Het izjn vaak boeken die ik voorbij zie komen die mij dan aanspreken en die ik niet wil vergeten.
De lijst met boeken die ik heb die klopt wel aardig. Ik lees heel veel digitaal en kan ook gerust meerdere boeken tegelijk lezen, zeker als eentje mij niet zo pakt op dat moment, dan pak ik die later weer op.
Ik kan weer niet kiezen tussen edities dus ik doe aan beide edities weer mee dit jaar.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 8 min geleden

Ok dames, ik heb gekozen en ga meedoen aan de 12 dagen en de 24 dagen editie. Het is nu 11 januari en ik heb al 6 boeken van de kalender van 2025 uit :')
Dat wordt voor mij dus echt heel lang wachten tot de nieuwe kalenders er zijn.