Draadloze wifi vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Draadloze wifi vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 08:44

Bij de paarden heb ik een wifi router hangen voor de Tapo Camera's.

Momenteel zijn er 4 camera's aangesloten, een in de stal (anderhalve meter van de router), een in de stal van de rijpaarden (4 m afstand), een aan de ingang (2.5m ) en een in de trekpaardstal (7m afstand).

Enkel die in de trekpaardstal gaat regelmatig offline. Ik had eerder het probleem met de camera van de kleintjes, die is retour gegaan en de nieuwe camera deed het niet meer.

Bij de trekpaarden was het vrij recent. Hij gaat offline op de app maar blijft wel stroom krijgen, stekker uit en in lost het probleem op, maar na een paar uur (meestal snachts) is het weer van dat.

Ik heb inmiddels een nieuwe, betere camera gehangen, maar we hebben direct terug hetzelfde probleem.

Ik vrees dus dat de router wellicht nét te ver hangt? Dichterbij hangen kan niet, omdat de rijpaard-camera dan het probleem zal hebben. Camera's dichter hangen kan ook niet.

Bestaat er iets als een versterker die ik bij de stekker van de camera kan inpluggen wellicht?

Ik vervang straks eens de verlengdraad om uit te sluiten dat het wellicht een stroomprobleem is.

Lindsey_99

Re: Draadloze wifi vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 10:26

Ik vermoed dat je wifi signaal net niet sterk genoeg is. Hebben wij hier met de camera die het verste weg hangt ook af en toe. We hebben een extra satelliet (wij hebben Orbi) opgehangen om ook daar goede dekking te hebben. Die is eigenlijk voor binnen maar hangt al een paar jaar droog onder een afdak in een plastic zak.
Er zijn wifi-versterkers te koop, zijn niet zo heel duur, en het wordt geadviseerd om hetzelfde merk versterker aan te sluiten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-25 10:35

Ik kan het in principe binnen en droog hangen.
Dit is de opstelling van de stallen. Paars is de router, oranje rondjes zijn de camera's.

De camera's hangen net onder de luifen in de uitsteek (ongev 4 m van de achterste wand van de stallen. Het tussenstuk is volledig overdekt en dicht aan 4 kanten (houten stallen).

Rood is de stroomdraad (aan de kant van de trekpaarden omdat ze anders door de stal heen drukken ...
Dat draadje ertussen kan blijkbaar ook storing veroorzaken. Ik neem aan dat ik de versterker dan beter in het middenstuk aan de kant van de trekpaarden hang?
Afbeelding

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:19

Ik gebruik devolo om het wifisignaal te versterken in de stal. Dit werkt prima.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 17:55

Gebruik een power extender/homeplug. :) Bij de router de ene stekker, bij die camera de andere. Je kunt er eentje pakken die wifi uitzendt, maar als je camera er dichtbij hangt zou je hem ook bedraad aan die power extender kunnen hangen. Zo hebben wij het altijd gedaan op stal, omdat met kabel toch het betrouwbaarste is.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-25 08:07

Ik bedenk met net dat de nieuwe camera idd een internetkabel heeft dat je rechtstreeks kan inpluggen. Mss moet ik idd eens kijken of ik gewoon een netwerkkabel rechtstreeks naar de router kan krijgen, als ik een vind van die lengte.
Ik probeer een dezer dagen eerst eens om de router in de hoek rechtsachter te plaatsen, dit zou toch al een tweetal meter moeten schelen van afstand. Als dit ook niet helpt dan is het wellicht door het stroomdraadje tegen de stal ...

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:07

Die afstand zou echt niet uit moeten maken, 7 meter is niets voor een router. Maar wellicht zit er een muur tussen? Dat doet signaal wel erg verzwakken. Dan kun je beter een versterker ophangen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-25 09:20

de zwarte lijnen op mijn tekening zijn de wanden (houten wanden in scheepshout).
Aan de kant van de trekpaarden zit er wel een stroomdraadje tegen de wand (anders drukken ze er doorheen :+ ), dus wellicht dat dit ook een stoorzender is?

Zouden die stopcontacten dan beter zijn, of neem ik beter een lange wifikabel en plug die rechtstreeks in de router in?

Chatgpt zegt dat er vaak verbindingsverlies is omdat die overschakelt van netwerk (van 2.7 naar 5 oid? en dat ik in de router de 2.7 moet vastzetten, camera's herinstalleren op die 2.7. Zou dit werken of geen verschil maken?)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-25 09:58

Duhelo schreef:
de zwarte lijnen op mijn tekening zijn de wanden (houten wanden in scheepshout).
Aan de kant van de trekpaarden zit er wel een stroomdraadje tegen de wand (anders drukken ze er doorheen :+ ), dus wellicht dat dit ook een stoorzender is?

Zouden die stopcontacten dan beter zijn, of neem ik beter een lange wifikabel en plug die rechtstreeks in de router in?

Chatgpt zegt dat er vaak verbindingsverlies is omdat die overschakelt van netwerk (van 2.7 naar 5 oid? en dat ik in de router de 2.7 moet vastzetten, camera's herinstalleren op die 2.7. Zou dit werken of geen verschil maken?)

Een netwerkkabel ipv wifi is altijd de beste oplossing. Stroomdraadje stoort niet.