Nog kinderfeestjes houden als eigen kinderen nooit worden uitgenodigd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Nog kinderfeestjes houden als eigen kinderen nooit worden uitgenodigd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 15:23

Ja, het doet me zeer, maar het is wat het is. Mijn 2 dochters van bijna 8 en 6 worden zelden uitgenodigd voor een kinderfeestje. Mijn oudste dochter zit nu in groep 4 en in groep 3 is ze welgeteld 1x keer uitgenodigd voor een kinderfeestje. Mijn andere dochter zit nu in groep 3 en is in haar leven welgeteld 1x uitgenodigd voor een kinderfeestje.

Overigens lijken mijn kinderen er niet mee te zitten. Ze gaan graag naar school en hebben het volgens mij naar hun zin. Ze hebben zo nu en dan wel een speelafspraak.

Maar waar ik zelf mee zit en niet mijn kinderen mee wil opzadelen is dat ik denk, moet ik nog wel kinderfeestjes houden? Ze krijgen toch bijna nooit een uitnodiging terug. Sommige kinderen zijn al 3x uitgenodigd en gekomen, maar nodigen mijn kind nooit terug uit. Het maakt overigens niet uit wie mijn kinderen uitnodigen, ze krijgen toch nooit een uitnodiging terug. Ik zeg het al, mijn kinderen zitten er zelf niet mee als ik naar vraag en misschien moet ik er zelf ook geen ding van maken.

Maar dan denk ik, is het niet gewoon leuker voor de kinderen om in plaats van een kinderfeestje een eigen speciaal feestje voor ze te houden met het gezin? Dat we die dag een dagje dierentuin/Efteling/whatever doen in plaats van het kinderfeestje? Eerlijk gezegd -dat zeg ik hier- geef ik het geld wat ik besteed aan een kinderfeestje dan ook liever uit aan mijn eigen kinderen dan aan andersmans kinderen als mijn kinderen blijkbaar niet goed genoeg zijn om terug uit te nodigen...

Ik klink misschien een beetje zuur :') , maar ik spui mijn gal liever hier dan tegen mijn kinderen {:}. En ik ben er zelf wel een beetje verdrietig van...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Nog kinderfeestjes houden als eigen kinderen nooit worden uitgenodigd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:25

Vragen ze er zelf om? Willen ze zelf een feestje?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 15:26

Bellatrix schreef:
Vragen ze er zelf om? Willen ze zelf een feestje?

Ik ben met kinderfeestjes begonnen toen ze naar school gingen, want iedereen doet het hier. Ze vragen zelf ook wel om een kinderfeestje ja. Ik heb het nog niet met ze over een alternatief gehad, omdat ik gewoon wat meningen wil peilen en ik me misschien gewoon niet druk moet maken dat ze zelf bijna nooit een uitnodiging krijgen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:27

oh, dat is niet leuk inderdaad. Heb je het wel eens aan moeders van vriendinnetjes gevraagd waarom ze niet worden uitgenodigd?

Ik zou zolang de kinderen het leuk vinden toch wel kinderfeestjes blijven houden hoor. Als ze er zelf niets om geven dan niet. Mijn jongste zit nu in groep 8 en die heeft dit jaar voor het eerst geen feestje gegeven. Teruguitnodigingen wisselen wel, maar ze zit in een heel kleine klas, dus vaak worden gewoon alle meiden uitgenodigd.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:29

Ik zou het er met je kinderen zelf over hebben.
Mijn kleine meid geeft graag een kinderfeestje en ook kindjes die haar niet uitnodigen heeft ze er graag bij.
Dit keer nodigt ze een paar meiden uit die ze nog nooit uitgenodigd heeft, misschien mag ze daar volgend jaar wel bij komen en misschien niet.
Het belangrijkste is dat we doen wat zij leuk vind en dat zij geniet.

