Druklager versleten auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Druklager versleten auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 11:11

Vandaag bij het op laten komen van de koppeling - dus elke keer bij schakelen, een piepend geluid.
Vermoedelijk druklager slijtage. Volgens mij een vrij prijzige reparatie. (afspraak staat nu al gepland)

Hebben jullie hier ervaringen mee? Hebben jullie de koppelingsplaat gelijktijdig laten vervangen? Staat net 97.000 km op de teller... had de hoop dat de koppeling (en bijbehorende onderdelen) wel wat langer mee zouden gaan. Vorig jaar gekocht met 84.000 km op de teller.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:15

Manlief zegt: meteen allebei laten vervangen. De koppelingsplaat is niet zo duur en aangezien je toch al voor arbeidskosten betaald, ben je uiteindelijk goedkoper uit wanneer je het tegelijkertijd doet als wanneer je op een later moment alsnog de koppelingsplaat moet vervangen.
Vaak adviseert een garage ook om het gelijktijdig te laten doen.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:16

De bak moet er dan toch helemaal achterweg. Ik zou dan meteen ook de koppelingsplaat helemaal laten vervangen. Mijn vriend zit in de verkoop van demontage onderdelen en geeft dit ook aan.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:18

Ik heb ze hier toen ook meteen laten vervangen. Het erbij moeten en uit elkaar halen is namelijk waar de uren in zitten, niet in de platen zelf. Het erbij moeten heb je nu ook al. Als de drukplaat nu versleten is, dan heeft de vorige eigenaar zeer waarschijnlijk te veel met zijn voet op het pedaal gereden. Kans is daarbij dus ook groot (hoeft niet, kan) dat de platen zelf ook versleten zijn en op korte termijn moeten. Als je ze nu beiden laat doen en jij rijdt gewoon netjes met je voet van het pedaal af, gaat hij wel weer een flinke tijd mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:20

Spuit eerst maar eens een beetje WD40 op het scharnier van het koppelingspedaal ;)

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 11:28

Cayenne schreef:
Manlief zegt: meteen allebei laten vervangen. De koppelingsplaat is niet zo duur en aangezien je toch al voor arbeidskosten betaald, ben je uiteindelijk goedkoper uit wanneer je het tegelijkertijd doet als wanneer je op een later moment alsnog de koppelingsplaat moet vervangen.
Vaak adviseert een garage ook om het gelijktijdig te laten doen.
tnxx voor de tip, ik zal het doorgeven aan de garage.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 11:29

janderegelaa schreef:
Spuit eerst maar eens een beetje WD40 op het scharnier van het koppelingspedaal ;)

Ga ik ook proberen, maar heb het idee dat het niet van binnenuit komt, als je je raampje open doet hoor je het ook. Dus wellicht komt het onder de motorkap vandaan. Weet niet of dit dan veel zin heeft, maar kan het altijd proberen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:41

Net vanmorgen bij de garage geweest omdat mijn koppeling sinds dit weekend piept bij intrappen en loslaten. Ze zeiden dat er een koppelingscylinder lekt en die wordt nu besteld en dan later in de week vervangen. Je hoort het ook als de motor uit is. Kosten geen idee, maar ze zeiden dat het meevalt. Dus dat hoop ik dan maar. Mijn auto heeft iets meer dan 3 ton op de teller, dus ook hier vind ik deze slijtage erg snel, want heb dat nooit eerder gehad, ook niet bij auto's met 4 ton op de teller. Garage zei dat 3 ton en dan een koppelingscylinder kapot niet raar is.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 11:44

germie schreef:
Net vanmorgen bij de garage geweest omdat mijn koppeling sinds dit weekend piept bij intrappen en loslaten. Ze zeiden dat er een koppelingscylinder lekt en die wordt nu besteld en dan later in de week vervangen. Je hoort het ook als de motor uit is. Kosten geen idee, maar ze zeiden dat het meevalt. Dus dat hoop ik dan maar. Mijn auto heeft iets meer dan 3 ton op de teller, dus ook hier vind ik deze slijtage erg snel, want heb dat nooit eerder gehad, ook niet bij auto's met 4 ton op de teller. Garage zei dat 3 ton en dan een koppelingscylinder kapot niet raar is.

