Verplichte secret Santa- jeej or neej-poll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Een verplichte secret Santa op het werk vind ik:

Leuk, dus prima!
39 (15%)
Niet leuk, maar ik zeg er niks van.
55 (21%)
Niet leuk en ik zeg er wel wat van.
155 (60%)
Anders, namelijk….
8 (3%)

Totaal aantal stemmen: 257

ikkedus

Verplichte secret Santa- jeej or neej-poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 19:45

Dit speelt nu toevallig weer op mijn werk. Je wordt verplicht om mee te doen via lootjetrekken.nl.

Het gaat om een cadeautje van een tientje, heimelijk bezorgd, want secret Santa, en voorzien van gedicht.
En ondanks het feit het “maar” om een tientje gaat, merk ik dat ik me er nogal aan erger dat je verplicht wordt om mee te doen. Ik vind dat echt raar om iedereen te verplichten. Zoiets is toch veel leuker als het vrijwillig is?

Ik kies zelf dus voor de optie: niet leuk en ik heb er ook wat van gezegd. Of nou ja, ik heb via de app een vraag gesteld aan mijn baas, want hij was er vandaag niet.

Ik denk er echter ook weer te diep over door merk ik. Ik wil aan de ene kant niet de spelbreker zijn. Niet opvallen of “lastig” zijn. Dus die vraag stellen aan mijn baas vond ik lastig.
Maar als ik zelf geen cadeau wil geven, hoeft ook niemand mijn lootje te trekken. Iedereen happy lijkt me….
Helaas werkt lootjestrekken.nl blijkbaar niet zo en blijkbaar blokkeer ik nu het moment waarop iedereen een lootje kan trekken.

Waar doe ik dan zo moeilijk over? Tja, dat vraag ik me ook wel af. Het is toch “maar” een tientje? Ja, op school 1 een tientje, op school 2 ook een tientje, net een Sint dobbelspel achter de rug, 2 x surprise gemaakt met gedicht en ook met de familie thuis doen we aan: jawel …. Lootjestrekken.nl. Ik ben er wel ff klaar mee! En dat kom ik hier even van me af praten. :j

Ik zal ws dan wel weer gewoon meedoen, maar toch….. En het helpt ook niet dat werken in het onderwijs in december gewoon retezwaar is. Er moet veel en vooral allemaal lekker anders en creatief en aangezien ik een flinke tik autisme heb, vind ik het toch al zwaar en ben ik nog sneller overprikkeld en dit valt dus ook gewoon ff heel verkeerd.

Dus, Bokt, hoe staan jullie hierin?

Evercreek

Re: Verplichte secret Santa- jeej or neej-poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:48

Ik zou er ook niet aan mee willen doen. Bij ons op het werk werd het ook georganiseerd maar je kon kiezen of je mee wilde doen. Net zoals op stal. Beide doe ik niet aan mee. Ik hou er niet zo van en er zijn in deze dagen al genoeg verplichtingen...

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:52

Aan mij zouden ze ook een verkeerde hebben := als zij nou iedereen het bedrag zouden betalen vind ik het anders, maar iemand hier zomaar toe verplichten. Nope, niet bij me :n. Sowieso kan je niet bij een ander in de portemonnee kijken, het is 'maar' een tientje, maar dan komen de verzendkosten er nog overheen. Dat is voor mij de helft van mijn boodschappen budget voor een week.....

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:58

Oh hier zou ik ook niet asn meedoen. :n

Ik vind niet dat je dit kan verplichten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 19:59

Verplicht vind ik niet oké, maar ik hou hier wel enorm van. Eerst vooraf inventariseren wie mee wil doen en dan pas lootjes trekken.

Vorig jaar hebben we tijdens een groepssessie wel een kerstbal voor elkaar moeten kopen. Dat was wel verplicht, maar daar hoefde verder geen poespas bij.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:02

Zolang het geen onderdeel is van je werkzaamheden mogen ze je er niet toe verplichten. En ja, ik zou er dus iets van zeggen. Ook niet netjes om lootjestrekken te starten zonder iedereen te polsen. Ik zou ze de keuze geven, opnieuw trekken of lootje afgeven en ze er succes mee wensen. Mogen ze zelf bij degene ruilen die mij getrokken heeft.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 20:02

Zo denk ik er ook over. Ik ben blijkbaar alleen wel de enige die er wat over zegt tegen de baas. Die overigens nog niet heeft gereageerd op mijn app.
Ik hoor er wel meer collega’s over die het ook niks vinden. Maar die zeggen er verder niks van en dus blijft het bestaan.
Op school 2 heeft een groep wel aangegeven dit niet te willen en dus stopt het daar nu en doe je alleen vrijwillig mee. Dat vind ik prima.
Op school 1 zijn ze wel vrij happig op allerlei borrels, feestjes, spelletjes etc. De jongere garde dan vooral.
Maar om het aan iedereen op te leggen, omdat zij iets leuk vinden, dat is apart.
Ik zou ook echt niet weten wat ik moet vragen. Echt duurzaam zijn dat soort cadeaus vaak ook niet en om nou om een tientje in een enveloppe te vragen :D :+ . Dat wordt vast niet gewaardeerd.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 09-12-25 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:02

hier ook team, Niet leuk en er iets van zeggen.

