Hoe vind je je stijl?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Lois_

Hoe vind je je stijl?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 16:53

Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar tips hoe je je eigen stijl kan vinden qua kleding, sieraden etc.
Dus weten wat voor type kleding goed bij je past, welke kleuren mooi staan enzovoorts zodat je makkelijk outfits kan maken. En makkelijker shopt :=
Als ik nu winkels zoals Zara, H&M of soortgelijk binnenloop denk ik bij een heleboel dingen neeee :') (waarom zijn alle broeken zo wijd? En alle tops cropped?).

Maar wat voor kleding ik dan wel mooi vind heb ik eigenlijk niet echt een duidelijk beeld van. Ik koop dan soms bijv een blouse die ik op de foto heel leuk vind, maar dan staat het model of de print eigenlijk niet leuk/past het niet bij me of kan ik er geen outfit mee maken.

Dit wordt mijn project voor 2026 :D afgelopen jaar heb ik veel geoefend met make-up en nu ben ik echt wel tevreden met hoe dat gaat, dus nu is m’n kleding de volgende stap :D

Ik wilde om te beginnen op Pinterest eens gaan kijken naar outfits die me aanspreken en sowieso eens in m’n eigen kast kijken wat ik graag draag.
Qua bouw ben ik klein (1,60) en heb ik wat bredere heupen en schouders en een smalle taille.

Benieuwd naar jullie stijl en tips :D

anjali

Re: Hoe vind je je stijl?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:19

Op zich wel een interessant topic. Als ik kleren nodig heb\had dan lette ik op de groepering die ik leuk vond, dat was dan een bepaalde muziekscene bijv., en keek dan hoe die het deden. Al was het de laatste jaren wel zo dat ik voornamelijk praktische warme kleding nodig had om naar mijn paard te gaan en stalwerk te doen....Rubber laarzen en regenpakken. Maar dat bedoel je niet waarschijnlijk ts! :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:20

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:21

Ik zou inderdaad beginnen op pinterest! :) gewoon een bord maken van dingen die je mooi vindt, en aan de hand daarvan kan je gaan zoeken naar mooie staples die je vaak draagt (een broek waar je veel mee kan mag bijvoorbeeld iets meer kosten), of wat bijzonderdere items op vinted. Bij de Zara en H&M enzo moet je inderdaad niet zijn; daar hangen enkel trends van hele slechte kwaliteit.

Ik heb zelf ervaren dat als je er een tijdje diep induikt, je ook winkels vindt die bij je lichaam passen.

Zie je eigen stijl als een investering; je zal merken dat als je iets aantrekt waar jij je heel goed in voelt, je dat aan alles merkt. :j

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:32

Ik heb me de laatste 2x dat ik ging shoppen in de winkel gewoon laten helpen door de medewerkers. En dat is me zó goed bevallen!

Heb je één kledingstuk je die tof vind? Dan kun je daarmee wat gaan experimenteren en daarom heen je laten stylen.

Misschien dat H&M hier niet de medewerkers voor heeft. Bij merkwinkels of juist kleinere winkeltjes lukt dat vast. Ik ben bij Studio Jill geweest, die zit in regio Amersfoort.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:39

Ik heb niet 1 stijl. Ik vind het juist leuk om af te wisselen. Ik heb dan ook wijde broeken, maar ook recht en skinny en netjes en corduroy. En jurkjes en rokken in allerlei lengtes. Soms draag ik netjes zakelijk, soms 60’s/70’s, soms goth. Net waar ik die dag zin in heb. Soms heb ik gewoon zin in casual, jeans met een trui. Het gaat bij mij alle kanten op.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:53

Ik ben hier toevallig laatst mee bezig geweest. Op instagram zag ik dit filmpje voorbijkomen: https://www.instagram.com/reel/DRyPcUhj ... lwNHNvZmc0
Ik heb eerst allerlei outfits op Pinterest verzameld die ik leuk vind, die heb ik opgedeeld in categorieën (ik had er uiteindelijk 4: color blocking, winter jurken, “normale” winter outfits en tuinbroeken). Die heb ik naast elkaar gezet en gekeken wat ik daar nou leuk aan vind en dat opgeschreven. Ook heb ik gekeken naar de kleuren en de prints. Ik hou voornamelijk van strepen en ruitjes. Ik denk dat ik op deze manier een veel beter beeld heb van wat ik écht leuk vind om te dragen i.p.v. een mega leuke trui die gecombineerd veel minder mijn ding is. Wat ook goed helpt is weten wat er al in je kast hangt. Er zijn bepaalde apps waarmee je kleding kan scannen/fotograferen, de app verwijdert de achtergrond en zo kan je ook in de winkel in je kledingkast kijken + allerlei kleding combi’s maken (ik heb even geen namen van de apps).

