Hoe tijd maken voor andere hobby's?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Hoe tijd maken voor andere hobby's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 01:10

Hoi creatieve bokkers!

Ik vraag mij iets af. Ik zie op onder andere tiktok steeds hele leuke creatieve video's langskomen. Ik ben ook best redelijk creatief. Ik hou bijvoorbeeld van miniatuur creaties. Of schilderen heb ik een tijdje gedaan. Nu lijken die betreffende mensen in de video's dat altijd super goed te kunnen en steken ze er waarschijnlijk erg veel tijd in. Good for them!

Maar waar het bij mij steeds misloopt is tijd. Of misschien heb ik in de praktijk er wel tijd voor, maar dat zijn dan net de uurtjes dat ik even "niks" hoef en ik merk als ik priegelig ga zitten werken ik niet oplaad. Naast fulltime werken wil ik ook nog graag sporten. Het huishouden, sociale afspraken etc etc. In mijn hoofd als ik dan die TikToks zie dan lijkt het net of die creatievelingen enkel creatief zijn en weinig uren werken of niet sporten. Wellicht inderdaad prioriteiten anders gesteld.

Of net als bakken, ik heb het idee dat ik beter kan bakken dan koken en het lijkt mij heerlijk om bijvoorbeeld in het weekend om 9 uur op te staan, een koffietje te drinken, wasje in de wasmachine, wat huishouden en ondertussen een appeltaart bakken. Maar in de praktijk is het om 9 uur de wekker, tot 10 uur blijven liggen en daarna met een koffie blijven schollen tot de middag en dan eens de zooi in mijn huis opruimen en er achter komen dat ik alweer bijna weg moet voor een afspraak. Ik irriteer mij hier mateloos aan. Dus wie herkent dit? :')

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 01:21

Ja, maar ik erger mij hier niet (meer) aan en heb geaccepteerd dat ik die 'wasted' (zoals een ander ze wellicht zou noemen) uurtjes/dagen soms gewoon nodig heb om de dagen dat ik bijna non-stop blijf gaan (ook geestelijk kan dit veel invloed hebben) te compenseren en tot rust te komen en inderdaad gewoon even 'niks te moeten' en op te laden. :)
Als ik zin (en vooral energie) heb om iets 'extra' te doen, dan doe ik dat. Voel ik de behoefte om de hele ochtend in pyjama op de bank te hangen, dan doe ik dat lekker :D

Geeft echt zo veel meer rust dan 'ik moet een taart bakken' of 'ik moet iets creatiefs doen', probeer het eens :j

boeflover

Re: Hoe tijd maken voor andere hobby's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 07:08

Gewoontes doorbreken is heel lastig, en het niet doen is het zo oké idd.

Wat je kan helpen gewoontes te doorbreken is door een nieuw iets aan een gewone handeling te koppelen. Dus als ik …(oude gewoonte) doe, dan doe ik …(nieuwe gewoonte)
Zo heb ik bv een tijdje een hoofdstukje uit een simpel boek gelezen tijdens het ontbijt ipv direct de telefoon te pakken. Zo creëer je voor jezelf nieuwe gewoontes die je misschien meer rust geven.
Je appeltaart in je ochtendroutine ertussen krijgen lukt ms wel op die manier? :)

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 07:13

Stap 1 is tiktok verwijderen. Je fomo naar creatief zijn zal afnemen en je bespaart jezelf uren scrollen waarin je dus wel iets kunt ondernemen.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 07:47

SdaphneS schreef:
Stap 1 is tiktok verwijderen. Je fomo naar creatief zijn zal afnemen en je bespaart jezelf uren scrollen waarin je dus wel iets kunt ondernemen.

Exact wat ik wilde zeggen. En sinds ik dit heb gedaan ben ik al uren aan het breien en heel wat truien verder.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 08:40

Herfstblad schreef:
Of net als bakken, ik heb het idee dat ik beter kan bakken dan koken en het lijkt mij heerlijk om bijvoorbeeld in het weekend om 9 uur op te staan, een koffietje te drinken, wasje in de wasmachine, wat huishouden en ondertussen een appeltaart bakken. Maar in de praktijk is het om 9 uur de wekker, tot 10 uur blijven liggen en daarna met een koffie blijven schollen tot de middag en dan eens de zooi in mijn huis opruimen en er achter komen dat ik alweer bijna weg moet voor een afspraak. Ik irriteer mij hier mateloos aan. Dus wie herkent dit? :')

Als ik dit lees zou ik zeggen ja, je hebt die tijd wel maar je gebruikt hem nu anders. Wordt je echt blij van dat scrollen, laad je daar van op? Vaak is het antwoord eigenlijk nee. Ik heb TikTok en instagram van mijn mobiel verwijderd en dat is echt een zegen. Mijn weekenddagen zien eruit zoals jij jouw ideale dag beschrijft. Ik heb veel meer tijd en energie om te hobbyen zonder dat ellendige doomscrollen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:05

Denk ook dat het goed is om je te realiseren dat voor een deel van de creators op Tiktok het hun fulltime baan in. Geen content is geen geld, in de 38 uur dat jij voor een baas werkt maken zij hun filmpjes.

Verder inderdaad goed om of Tiktok van de telefoon te gooien of de tijd te beperken. Mijn leven is een stuk productiever geworden sinds ik de meerste social media van mijn telefoon heb gegooid. Het heeft weken geduurd voordat ik op stille/verveelmomenten niet meer onbewust naar het mapje ging waar FB en Instagram stonden.