Indeling huis inspiratie gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Farjen

Indeling huis inspiratie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-25 10:59

Hallo iedereen,
Omdat ik zelf zo'n topics leuk vind, dacht ik dat jullie het misschien ook wel leuk zouden vinden om mee te denken :D
Graag zouden we in de toekomst een stuk willen bijbouwen bij ons huis.
De buren hebben oorspronkelijk een stuk groter gebouwd, dus wij mogen tot dezelfde diepte bijbouwen.

Waar we nu vooral over balen is, onze keuken is niet functioneel. Je loopt continue in elkaars weg. Je kan eigenlijk niet met 2 in de keuken bezig zijn en we hebben er bergplaats te kort.
Dit hebben we voorlopig opgelost met een mobiel eilandje op wielen. De doorgangen zijn smal dus je kan moeilijk passeren. Als iemand op een eetstoel zit, kan je moeilijk de koelkast openen :+

En de andere grote struikelblok is onze berging zelf. Die is klein, maar onze 2 honden slapen daar in s'nachts.
Aan de ene kant staat een grote kast met een stukje jassen, stuk voorraad eten en een stuk schoonmaakproducten, ... En een grote diepvries rechtover de kast aangezien er in onze keuken enkel een koelkast zit zonder vriezer. Maar vaak moeten we dingen verplaatsen om de diepvries/kast te kunnen. Maar de diepvries kan nergens anders, er is gewoon geen plaats voor.

Mijn man zijn droom was om ooit een bureau beneden te hebben als we zouden bijbouwen, maar ipv bureau zouden we graag een speelkamer/hoekje hebben zodat niet de hele woonkamer ingepalmd is met speelgoed :')

Ik heb natuurlijk al ideeën in mijn hoofd, maar ik ben benieuwd welke slimme oplossingen jullie verzinnen. Als je er in woont, zit je toch een beetje in een tunnelvisie. Mijn man zijn grootste angst is voornamelijk dat het lange en daardoor donkere ruimte wordt. We hebben een halfopen bebouwing.
De rechterkant is de gesloten kant, links is er enkel een raam in de berging in de buitendeur, en een hoekraam. Verder is de volledige achtergevel van glas.
Verder hebben we ook geen garage ofzo als berging.

Het beige is hoe het nu is, het witte stuk erachter is het stuk dat we zouden kunnen bijbouwen.
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:09

Ik moet eigenlijk wat lachen en ben ook verbaasd, zo een grote berging en keuken en dan elkaar in de weg lopen :') hoe dan? Ik heb veel kleiner en krapper gehad en daar ook met met honden geleefd zonder gedoe.

Maar ik heb en globale schets gemaakt. Vooral omdat ik niet duidelijk heb hoe jullie berging is. En of de kast/rek die daar staat helemaal dicht is of open. Bij een open stellingkast zou je de onderste ruimte vrij kunnen houden zodat de honden daar kunnen slapen.

Afbeelding

Wat ik gedaan heb is de koelkast/vriezer in de berging in die nis gezet. De kast tegen de andere kopse kant (waar dan eventueel de honden onder kunnen slapen).

Ik weet niet wat dat precies tegen de linker wand is maar dat heb ik doorgeschoven naar achter, de eettafel vervolgens dwars op de wand gezet waardoor je middenstuk en de deuren vrij komen. De tafel zoals hij nu ingetekend is staat gewoon erg onhandig voor mijn gevoel. Eventueel zou je hem tegen de andere wand kunnen zitten dus naast/achter de deur naar de berging. Maar dan mis je een doorloop van bank naar keuken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:19

Ik zie niet goed hoe je keuken nu in elkaar zit eerlijk gezegd. Wat nu precies wat is. Maar kan je niet iets wijzigen in die berging...? Dat je bvb. de deur naar de woonruimte verplaatst zodat je veel meer mogelijkheden krijgt voor het verplaatsen van je eettafel? Waardoor je meer loopruimte krijgt in de keuken?

Of ben je eigenlijk ook wel toe aan een nieuwe keuken, zodat je die wellicht meteen in de nieuwe aanbouw kan zetten en dat je de indeling omgooit waardoor je een speelhoekje kan maken op de plek van de huidige keuken, als je dat graag een beetje 'uit het zicht' van je woonkamer wilt...? Of wil je juist graag de woonkamer in de nieuwe aanbouw hebben omdat je er een soort tuinkamer van wilt maken ofzo?

Ofwellicht is het een optie om de bergruimte verplaatsen, iets te wijzigen betreffende de hal / bergruimte zodat je de keuken kan maken zoals je hem echt graag zou willen?

Ik denk dat het verstandig is om eerst te bedenken of je echt wilt verbouwen en de indeling eventueel omgooien zodat het beter voor jullie werkt, of moet alles op de huidige plek blijven :)

En mocht je een echte verbouwing wel zien zitten om het meteen 'goed' te doen zeg maar, dan vraag je je af van wat wil je echt heel graag op welke plek, en van daaruit denk je verder :j
Laatst bijgewerkt door pmarena op 23-12-25 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Re: Indeling huis inspiratie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-25 11:30

Hoeveel wil je verbouwen?