Ik ben met nog 1 iemand de enigen van 3 teams die niet meedoen met de secret santa volgende week dinsdag.
Ik ga dan ook een andere dag naar kantoor want het is dan zo onnozel om erbij te zitten.

Heb ooit eens meegedaan met een secret santa en dat was een dikke teleurstelling. Dus nee, liever niet meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:29

Ik ben ook team niet leuk en ik zeg er wat van.

Sowieso is verplichten al iets waar mijn nekharen van overeind gaan staan. Daarnaast, ik haat Secret Santa en gedichten.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 20:38

Me too. Gedichten op zich niet eens zo, maar wel voor een random iemand voor een random reden. De helft van mijn collega’s ken ik ook niet echt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 20:48

Alleen al van het verplicht gaan mijn nekharen overeind staan.
Laat het lekker op vrijwillige deelname gaan, kunnen degenen die er geen zin in hebben hun gang gaan en degenen die wel willen doen dan samen die secret santa. :)

En ik ben dol op secret santa etc, zolang het geen surprises, gedichten oid verplicht wordt, gewoon leuk cadeau('s) uitzoeken, evt een kaartje erbij en klaar.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 20:58

lor1_1984 schreef:
Alleen al van het verplicht gaan mijn nekharen overeind staan.
Laat het lekker op vrijwillige deelname gaan, kunnen degenen die er geen zin in hebben hun gang gaan en degenen die wel willen doen dan samen die secret santa. :)

En ik ben dol op secret santa etc, zolang het geen surprises, gedichten oid verplicht wordt, gewoon leuk cadeau('s) uitzoeken, evt een kaartje erbij en klaar.

Dat dus ja. Dat gebeurde mij dus ook en als ik overprikkeld ben, dan kom ik daar ook niet meer uit ofzo. Het helpt on te lezen dat ik niet de enige ben. *\o/*

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:09

Vreemd dat het verplicjt wordt.

Ik vind het leuk, zal ook eraan meedoen, maar wel op vrijwillige basis.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:24

Ook hier team “niet leuk en ik zeg er wat van”. Zulke verplichtingen vind ik vreselijk en doe ook niet mee. En blijf daarin ook bij mijn punt. Het is wel zo als dit soort dingen vrijwillig zijn ik wel sneller geneigd ben om mee te doen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:40

Ik vind Secret Santa super leuk, maar dan moet het vrijwillig zijn. Als iedereen gemotiveerd is doet ook iedereen ongeveer even veel moeite, als het goed is.
Laatst bijgewerkt door Konstantine op 09-12-25 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 21:40

Herkenbaar ja.

Alleen schijn ik nu voor iedereen het lootje trekken te blokkeren, omdat ik de enige ben die nog niet op de ‘ik doe mee’link heb geklikt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:47

Het kost onbetaalde tijd
Het kost eigen geld,

Lijkt me bizar om dat te verplichten.

Toen ik nog kon werken werd ik ook altijd kriegel van dit soort dingen en was vaak degene die dat ook uitsprak.
Niet dat me dat doorgaans in dank werd afgenomen overigens.

Maar het is gewoon niet fair,
En je kunt moeilijk unfair dingen eisen van je personeel/medewerkers

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 21:48

Verplicht vind ik niet netjes.. ik zou er denk ik wel aan mee doen omdat ik dit soort dingen wel leuk vind :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:08

Verplicht leuk doen met je collega's is vreselijk.

Wij hadden altijd 1x per jaar een bedrijfsuitje - dat was formeel niet verplicht overigens, maar als je niet mee ging werd je daar wel op aangekeken. Alleen, wat we gingen doen was altijd 'geheim'. De gruwel...
Hoe kun je nu vrijwillig kiezen of je mee wilt als je niet weet waar je voor kiest?

Dus wat mij betreft een grote nee. Ik deed ook nooit mee aan WK-pools, EK-pools, Wimbledon pools, Tour de France-pools, OS-pools, WIDM-pools en weetikveel waar je allemaal nog meer voor gokjes op kunt wagen. Ondertussen zullen er ongetwijfeld ook F1-pools zijn.
Nee, rot op met je gokspelletjes. Het interesseert me geen piep wie wat dan ook wint.

En ik heb best nog contact met een aantal heel lieve en leuke collega's. Alleen is dat wel mijn keuze.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:10

ikkedus schreef:
Herkenbaar ja.

Alleen schijn ik nu voor iedereen het lootje trekken te blokkeren, omdat ik de enige ben die nog niet op de ‘ik doe mee’link heb geklikt.

