Welke auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy__

Welke auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-25 18:31

Hoi allemaal!

Ik ben me een beetje aan het orienteren op een andere auto. Ik rijd op het moment een ford ka uit 2010. Ding brengt me echt overal naartoe, maar wil toch een auto die een slagje groter is.
Dus ik ben aan het kijken naar een B klasse auto.

Maaaar jeetje, wat zijn auto's duur geworden! :=

Ik heb niet zoveel eisen. Er moet een airco inzitten en het liefst ook een navigatie systeem. Vanaf het jaar 2014.

Auto's waar ik nu naar aan het kijken ben zijn de ford fiesta, seat ibiza en peugeot 208.

Welke auto in de B klasse hebben jullie en wat raden jullie aan? :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:39

Wij hebben een Kia Rio, dat is ook dat maatje. Onze is wel uit 2011 en zit geen luxe op of aan. Best chill eigenlijk, want er kan ook niks aan kapot :')

Om ons heen hebben veel mensen een Fiesta, dat zijn ook fijne auto's, ik hoor onze vrienden en kennissen nooit klagen. De Fiesta is voor de mensen achterin en qua laadruimte wel ietsje krapper dan onze Rio.
Maar goed, zelf zit je als het goed is achter het stuur :D

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 18:40

Ford Fiësta kan ik zeker aanraden, hele fijne auto’s :j

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:14

Ik vind de Hyundai i30 wagon erg fijn. Veel ruimte voor en achterin. Ruime kofferbak als je wagon versie neemt. Maar geen extreem grote auto.
Je hebt ook de i30 versie zonder wagon, die heeft een kleinere kofferbak.

Maar mijn tip is, veel proefrijden.
Hierdoor vielen bij mij heel veel auto’s af.
Enkele auto’s vond ik zwaar sturen, niet lekker zitten. De Kia Rio vond ik zelf erg gehorig op de snelweg.
Nissan Micra vond ik net een naaimachine, hoog geluid van motor (was gloednieuw toen).

Veel uitproberen hielp mij echt in de keuze.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 19:43

Let op bij Fords die jonger zijn dan 2014. De 1.0 motoren zijn helaas niet sterk en het vervangen van de distributie is duur. Vaak als de riem al eens is vervangen is daarbij vaak de oliepompriem niet meevervangen. Terwijl deze vaak ook oplost. Die oliepompriem moet ook vervangen worden volgens interval en wordt vaak overgeslagen met als resultaat of nog een keer een heel dure reparatie, of een kapot blok. De riem wordt door de olie getrokken (natte riem) en als de auto eens onverhoopt de verkeerde olie heeft gehad lossen zowel de distributieriem als de oliepompriem letterlijk op en dan draait het blok in elkaar. Dure grap. De 6-versnellingsbakken zijn ook slecht en draaien vaak in de soep. De generatie Fiesta vanaf 2018 die 1 liter blokken zijn uitzonderlijk slecht en draaien echt snel de soep in. Dit geldt trouwens niet alleen voor de fiesta. Ook voor deze modellen geldt dat de distributie set vervangen (ja set als je dat goed wilt doen, alleen de riem is niet voldoende ;) ) een dure grap is omdat het een volle dag werk is, en als het tegenzit lukt het niet in 1 dag.
Mocht je toch een Fiesta willen dan raad ik je aan om te kijken naar een 1.25. Die zijn in de facelift (jonger dus dan 2014) zeldzaam maar ze bestaan wel, al dan niet vaak import.
Als kenner zou ik je aanraden te kijken naar iets van een Koreaanse auto betrouwbaarheid en lage kosten belangrijk voor je is :)

Goof

Re: Welke auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 20:02

Als je verder geen wensen en eisen hebt zou ik gewoon eens verschillende auto's gaan bekijken en proefrijden. Dat zegt zoveel meer.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 20:13

Je kijkt een beetje naar dezelfde autos als waar ik naar keek. Inderdaad, bizar duur geworden!
Let met de Peugeot op dat het geen PureTech is, weet niet meer precies hoe en wat maar werd toen aan alle kanten gewaarschuwd die niet te kopen.
Een Ford Fiesta is rijdt erg onzuinig, ook iets om over na te denken.