Spoiler:
1 van de kinderen die zij er graag bij wil hebben is het buurjochie van 2 jaar ouder. Ze is beste vriendinnen met zijn zusje, dus speelt ook een met hem en bij judo zitten ze in dezelfde groep, dus zodoende wil ze hem erbij. Ik begrijp wel dat hij liever kinderen uitnodigt van zijn eigen leeftijd ipv mijn kleine meid
.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 15:33

juval schreef:
oh, dat is niet leuk inderdaad. Heb je het wel eens aan moeders van vriendinnetjes gevraagd waarom ze niet worden uitgenodigd?

Ik zou zolang de kinderen het leuk vinden toch wel kinderfeestjes blijven houden hoor. Als ze er zelf niets om geven dan niet. Mijn jongste zit nu in groep 8 en die heeft dit jaar voor het eerst geen feestje gegeven. Teruguitnodigingen wisselen wel, maar ze zit in een heel kleine klas, dus vaak worden gewoon alle meiden uitgenodigd.

Dan heb ik 2x gedaan, dan krijg ik standaard antwoorden over een maximum aantal kinderen, dat dochter zelf moet weten we ze uitnodigt... Ik word er gewoon zelf verdrietig van en krijg een naar gevoel dat mijn kinderen niet goed genoeg zijn.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:37

Als je kinderen het graag willen, zou ik het voor hen doen. En dan met de gedachte om een leuke dag voor hen te organiseren, niet omdat zijzelf niet of nauwelijks worden uitgenodigd. En als dat voor hen een dag is met jullie als familie of met klasgenootjes of vriendjes en vriendinnetjes, dan is dat prima. Leg beiden gewoon aan hen voor.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:38

Ik begrijp je volkomen!

Mijn oudste dochter wordt ook niet veel uitgenodigd voor feestjes. Ze speelt wel veel en vaak na schooltijd. Vorig schooljaar (groep 3) heeft ze voor de kerst vakantie 9 keer met F gespeeld, waarvan 7 keer bij ons en 2 keer bij haar.
Meisje wist prima te zeggen wat ze van haar wilde krijgen met dr feestje. Namelijk hetzelfde wat L had gekregen (een zelfgemaakt, gepersonaliseerd, kussen met een leesboek). En dan wel in het paars en bloemetjes. En ze ging een poezen/katten feestje geven en mijn dochter mocht ook komen.

Ik heb gezegd dat het allemaal prima was, en dat ze met het geven van de uitnodiging prima een verlanglijstje mee kon geven.
Nou, die uitnodiging is nooit gekomen. Dat "steekt".
Mijn dochter mocht 5 kinderen uitnodigen voor haar feestje. Haar feestje was nog net in de zomervakantie (op haar verjaardag zelf). Ze is door 2 van de 5 uitgenodigd op hun feestje. En 4 van de 5 zijn inmiddels jarig geweest.

Bij mijn andere dochter (nu groep 3) is dat niet het geval/speelt dat absoluut niet. Zij heeft dit schooljaar al 4 kinderfeestjes gehad (waarvan 2 jongens) en met 1 vriendje een uitje voor hun samen ipv feestje.
Zij kan ook helaas niet iedereen "terug" uitnodigen (maar ik vraag mij ook af of de jongens bv blij worden van een prinsessen partijtje := ).

Zolang je dochters er zelf geen last van hebben: laat het los. Het zit in jouw hoofd, niet in dat van hun.
Hebben ze wel "vaste" vriendinnetjes? Of allemaal losse flodders waar ze af en toe mee spelen? Dat laatste heeft mijn oudste dochter dus vooral. Ze speelt wel met iedereen maar eigenlijk maar 2 uit haar klas met wie ze vaker speelt.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:39

Ik denk dat je het wel aan je kinderen voor kan stellen. Van wil je een feestje of met ons een dagje weg?
Dan kunnen ze kiezen, en als ze een feestje willen maak je er geen ding van en doe je dat weer want dan vinden ze het blijkbaar nog leuk genoeg.