Ik zou voor licht kijken om aan de kant van de aanbouw dat je aan het huis plakt, een lichtstraat te maken.

Persoonlijk zou ik de keuken naar de tuinkant verplaatsen zodat je niet zo ver met eten hoeft te slepen als je buiten wil eten. En alle zooi weer terug als je klaar bent met eten.

Een woonkamer iets donkerder is in de winter vaak wel knus en je kunt evt in de aanbouw nog een klein zitje maken om bijv te lezen oid.

Speelkamer geen tips voor :+

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-25 10:01

Misschien is deze tekening duidelijker van de huidige situatie :D

Afbeelding

Dat ding rechts naast de keuken is de trap.
Onder de trap is niet zoveel plaats, nu staat er een verzorgingstafel (het park is al weg)
Afbeelding

Ook is de trap niet veilig, die is eigenlijk niet volgens de bouwnormen. Dus als we ooit verbouwen, zouden we deze graag vervangen. We zouden het onder de trap kunnen dichtmaken en extra kasten creëren zo, enkel is het trapgat breder dan de keukenkast. Hoe zouden we dat mooi kunnen aanpakken?

Karuna, die nis dat je in de berging hebt gebruikt voor de diepvries is eigenlijk niet bruikbaar. Daar zit de elektriciteitskast, gas, .... Enkel de stofzuiger kan er staan :+

Op een manier vind ik het heel fijn dat de keuken vooraan aan de straatkant is. Enkel is het dan wel stom als er bezoek binnen komt, ze direct in je keuken staan :+ Maar ik zou de woonkamer het liefste achteraan met zicht op de tuin hebben <3

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 11:59

Ik zou de boel ook omgooien. Maar wij brengen veel tijd in de (woon)keuken door en dat is heerlijk als dat tuingericht is.
Zo te zien genoeg ruimte voor een fijne, grote leefkeuken <3

maaikemuis

Re: Indeling huis inspiratie gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 12:18

Jouw huis lijkt heel erg op mijn huidige huis (over een week niet meer, druk aan het verhuizen). Wij hebben het opgelost door in de keuken te kiezen voor 1 wand met hoge kasten en in het midden een eiland te plaatsen. De eetkamertafel staat in het verlengde tegen het eiland aan. Dit is supergezellig. Ik kan lekker koken en mijn gasten zitten aan de tafel en lopen lekker om het eiland heen. Aan de voorzijde heb je dan helemaal geen aanrecht meer nodig. Aan de achterzijde hebben wij meer dan genoeg ruimte om nog heerlijk te kunnen zitten.

Het nadeel dat je gaat krijgen bij een uitbouw zoals op de tekening is dat je al moet gaan werken met dakvensters omdat je anders een hele lange, optisch smalle, donkere ruimte creëert.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 12:52

Voor oplossingen onder de trap zou ik Printerest eens uitknijpen, de wereld aan ideeën te vinden.

In jouw geval zou ik de keuken door trekken onder de trap en dat deel vooral voorzien van opbergruimte.
Kijk eens hoe ze een trap oplossen in een tiny house. Dat wil je niet letterlijk nabouwen, maar het geeft je nuttige ideeën om die ruimte optimaal te benutten.
Die hoge kast zou ik weg laten en daar meer meters werkblad maken, zodat je ook meer werkruimte krijgt.

Moet die berging echt zo groot zijn? ik zou daar zeker een meter vanaf halen en bij de kamer trekken, als dat kan. Of heel rigoureus, die hele berging weg en daar je eethoek?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 13:13

Diepere kastenwand maken die doorloopt tot onder de trap, eiland plaatsen voor de kastenwand. Dan staan je gasten ook iets minder direct 'in' je keuken omdat ze tegen het eiland aan lopen. Je kunt ook een deel in de kastenwand in het midden semi open laten, en daar de gootsteen doen, met deuren die je dicht kunt trekken om de rommel aan het zicht te onttrekken als je dat wil.
Onder de trap zou je dan ook de diepvries kunnen zetten waarschijnlijk omdat dat deel dieper is.

Kan de berging ook extern van het huis? Check wel even of het draagmuren zijn, als ik je tekening bekijk zijn ze net zo dik als de binnenspouwmuur namelijk.

Dan zou je de deur in de keuken dicht kunnen maken en een doorgang maken achter de wc. De deur die nu naar buiten gaat zou dan naar de nieuwe berging kunnen gaan. Dan kom je ook niet meer in de keuken maar in de woonkamer uit.
En anders een gat zagen in de muur tussen keuken en berging en daar je vriezer in zetten, een nis ervan maken dus.

Je zou dan aan de andere kant van de trap een speelkast kunnen maken, met schuifdeuren oid. Ik weet niet hoe groot zoiets zou moeten zijn :P Ook daar, open bij gebruik, dicht en de zooi is op magische wijze verdwenen :P

Ik zou ipv denken 'de buren hebben dit dus wij ook' eerder denken 'wat willen we van deze ruimte, wat gaan we er doen en hebben we dit ook echt nodig'. Dat kan je namelijk een hele grote bak geld schelen :+