Maar ga vooral proefrijden! Ik heb een Kia Rio gereden, heeeerlijk maar vond hem uiteindelijk te duur. Maar reed fantastisch.
De Ford Fiesta wilde ik erg graag maar vond het vreselijk rijden. Vraag me niet waarom maar het was direct een harde nee.
Dus ga testen, ga proefrijden!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 21:09

Ik rij een renault clio, had er eerst eentje uit 2013 (voor 8000 euro gekocht in 2019, met toen 50.000km op de teller) en nu net een maand een uit 2024, omdat ik het zo'n fijne auto vind. Zelfs de kleur is hetzelfde, ik wilde perse weer een rode. Dat vind ik de leukste kleur voor een clio :D. Ik heb er eigenlijk nooit gedoe mee gehad.

Ik heb ooit een ford fiësta gehad, maar er zat echt een vloek op die auto. Nooit meer.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 21:34

Ik heb vorig jaar mijn tweede Renault clio gekocht. Mijn oude dus ingeruild. Ik moest wel wat bijleggen, maar dan had ik ook een jonge auto van 1 jaar met maar 18.000 km op de teller. Zowel met deze als mijn vorige nooit problemen gehad :D

Ik rijd nu dus een Clio uit 2023.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 21:37

Ik rij inmiddels al 15 jaar seat, dus stem voor de Ibiza of Leon

Zelf heb ik een Leon st, maar die zal te groot zijn voor jou denk ik :)

Tip neem iemand mee met verstand van autos en een goede babbel.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 22:00

Hier nu een 2016 opel corsa, voelt erg degelijk aan en rijd lekker. Verbruikt bij mij (veel korte stukjes, "langere" stukken is 15km over 100 weg) 6,7l/100km.
Relatief ruime kofferbak ook.

Hiervoor een mazda 2 (2011) gehad (op lpg)
Beviel ook erg goed en was die niet total-loss geweest hadden we die zeker niet weggedaan. Helaas werdt ie geknuffeld door een vrachtwagen #) Aandachtspunt bij deze auto met lpg is wel iets met de kleppen, door hogere verbrandingstemperatuur moeten die op gegeven moment vervangen worden. ~2k kosten had ik gehoord, stond bij ons voor binnen jaar op de planning, maar gelukkig dus nog niet gebeurd vlak voor ongeluk :+

Ook deze voelde altijd degelijk aan, en relatief luxe afwerking/interieur.

Daarvoor ook nog een toyota Yaris gehad (bouwjaar weet ik niet meer)
Die had een mega kofferbak doordat je de achterbank cm of 10-15 naar voren kon schuiven.
Ook deze weer erg degelijk, interieur wel minder luxe afwerking.

Toen we dus aan het kijken waren naar nieuwe auto oa ook proefrit gemaakt in nissan micra (model vanaf 2017) en reed erg fijn, heel licht qua bediening, maar interieur voelde goedkoop en heel erg plastic aan. Ook bij deur dichtgooien was ik bang dat ie er uit zou vallen, gewoon echt duidelijk categorie minder degelijk (qua feeling, het zal uiteraard niet echt uit elkaar vallen :Y) ) aan als de hier boven genoemde auto's.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 22:02

Ik heb sinds anderhalf jaar een Audi A1.
Ben er zo blij mee.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-25 19:32

Hoe veel rijd je en wat is je budget?

Wij hebben een Renault ZOE, elektrisch dus, en dat ding rijdt zo heerlijk en goedkoop <3
Met kleine (koop)accu zijn ze vanaf zo’n 5000 euro te koop, met grote (koop)accu vanaf pakweg 8000 euro. En dan heb je een behoorlijk luxe auto met climate control, cruise control/begrenzer, voorverwarmen van thuis uit, navigatie, parkeersensoren/achteruitrijcamera enz..