Misschien is de jongste nog wel te jong voor deze keuze, dat zal je zelf het beste kunnen inschatten :)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 15:42

Temeraire schreef:
Ik denk dat je het wel aan je kinderen voor kan stellen. Van wil je een feestje of met ons een dagje weg?
Dan kunnen ze kiezen, en als ze een feestje willen maak je er geen ding van en doe je dat weer want dan vinden ze het blijkbaar nog leuk genoeg.

Misschien is de jongste nog wel te jong voor deze keuze, dat zal je zelf het beste kunnen inschatten :)

Ik weet het, maar ik ben er gewoon even verdrietig om. Zo'n rotgevoel als je kinderen nooit terug worden uitgenodigd. Alsof ze er niet toedoen. Alsof het oké is om de mijne gewoon nooit terug uit te nodigen. Het zijn gewoon lieve kinderen... En de jongste heeft het erover dat ze met haar verjaardag naar de Efteling wil, dan denk ik dat dit misschien gewoon een goed alternatief is in plaats van te feesten met andermans kinderen die de mijne toch niet terug uitnodigen.

Overigens zeg ik niet tegen mijn kinderen dat ik het gevoel heb dat ze niet goed genoeg zijn :') . Ik wil mijn verdriet gewoon hier even delen, ik maak er bij hen geen ding van. Ze hebben het naar hun zin op school dus ja...

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:47

Oh ik kan me je gevoel heel goed indenken. Zoiets kan zo pijn doen.

Aan de andere kant, als zij er zelf nooit op die manier over beginnen, er geen probleem mee lijken te hebben en wel om een feestje vragen zou ik het zeker niet bij hun neerleggen op een manier dat je ze in jouw verdriet mee neemt. Wellicht leg je dan een gevoel bij hun neer wat ze nu niet zo ervaren en maak je bij hun een probleem wat er voor hun eigenlijk niet is.
Dus of ik zou lekker een feestje organiseren en je er bij neer leggen dat zij nooit uitgenodigd worden. Of als je er zelf niet zo'n zin meer in hebt wel een alternatief aanbieden zoals de Efteling en de keuze geven maar de reden achterwege laten.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:49

Ze zijn ook nog wel heel jong, misschien dat juist in de latere groepen de dynamiek qua feestjes heel anders voor ze gaat zijn? :) En vieren alle kinderen een feestje? Wellicht een idee om ook eens aan ouders te vragen hoe zij dit ervaren en of er misschien een hele logische verklaring is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:50

Ik zou je eigen gevoel even parkeren en niet op hen projecteren. Als zij het vooralsnog wel allemaal leuk en prima vinden en blij zijn, is dat waar het om draait.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:52

Oh ja dit soort dingen doen een moederhart pijn. Onze dochter is heel sociaal en wordt bijna altijd uitgenodigd. Zo vaak dat we onmogelijk al die kinderen zelf ook kunnen uitnodigen op haar feestjes.

Ik zou het open met ze bespreken, voor hetzelfde geldt vinden ze een dagje pretpark nog veel leuker.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:54

Ik denk dat je je eigen gevoel inderdaad even moet parkeren, al begrijp ik natuurlijk wel dat het je zeer doet. Als je kinderen een feestje willen geven dan zou ik het gewoon voor ze organiseren. Wie weet komen daar dan ook weer uitnodigingen op terug. Maar als dat niet zo is, dan is dat ook prima. Jouw kinderen kunnen alsnog zelf een leuk feestje hebben voor hun verjaardag.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:56

Spelen ze weleens met kindjes bij jullie thuis of anders om??

Mijn oudste dochter heeft 1 feestje gegeven, 1e feestje ooit. Was een groot succes. Ze heeft het er nog over. Wij hebben het feestje heel simpel gehouden.

