Hoofddoekjes

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:20

Ach het zal vanzelf wel minder worden, kijk maar hoe het vroeger in nederland was, met zondagse kleding enz. En regeltjes, en wat wel en niet hoorde...
Nu zijn we veel vrijer.
Hoe meer welvaart, hoe meer emancipatie, hoe minder hoofdoekjes.
Ik geef het je op een briefje.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:22

DeesDeBest schreef:
Ik heb ook wel respect voor hun geloofsovertuiging, maar andersom schort dat er soms nog al eens aan..

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:24

Als iemand graag een hoofddoekje wil dragen kan ik daar echt niet mee zitten.
Zolang ze niet van anderen verwachten dat zij dat ook gaan doen is het wel goed.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:25

Tigger"]
[quote="DeesDeBest schreef:
Ik heb ook wel respect voor hun geloofsovertuiging, maar andersom schort dat er soms nog al eens aan..

[/quote]

Ik geloof direct dat jij er respect voor hebt. Maar ook niet elke autochtoon heeft respect voor hun geloof. Net zoals het er idd andersom wel eens aan schort.
Jammer, maar helaas....

lies

Berichten: 9631
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 23:34

DeesDeBest schreef:
Ik heb ook wel respect voor hun geloofsovertuiging, maar andersom schort dat er soms nog al eens aan..
Citaat:
Ze hoeven die dingen pas vanaf hun eerste ongesteldheid op. Voor die tijd hang je in die culturen tussen twee sexen in.


Ben benieuwd waar je dit vandaan hebt, in Egypte is het nl. zo dat ze 'm op moeten eigenlijk zodra ze naar school gaan, leeftijd of 5. Vaak willen ze 'm dan zelf al om, om zo bij de grotere/volwassenen te horen. Lachen


Oke, in de meeste moslimculturen wordt pas een hoofddoek gedragen wanneer de vrouw/kind geslachtsrijp is.

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 00:58

Richtje"]
[quote="Tigger"][quote="DeesDeBest schreef:
Ik heb ook wel respect voor hun geloofsovertuiging, maar andersom schort dat er soms nog al eens aan..

[/quote]

Ik geloof direct dat jij er respect voor hebt. Maar ook niet elke autochtoon heeft respect voor hun geloof. Net zoals het er idd andersom wel eens aan schort.
Jammer, maar helaas....
[/quote]

Ik denk dat de reactie tegen hoofddoekjes niet komt door het geloof wat ze hebben. Ik denk dat heel veel mensen daar niet eens over nadenken. Maar meer uit de opgebouwde gevoelens jegens sommige mensen en hun normen en waarden. Die liggen (lagen bijna Knipoog ) anders dan bij ons.
Hoofddoekjes is 1 van die dingen die daar mee wordt geassiosieerd, denk ik.

Ik wist eerst niet eens dat het met geloof te maken had, ik dacht met cultuur. Knipoog Ik vind dus ook dat je je cultuur (niet je geloof) in je eigen land moet houden (of binnen je eigen 4-muren)
Dit is mijn persoonlijke mening.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 08:16

Citaat:
De bedoeling van een hoofddoekje dragen bij de turkse en marokaanse vrouwen is om aan andere mannen te laten zien dat zij al getrouwd zijn


ik denk dat degene die dit schreef het niet helemaal begrepen heeft.

Een hoofddoek is meer een uiting van cultuur dan van geloof. De Koran schrijft nergens het dragen van een hoofddoek voor.
De meisjes en vrouwen waar ik mee te maken heb, hebben zelf gekozen voor het dragen van een hoofddoek, sommigen zelfs tot grote verbazing van hun ouders.

Dat de hoofddoek in Nederland nog lang niet geaccepteerd is, blijkt wel uit het feit dat een aantal hoofddoekdraagsters geen stageplaats kan vinden.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 08:26

Wat ik me afvraag Smurf. Toen een aantal jaren geleden de hoofddoek in was door die bimbo in Goede Tijden slechte tijden. Ben haar naam even kwijt. Zouden ze toen ook stageplaatsen hebben afgewezen?