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 11:41

laura1987 schreef:
Ik rij inmiddels al 15 jaar seat, dus stem voor de Ibiza of Leon

Zelf heb ik een Leon st, maar die zal te groot zijn voor jou denk ik :)

Tip neem iemand mee met verstand van autos en een goede babbel.

Ik neem altijd mijn vader mee als ik ga kijken voor een nieuwe auto. Die heeft idd een goede babbel! :D

8nnemiek schreef:
Hoe veel rijd je en wat is je budget?

Wij hebben een Renault ZOE, elektrisch dus, en dat ding rijdt zo heerlijk en goedkoop <3
Met kleine (koop)accu zijn ze vanaf zo’n 5000 euro te koop, met grote (koop)accu vanaf pakweg 8000 euro. En dan heb je een behoorlijk luxe auto met climate control, cruise control/begrenzer, voorverwarmen van thuis uit, navigatie, parkeersensoren/achteruitrijcamera enz..

Ik zit te kijken tot zo'n 9000 euro. Ik rijd niet super veel. Maar mijn vriend zal mijn auto dan ook gaan pakken. Nu pakken we nog wel eens de auto van m'n schoonouders als we eens veel spullen mee moeten nemen of als we op vakantie gaan.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 12:15

Ik heb een Suzuki Swift. Die van mij komt uit 2016. Ze staan bekend om hun betrouwbaarheid en ik vind hem zelf ook fijn rijden. Ligt lekker stevig op de weg. En er zit echt totaal geen poespas in haha, dus er gaat nooit iets kapot.

Er is ook een nieuwer model vanaf 2017 maar het rijgedrag is wel heel anders. Ik vond het zelf minder, maar ze zijn goed betaalbaar dus misschien nog interessant om te proberen!

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 13:51

Ik rijd een Seat Ibiza uit 2013, maar heb daar toch wel terugkerende kosten en problemen mee helaas. Ik rijd hem af want hij is totaal niet meer interessant om te verkopen, maar ik koop er geen Seat meer voor terug.

Houd er met een navigatiesysteem bij oudere auto's rekening mee dat ze niet altijd up-to-date te krijgen zijn. De nieuwe auto's rijden allemaal gewoon op Google Maps, waardoor je in principe altijd goed zit. Maar een vast navigatiesysteem in een oudere auto weet niet als er omleidingen, wegafzettingen of files zijn.

Ga proefrijden! Zoek wat modellen uit die je aanspreken, en rijd overal eens een stukje in. Ik ben niet zo groot, en kan in heel veel auto's niet lekker zitten in de verhouding pedalen en stuur. Maar bijvoorbeeld een Ford Fiesta vind ik juist heel fijn rijden, fijner dan mijn Seat.

Nancy__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-26 17:24

Is het nog steeds zo dat je beter voor een japans merk moet gaan qua betrouwbaarheid? 'Vroeger' hoorde ik altijd dat je bijvoorbeeld weg moet blijven van franse of italiaanse merken. Of is dat niet meer zo bij de nieuwe modellen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:31

Als Frans en Italiaans allemaal zo slecht zou zijn, zou je ze niet zoveel op de weg zien ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:31

Volgens mij doen die verhalen nog steeds de ronde.. maar of dat echt klopt vraag ik me af. Mijn vorige auto was een Italiaanse (Fiat 500), en nu heb ik een Renault.. De Fiat 500 had wel eens wat kleine problemen, maar geen heel gekke dingen.. en de Renault tikt nu bijna de 150.000 aan, en heeft alleen een paar nieuwe banden gehad. Verder nog niet één mankement *klopt af*.
..maar ik heb ook een Daihatsu Terios gehad, Japans dus, onderdeel van Toyota, en die roestte onder mijn kont vandaan :=

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:35

Ik heb na mijn Ka'tje een Seat Ibiza gehad. Heerlijke auto en het voelde echt als een upgrade. Die zou ik zeker aanraden als optie!

