Theorie examen rijbewijs, welke zelfstudies zijn goed?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Theorie examen rijbewijs, welke zelfstudies zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 10:04

Niet voor mij, maar voor iemand die ik ken. Die is al 3 keer gezakt voor theorie examen rijbewijs.
Heeft wel iets via de rijschool gedaan en de rest moet middels thuisstudie. Maar kennelijk gaat er ergens iets fout waardoor het niet gehaald wordt.
Vroeger nam je voor meerdere examens cash mee en zakte je, dan betaalde je direct weer voor de volgende ronde en aan het einde van de dag was zelfs de slechtste persoon geslaagd (en ik had gelukkig geen 2e examen nodig).
Maar nu kan dat dus niet meer en zit er steeds enige tijd tussen de examens.

Nu zijn er online voor niet al te veel geld oefenexamens of oefenvragen te koop. Maar is dit het geld waard en heeft het ook geholpen?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:08

germie schreef:
Niet voor mij, maar voor iemand die ik ken. Die is al 3 keer gezakt voor theorie examen rijbewijs.
Heeft wel iets via de rijschool gedaan en de rest moet middels thuisstudie. Maar kennelijk gaat er ergens iets fout waardoor het niet gehaald wordt.
Vroeger nam je voor meerdere examens cash mee en zakte je, dan betaalde je direct weer voor de volgende ronde en aan het einde van de dag was zelfs de slechtste persoon geslaagd (en ik had gelukkig geen 2e examen nodig).
Maar nu kan dat dus niet meer en zit er steeds enige tijd tussen de examens.

Nu zijn er online voor niet al te veel geld oefenexamens of oefenvragen te koop. Maar is dit het geld waard en heeft het ook geholpen?

Over hoeveel honderd jaar geleden heb jij het? Ik heb mijn rijbewijs al heel wat jaren maar dat was toen al zelfs geen optie meer. :+ Als je zakte dan moest je opnieuw plannen en daar zat inderdaad enige tijd tussen, idem voor praktijkexamens. Sommige mensen moesten best een periode wachten tot ze weer examen konden doen.

Er zijn tegenwoordig diverse manieren van een soort bijles voor de theorie, vaak online via teams of zoom. Dat is wel betaald maar daar kun je aangeven waar het op mis gaat en die verdiepen dan per onderwerp. De mensen die hier gebruik van gemaakt hebben zijn daar terecht gekomen via de rijschoolhouder zelf. Dus misschien bij de rijschool informeren wat de opties zijn?

Siers83

Re: Theorie examen rijbewijs, welke zelfstudies zijn goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:12

Mijn man is bezig met zijn motor theorie, ook thuis. Hij heeft de officiële boeken en daarnaast heeft hij heel veel oefenexamens via datzelfde bedrijf/uitgever als waar de boeken van zijn. Veel doen werkt bij hem heel goed ondanks dat hij geen leerwonder is. Hij zit elke dag een tijdje, zolang hij zin heeft. Nu zit er voor hem geen druk achter dus dat scheelt

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:12

Bij mij wel, ik heb online oefenexamens gedaan tot ik er bij neerviel en ben in één keer geslaagd.
Dochter kon dat niet opbrengen, die had de discipline daar niet voor en eerlijk gezegd ook de motivatie niet. Ze presteert ook het best onder druk.
Zij heeft een eendaagse cursus gedaan en meteen daarna examen. En geslaagd.
Volgens haar hebben ze geen ezelsbruggetjes geleerd maar was het alleen maar stampen, stampen, stampen. Het blijft bij haar ook goed hangen, ik was bang dat ze de helft zou zijn vergeten meteen na het examen maar dat valt erg mee.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 10:15

Deze persoon heeft al die gratis online examens al gedaan. Dus dat is kennelijk niet genoeg.
Dus als iemand een betaalde aanbieder gebruikt heeft, welke was dat dan?

Bij mij is het meer dan 30 jaar geleden, dus tja, geen recente examen ervaring dus. ;)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:23

Ik heb destijds gebruik gemaakt van iTheorie, maar of dat nog bestaat en niet ingrijpend veranderd is durf ik niet te zeggen.
Ik was er toen wel heel tevreden over, dat was in 2013 denk ik.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:27

Mijn man doet het via zorgeloos-studeren.nl
Is betaald dus. Hij heeft dan theorie oefenexamens en oefenvragen en 3 maanden onbeperkt, maar dat kun je afsluiten voor zolang je wilt volgens mij. Kost €15. Maar dit is voor motor, dus weet niet zeker of dat ook voor auto is.