Ach, het is menselijk om onverdraagzaam te zijn. Of je nou uit Nederland of uit hoebidoebiland komt, het maakt niet uit. Onverdraagzaamheid zal er altijd zijn en het enige dat je kunt doen is proberen zelf zoveel mogelijk daar niet aan mee te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 08:38

Ik vind het niet kunnen.
Ik wil contact met mensen van mens tot mens. Daarbij hoef ik niet geconfronteerd te worden met het feit dan iemand zijn geloof graag uitdraagd en daarmee een statement maakt.
Verder zie ik de hoofddoek [maar ook de manier waarop moslim vrouwen zich kleden] als onderdrukking van de vrouw. Alles wat mooi is aan een vrouw stop je onder flinke lappen stof. Waarom? Omdat men bang is dat het andere mannen op slechte ideeen kan brengen. Volgens mij moet je dan iets doen aan de belevingswereld van die mannen.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:04

ik draag zelf ook hoofddoekjes, maar ik ben geen moslima
(een foto van mij met hoofddoekje staat in mijn profiel en in mijn topic met als titel: "Nog 2 nachtjes...")

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:31

Citaat:
Toen een aantal jaren geleden de hoofddoek in was door die bimbo in Goede Tijden slechte tijden. Ben haar naam even kwijt. Zouden ze toen ook stageplaatsen hebben afgewezen?


nee, want toen was het mode en mijn leerlingen doen een opleiding Mode en Kleding

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:37

Jippie: volgens veel van die vrouwen zelf geeft het juist een vrijheid - vrijheid van de druk van er mooi uitzien voor Jan-op-straat en vrijheid van starende ogen en mode-druk.

Vanuit hun gezichtspunt is onze maatschappij zo geobsedeerd door sex sex sex, alles moet mooi en geil en verleidelijk. In hun cultuur zit dat veel minder, is dat iets voor binneshuids. Er stond laatst een column in de Metro geloof ik van een man die 3 weken in Teheran zat. Eerst vond hij het raar, alle vrouwen bedekt, geen korte rokjes, geen blote reclameborden etc. Na een tijdje werd hij er heel rustig van. Hij vroeg zich af of in onze maatschappij iedereen constant gedreven word door hormonen en sexuele prikkelingen, terwijl we dat niet eens merken.

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 09:44

Een vriendin van mij is in Turkije op vakantie geweest en wat haar opviel, was dat ze daar bijna geen hoofddoekjes zag! Ze zijn er daar dus al voor een groot gedeelte vanaf gestapt, maar de mensen die hier zitten, blijven nog een stukje angstvallig aan hun geloof/cultuur vasthouden.
En op zich maakt mij dat niet uit, maar in bepaalde functies moet het gewoon niet kunnen, net zoals dat hanenkammen en overdreven piercings en grote christenkruisen ook niet moeten kunnen, omdat dat soort funsties een vorm van 'onpartijdigheid' moeten uitstralen.

Eilandje

Berichten: 2826
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:52

Ik geef les op een school in Brussel waar een groot deel van de leerlingen moslim is. Toch zie ik nooit leerlingen met een hoofddoek. Ik weet zelfs niet eens of dat verboden is bij ons op school of niet, ik zie het gewoon nooit en er wordt voor zover ik weet nooit een probleem van gemaakt.

In de metro zie ik wel zeer regelmatig vrouwen wiens bijna volledige gezicht bedekt is door een hoofddoek. Lijkt me persoonlijk geen pretje om er één te moeten dragen, maar als die vrouwen daar voor kiezen, dan is dat hun vrije keuze. Ik ervaar het zeker niet als provocerend oid.

