Hoelang gegaarde kip bewaren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Herfstblad

Hoelang gegaarde kip bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:53

Hoi!

Wie kan mij snel uit de brand helpen? Ik heb alvast voor kerst 2 hele kippen gekocht bij de poelier. Deze kippen zijn al gaar en eetbaar. Ik kreeg ze warm mee (dit realiseerde ik thuis pas) De verkoopster gaf aan dat ik ze een week in de koelkast kan bewaren en prima 1e kerstdag kan eten. Maar ze zijn al gegaard. Komt dit wel goed? Is een week niet te lang? (Ik lees op google namelijk hele andere dingen, max 2 dagen) Ik wil ze graag vullen met sinasappel en kruiden, hoe zorg ik dat ze niet over gaar worden en zwart? Hoe kan ik ze het beste bewaren? Of heb ik nu gewoon echt iets doms gedaan?

Haha, alvast bedankt!

Kriel

Re: Hoelang gegaarde kip bewaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

AI zegt:

Wanneer kip volledig is doorgegaard, kan deze doorgaans 3 tot 4 dagen in de koelkast worden bewaard. Sommige bronnen, zoals het Voedingscentrum, hanteren een iets voorzichtigere marge van 2 dagen voor restjes bereid vlees om optimale veiligheid te garanderen.
Voor een optimale houdbaarheid in de koelkast gelden de volgende adviezen:
Snel afkoelen: Laat de kip na het bereiden niet langer dan twee uur buiten de koelkast staan. Bij temperaturen boven de 30°C (zoals op een warme zomerdag) moet dit zelfs binnen een uur gebeuren.
Luchtdichte verpakking: Bewaar de kip in een goed afsluitbaar bakje of dek het stevig af met folie. Dit voorkomt dat het vlees uitdroogt en beschermt het tegen geurtjes van andere producten in de koelkast.
Temperatuur: Zorg dat de koelkast is ingesteld op 4°C. Dit is de ideale temperatuur om de groei van micro-organismen aanzienlijk te vertragen

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:57

Ik zou me er dus niet aan wagen.....

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:58

Ik vond het al zo raar inderdaad. Echt zonde dit weer!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Ik zou ze invriezen.
Na ontdooien vullen en bij wat lagere temp in de oven. Niet grillen, maar oven op bv 140 graden zetten (soort slow cooking, maar dan 45 min of een uur max, dus alleen voor de vulling), dan zou het wel goed moeten komen.

Alternatief is ze nu nog een tijd slow cooken bij 110 graden oid (en dan echt lang, een paar uur) en er pulled chicken van maken (en dat dan evt invriezen) en een paar verse (nog niet gegaarde) kippen voor kerst kopen.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:01

Ibbel schreef:
Ik zou ze invriezen.
Na ontdooien vullen en bij wat lagere temp in de oven. Niet grillen, maar oven op bv 140 graden zetten (soort slow cooking), dan zou het wel goed moeten komen.

Ik kan er opzich ook 1 weg geven aan mijn grootouders en 1 dit weekend met een vriendin eten. Of maakt het niet uit qua verschil in smaak als ik vers koop? Echt zo stom dat ik er niet zelf aan heb gedacht.

Volgens mijn omgeving ben ik opgelicht door de poelier :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:08

Vers zal je wel zelf moeten kruiden. Als je verse kip zo uit de winkel onder de gril gooit dan smaakt dat 'flauw' en uiteraard anders dan de kant en klaar gegrilde/gekruide (en meestal zoute) kip.
Voordeel van zelf kruiden is dat je dus ook de keuze hebt hoe je wilt kruiden.

Denk niet dat je bent opgelicht, misverstand over wat jij wilde en misschien een niet zo ervaren zaterdaghulp die automatisch bij 'hele kip' gedacht heeft: oh, die hangen in de gril.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op Gisteren, 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:09

Nou gegaard zijn ze langer houdbaar dan rauw. Dus op zich is dat goed. 1e kerstdag is nog 5 dagen, ik denk dat dat moet lukken. Veel richtlijnen gaan ook over voedsel wat in de supermarkt gekocht is. Dat is al minder vers, soms bevroren geweest en zou ik zonder speciale verpakking ook niet lang bewaren. Maar ja risico met kip.... wil je ook niet. Is wel leuk als je een beetje gezellig oud en nieuw kunt vieren :+.
Anders invriezen?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:16

Ibbel schreef:
Vers zal je wel zelf moeten kruiden. Als je verse kip zo uit de winkel onder de gril gooit dan smaakt dat 'flauw' en uiteraard anders dan de kant en klaar gegrilde/gekruide (en meestal zoute) kip.

Denk niet dat je bent opgelicht, misverstand over wat jij wilde en misschien een niet zo ervaren zaterdaghulp die automatisch bij 'hele kip' gedacht heeft: oh, die hangen in de gril.