Edit, even gekeken en is voor alles waar je een rijbewijs voor nodig hebt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:31

Ik heb een paar jaar geleden ook Itheorie gebruikt, dat vond ik echt een fijne methode: https://itheorie.nl/

Ik heb aanvankelijk het ANWB boek en hun oefenexamens gebruikt, maar die examens waren veel te makkelijk in vergelijking met de echte examens. Ik ben de 1e keer gezakt. Bij Itheorie maken ze het juist minstens zo moeilijk, de 2e keer heb ik het zonder moeite gehaald.

Ik kon het via mijn rijschool kopen, dat was veel goedkoper dan rechtstreeks aanschaffen.
Laatst bijgewerkt door melody7 op 08-12-25 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:32

Ik raad klassikale les aan, kost een duid, maar heeft voor mij wel er voor gezorgd dat ik zowel voor B als C mijn theorie in 1 keer haalde zonder problemen. Je krijgt door 3x zakken ook extra faalangst dus een klassikale les is dan wel fijn. Daarbij is de manier van vragen stellen bij het cbr best slinks vind ik.

Staat er een vraag ‘moet je dit voorrangsvoertuig met blauw licht voorrang verlenen’
Ja
Nee

Antwoord is dus nee. Want hij heeft geen geluid. Echt schiet mij maar lek, dan ken je de theorie wel maar door dit soort slinkse vragen zak je dus

Mighty05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 10:47

Ik heb toendertijd theorietoppers gebruikt. Dat was uitleg met filmpjes. Alsin een 'docent' die verschillende regels en scenario's doorneemt. Ook vaak theorie examenvragen tussendoor in de filmpjes, die daarna worden besproken. Ik ben in 1x geslaagd (maar heb toen ook echt veel zitten leren ;) )
Achteraf denk ik dat ik leren uit een boek persoonlijk prettiger had gevonden, nu moest ik voor samenvattingen maken enzo steeds het filmpje stilzetten wat wel enigszins vervelend was. Voordeel was dat het op een leuke enthausiaste manier gebracht werd dus wel makkelijk om de aandacht erbij te houden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:01

Ik verplaats dit topic naar Leven zonder paarden, daar past het beter

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 11:01

billy3105 schreef:
Ik raad klassikale les aan, kost een duid, maar heeft voor mij wel er voor gezorgd dat ik zowel voor B als C mijn theorie in 1 keer haalde zonder problemen. Je krijgt door 3x zakken ook extra faalangst dus een klassikale les is dan wel fijn. Daarbij is de manier van vragen stellen bij het cbr best slinks vind ik.

Staat er een vraag ‘moet je dit voorrangsvoertuig met blauw licht voorrang verlenen’
Ja
Nee

Antwoord is dus nee. Want hij heeft geen geluid. Echt schiet mij maar lek, dan ken je de theorie wel maar door dit soort slinkse vragen zak je dus

Die vragen zaten er in mijn tijd al in. Zo weet ik nog dat je dan een zandweg had met einde bebouwde kom en er bij stond: U wilt hier 80 km/u gaan rijden, mag dat?
En dan moest je Nee antwoorden, ook al mag het wel volgens de wet, want een zandweg is ongeschikt om 80 te rijden.

Ik zal eens kijken bij die online aanbieders die genoemd worden. Een dagcursus heb ik genoemd, ziet de persoon nog niet zo zitten.
Ik heb toen der tijd ook een dagcursus gedaan en had geen moeite met de theorie. Maar denk dat ik ook wel geslaagd was met zelfstudie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:12

Hoe staat deze persoon er mentaal in tijdens het examen?
Heel relaxed of juist heel zenuwachtig waardoor hij/zij een blackout krijgt tijdens het examen?
Faalangst?

Want dan kun je natuurlijk honderden online examens en cursussen doen, maar als je dat niet aanpakt blijf je aan de gang.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:16

Sowieso vragen die gratis examens echt maar een heel klein deel uit. Als je alleen maar gratis examens gedaan hebt, weet je zeker dat je heel veel lesstof gemist hebt. Dus dat het daarmee niet lukt, verrast mij niet.