Ik stel me alleen de vraag waarom die vrouwen een hoofddoek dragen, hebben ze er zelf voor gekozen of is het hen opgelegd door de mannen uit hun omgeving? Een hoofddoek heeft niks te maken met al dan niet getrouwd zijn!! Vrouwen zouden hun haren, armen en benen moeten bedekken om mannen te beschermen tegen zichzelf. Vrouwen die geen hoofddoek dragen gooien zouden zichzelf te grabbel gooien, zouden een prutsmuts zijn. Zoiets kan toch alleen maar verzonnen worden door mannen!

Ik ben dus eerlijk gezegd wel voor een verbod op hoofddoeken in openbare gebouwen. Thuis en op straat doet men wat men wil, maar in scholen, gerechtsgebouwen, enz. zou ik durven pleiten voor een verbod op hoofddoeken. Omdat er ongetwijfeld vrouwen zijn die zo’n hoofddoek vrijwillig dragen, maar er vast en zeker ook zijn die er één dragen omdat hun omgeving dat oplegt.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:57

Fitzroy schreef:
Ik vind het niet kunnen. Je hebt je maar aan te passen in het land waar je woont. Ik geef die Fransen wel gelijk.
Andersom is dat ook. Als er westerlingen naar andere werelddelen gaan moeten zij zich ook aanpassen aan de cultuur daar.

Hier ben ik t ook mee eens.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:05

Jippie schreef:
Ik vind het niet kunnen.
Ik wil contact met mensen van mens tot mens. Daarbij hoef ik niet geconfronteerd te worden met het feit dan iemand zijn geloof graag uitdraagd en daarmee een statement maakt.
Verder zie ik de hoofddoek [maar ook de manier waarop moslim vrouwen zich kleden] als onderdrukking van de vrouw. Alles wat mooi is aan een vrouw stop je onder flinke lappen stof. Waarom? Omdat men bang is dat het andere mannen op slechte ideeen kan brengen. Volgens mij moet je dan iets doen aan de belevingswereld van die mannen.


Toch heb ik liever iemand die een hoofddoekje draagt en die mij daar absoluut niet mee lastigvalt (ik stoor me er dan ook niet eens aan, ik zie het zelf vaak niet eens) dan weer zo'n eigenwijze Jehova's getuige die niet weet van ophouden Knipoog.

Over het aanpassen. Ik vind zoiets niet horen bij aanpassen. Ik vind het belangrijker dat mensen de taal spreken en zich hier kunnen redden dan dat ik me druk ga maken om zoiets onbenulligs.

Maar ja, je blijft altijd mensen houden die om kleine wissewasjes gaan lopen zeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 13:47

Mijn mening is dat je in Nederland woont en je dus moet aanpassen aan de gewoontes en de cultuur. Als ik naar een ander land ga pas ik me ook aan.
Op school kon ik me irriteren aan het feit dat je geen petje of ander hoofddeksel mocht dragen, maar een hoofddoekje mocht wel. Dan heb ik zoiets van de een niet, de ander ook niet.

Als een dame die moslim is een representatieve functie heeft vind ik dat ze dat doekje af moet doen. Ik vind het erg storend dat je bij de hema aankomt en achter de kassa zit iemand met een hoofddoekje.

Dan kunnen ze wel gaan schreeuwen dat het discriminatie is, maar zij zijn hier vrijwillig gekomen maar verwachten van ons dat wij ons aan hun aanpassen. Is dat niet een beetje de omgekeerde wereld?

Hun mogen tegen mij poedersuiker zeggen dan is er niks aan de hand. Maar owee als ik poedersuiker of poedersuiker zeg, dan discrimineer ik.
Ik vind echt dat als je hier komt dat jij je moet aanpassen en niet het land waar je wilt wonen...
Wat dat betreft ben ik het volkomen eens met wat er in Frankrijk nu speelt.
Het enige wat ze kunnen is dreigen met terreur, maar een goede discussie kan je op je buik schrijven.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:24

Citaat:
hebben ze er zelf voor gekozen of is het hen opgelegd door de mannen uit hun omgeving?


ikw erk op een ROC en heb erg veel leerlingen met hoofddoek, die er zelf voor gekozen hebben. Er is eigenlijk geen meisje die het opgelegd heeft gekregen van haar vader of andere mannen.

er worden nog wel steeds meisje uitgehuwelijkt tegen hun zin, dat vind ik een groter probleem dan hoofddoekjes dragen

Ik werk op de school die vorig jaar een proces heeft aangespannen tegen leerlingen met een Burka (helemaal bedekt) en het gewonnen heeft, dat mag dus niet, i.v.m. de communicatie moeten de ogen te zien zijn.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:24

Ik vind dat ik, als nederlander, gediscrimineerd word in mijn eigen land.
Maarja dat is meer iets voor in een ander topic.

