Onderhandelen bij autodealer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BenaLaars

Onderhandelen bij autodealer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:37

Hey!
Ik moet een nieuwe auto kopen en heb mijn oog laten vallen op een occasion Alfa Romeo Stelvio met vraagprijs €38k uit 2022

Wat zijn jullie ervaringen qua onderhandelingsruimte met autodealers? Onze huidige 159 is nagenoeg niks meer waard, dus ik twijfel of ik inruilen überhaupt ter sprake wil brengen of dat stevig onderhandelen meer korting kan opleveren.

Hier voorheen altijd particulier gekocht in prijsklasse 5k en dan heb je het over een paar honderd minder max. Onderhandelen ben ik dus niet bekend mee

Zou 35k bieden te brutaal zijn, of juist niet brutaal genoeg als openingsbod?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:56

Ik zou sowieso vragen naar de inruilwaarde van je huidige auto.
En vragen wat de auto kost als je geen inruil hebt.

En die beide mogelijkheden uit onderhandelen.

Dan weet je ook wat je bodemprijs is bij particuliere verkoop.
Of naar de sloop brengen.

Ik heb wel eens geprobeerd een auto particulier te verkopen, maar kreeg minder dan de inruil. Mensen dachten mij onder druk te kunnen zetten van "auto moet weg". Dus die heb ik ingeruild. Mochten ze er bij de garage het dubbele voor betalen.

Succes!

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:59

Omdat dit topic op LZP thuishoort ga ik het daarheen verplaatsen.

VMR --> LZP

silll91

Re: Onderhandelen bij autodealer

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:09

Ik heb geen goede tip, ik ben zelf vreselijk slecht in onderhandelen, maar zit wel in een vergelijkbare situatie, dus lees graag mee. Het enige dat ik tot nu toe heb gedaan is kijken naar vergelijkbare occasions en de prijzen daarvan. Ik merk dat bij een orginele dealer de prijs wel veel hoger ligt dan bij een garage die tevens wat auto's verkoopt, terwijl het bouwjaar niet eens zoveel verschilt. Maar het voelt wel minder betrouwbaar, zelfs met Bovag Garantie.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:40

Toen wij mijn auto kochten ging er 300 af op een bedrag wat ongeveer 7 keer het bedrag van jou occasion is.
Er zit altijd wat marge op.
Je kan het altijd proberen en als dat ze te laag is laten zij vast weten wat ze WEL willen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:58

Hier viel de marge die mogelijk was in de onderhandeling erg tegen. Ik probeer het wel altijd alleen merk je wel dat het vroeger makkelijker ging dan nu. De medewerkers zitten vaak vast aan vaste prijzen met weinig onderhandelruimte. Ik kreeg er de laatste keer 200 euro van af. Vroeger wel eens tot 500 euro en vaak ook setje nieuwe banden, luxere radio of andere extra opties.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:20

Mellow schreef:
Toen wij mijn auto kochten ging er 300 af op een bedrag wat ongeveer 7 keer het bedrag van jou occasion is.
Je kan het altijd proberen en als dat ze te laag is laten zij vast weten wat ze WEL willen.

Je hebt een auto van 266.000 euro? Doe je goed :j

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:21

black_kelpie schreef:
Mellow schreef:

Haha nee minder. Ohhh haha ik lees nu dat ik het verkeerd om op geschreven heb.

I wish! Maar dan gaf ik het niet uit aan een auto.
Laatst bijgewerkt door Mellow op Vandaag, 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:21

Bieden kan altijd hè?
Nee heb je, ja kan je krijgen.

Het is tegenwoordig wel moeilijk. Maar je kan altijd omhoog.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:34

Mellow schreef:
black_kelpie schreef:

Haha nee minder. Ohhh haha ik lees nu dat ik het verkeerd om op geschreven heb.

I wish! Maar dan gaf ik het niet uit aan een auto.

Verkeerd om geschreven? Er ging 7 af op een bedrag wat ongeveer 300 keer het bedrag van de auto van TS is? :+

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:36

Hier de ervaring dat er flink marge op zit en er best wat te onderhandelen is :j

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:46

Exitium schreef:
Verkeerd om geschreven? Er ging 7 af op een bedrag wat ongeveer 300 keer het bedrag van de auto van TS is? :+

Ik denk dat het nu wel duidelijk is wat ik bedoelde.
Mocht dit lollig bedoeld zijn... soms lukt het iemand niet zich goed uit te drukken en daar kun je dan de draak mee steken maar denk dat TS inmiddels wel snapt wat ik bedoel.