Voorbeeld van wat ik heb gemaakt (via Canva, ik heb geen format gebruikt)

Afbeelding

Edit: ook helpt het om te weten welke merken je leuk vindt en welke je kan overslaan. Ik kan bijv. de Mango overslaan, daar hebben ze best leuke dingen soms maar niet leuk genoeg voor mij of die echt in mijn stijl passen.
Mijn lijstje:
- lucy and yak
- Harper & Yve
- Cosmic Drifters
- Gardenbelle Shop
- All things mochi
- Henly

- Fable England (tassen/pyjama)
- Disturbia
- Hell bunny
- Pikupajku

- King Louie
- Oilily
- Stieglitz
- Fabienne Chapot
- Blutsgeschwister
- 4FunkyFlavours
- Gutsy fashion
- JessaKae (duur)
- Selkie (duur)
- Teuta Mathosi (duur)
- Lazy oaf

- Marco Polo
- Sezane
- Studio Anneloes
- Cotton Club
- YAS
Laatst bijgewerkt door deksel op 01-01-26 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:53

Ik zou beginnen met pinterest inderdaad. Als een gek gaan pinnen, niet te moeilijk doen, alles wat enigszins leuk is gaat erop. Neem er de tijd voor. Dan ga je kijken wat de gemene deler is; netjes, stoer, aansluitend, los, etc. Kan natuurlijk ook zijn dat er geen lijn in te ontdekken valt, maar meestal wel.

Ik zou dan vervolgens mijn kast door gaan en kijken welke kledingstukken je echt graag draagt omdat ze een dikke 10 waard zijn. Alles wat een 8 of hoger krijgt blijft, een 7 misschien ook nog en de rest gaat weg (of in een zak uit het zicht als je het spannend vindt om alles in 1x weg te doen).

Dan bedenken wat je nog nodig hebt; hoeveel broeken, tshirts, trui etc. Met dat lijstje ga je shoppen. Ik zou eerst online kijken welke stijl je waar vindt, dat scheelt winkels ingaan. In de winkel alle broeken uit het rek trekken die ook maar enigzins leuk lijken. Alles passen. Kleding op een hanger beoordelen is nagenoeg onmogelijk voor de gemiddelde mens. Je houdt wat een 10 is, de rest gaat terug.

Zo heb ik het gedaan en dat bevalt echt prima. Heb niet veel kleding maar alles wat ik heb zit goed en vind ik tof (en past dus in mijn stijl).

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 18:01

Ik ben niet zozeer bezig met een bepaalde stijl maar wel met de materialen die ik draag. Ik wil graag kleding die duurzaam is en lang meegaat, dus zo min mogelijk plastic. Denk aan wol, linnen, katoen en dan koop ik voornamelijk tweedehands

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 18:34

Ik heb na mijn zwangerschappen ook een tijdje een identiteitscrisis gehad qua kledingstijl _O-
Ik ben ook met Pinterest gaan zitten, rustig de tijd nemen wat ik een mooie en draagbare stijl vind (het moet ook beetje praktisch zijn met een druk leven en weinig tijd in de ochtend).
Toen ik dat uitgewerkt had, kijken welke basis kledingstukken ik nog had en wat erbij moest komen qua basis kledingstukken voor deze stijl. Dat vervolgens in goede pasvorm en materialen rustig aan bij elkaar gezocht.
En nu ik dat bij elkaar heb, kan ik lekker accessoires en wat meer opvallende spullen verzamelen.

Ik merk dat het mij erg helpt om kritisch te blijven, scheelt veel miskopen.
- past dit kledingstuk bij mijn beoogde stijl?
- kan ik dit kledingstuk combineren met tenminste meerdere andere kledingstukken die ik al heb?
- past dit kledingstuk echt goed en prettig om mijn lijf?
- is dit een kledingstuk wat qua materiaal ook langer mooi blijft?