Dat moet je echt loslaten hoor. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij jou maar bij degene die het een goed idee vond om zonder overleg dit aan te maken en iedereen te verplichten mee te doen. Dat is gewoon niet okee. Jij hebt meteen (toch?) iets aan je leidinggevende laten weten (hopelijk dat je niet mee doet) dus daar ligt het nu. Edit: of is er iemand anders dan jouw leidinggevende de organisator? Dan zou ik het aan die persoon laten weten dat jij niet meedoet.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:14

Ik ben team, jeej leuk! Maar dan wel vrijwillig. Gewoon op maandag een bericht rondsturen wie mee wil doen en dan vrijdag de lootjes laten trekken met iedereen die mee wil doen. Verplichten ben ik geen voorstander van. Zou dus ook echt voet bij stuk houden als je niet mee wil doen, dat is namelijk ook helemaal prima als je het niet leuk vindt.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 22:25

GDG schreef:
ikkedus schreef:
Herkenbaar ja.

Dat moet je echt loslaten hoor. Die verantwoordelijkheid ligt niet bij jou maar bij degene die het een goed idee vond om zonder overleg dit aan te maken en iedereen te verplichten mee te doen. Dat is gewoon niet okee. Jij hebt meteen (toch?) iets aan je leidinggevende laten weten (hopelijk dat je niet mee doet) dus daar ligt het nu. Edit: of is er iemand anders dan jouw leidinggevende de organisator? Dan zou ik het aan die persoon laten weten dat jij niet meedoet.

De kerstwerkgroep organiseert, maar die wijzen naar de directeur, want die zegt dat je moet meedoen.
Een aantal jaar geleden was er blijkbaar ook een collega die aangaf niet mee te willen doen. Die is toen blijkbaar onder druk gezet en moest mee doen. Erg bizar.
Ik weet dat ik formeel mag weigeren. Dit mogen ze helemaal niet verplichten, maar ik heb wat vd directeur “nodig” en wil dus liever positief in zijn hoofd zitten ipv als dwarsligger om zoiets. Dus ik voel me een soort van emotioneel klemgezet.
Plus dat blokkeren. Als ik blijf weigeren, dan moet geel dat lootjestrekken.nl blijkbaar opnieuw en daar heeft dan het hele team last van.
Makkelijkste oplossing is dus ws meedoen en dan een mail sturen over volgend jaar oid.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 09-12-25 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 22:25

Ibbel schreef:
Verplicht leuk doen met je collega's is vreselijk.

Wij hadden altijd 1x per jaar een bedrijfsuitje - dat was formeel niet verplicht overigens, maar als je niet mee ging werd je daar wel op aangekeken. Alleen, wat we gingen doen was altijd 'geheim'. De gruwel...
Hoe kun je nu vrijwillig kiezen of je mee wilt als je niet weet waar je voor kiest?

Dus wat mij betreft een grote nee. Ik deed ook nooit mee aan WK-pools, EK-pools, Wimbledon pools, Tour de France-pools, OS-pools, WIDM-pools en weetikveel waar je allemaal nog meer voor gokjes op kunt wagen. Ondertussen zullen er ongetwijfeld ook F1-pools zijn.
Nee, rot op met je gokspelletjes. Het interesseert me geen piep wie wat dan ook wint.

En ik heb best nog contact met een aantal heel lieve en leuke collega's. Alleen is dat wel mijn keuze.

Wij doen af en toe een afdelingsuitje, daarbij ga ik mee als het uitkomt. Laatste was op een donderdagavond terwijl ik vrijdag een lang weekend weg ging, dus toen ben ik niet meegegaan, keer ervoor wel geloof ik. Bedrijfsbreed hebben we in de zomer een bbq en in december een kerstdiner, die skip ik standaard. Beiden worden altijd op dinsdagen gehouden wanneer ik al wat heb, en kerstdiner daarnaast ook altijd in de week dat ik jarig ben.

F1 pool doe ik wel aan mee bij ons. Tegen secret santa zeg ik niet bij voorbaat nee, maar het moet sowieso een vrije keuze zijn :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 06:02

Het gaat mij nog niet eens om het tientje. Het gaat mij erom dat ik erop uit word gestuurd om te winkelen in deze verschrikkelijke tijd (600 rondjes om een parking te vinden, overvolle straten en winkels, die takkemuzuek overal, rijen bij de kassa), ik heb daar echt geen trek in, of ze geven me er maar een dag voor. En dat zou ik ze ook zeggen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-25 06:16

Hier ook team Nee!

Als ik iets nodig heb, koop ik dat zelf wel en verder is het huis al te vol.
Het gros van die cadeautjes verdwijnt binnen de kortste keren naar de kringloop, let er maar eens op, zo ergens in het voorjaar herken je die spullen moeiteloos.

Onze Bijrijdster snapt dat ook; die geeft een kleine, eetbare attentie. Dat lekker, op enig moment op en daarmee klaar.