Iemand was zo lief een PB te sturen dat het niet duidelijk was.

Mijn auto was dus 7x goedkoper en daar kon er 300 euro af. Dus dan kun je als TS zijnde misschien een beetje de marge rekenen die er op zit qua procenten.

Bij onze auto ging er 6,25 procent af.
Op het bedrag van jullie occasion zou dat op een bedrag van 2375 euro komen.
Laatst bijgewerkt door Mellow op Vandaag, 19:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:57

Wij hebben vorig jaar een nieuwe auto gekocht. Ik heb de onderhandelingen gedaan, want manlief was veel te zenuwachtig en durfde het niet :D :+
Uiteindelijk 750 euro van de prijs afgekregen (20.000).

Een auto verliest al waarde op het moment dat ze nieuw de garage uitrijden, dus eigenlijk is het een onwijs slechte investering _O-

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:19

Nieuwe APK, volle tank, nieuwe banden al dan niet met nieuwe velgen, of een set winterbanden inclusief mooie velgen erbij. Duur van garantie en staat van accu.
En de prijs natuurlijk.
Dit nemen wij mee als we een auto aanschaffen.

Altijd onder je maximum prijs zeggen als ze een bod vragen.

Ik denk altijd 10 procent moet minimaal van de vraag prijs afkunnen. Dus ik bied eerst eens 15-20 lager.
Nieuwe apk, afleverbeurt, banden, en volle tank is bij ons standaard.
Dat hoeven we niet eens aan te geven als we de auto inruilen.
We zijn wel vaste klant voor aankoop en onderhoud bij de garage.

Als er kleine dingen zijn, loop je naar binnen en het wordt geregeld en factuur voor dat soort dingen volgt vrijwel nooit.
Leen auto tijdens apk/onderhoud is gratis.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:26

Ik weet niet of je persé je zinnen gezet hebt op deze specifieke auto?

Wat ik altijd doe is gewoon rondshoppen, inruilwaarde van mijn huidige auto opvragen en dan kijken waar ik de beste deal kan maken. Ik krijg meestal wel een paar duizend euro van de auto af omdat de gemiddelde verkoper wel vraagt naar je budget. Dan lager inzetten en dan zeggen zij 'Oh daar kunnen we het niet voor doen want beurt en garantie blabla' en dan komen ze altijd uit op het bedrag waar ik wel voor aan boord wil stappen. :))

De laatste auto die ik gekocht heb was een goede verkoper. Die vroeg meteen 'wat wil je bijbetalen?', waarna hij wat schoof met bedragen (hoge inruil, iets lagere prijs van de nieuwe auto) waardoor ik er meteen een klap op gegeven heb.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:28

Kijk ook even wat daar de standaard 'afleverkosten' zijn. Dat kan nl nog best wel tegenvallen, ook voor een tweedehands.
Meestal laatste puntjes nalopen, kentekenen en andere vage, lastig te kwantificeren zaken. Als je eerst onderhandelt en dan die moet slikken ben je nog niks verder, dus beter eerst het totaalbedrag weten en dan de onderhandeling in. Wees niet bang om stevig te onderhandelen, de kans dat er nog iemand anders staat te trappelen is best klein...

Maar verwacht geen duizenden euro's te kunnen besparen. Als de garage bij je in de buurt is zou je het in onderhoud kunnen zoeken (doet minder pijn in euro's voor de dealer, toch lekker besparen voor jou).

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:12

Vriendlief hier kan goed onderhandelen en dat zien ze direct.

Hij had zijn ogen laten vallen op een leuke, nette auto uit 2018. Moest bij de autodealer 17.000,- opleveren (was al afgeprijsd van 18.000,-) en dat wou vriendlief er niet voor betalen, was die echt wel waard.
Maar na onderhandelen wilde ze met inruil van de bus zakken naar 13.000,- (terwijl andere er maximaal 2000,- voor wilde geven, vanwege dat de bus de stad niet meer in zou mogen begin van dit jaar).
Is die beste man nog naar de grote baas gegaan, die erbij gehaald en met keihard onderhandelen zijn ze gezakt naar 11.500,- euro.
En een jaar garantie, volle tank, en natuurlijk de apk die 2 jaar niet hoeft.
(De garantie hebben we er ook echt wel uitgehaald in het afgelopen jaar)