Het ligt denk ik ook aan de omgeving dorp/stad waar je woont? Wij wonen in een dorp en hebben een hoog "ons kent ons" gehalte.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:57

Tsjah ik volg dit even. Mijn dochter wordt nu al buitengesloten door de buurkinderen omdat ze autisme heeft. En die ouders willen ons ook nooit uitnodigen bij de buurt bbq omdat ze alleen het blok aan de overkant willen betrekken (no 19 t/m 27) en de rest van de straat kan barsten . Mijn kant vd straat doet niks maar ik loop regelmatig als ik hun kinderen buiten zie even naar de wadi waar ze dan spelen zodat mijn dochtertje toch een beetje sociale interactie krijgt.

Dus ja vind daar ook wat van ,van uitsluiten en niet uitgenodigd worden met verjaardagen. Verjaardagen kan ik in mijn situatie nog wel ergens begrijpen . Maar ik heb sowieso een heel naar gevoel bij uitsluiten omdat het 9/10 keer achteraf gezien tóch bij de ouders vandaan komt bij normale gezinnen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:14

Ik heb ook zo'n kind wat heel weinig uitgenodigd wordt. Mijn oudste is net 9 geworden, en heeft nu 4x een feestje gegeven, elk jaar met in ieder geval 4 dezelfde kinderen.
De afgelopen jaren is hij (in het beste geval) voor 2 feestjes per jaar uitgenodigd. Het begint hem nu zelf ook op te vallen. Afgelopen jaar heb ik voor het eerst opmerkingen van hem gehoord dat hij nooit door anderen wordt gevraagd mee te gaan de klassen rond om de leraren te trakteren. En was hij recent erg verdrietig om hij niet voor het feestje van 2 vriendjes was uitgenodigd (die de week ervoor wel bij op feestje waren.)

Mijn oudste is een lieve jongen en kan op school goed met allerlei kinderen, (maar) hij heeft ADHD en kan ook echt heel druk en storend zijn. Tijdens de onderzoeken daarnaar ontdekten we dat de leerkrachten een sociogram van de klas maken (in principe voor intern gebruik). Daarbij vragen ze alle kinderen met wie ze het liefste spelen/samen zitten, en met wie ze het minst graag spelen/samen zitten. Daar kwam mijn zoon uit als 'passief verstoten'. Alleen van de term werd ik al verdrietig. Het betekend min of meer dat hij niet actief uitgesloten word, maar ook niet als 'leukste' door anderen wordt gekozen.

Dus als het op feestjes aankomt, is hij er meestal niet bij. Het is heel sneu inderdaad.

Maar wat hierboven wordt genoemd lijkt me een goede leidraad - Geef ze de keuze, een feestje of een uitstapje samen. Of eventueel een kleiner 'feestje', bv met 2 vriendjes naar de bioscoop oid. Als je kinderen een feestje willen, doen. Als zij er blij van worden is het goed. En als ze liever met het gezin op stap gaan, hebben ze het misschien zelf ook wel een beetje door? maar dan doen jullie iets leuks samen en is het ook goed.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 16:28

och ja, ts. dit doet inderdaad een moederhart zo pijn.

we hebben bij beide kids een leuke klas met 8,9 jongens en nodigen dan meestal ook alle jongens uit.
nou spelen ze ook wel veel in de wijk en dus hebben beide kids ook wel met alle jongens uit hun klas gespeeld. maar eerder ook wel anders gedaan (mijn jongste zoon wou iemand echt niet er bij hebben, ook prima). beide kids zijn niet bij alle jongens terug uitgenodigd. hun vaste vrienden (2 of 3) sowieso altijd. en sommige geven ook geen feestje. soms vis ik er wel eens naar. maar heb t los gelaten.

ik zou de keuze aan je kinderen laten. een kinderfeestje of dagje pretpark met gezin. een kinderfeestje is ook gewoon heel leuk. ook al worden ze niet terug uitgenodigd.ze krijgen kadootjes (gaat meestal nergens over) en het is wel een middag/moment in teken van hun. dit kan ook waardevol zijn. (al heb ik ook eens een zwemfeestje gegeven en viel mijn zoon wat buiten de boot).

succes met je keuze. goed van je dat je het even hier projecteert en niet op je kinderen. zolang ze er geen last van hebben, lekker laten gaan.

