Sieraden laten taxeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_suus19_

Sieraden laten taxeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-25 00:25

Wij hebben vanuit een erfenis een volle sieradendoos verkregen. Er zitten dingen bij die we graag willen houden, maar ook veel wat we niet mooi vinden en voor ons ook geen emotionele waarde heeft.

We zouden dit graag door een onafhankelijke kenner willen laten taxeren. Iemand die niet ook inkoopt en daardoor redenen heeft om te frauderen.
Het meeste is oud en een deel komt uit Azië, maar we hebben geen idee van de herkomst per individueel sieraad. Nergens zitten certificaten bij en ook weinig heeft een inscriptie.

Hebben jullie ervaring met het laten taxeren van dit soort dingen? Adressen waar je dit betrouwbaar kunt laten doen?

En vervolgens, waar verkoop je zoiets dan nadat het getaxeerd is?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 19:55

Ik weet niet hoe bijzonder de stukken zijn om ze als geheel te verkopen? Dit gebeurt niet vaak, tenzij het dus echt bijzonder waardevolle stukken zijn voor andere mensen.

Doorgaans wegen ze het goud en dan kan je berekenen wat het waard is.
Dat kan je thuis ook; goud in een keukenweegschaal, kijken hoe de goudprijs staat en dan kan je het verkopen.
Als er diamant in zit, kan je dat vragen bij welke juwelier (wel een juwelier/goudsmederij en geen Lucardi e.d.) dan ook om ze eruit te halen en hoeveel het waard is.

Je kan het ook zelf laten omsmeden tot sieraad waar je wel wat aan hebt, dat hebben wij ook gedaan. Wij hebben trouwringen van oud goud uit een erfenis.

BenaLaars

Re: Sieraden laten taxeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 20:08

Sieraden zijn de inkoopprijs van goud waard per gram. Dus even kijken hoe puur je goud is (14 k of 18k is meest voorkomend) en dan in de weegschaal. Herkomst etc maakt inkopers niets uit, ze smelten het allemaal acuut om.

mellanion84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 20:19

Ga naar een juwelier die ook vermeld heeft staan dat ze taxateur zijn en dan vragen om een taxatie voor de verzekering. Dan kijken ze verder dan de "sloopprijs"

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 20:19

Maar als er geen inkervingen in staan, vrees ik dat veel geen goud is? Dan heeft het ook niet echt waarde.

In goud en zilver staan toch meestal inkervingen.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 22:48

Goudsmeden hebben daar spul voor om te checken of iets van goud is en als ja van hoeveel karaat.
In welke regio zit je?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 22:59

tengeltje11 schreef:
Maar als er geen inkervingen in staan, vrees ik dat veel geen goud is? Dan heeft het ook niet echt waarde.

Lijkt me niet helemaal correct? Diamanten zijn niet ingekerfd, maar zeker niet waardeloos. Ik volg! Interessante vraag ts

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 23:59

Bij een goed veilinghuis laten kijken, zij zien direct of er waardevolle spullen tussen zitten die de moeite waard zijn om te veilen. (spreek uit ervaring).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 03:51

tengeltje11 schreef:

Ik nam aan dat ze bedoelde geen graveringen zoals namen en trouwdata enzo.

Die nummertjes van het goud zie je amper met je blote oog := ik iig niet :')

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-25 09:53

Goud kan idd gewogen worden. Maar het gaat ook om veel edelstenen etc. En de waarde daarvan kan heel erg verschillen door de kwaliteit. Ik heb daar geen kennis van dus daar moet een expert naar kijken.

Hoe herken ik een goed veilinghuis?

Regio midden Nederland, van west naar Oost kom ik regelmatig.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-25 11:49

_suus19_ schreef:
Goud kan idd gewogen worden. Maar het gaat ook om veel edelstenen etc. En de waarde daarvan kan heel erg verschillen door de kwaliteit. Ik heb daar geen kennis van dus daar moet een expert naar kijken.

Hoe herken ik een goed veilinghuis?

Regio midden Nederland, van west naar Oost kom ik regelmatig.

In Ter Aar zelf :D

Citaat:
Voor een sieradentaxateur in de buurt van Ter Aar kunt u uitstekend terecht bij Valentine Juwelier in Ter Aar zelf; zij hebben een gediplomeerd taxateur in huis die goud, diamant en sieraden kan taxeren, zowel voor waarde, keuring (edele metalen) als verzekeringsdoeleinden, en bieden ook reparaties en workshops aan.