Verder is het vooral van belang wat voor leerstijl iemand heeft, om dan iets te zoeken wat daarbij past.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:28

Ik raad absoluut een dagcursus aan!

In Groningen zit nutheorie en dat werkte voor mijn kind

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:35

Ik heb voor de motor via de anwb een boek gekocht met bijbehorende online examens. En zo ongeveer alle gratis proefexamens gedaan die ik kon vinden. Opgeschreven waar mijn knelpunten zaten en die extra geoefend. Daarnaast iedere keer als ik op de weg kwam. Als passagier of anders ging ik de situaties na wat moet ik nu doen. En dagelijks leren, oefenen de papieren vragen meenemen en die desnoods elders nog eens nagaan

Destijds voor autorijbewijs. Lang lang geleden (>35 jaar geleden) was het zeker niet contant betalen en je kunt het over doen, misschien ergens ooit in nl een corrupte medewerker geweest :+ aanvraag kon alleen via de rijschool. Ik heb toen een boek gekregen van de rijschoolhouder.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:38

Vroegah kon je echt wel meteen weer examen doen hoor.
Dat resulteerde dan in kandidaten met een hoop geld die de hele dag examens deden tot ze er per ongeluk een haalden.
Dat is niet de insteek, de bedoeling is dat je het snapt en op basis van kennis de situaties goed kan benaderen.
Vandaar dat ze het veranderd hebben, als je zakt moet je eerst leren (althans dat is de bedoeling) voor je opnieuw een poging doet

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:42

Waar ik examen deed kon dat echt niet :n en medecursist zakte de dag dat ik slaagde. En er waren er best wat gezakt maar die moesten het toch echt via de rijschool weer aanvragen. Geen maanden wachttijd zoals nu maar wel een week of twee a drie

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-25 11:43

karuna schreef:
Waar ik examen deed kon dat echt niet :n en medecursist zakte de dag dat ik slaagde. En er waren er best wat gezakt maar die moesten het toch echt via de rijschool weer aanvragen. Geen maanden wachttijd zoals nu maar wel een week of twee a drie

Dat moest bij praktijk, maar theorie kon je echt zelf weer direct ter plekke aanvragen en dan dus de lege plekken opvullen als het niet vol was.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:47

Wat erg _O-, het is maar goed dat zulk soort dingen niet meer kunnen, hahaha!

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:49

Theorie toppers echt een aanrader en daarna een mondeling examen doen. Kost iets meer, maar je hebt wat meer tijd en als je de vraag niet begrijpt kan je nog een beetje uitleg vragen.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:54

Neefje van mijn partner is ook meerdere keren op theorie gezakt. Uiteindelijk toch voor de dag cursus gegaan met dus aan het eind van de middag examen en toen haalde hij het wel.

Oefende zich thuis ook suf en dan met die oefenexamens gewoon halen en op moment dat het echt moest niet, maar uit eindelijk heeft onlangs de dag cursus hem geholpen

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 11:55

Dagcursus met aansluitend examen doen. Mijn zoon leerde zich helemaal suf (incl proefexamens online) en waar hij zijn brommertheorie in 1x haalde, had hij met het autotheorie steeds 1 foutje teveel. Na 3x was ook ik het zat en heeft hij een dagcursus gedaan. Het zit hem echt in de vraagstelling leren lezen, zodat je niet onnodig stomme foutjes maakt. Toen heeft hij het gelijk gehaald. Zeker als je al tig keer bent gezakt, dan beheers je echt wel genoeg theorie om een dagcursus te doen, zonder dat de theorie daarna gelijk wegzakt.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 12:00

Ik raad ook een dagcursus aan, daarmee heb ik heb 2 jaar geleden in één keer gehaald. Die cursus gaf ook echt goed inzicht in hoe de vragen gesteld gaan worden en welk antwoord ze zoeken.

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-25 13:57

Ik wilde ook al de dagcursus opperen. Zelf op deze manier mijn 3 theorie examens voor de vrachtwagen gehaald.

In de ochtend van 7 tot 12 stampen ze er alle voor hun bekende examenvragen doorheen. Incl wat theorie die ze keer op keer blijven herhalen en daarna direct door naar een cbr locatie voor het examen. De laatste zelfs gehaald met 0 fouten