Welke auto?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nancy__

Welke auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 18:31

Hoi allemaal!

Ik ben me een beetje aan het orienteren op een andere auto. Ik rijd op het moment een ford ka uit 2010. Ding brengt me echt overal naartoe, maar wil toch een auto die een slagje groter is.
Dus ik ben aan het kijken naar een B klasse auto.

Maaaar jeetje, wat zijn auto's duur geworden! :=

Ik heb niet zoveel eisen. Er moet een airco inzitten en het liefst ook een navigatie systeem. Vanaf het jaar 2014.

Auto's waar ik nu naar aan het kijken ben zijn de ford fiesta, seat ibiza en peugeot 208.

Welke auto in de B klasse hebben jullie en wat raden jullie aan? :)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:39

Wij hebben een Kia Rio, dat is ook dat maatje. Onze is wel uit 2011 en zit geen luxe op of aan. Best chill eigenlijk, want er kan ook niks aan kapot :')

Om ons heen hebben veel mensen een Fiesta, dat zijn ook fijne auto's, ik hoor onze vrienden en kennissen nooit klagen. De Fiesta is voor de mensen achterin en qua laadruimte wel ietsje krapper dan onze Rio.
Maar goed, zelf zit je als het goed is achter het stuur :D

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:40

Ford Fiësta kan ik zeker aanraden, hele fijne auto’s :j

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:14

Ik vind de Hyundai i30 wagon erg fijn. Veel ruimte voor en achterin. Ruime kofferbak als je wagon versie neemt. Maar geen extreem grote auto.
Je hebt ook de i30 versie zonder wagon, die heeft een kleinere kofferbak.

Maar mijn tip is, veel proefrijden.
Hierdoor vielen bij mij heel veel auto’s af.
Enkele auto’s vond ik zwaar sturen, niet lekker zitten. De Kia Rio vond ik zelf erg gehorig op de snelweg.
Nissan Micra vond ik net een naaimachine, hoog geluid van motor (was gloednieuw toen).

Veel uitproberen hielp mij echt in de keuze.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:43

Let op bij Fords die jonger zijn dan 2014. De 1.0 motoren zijn helaas niet sterk en het vervangen van de distributie is duur. Vaak als de riem al eens is vervangen is daarbij vaak de oliepompriem niet meevervangen. Terwijl deze vaak ook oplost. Die oliepompriem moet ook vervangen worden volgens interval en wordt vaak overgeslagen met als resultaat of nog een keer een heel dure reparatie, of een kapot blok. De riem wordt door de olie getrokken (natte riem) en als de auto eens onverhoopt de verkeerde olie heeft gehad lossen zowel de distributieriem als de oliepompriem letterlijk op en dan draait het blok in elkaar. Dure grap. De 6-versnellingsbakken zijn ook slecht en draaien vaak in de soep. De generatie Fiesta vanaf 2018 die 1 liter blokken zijn uitzonderlijk slecht en draaien echt snel de soep in. Dit geldt trouwens niet alleen voor de fiesta. Ook voor deze modellen geldt dat de distributie set vervangen (ja set als je dat goed wilt doen, alleen de riem is niet voldoende ;) ) een dure grap is omdat het een volle dag werk is, en als het tegenzit lukt het niet in 1 dag.
Mocht je toch een Fiesta willen dan raad ik je aan om te kijken naar een 1.25. Die zijn in de facelift (jonger dus dan 2014) zeldzaam maar ze bestaan wel, al dan niet vaak import.
Als kenner zou ik je aanraden te kijken naar iets van een Koreaanse auto betrouwbaarheid en lage kosten belangrijk voor je is :)

Goof

Re: Welke auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:02

Als je verder geen wensen en eisen hebt zou ik gewoon eens verschillende auto's gaan bekijken en proefrijden. Dat zegt zoveel meer.

Nyaleti

Re: Welke auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:13

Je kijkt een beetje naar dezelfde autos als waar ik naar keek. Inderdaad, bizar duur geworden!
Let met de Peugeot op dat het geen PureTech is, weet niet meer precies hoe en wat maar werd toen aan alle kanten gewaarschuwd die niet te kopen.
Een Ford Fiesta is rijdt erg onzuinig, ook iets om over na te denken.

Maar ga vooral proefrijden! Ik heb een Kia Rio gereden, heeeerlijk maar vond hem uiteindelijk te duur. Maar reed fantastisch.
De Ford Fiesta wilde ik erg graag maar vond het vreselijk rijden. Vraag me niet waarom maar het was direct een harde nee.
Dus ga testen, ga proefrijden!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:09

Ik rij een renault clio, had er eerst eentje uit 2013 (voor 8000 euro gekocht in 2019, met toen 50.000km op de teller) en nu net een maand een uit 2024, omdat ik het zo'n fijne auto vind. Zelfs de kleur is hetzelfde, ik wilde perse weer een rode. Dat vind ik de leukste kleur voor een clio :D. Ik heb er eigenlijk nooit gedoe mee gehad.

Ik heb ooit een ford fiësta gehad, maar er zat echt een vloek op die auto. Nooit meer.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:34

Ik heb vorig jaar mijn tweede Renault clio gekocht. Mijn oude dus ingeruild. Ik moest wel wat bijleggen, maar dan had ik ook een jonge auto van 1 jaar met maar 18.000 km op de teller. Zowel met deze als mijn vorige nooit problemen gehad :D

Ik rijd nu dus een Clio uit 2023.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:37

Ik rij inmiddels al 15 jaar seat, dus stem voor de Ibiza of Leon

Zelf heb ik een Leon st, maar die zal te groot zijn voor jou denk ik :)

Tip neem iemand mee met verstand van autos en een goede babbel.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:00

Hier nu een 2016 opel corsa, voelt erg degelijk aan en rijd lekker. Verbruikt bij mij (veel korte stukjes, "langere" stukken is 15km over 100 weg) 6,7l/100km.
Relatief ruime kofferbak ook.

Hiervoor een mazda 2 (2011) gehad (op lpg)
Beviel ook erg goed en was die niet total-loss geweest hadden we die zeker niet weggedaan. Helaas werdt ie geknuffeld door een vrachtwagen #) Aandachtspunt bij deze auto met lpg is wel iets met de kleppen, door hogere verbrandingstemperatuur moeten die op gegeven moment vervangen worden. ~2k kosten had ik gehoord, stond bij ons voor binnen jaar op de planning, maar gelukkig dus nog niet gebeurd vlak voor ongeluk :+

Ook deze voelde altijd degelijk aan, en relatief luxe afwerking/interieur.

Daarvoor ook nog een toyota Yaris gehad (bouwjaar weet ik niet meer)
Die had een mega kofferbak doordat je de achterbank cm of 10-15 naar voren kon schuiven.
Ook deze weer erg degelijk, interieur wel minder luxe afwerking.

Toen we dus aan het kijken waren naar nieuwe auto oa ook proefrit gemaakt in nissan micra (model vanaf 2017) en reed erg fijn, heel licht qua bediening, maar interieur voelde goedkoop en heel erg plastic aan. Ook bij deur dichtgooien was ik bang dat ie er uit zou vallen, gewoon echt duidelijk categorie minder degelijk (qua feeling, het zal uiteraard niet echt uit elkaar vallen :Y) ) aan als de hier boven genoemde auto's.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 22:02

Ik heb sinds anderhalf jaar een Audi A1.
Ben er zo blij mee.