edit: wij wonen in een woonwijk en voor mijn gevoel hebben de ouders inderdaad ook invloed op wie er bij hoort en wie niet (met name bij de oudste). ik merk echter wel dat, hoe ouder ze worden, hoe minder invloed de ouders er op hebben. ja er zijn ouders die komen ook op elkaars verjaardag en de kids dan dus mee. dus ook kinderfeestjes, maar dat sluit anderen niet meer uit (en eerder wel)

Karma_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:11

Ik moest kinderen uitnodigen en verjaardagsfeestjes houden omdat het zo hoorde. Ik vond het vreselijk |o Ik werd ook niet voor feestjes uitgenodigd en veel gepest op school. Toen ik bijna 30 was hebben ze audhd vastgesteld, ik denk dat dat er veel mee te maken heeft gehad.
Ik had achteraf gewild dat mijn moeder mij had laten kiezen en niks forceerde omdat het in haar ogen zo hoorde

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:19

Indy_Mouse_9 schreef:
Mijn oudste is een lieve jongen en kan op school goed met allerlei kinderen, (maar) hij heeft ADHD en kan ook echt heel druk en storend zijn. Tijdens de onderzoeken daarnaar ontdekten we dat de leerkrachten een sociogram van de klas maken (in principe voor intern gebruik). Daarbij vragen ze alle kinderen met wie ze het liefste spelen/samen zitten, en met wie ze het minst graag spelen/samen zitten. Daar kwam mijn zoon uit als 'passief verstoten'. Alleen van de term werd ik al verdrietig. Het betekend min of meer dat hij niet actief uitgesloten word, maar ook niet als 'leukste' door anderen wordt gekozen.

Ik pik dit er even uit, is dit normaal op scholen? Want ik vind dit echt heel gemeen overkomen en vooral buitensluiten in de hand werken, iets wat een school toch zou moeten voorkomen, lijkt mij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:23

_San87_ schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:

Ik pik dit er even uit, is dit normaal op scholen? Want ik vind dit echt heel gemeen overkomen en vooral buitensluiten in de hand werken, iets wat een school toch zou moeten voorkomen, lijkt mij.

Dat is normaal en integendeel, het heeft veel voordelen. Een sociagram is veel groter/ kan veel groter zijn dan alleen 'met wie wil je spelen', kan erg veel nuttige inzichten geven en je kan er naar handelen.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:24

Goof schreef:
Ik zou je eigen gevoel even parkeren en niet op hen projecteren. Als zij het vooralsnog wel allemaal leuk en prima vinden en blij zijn, is dat waar het om draait.

DIT !!!!!!!!!

Mjn zoon werd ook nooit uitgenodigd Ik denk achteraf, omdat hij vooral vriendinnetjes had en de ouders dan dachten : een prinsessen feestje is niets voor een jongen ( TIP : sommige jongens vinden dat hartstikke leuk )
Maar had wel genoeg vrienden, en wij nodigden gewoon de hele klas uit op feestjes.
hij wilde wel graag kinderfeestjes en dus deden we dat gewoon en die waren altijd heel erg gezellig.

Inmiddels net 18 en vanaf zijn 15e heeft hij bij wijze van spreken meer feestjes dan waar hij naartoe kan. En ja nog steeds vnml vriendinnen ( hij komt dan ook met vriendjes thuis :) )

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:27

Goof schreef:
_San87_ schreef:

Dat is normaal en integendeel, het heeft veel voordelen. Een sociagram is veel groter/ kan veel groter zijn dan alleen 'met wie wil je spelen', kan erg veel nuttige inzichten geven en je kan er naar handelen.

Okay, ik heb zelf geen kinderen, vandaar dat ik het vraag. Het komt zoals Indy het uitlegde op mij iig heel naar over.

Maar ik neem aan dat de school de resultaten dan niet deelt en actief bijstuurt zodat ook de 'buitenbeentjes' mee kunnen doen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 17:29

Dat laatste is wel de bedoeling ja.