Hoofddoekjes moeten, naar mijn mening, in een openbaar gebouw gewoon af.
Ik sta toch zekers ook niet met mijn pet op achter de toonbank in de winkel?

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 14:28

Ik had in Antwerpen een nederlandse turk (ef een turkse nederlander, wat je wilt) bij mij in het jaar zitten.. Hij had er een iets minder genuanceerde mening over dan de meeste hier Haha! . Hij vertelde onder andere dat zijn nicht in Turkije ervoor had gekozen een hoofddoek te dragen en als antwoord hierop mocht zij dus niet meer naar school..... Geeft toch wel te denken, niet? In nederland is dus meer teogestaan dan in het land van herkomst (van sommige hoofdoekdragers dan he) en dat vind ik persoonlijk te ver gaan.

Wat iedereen binne in zn huis doet moet ie zelf weten maar zodra als je buiten komt vind ik dat je je als een hollander moet kleden.. Als ik naar bepaalde landen ga wordt mij ook verplicht een hoofddoek te dragen...

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15464
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:21

Billy schreef:
Ga mee met Fitzroy.
Ik voel me regelmatig gast in m'n eigen land. Boos!
Veel buitenlanders vertikken het om zich ook maar enigszins aan te passen aan de Nederlandse maatschappij.
Als ik naar om het even welk Islamitisch land ga, moet ik me wel aanpassen, anders zijn de consequenties daar niet misselijk.
Verder lopen de geimmigreerde Turken en Marokkanen veelal achter op hun eigen land. Daar is de ontwikkeling allang verder gegaan en loopt bijna niemand meer met een hoofddoekje.
Degenen die in NL wonen lopen qua cultuur wat dat betreft 20 jaar achter.


OK dan!
Ik voel me gelukkig nog steeds niet gast in eigen land (alhoewel de ´hollanders´ rukken op).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 15:33

Ik heb geen bezwaar tegen hoofddoekjes, evenmin als ik bezwaar heb tegen een kettinkje met een kruisje, dames die niet in een broek willen lopen of dames met een stipje op hun hoofd.
Het verstoort de normale communicatie niet, dus waarom zou het me storen? Er zijn ook zat mensen die niet van mijn kledingstijl houden; ik loop bijna altijd in een zwart pak (ben verslaafd aan zwarte colbertjes en zwarte schoenen kopen Tong uitsteken ). Who cares?

Een gezichtssluier vind ik een ander iets; dat belemmert de normale non-verbale communicatie en vind ik dus storend.

Ik ben denk ik een echte Hollander: als ik ergens anders kom pas ik me moeiteloos aan qua kleding en taal, en als ik in Nederland een andere cultuur tegenkom heb ik daar wat dit soort dingen betreft ook geen moeite mee.

Eliane

Berichten: 2409
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:07

Sonja: OK dan! Daar ben ik het totaal mee eens. Ik stoor me totaal niet aan hoofddoekjes oid, zolang je gewoon met iemand kan communiceren maakt het me totaal niet uit.