Ik merk dat ik veel minder kleding heb en koop dan eerder, maar wel alles draag en ook erg wisselend kan combineren. Heel fijn!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 18:43

Als je open staat voor hulp, kan je ook altijd nog advies vragen van een kleurstyliste of coaching voor je stijl. Een nichtje van mij doet dit bijvoorbeeld. Maar goed, dan heb je wel wat budget nodig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 18:46

Op pinterest ook op capsule wardrobe zoeken!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:00

Weet hebben welke kleuren je goed staan, is een goede basis. Dat beperkt het aantal miskopen. :+
Let wel: zwart voor het overgrote deel van de mensen niet de meest flaterende kleur.

aliida

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 20:50

Om mijn eigen stijl te vinden heb ik oa gekeken naar wat mijn leeftijdsgenoten dragen, zowel offline als online. Kleding die zij droegen en mij aansprak ben ik gaan zoeken in winkels om te gaan passen. Het is ook een beetje uit je comfortzone durven stappen. Wat mij ook heeft geholpen is kijken naar de kleding die ik al had en die ik nog leuk vond. Misschien zie je in die kledingstukken wel een bepaalde stijl terugkomen en hebben de merken daarvan nog andere leuke kleding die je aanspreekt. Doe vooral ook niet klakkeloos mee aan trends, maar draag echt wat jij leuk vind. Ik heb wel een aantal trendy items, maar ik zie dit mezelf over een aantal jaar ook nog dragen.

Het is even een zoektocht, maar als resultaat heb ik nu een kledingcollectie waar ik heel blij mee ben.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:06

Jeans (ja ook nog skinny) jeans, maar ook andere soorten jeans.
Bovenleiding in de winter superdry hoodies er op <3 . Qua shirts ook 90% superdry en Levi's. Af een toe een ander merk, dat is zeldzaam. Ga graag voor goede kwaliteit.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 22:17

Als je het nog iets serieuzer aan wil pakken is het ook best interessant om eens een workshop te doen. Ik ben samen met een vriendin een keer naar een kleur- en stijladvies geweest van een mevrouw die ook imago-coach is. Zij keek echt naar wat past bij jou qua kleuren, qua printjes/stijlen en je kreeg advies voor 'type' kledingstukken, welke halslijn wel of niet, hoe te stijlen, welke stoffen, wat moet je vermijden. Een heel boekwerk eigenlijk :'). En dan niet alleen op basis van je figuur, maar ook van je intentie: wat wil jij uitstralen met jouw outfits?

Wij kregen toen beide echt totaaal verschillende adviezen en tips, maar het klopt wel echt precies. Ik ben daardoor ook veel meer gaan experimenteren en kan veel makkelijker de juiste stukken vinden nu. En dat terwijl ik altijd al behoorlijk een eigen stijl had.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 12:15

Een bepaalde kleding 'stijl' is ook een beetje afhankelijk van wat je doet in het dagelijks leven. Misschien hou je eigenlijk het meest van heel elegante kleding of juist van meer van casual of sportief, maar elke situatie (werk, sport, feestje) vereist vaak een eigen 'stijl'.

Waar je wel op kunt letten is welke kleuren en kleding modellen het meest jouw eigen positieve aspecten benadrukken en waarin jij jezelf prettig voelt. Die twee dingen gaan namelijk ook niet altijd samen. :) Veel mensen zijn helaas onzeker over hun figuur, terwijl dat helemaal niet nodig is, maar vaak wordt er niet de juiste maat gepast of past een bepaald model kleding gewoon niet goed bij jouw figuur.

Als er weer een nieuwe modetrend is, dan is het natuurlijk fijn als je daar de aspecten uit kunt halen die ook daadwerkelijk bij jouw figuur passen. Iets kan er op een paspop nog zo leuk uit zien, maar als het jouw figuur niet flatteert of de maat niet juist is, dan kan het resultaat bij passen heel anders uitvallen. Zelf geef ik vooral de voorkeur aan meer tijdloze items. Die blijven steeds in het modebeeld terugkomen en als bepaalde kleding bij je past, bepaal je ergens ook zelf wat 'modieus' is. ;)

Een eenvoudige kleuren analyse kun je zelf doen en geeft je misschien al een idee welke kleuren het beste bij je passen en welke kleuren dus ook vaak niet. :D Zwart is bijvoorbeeld niet altijd een goede keuze om dicht bij je gezicht te dragen, hoewel een zwarte broek of rok vaak wel goed gecombineerd kan worden. In het volgende linkje wat meer uitleg over een kleurenanalyse.

https://marliez.com/geheim-van-kleurenanalyse/

Als tweede is je figuur dus belangrijk (voor jouw waarschijnlijk een zandloper) hierbij een linkje over verschillende figuren en welke kleding daarbij past.

https://www.stuivengalederwaren.nl/kleding-en-accessoires-voor-jouw-figuur/

Op de volgende site kun je veel kleding inspiratie op doen, hoe je verschillende kledingstukken kunt combineren.

https://www.vrouwenoutfits.nl/

Daarnaast is het dus belangrijk dat kleding goed past. Confectie kleding wordt gemaakt voor vrouwen van circa 175cm lang. Als jij 160cm lang bent, zullen gewone maten bij jouw nooit zo vallen als het eigenlijk bedoeld is. De taille zal vrijwel nooit precies op de juiste plek vallen en shirts, rokken en broeken zullen ook langer zijn dan ideaal is. Veel kleding merken hebben tegenwoordig ook lange en korte maten. Met 160cm val je in de categorie 'korte maten' of 'petite', bij kleding in deze maten zal kleding dus veel beter passen.

Verder kan het ook veel verschil maken hoe je kleding stijlt. Een zelfde jeans kan een heel andere uitstraling krijgen door de rand van de pijp een stukje om te dubbelen of het wel of niet gebruiken van een brede of juist smalle riem. Bij een shirt/ blouse maakt het ook verschil of je alle knoopjes dicht houdt of juist één of meerdere knoopje los draagt, de mouw borden omslaat of opstroopt en of je een shirt in je broek stopt of juist (gedeeltelijk) los laat hangen. Een zelfde outfit kan dus ook nog op verschillende manieren gedragen worden en dat is wat mij betreft vooral de defenitie van een eigen stijl. :D
Ga dus zeker eens zelf voor de spiegel staan om items te combineren en te zien wat je zelf leuk en mooi vindt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 13:57

senna21 schreef:
Weet hebben welke kleuren je goed staan, is een goede basis. Dat beperkt het aantal miskopen. :+
Let wel: zwart voor het overgrote deel van de mensen niet de meest flaterende kleur.

Niet? Ik vind zwart juist altijd vrijwel iedereen mooi staan. Betekent dit nu dat ik geen smaak heb? :')

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 14:26

Ik draag ook bijna alleen maar zwart. :+

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-26 16:35

Ah kijk, al een hoop reacties waar ik wat mee kan, bedankt! :D
Ik heb qua huid een koele ondertoon, de winter kleuren zijn wel kleuren die ik veel draag.
Zwart overigens ook :')

Ik weet niet wie het zei maar ik denk dat ik inderdaad vaak kleding draag die niet voor mijn lengte/lichaamstype gemaakt is, met name qua broeken.
Als ik wat fotos bekijk staat een 7/8 lengte/enkel lengte broek mij een stuk beter dan als mijn broek net tot op/over mn schoen valt.
Qua tops houd ik vooral van aansluitend en getailleerd. Alles wat wijd of oversized is maakt me dikker en vormloos.
Ik stop ook altijd tops/blousejes in mijn broek.

Ik heb net 2 basic broeken bij Ninepine besteld, de Asana straight en slim. Dat soort type broeken spreken me wel aan, maar nog nooit aangehad dus we gaan het eens uitproberen.
Ik heb al wel wat ideeën qua hoe ik het zou combineren met wat ik al heb, of dat in de praktijk ook echt bij elkaar past gaan we zien :+

Ik denk dat ik qua type stijl vooral streef naar minimalistisch/eenvoudig. Grote prints staan me niet goed, kleinere patroontjes/printjes kunnen wel.
En ik hou wel van kleur, ik hoef niet alles in grijs/wit/zwart/beige :=

Ik heb deze blouse van Fabienne Chapot die ik prachtig vind qua kleur, maar nooit draag.
https://relove.fabiennechapot.com/nl/pr ... de-staat-6
Ik denk toch vanwege de gladde stof en het wat wijde/rechte model.
Toch maar eens verkopen dan :Y)

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 17:35

Wat een leuk topic, ik lees graag mee. Ik vind dit ook oprecht lastig... ik weet inmiddels wel welke kleuren bij mij passen, maar ik vind met name het kiezen van de juiste snit en het goed afstylen van een outfit lastig. Ik vind bijvoorbeeld die wijde mode en die wollige stofjes van nu heerlijk, maar als ik naar mezelf kijk voel ik me al gauw alsof ik een hobbezak draag..maar dat komt ook deels door een ex die altijd maar zeurde dat ik geen taille had, hoe slank ik ook was.....

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 00:30

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 02:07

_Lois_ schreef:
Ah kijk, al een hoop reacties waar ik wat mee kan, bedankt! :D
Ik heb qua huid een koele ondertoon, de winter kleuren zijn wel kleuren die ik veel draag.
Zwart overigens ook :')

Qua tops houd ik vooral van aansluitend en getailleerd. Alles wat wijd of oversized is maakt me dikker en vormloos.
Ik stop ook altijd tops/blousejes in mijn broek.