Heb het echt meerdere keren gevraagd: kan ik dit bewaren tot 1e kerstdag? Hoe kan ik dit bewaren tot eerste kerstdag? Het is echt wel goed tot eerste kerstdag? Ja hoor een week zegt ze en in de koelkast of vriezer maakt niks uit.

Ik ga maar even bellen zo om na te vragen. Mijn familie wil het niet eten in ieder geval haha

Opnieuw gebeld en ook de eigenaar zegt het kan gewoon omdat het gegrild is. Hoop van zegen dan maar. Verpest invriezen de smaak?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:50

Herfstblad schreef:
Opnieuw gebeld en ook de eigenaar zegt het kan gewoon omdat het gegrild is. Hoop van zegen dan maar. Verpest invriezen de smaak?

Invriezen verpest de smaak niet, en een verkoopster die zegt koelkast of vriezer maakt niet uit voor de houdbaarheid is niet goed snik (en een gevaar voor de volksgezondheid)

Maar nogmaals, je kunt deze kippen doorgaren (slow cooken) en er pulled chicken van maken (het vlees van het karkas trekken dus), en dat invriezen, of de komende dagen opeten. Heerlijk, broodje pulled chicken met chilisaus. En dan koop je 'rauwe' kip voor de kerst. Of doe eens gek en koop een kalkoen (heb je er maar 1 nodig)

Of je kunt deze kippen invriezen en met kerst bereiden zoals je van plan was.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:53

Ik heb even -heel fout- gebeld met een andere poelier voor advies. En zij zeggen ook niet doen, want is niet lekker. Ik geef er vandaag 1 aan mijn ouders en eet samen met een vriendin de andere op. Haha wat een toestand weer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:53

Herfstblad schreef:
Ibbel schreef:

Heb het echt meerdere keren gevraagd: kan ik dit bewaren tot 1e kerstdag? Hoe kan ik dit bewaren tot eerste kerstdag? Het is echt wel goed tot eerste kerstdag? Ja hoor een week zegt ze en in de koelkast of vriezer maakt niks uit.

Ik ga maar even bellen zo om na te vragen. Mijn familie wil het niet eten in ieder geval haha

Kan je gewoon eten hoor eerste kerstdag, dat is over 5 dagen.
De kip loopt niet weg en gebeurt niks mee in de koelkast.

Maar als je ze wil vullen en kruiden moet je dat doen als ze nog niet gegrild zijn… dus beetje raar dat je ze gaar mee kreeg als je daarom niet gevraagd hebt?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:53

Gewoon de vriezer in en een dag ervoor in de koelkast ontdooien. Dan blijft het prima. Ik zou het niet een week in koelkast bewaren. Bizar advies

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:56

Nee, gegaard vlees max drie dagen in de koelkast bewaren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:56

5 dagen moet sowieso kunnen.
Ik heb wel eens van die verse maaltijden gehad thuisbezorgd en daar zit soms ook kip in en die kun je 5 dagen wel in de koelkast bewaren. Ze raden aan niet langer maar ik heb wel eens een maaltijd 7 dagen in de koelkast gehad. Weet niet meer of die met kip was.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:03

Ach, het is voor nu opgelost. Wat is dan de beste optie als ik dinsdag een kip ga halen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:06

Herfstblad schreef:
Ach, het is voor nu opgelost. Wat is dan de beste optie als ik dinsdag een kip ga halen?

Gelijk kruiden en vullen zodat de smaken er lekker intrekken, in de koelkast bewaren tot de volgende dag of eerste kerstdag en je hem gaat braden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:19

Het zal misschien net kunnen maar lekker is anders. Ik eet gegaarde kip meestal nog tot 2 dagen na het bakken. In de koelkast blijft het op zich wel even goed maar tot 1e kerstdag bewaren zou ik niet doen. Lijkt me niet heel smakelijk meer. Je kan er beter vanavond en morgen van genieten.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:47

We hebben vanavond een hele kip gegeten. (De andere weggegeven) maar was is dat smerig zeg. Z'n geraamte! :')

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:49

Wat had je dan verwacht? :D
Dat de kipfilet los door het bos loopt? :D

Goed dat je 'm opgegeten hebt. Gegaard vlees kun je prima een paar dagen bewaren, maar bijna een week is echt teveel.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 23:19

Oscar schreef:
Wat had je dan verwacht? :D
Dat de kipfilet los door het bos loopt? :D

Goed dat je 'm opgegeten hebt. Gegaard vlees kun je prima een paar dagen bewaren, maar bijna een week is echt teveel.

Wel logisch natuurlijk. Maar vond het toch een beetje viezig haha! Maar ik heb met de boodschappen een nieuwe laten bezorgen, die komt dinsdagavond aan. Een rauwe kip die nog in de oven moet. Dus kan niet meer terug.

Snijd je trouwens een kip in de keuken in stukken en serveer je dan of zet je de kip in het geheel op tafel?