De meeste meisjes kiezen er ook gewoon zelf voor: één van mijn beste vriendinnen draagt een hoofddoek vanwege haar eigen overtuiging, en voor haar is dat ook gewoon een deel van haar kleding: zoals ik een leuk shirtje aan kan doen, kiest zij bv. een leuke hoofddoek. Totaal geen dwang, probleem of wat dan ook, en je kan haar hele gezicht zien en perfect met haar praten. Mensen die dan ook zeggen dat ze het oneerlijk vinden dat een hoofddoek wel mag en een pet niet in de klas, snap ik wel, maar heb ik toch een andere mening over.
Als je een pet draagt of zonnebril ofzo, kan je namelijk je ogen/gezicht niet goed zien, en bij een hoofddoek wél. Bovendien: als *jij* een hoofddoek aan wil in de klas mag dat net zo goed, dus ik vind dat niet echt oneerlijk. Waar het om gaat is dat je jouw gezicht moet kunnen zien, en zolang dat kan snap ik het probleem niet.

Ik ben het er wél mee eens dat in een functie als rechter oid je géén hoofddoek, keppeltje, kruis, etc mag dragen.

Citaat:
Dat doe je, dus waarom mogen wij niet zulke regels bepalen, voor bijvoorbeeld op scholen en dergelijke?

Deze redenatie heb ik hier nu ok al een paar keer langs zien komen, maar hoewel ik het wel begrijp, ben ik het er weer niet mee eens. Want bijvoorbeeld bij de volgende quote:

Citaat:
Wat iedereen binne in zn huis doet moet ie zelf weten maar zodra als je buiten komt vind ik dat je je als een hollander moet kleden.. Als ik naar bepaalde landen ga wordt mij ook verplicht een hoofddoek te dragen...


Hoe kleed een hollander zich dan volgens jou? Ik zie er ook elke dag totaal anders uit, en daar zijn toch geen richtlijnen voor, oid?
Als je zegt dat iemand die hier komt zich aan onze cultuur moet aanpassen ben ik het helemaal met je eens, maar wat je niet moet vergeten is dat in tegenstelling tot sommige van de landen die je noemt waar je van alles MOET, de essentie van onze cultuur juist *vrijheid* is (en gelukkig maar...). En als *jij* vrij bent om wel of niet een hoofddoek/rok/broek/tarzanpakje of weetikveelwat aan te doen, is elke andere persoon dat dan toch ook?
Zolang je maar niemand ermee lastig valt, en dat doe je imo totaal niet door een hoofddoek te dragen.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 16:58

Ik vind het een beetje moeilijk, zou eerlijk gezegt de echte reden van die hoofddoekjes welleens willen weten.
Ik woon naast turkse mensen waarvan de moeder wel een hoofddoekje draagt maar de dochter niet, of alleen met speciale gelegenheden.
Ik zou t eigenlijk eens moeten vragen.

Persoonlijk stoor ik me absoluut niet aan die hoofddoekjes, t enigste waar ik me echt aan stoor zijn de mensen (of t nu turken, marokanen, duitsers, engelsen of roemeniers oid zijn dat maakt niet uit) die zich niet WILLEN aanpassen aan de Nederlandse taal.
Dus mensen die niet normaal Nederlands willen spreken.
Mensen die hier al 20 jaar wonen en nog geen zin Nederlands spreken..
DAAR erger ik me aan!!!
Aangezien wij als wij naar t buitenland gaan wij ons ook moeten aanpassen aan hun taal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:28

Estragon schreef:
Wat iedereen binne in zn huis doet moet ie zelf weten maar zodra als je buiten komt vind ik dat je je als een hollander moet kleden.. Als ik naar bepaalde landen ga wordt mij ook verplicht een hoofddoek te dragen...


OK dan! Alle Hollanders moeten weer klompen gaan dragen!!! OK dan! Goed plan Estragon!!!! Tong uitsteken (Als je 't zelf terugleest heb je zelf ook wel door dat 't niet zo'n snuggere opmerking is denk ik he?)
Overigens word je nergens verplicht om een hoofddoekje te dragen hoor. Ik ben al meerdere keren in het Midden Oosten geweest en het enige waar je rekening mee moet houden is dat je je ellebogen en knieen bedekt houdt en geen decolleté tot aan je navel hebt. En dan nog alleen in het "normale" openbare leven en bij religieuze plaatsen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-03-04 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt