Verhuizen, handigheidjes die (vaak) worden vergeten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Verhuizen, handigheidjes die (vaak) worden vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 15:38

Hallo allemaal!

Wij gaan binnenkort verhuizen, emigreren naar België.
Prachtig huis en super veel zin in!

De verhuizing vindt plaats over iets meer dan een maand, zaken als abonnementen/verzekeringen opzeggen/aanpassen zijn al geregeld, school voor de kinderen, de verplichtingen voor verhuizen met katten (EU-paspoort en entingen ed) zijn ook geregeld.
Ik ben op zoek naar tips en handigheidjes die van pas komen tijdens een verhuizing.

Op google kom ik veelal de standaard suggesties tegen;
- Toiletpapier
- Beddengoed/handdoeken
- Schoonmaakmiddelen
- Gereedschap
- Noppenfolie
- Etc.

Dingen die ik ook wel kan bedenken :')

Er zullen hier op bokt vast voldoende mensen zijn verhuisd, al dan niet recent.
Waar liepen jullie tegen aan?
Waar pakten jullie mis op?
Wat zou je nu anders doen als je het eerder had geweten?
Wat ging juist heel erg goed en zou je zo weer doen?

Wij kunnen al spullen verhuizen naar ons nieuwe huis in overleg met de verkopers. Dit hebben wij al gedaan en gaan wij deze maand ook nog 3x doen. Bussen/Bakwagens worden gehuurd, verhuizen/sjouwen doen we zelf.

Ik hoop op veel tips en trics om het zo fijn mogelijk te laten verlopen.
Zaken die ik al op voorhand kan aanschaffen zou ook wel handig zijn :)

Dammie

Re: Verhuizen, handigheidjes die (vaak) worden vergeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 15:51

Als mensen meehelpen om te verhuizen, of een verhuisbedrijf, doe je koffiezetapparaat niet in de dozen, maar neem die apart mee. Dan kun je de verhuizers een bakje koffie aanbieden als ze aan het werk zijn in de nieuwe woning.
Dat had ik dus niet gedaan, gelukkig had ik een attente buurvrouw de voorlaatste verhuizing. :D

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 15:55

Ik lees mee :) Als alles gaat volgens plan verhuizen wij ook over een paar maanden.
We hebben al een aantal verhuizingen achter de rug in het verleden en wat we altijd handig vinden is:

-Alvast een koffiezetapparaatje in het nieuwe huis zetten. Met genoeg kartonnen bekertjes, lepeltjes, een pak suikerklontjes en melkkuipjes.
-Vuilniszakken mee.
-Pakken koekjes, sultana's etc mee.
-Een extra stofzuiger mee naar het nieuwe huis.
-Goede verhuisdozen aanschaffen.
-De zolder, garage etc ruim van te voren goed door en alles weggooien/weggeven wat je niet meer gebruikt.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 15:56

Een koffer inpakken met je kleding, toiletartikelen en elektronica voor de eerste 2 weken. Net alsof je op vakantie gaat.

Een plannetje maken voor je eten de eerste dagen/weken. Je komt niet in een ingerichte keuken terecht met met een gevulde koelkast.

Ik heb alle dozen genummerd, en in een bestand per doos bijgehouden wat er ongeveer in zat. Bij ons was het echter wel de planning dat een deel ivm verbouwing nog een half jaar in de dozen zou blijven.

Als eerste je kasten in elkaar zetten. Je komt dan snel van de meeste dozen af en krijgt weer overzicht terug.

Houd rekening met dat een verhuizing gewoon pittig is, dus stel je daar op in en hou je agenda ook lekker leeg die periode. Alles duurt ook gewoon langer om iets te pakken/vinden dus je bent langer bezig met iets wat je normaal sneller zou doen. Laat ook alle goedbedoelde enthousiastelingen de eerste periode nog even niet langskomen. Die tijd en energie kun je goed gebruiken om je spullen uit te pakken.

En niet vergeten je voor te stellen aan de nieuwe buren. :D

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 15:59

Geef de dozen een nummer (naast naar welke kamer ze moeten) en maak een lijst met wat er in welk nummer zit(boodschappen, borden, bekers, pannen etc bv voor keuken) . Zo wordt iets terugvinden een stuk makkelijker omdat je zo kan kijken in welke doos(/dozen) iets zit/zou kunnen zitten.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:03

Oh, en regel vooraf je medische zaken alvast. Mijn inschrijving bij de huisarts was de eerste week nog niet rond (wel al ingediend), maar ik kreeg wel een stuk hout in mijn oog. Ze wilden me toen naar mijn 'oude' huisarts 2 uur verderop terug sturen. #) Denk ook aan evt. dierenarts inschrijvingen.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:03

Wij zijn en half jaar geleden verhuist en ik ben nog steeds dingen kwijt en kom andere dingen tegen op plaatsen waarvan ik me afgevraag hoe ze daar terecht zijn gekomen :')
Laten we zeggen dat we nogal veel spullen hebben en dat de verhuizing chaotisch is verlopen… dus geen tips. Wil je wel succes wensen.
Denk dat je aan de tips van Ladyson een hoop hebt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:08

Inderdaad, heel goed dozen markeren zodat het duidelijk is in welke ruimte het moet staan. Als je echt veel helpers hebt ook even een plattegrondje waarop staat wat kamer A is en B etc.

Ik heb alles altijd binnen 2 dagen uitgepakt dus dus ik begin niet aan lijsten met wat erin zit. Gewoon gelijk doen, het moet toch.

Voor je verhuizing heel goed door alle zooi heen gaan en niks verhuizen wat niet hoeft is denk ik de best tip? Als je echt twijfelt of je iets wegdoet kun je een doos 'twijfel' maken. Die verhuis je mee, heb je een jaar later niks gemist dan kan ie integraal naar de kringloop/stort.

Wij hadden inderdaad vooraf huisarts en dierenarts geregeld/uitgekozen. Dossiers van de dieren ook naar nieuwe praktijk laten sturen.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:11

Wij hebben een paar jaar geleden een stuk of 15 Sammla met deksel gekocht en daar alle spullen ingedaan die niet direct nodig zijn en wel bewaard moeten worden.
Beste ooit. Wel plakbandje aan 2 kanten zodat het deksel stevig vast zit. Op sommige hebben we een A4 geplakt met een lijstje wat erin zit.
Die boxen stapelen makkelijk op, je ziet gelijk wat erin zit, en ze zijn stevig. Er komt geen stof in, of ongedierte.
Ze staan nog op zolder en het zoekt heel makkelijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:15

Niet binnen twee weken moeten verhuizen. Ik wist het op dag 1 en woonde er op dag 14. :=

Maar ik zou spullen uitzoeken, weg doen en schoon in de dozen doen. En de dozen goed labelen met waar / welke kast het moet. Kan je het zsm opruimen. Dan staat het niet nog tijden in een doos.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:18

Er bestaan diensten waarbij je in een keer alle info door kunt geven aan alle instanties.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 16:26

Ik heb de meeste dingen al in opbergdozen, vind ik netter in de kasten enzo, en dat was altijd heel fijn bij verhuizing, maar mijn beste tip is een heleboel boodschappentassen (van die stevige die niet om weg te gooien zijn) in te slaan, dat verhuist zo lekker, niet te zwaar, heel fijn voor kleding enzo. Er zitten hengels aan, 1 in elke hand, dat verhuist stukken beter dan die altijd te zware dozen...

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 16:37

Dozen markeren zijn we inderdaad al aan het doen, komt altijd van pas!

Het lastige is, is dat de vloer half februari wordt gedaan, zowel beneden als boven.
Er moet geëgaliseerd worden en wij zijn dan (weer) een week in een vakantiehuis, de woning moet leeg zijn (dus alles gaat in de hal of garage of badkamer (waar niet aan de vloer gewerkt wordt).
Na de eerste week is de bovenverdieping klaar, dan kunnen we boven alvast aan de slag, beneden is dan nog niet af, dat duurt nog een extra week.

Dus van uitpakken oid zal voorlopig nog geen sprake zijn.
Maar als eerste kasten gaan opbouwen is een goede tip! Dat ruimt natuurlijk lekker op zodra het kan.

We gaan een hoop boodschappen tassen inslaan, das ook een goeie!

Het punt is met zaken vooraf regelen mbt instanties zoals huisarts; wij kunnen pas veel gaan regelen als wij een rijksregisternummer hebben, die hebben we nog niet, aangezien we nog niet ingeschreven zijn in België.

We hebben wel hulp (van familie), maar wij hebben geen koffie apparaat := Dat weten ze gelukkig, maar ze voorzien van ander drinken en hapjes wordt zeker geregeld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 18:48

Voor glazen en kopjes etc heb je dozen met een vakkenverdeling. Dat pakt snel en veilig in en je hoeft niet alles apart in papiertjes te pakken.
Zo heb je ook hoge dozen voor kleding met een roede er in; je hangt je spullen er zo in en vanuit de doos zo de kast weer in.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:02

Tijd inruimen voor het schoonmaken van je oude huis. Je wilt niet weten wat er allemaal achter en onder kasten tevoorschijn komt als je ze weghaalt… -O-

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 19:03

wij gingen verhuizen van almere naar noord drenthe en naar een pand met een heel grote tuin. Omdat we op termijn toch nog een 'schuurtje' nodig hadden en we spullen een aantal maanden in opslag moesten hebben, hebben we voor de verhuizing een zeecontainer gekocht daar alle spullen in gedaan die in opslag moesten en inmiddels gebruiken we de container als schuur. Net zo duur als een blokhut en de mogelijkheid tot opslag was super handig. vervoer is duur maar nog steeds was dit goedkoper dan opslag huren, daar elke keer heen rijden, spullen verplaatsen en een schuurtje kopen. :-)

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 07:13

Geen koffers of kratjes leeg laten maar daar ook dingen in doen.
Handdoeken gebruiken voor breekbare spullen.
Geen dozen vol met boeken :D
Eventueel een tuinset alvast in je nieuwe huis, dat je daar tussendoor even op kan zitten met de pauzes.
Idd alles nummeren en opletten dat je niet alle kamers helemaal vol zet. Gebruik er 1 of 2 die je wel vol kan zetten en de rest wat verspreiden. (Na je vloeren)
Kasten en bed als eerste zodat je iig kan slapen en op kan bergen.

Divers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 07:18

Een plastic zak om al je hangende kleding (nog op de hanger).
Dan hang je het zo weer terug in je nieuwe kast, plastic zak eraf en klaar

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 07:46

In belgie kan je zo bij een huisarts terecht...dus dat kan je ter plekke zoeken...je kan wel een dossier bij een huisarts laten maken, dan is dat je vaste arts en betaal je minder...een tandarts vinden is lastiger...
Ook zijn er hier heel veel kleine dietenartsen dus ook daar vind je in de buurt wel iets...

Ik denk je koffiemachine bij de hand is idd het handigst ...en of je in een instapklaar huis gaat of niet...
Ik heb alle dozen in 1 kamer laten zetten...genummerd en een lijst met inhoud en van uit daar langzaam gaan verdelen over de kamers...kwestie van niet overal dozen te hebben staan...

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:12

En begin op tijd met de inhoud van je keuken in te pakken. Dan denk je: alleen de keuken nog maar wat daar dan nog voor een lading aan potten en pannen uit komt? Sowieso bij ieder ritje naar het huis de auto al vol mee nemen vanaf nu.

Maarreeuuhh geen koffieapparaat :n :+

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:16

Geen koffiemachine,

Dan zou ik een bus oploskoffie halen,
Met pak suikerklontjes, cupjes melk, doosje thee, kartonnen bekers.

-

Omdat de verhuizing in etappes inclusief vakantiehuis gaat;

Bepaal nu al één set spullen waar alles inzit dat je per se nodig hebt in 2 weken tijd, en hou die set rigoureus bij elkaar en apart van andere spullen.
Dus:
Telefoons, laders
Laptop, lader
Kleding voor twee weken
Medicatie
Portemonnee
Identiteitspapieren
Papieren huisdieren
Voldoende voedsel huisdieren
Evt medicatie huisdieren
Kattenbak
Kattengrit
Twee borden
Twee x bestek
Twee bekers
(Evt kan een complete set kartonnen bordjes en bestek ook)

Die set spullen blijft dus bij elkaar totdat je volledig over bent en helemaal klaar met verhuizen.

Dan weet je zeker dat je je uiterste minimum basis in ieder geval bij je hebt.

_

Maak koken in het begin niet te moeilijk voor jezelf.
Kost tijd, afwas, je moet allerlei potten en pannen bij elkaar hebben.

Tijdelijk vooral kant en klaar is geen drama.
Maaltijdsalade, magnetron maaltijd, afhaal.

Mocht je ergens zijn zonder magnetron en wel zo'n magnetron maaltijd hebben;
De meeste laten zich goed warm maken au bain marie. Duurt wèl lang, maar je hebt er verder geen omkijken naar
Grote pan, royaal water daar in, maaltijd daar in, op het vuur. (Maaltijd moet drijven en niet op bodem staan)
Half uur ongeveer.
Eigenlijk geen afwas, want in de pan zelf komt dus alleen heet water ;)

Voor even vlot trek tussendoor tijdens verhuizen zijn van die noodle dingen ook ideaal.
Heet water is het enige dat je nodig hebt en dat spul hoeft niet gekoeld bewaard, gaat niet overstuur en zekfs als je de verpakkingen mishandeld tijdens verschillende verhuisritten lijdt het nauwelijks.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:26

Een waterkoker en oploskoffie bekertjes suiker en lepels (desnood wegwerp) kun je ook al een eind mee vooruit. Dan kun je ook nog bv cup a soupe maken.

Gefeliciteerd haha

Wat betreft verhuizingen heb ik alle soorten en maten wel gehad. Van binnen twee weken alles tot maanden uit dozen leven of een caravan met de rest in de opslag. Dichtbij of enorme einden verderop. Verhuisd door een bedrijf en zelf moeten doen en alles ertussenin. :')

Toiletpapier, een tas met kleding, toiletspullen, medicatie, belangrijke papieren identificatie en zo inderdaad alsof je op vakantie gaat. Badslippers, handdoeken shampoo. Laadkabels en ontspanningsdingen zoals boeken of knutselspul en eventueel en radio achter de hand houden. Uit ervaring kun je dat beter in je auto bewaren tot de chaos wat is verminderd. Anders zoek je je rot naar alles. Basis voorraad voedsel met beleg peper en zout ook dat apart houden bij bovenstaande zaken.

Gebruik elke optie om holle voorwerpen te vullen met kleinere eventueel breekbare dingen. Zoals al eerder gezegd, koffers, kratjes grote vazen of grote pannen. Vul ze met logische kleinere dingen. Een grote pan kan best bestek verplaatsen :D

Dozen markeren en laten verhuizen, al dan niet met bekenden of een bedrijf -O- laat ik zo zeggen dat werkt meestal niet zo. Helaas al meerdere gehad uit de opslag dat ze gewoon neerkwakken zonder te lezen wat er staat. Met teveel mensen verhuizen kan hetzelfde effect geven als je geen overzicht hebt wat waarheen gaat.

Ik ben nu nog met de naweeen van de laatste drie keer bezig dat er gewoon is neergekwakt of ingeladen zonder toezicht. ;( Na drie jaar bijna ben ik nog dingen kwijt die me dierbaar zijn. En is het achter in de schuur een chaos aan dozen waar bijna geen doorkomen aan is. Omdat de heren verhuizers voor ik kon reageren alles achter op een hoop hadden gekwakt. -:(- Ipv netjes de markeringen volgen die erop stonden. Woonkamer, keuken, boven, eerste schuur, tweede schuur, garage. Duidelijker kun je het toch niet hebben. Maar nope teveel mannen waardoor ik niks meer kon sturen en binnen een half uur alles op een hoop achterin schuur twee lag. :x

Probeer dus altijd regie te houden, desnoods als een nare opzichter zodat je niet in een dergelijke chaos verzeild raakt.

En iedere keer als je erheen gaat neem wat mee.

Voor de verbouwing. Ik heb hier twee keer alles moeten leeghalen en weer neerzetten. Probeer dat te vermijden. :+ Eerst minimaal tot je definitief klaar bent met verbouwen/vloeren enz.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:33

Wij verhuizen altijd het liefst met echt weinig mensen. Vaak loopt iedereen elkaar anders maar in de weg en wordt het een chaos. Sowieso hadden wij de verhuisdag zelf ook vaak voornamelijk nog grote dingen zoals kasten en zo en dus de laatste dingen die je nog echt nodig hebt gehad in het “oude” huis.

Maar ik kan me voorstellen dat dat met emigreren wel iets anders is dus dat kun je misschien ook niet helemaal vergelijken.

Wel gaaf trouwens!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:40

Kwa fysieke verhuizing is er weinig verschil. Kwa regelwerk :') _O-

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-26 08:43

Wij hadden op dozen en meubels een kleur geplakt en ook op het kozijn van de kamer waar het heen moest en ook bij de entree een aviertje met op welke verdieping welke kleur is. Zo komt alles simpel in goede ruimte terecht.

Steekkarretjes en hondjes om makkelijker dingen te sjouwen/verplaatsen. Eventueel sommige meubels uit elkaar halen. Werkhandschoenen voor het tillen.
Peertjes meenemen anders zit je straks in het donker.

Ga je nog bepaalde klussen doen?

Een lijstje maken met welke gereedschappen je verwacht nodig te hebben, heb je die zelf of kun je die misschien van iemand lenen? Dat in een lijstje zetten dan weet je ook dat de spullen weer naar de juiste teruggaan.

Milieupas regelen, weet niet of je dat ook in België hebt, maar zodat je gelijk nog naar grof vuil kunt als er nog dingen van klussen weg moeten.