Helaas was de mijne als schadeauto naar Nederland gehaald en had iets teveel de blauwe ogen van de autoverkoper geloofd, daardoor kwamen er steeds meer en duurdere kosten. Uiteindelijk heb ik hem de deur uitgedaan en ben ik nog een slagje groter gegaan naar een Mazda CX5 vanwege het trekgewicht

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 17:57

Goof schreef:
Als Frans en Italiaans allemaal zo slecht zou zijn, zou je ze niet zoveel op de weg zien ;)

Dat is dus niet waar. Die auto’s zijn voordelig aan te schaffen en daarom kiezen mensen ervoor. Met een klein budget is er minder keus en daarom wordt ervoor gekozen. Omgerekend is het duurkoop, want de kwaliteit is echt minder. Uiteraard zijn er mensen die er geluk mee kunnen hebben, maar over het algemeen is de kwaliteit gewoon echt naar de prijs (niet veel dus).

Japanse en koreaanse auto’s zijn over het algemeen heel betrouwbaar. Zoals ik in een eerdere uitgebreide post al beschreef. Ik werk in de auto’s. Peugeot, citroen, fiat. De kwaliteit is echt veel minder dan bijvoorbeeld een Hyundai. Terwijl de Hyundai ook relatief voordelig aan te schaffen is. En behoudt ook nog eens meer waarde.
Opel is Stellantis geworden (fiat, citroen, peugeot) en daarmee is de kwaliteit en betrouwbaarheid ook gedaald.
Met VAG (Audi, volkswagen, seat, skoda) is het opletten welk type motor je kiest als je betrouwbaarheid wilt. Deze merken zijn duurder in aanschaf en waardevaster.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 18:39

Mijn man heeft 2 Fiësta's gehad en heeft nu een Micra. Ik dacht eerst dat hij gek werd toen hij bij een Micra wilde gaan kijken, maar die doet niet onder voor zijn Fiësta's.

Ik zelf rij inmiddels mijn 3e Ford, maar een Connect. De eerste werd na 13 jaar te duur. De 2 was echt super fijn maar van de zomer gaf een DHL bus geen voorrang dus total loss.
Ondanks dat mijn Connect het uiteraard niet won van een Sprinter ben ik na een heftige botsing zo uit gestapt. Dus heb weer een zelfde gekocht omdat hij veilig is (1 jaartje jonger en wat minder kilometers).

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 18:46

Nancy__ schreef:
Is het nog steeds zo dat je beter voor een japans merk moet gaan qua betrouwbaarheid? 'Vroeger' hoorde ik altijd dat je bijvoorbeeld weg moet blijven van franse of italiaanse merken. Of is dat niet meer zo bij de nieuwe modellen?

Is mijn ervaring wel nog steeds, met mijn Europeese auto’s had ik altijd gedoe en dure reparaties en met de Aziatische niet. Ik rij nu alweer 9 jaar aziatisch en geen enkele keer naar de garage gehoeven in die tijd.
Suzuki is veel auto voor je geld, nissan is ook erg prettig en wij hebben sinds kort zelf een elektrische hyundai

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-26 23:33

ik heb een seat ibiza uit 2008 gehad, maar daar helaas veel kosten aan gehad. zaten ook weinig opties op. na 9 maand weggedaan omdat hij stuk bleef gaan. daarna toch weer voor de ibiza gegaan, dit keer een FR uit 2016 met oa apple carplay, alles er op en er aan. zit je ook niet met navigatie systemen die je moet updaten. er zitten nog allerlei snufjes op de auto en ik ben er zó blij mee nu! heb hem nu een half jaar, verder nog geen kosten qua onderhoud aan gehad. rij er 1:16 mee ongeveer.