Ik denk dat ik qua type stijl vooral streef naar minimalistisch/eenvoudig. Grote prints staan me niet goed, kleinere patroontjes/printjes kunnen wel.
En ik hou wel van kleur, ik hoef niet alles in grijs/wit/zwart/beige :=

Deze dingetjes haal ik er even uit want dit klopt precies bij jouw lichaamsbouw. Geen drukke prints of felle kleuren bij de heupen want die wil je niet benadrukken. Verleg de aandacht naar de taille, een aansluitend model met wat kleur helpt daar heel goed bij. Als je je schouders wat breder wil laten lijken kan een jasje veel voor je doen, zorg dan voor een broek met medium of hoge taille, getailleerde blouse die je in je broek stopt en een jasje of blazer die ofwel wat langer is dan heuphoogte ofwel korter. Zorg dat je jasje of shirts niet bij je heupen eindigen.

Qua kleur heb ik zelf ook een heel koele huidskleur waardoor helaas mijn lievelingskleur (rood) mij niet staat. Wat kleuren betreft is er één kleur die iedereen staat, en één kleur die bijna iedereen staat. De eerste is donkerblauw (slagje lichter dan navy). De tweede is de kleur van je ogen.
Welke kleur je staat verandert ook met je leeftijd. Als twintiger droeg ik veel grijs en dat kon ook. Ik ben nu halverwege de veertig en nu staat het doods en flets.

Welke kleuren vind je mooi? Wat vind je mooi staan bij mensen die bij voorbeeld de zelfde kleur haar hebben als jij?

Wat ik persoonlijk meeneem wanneer ik kleding uitzoek is het materiaal (wol, linnen, katoen. Geen plastic zoals polyamide of acryl of stoffen waar deels plastic in zit) en de kwaliteit ervan. Stoffen heb je in verschillende kwaliteiten, zo wordt de dikte aangegeven in grammen per vierkante meter. Daarnaast kun je bij high street fashion letten op dingen als de afwerking van de stiksels en of bij voorbeeld de stof zelf wel recht is. Stof wordt in een model geknipt om een kledingstuk te maken en als dat al niet recht gebeurt zal het kledingstuk in de loop der tijd schever en schever worden. Het lastige is dat de afgelopen 20 a 25 jaar kleding steeds slechter is geworden. Vooral jasjes zijn tegenwoordig vaak van die slappe, zielige, vormloze dingen zonder echt model in of onder de revers en met wijkende kragen enzo. Mensen dragen kleding nog maar een paar maanden of zelfs een paar weken dus het hoeft ook niet duurzaam en slijtvast en als je dat wel wil moet je wat beter zoeken. Daar zijn verschillende oplossingen voor, zoals goed uitpluizen welke merken en winkels nog wel (soms) fatsoenlijke spullen hebben hangen, of zelf maken, of kijken voor tweedehands en dan natuurlijk niet een shirtje van de Zeeman uit een tweedehands winkel. Die laat je hangen. Maar bij voorbeeld een mooi rokje van By Josephine voor een tientje neem je wel mee als het model, de kleur en de maat bij je passen.

Eigenlijk is kleding voor je silhouet wat make up is voor je gezicht: het kan punten benadrukken of verdoezelen. Zo wil jij met jouw lichaamsbouw vermoedelijk de aandacht wel op je taille maar niet op je heupen. Tegelijkertijd draag je er ook je persoonlijkheid mee uit. Dingen als muzieksmaak, voorkeur voor een periode of zelfs een plaats of gebied. Dus als jij er bij wil lopen als punker pak dan een cropped jack, dat staat je zo veel beter dan een leren tent. Als jij helemaal into de seventies bent kijk dan even naar wat het advies voor jouw pear shape figuur eigenlijk is voor welke lengte rok het meeste voor jou doet. En laat los wat anderen staat qua model, behalve als het gaat om mensen die ook het zelfde model lijf hebben als jij.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 08:39

Ik draag voornamelijk rechte jeans. Soms iets strakker model maar zeker geen skinny.
En dan een simpel effen vest of hoody en zomers een simpel tshirt.

Zonnehoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 09:47

_Lois_ schreef:
Ik heb deze blouse van Fabienne Chapot die ik prachtig vind qua kleur, maar nooit draag.
https://relove.fabiennechapot.com/nl/pr ... de-staat-6
Ik denk toch vanwege de gladde stof en het wat wijde/rechte model.
Toch maar eens verkopen dan :Y)

Deze blouse zou ik zelf dragen met een lange plooirok die in mijn taille valt, en een paar pumps (of in de winter hoge laarzen met flinke hak). Dan zit er meteen wat meer vorm in. Maar die stijl moet je net liggen natuurlijk. Zelf draag ik veel lange jurken en rokken met hakken eronder dus ik ben daar comfortabel mee, maar anderen vinden het wellicht wat tuttig.