Ah, dat kan ik ook nog eens proberen, wat er gebeurt als de motor uit is. Dat heb ik voor nu nog niet gedaan. Hier hoor je het niet bij intrappen, maar wel bij op laten komen. Als je hem langzaam op laat komen hoor je het niet, maar bij normaal op laten komen hoor je het elke keer. Sinds vanmorgen. Gister nog 140 km gereden en niets gehoord....
Hoop dat het voor je meevalt, bij koppeling krijg ik het toch altijd benauwd, bang voor hoge kosten. 3 ton dan heb je indd een heel stuk meer gereden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:58

Miss_Mii21 schreef:
germie schreef:

Ah, dat kan ik ook nog eens proberen, wat er gebeurt als de motor uit is. Dat heb ik voor nu nog niet gedaan. Hier hoor je het niet bij intrappen, maar wel bij op laten komen. Als je hem langzaam op laat komen hoor je het niet, maar bij normaal op laten komen hoor je het elke keer. Sinds vanmorgen. Gister nog 140 km gereden en niets gehoord....
Hoop dat het voor je meevalt, bij koppeling krijg ik het toch altijd benauwd, bang voor hoge kosten. 3 ton dan heb je indd een heel stuk meer gereden.

De kosten zitten niet in de koppeling, ze zitten in de arbeid maar als het druklager stuk is dan moet het toch al los. De koppeling niet vervangen is gewoon niet handig dan.

Eretria

Re: Druklager versleten auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:22

Altijd de volledige koppelingsset laten vervangen. Ja misschien iets prijziger. Maar uiteindelijk scheelt het je geld gezien ze de hele boel al open moeten trekken ervoor. En anders zul je zien dat je binnen de kortste keren nog een keer aan de beurt bent. De meeste kosten zitten bovendien in de manuren en niet in de onderdelen.
Gewoon de hele set vervangen, geen half werk doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:36

Als het alleen in het pedaal zit, is het dus wat anders dan die drukgroep. Dat is wat ik begrepen heb.

xKatinkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 14:56

Ik heb bij mijn vorige auto de druklager laten vervangen, was een 1e model Twingo met destijds 230.000 op de teller. Hij rijdt nu nog vrolijk rond, was het voor mij helemaal waard. Heeft mij destijds 270 euro gekost.

Ik had helemaal geen druk meer op de koppelingsplaat, hij slipte door bij teveel gas.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 15:26

Ik verplaats je topic naar Leven zonder paarden, daar past het beter

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 10:58

Het goede nieuws: het lijkt enkel met vochtig weer te zijn. Gister avond was het gepiep er niet. Dus misschien valt het dan toch mee. Maar even paar dagen aankijken. Kan het ook de veer van de koppeling zijn die zo'n geluid maakt met vocht?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-25 11:36

Als je twijfelt kun je beter bij iemand langs gaan die er verstand van heeft (bijvoorbeeld garage)
Een lage kilometerstand zegt trouwens niks. Hoe ermee om gegaan is wel. Sommige mensen rijden met hun voet op de koppeling, gebruiken gas en koppeling samen, etc

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-25 12:04

Eretria schreef:
Als je twijfelt kun je beter bij iemand langs gaan die er verstand van heeft (bijvoorbeeld garage)
Een lage kilometerstand zegt trouwens niks. Hoe ermee om gegaan is wel. Sommige mensen rijden met hun voet op de koppeling, gebruiken gas en koppeling samen, etc

Ja ik laat mijn vriend die daar wat verstand van heeft wel kijken en vrijdag staat de afspraak bij de garage.