Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Waidida

Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:41

Hoi allemaal!

Ik ga in januari 2027 een reis maken naar Lapland! Ik weet dat ik er heel vroeg bij ben maar ik ben graag voorbereid (en wil graag goede deals kunnen scoren) :+

Qua kleding vroeg ik me enkele dingen af, ik plande om een baselayer (merino) + evt vest (merino) + wollen trui + water/winddichte jas als bovenkleding te dragen. Als onderkleding een onderbroek (merino) + soepele skibroek + evt rijrok.

De bedoeling is om daar te gaan paardrijden (dit is enkel in stap dus de fysieke beweging is beperkt) en om in Rovaniemi de christmas village te bezoeken. Ik schat in totaal een weekje weg te zijn.

Nu dus mijn vragen: in België hebben wij voor outdoorkleding vooral de AS Adventure en de Decathlon, prijzen bij die laatste liggen wel een pak lager. Maar is kleding van de decathlon voldoende of wil je echt die betere merken hebben (icebreaker, mammut, smartwool, ...)? Ik was ook van plan om vinted in het oog te houden na het winterseizoen, daar vind je regelmatig ook wel wat dingen op voor een leuke prijs.

Qua schoenen vraag ik me ook af of ik beter duurdere exemplaren koop of dat die van de decathlon volstaan, of evt van een paardenmerk zodat ik ze later op stal ook nog kan gebruiken.

Als ik het goed heb zijn elektrisch verwarmde kledingstukken (sokken bodywarmer, ...) afgeraden omdat je daar makkelijker in zweet?

Ik ben van nature eerder een koukleum en wil dus graag goed voorbereid zijn.

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en extra tips, hoe stom ook, zijn erg welkom!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:30

Ik heb idd van alles gehaald van Decathlon en dat voldeed prima. Bij excursies krijg je bijna altijd nog kleding (overall/laarzen) te leen. Zorg vooral voor goede, warme en waterdichte schoenen waar je lekker op kan lopen. Mijn vriend heeft schoenen van de Decathlon waar hij al 3x mee naar Lapland is geweest. Het is qua prijs goedkoper, maar ze hebben wel echt prima kwaliteits dingen.

Eliana

Re: Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:13

Ik had mijn muckboots aan naar Lapland, en wollen kniekousen. Verder een wollen korte broek ( soort boxer onderbroek) wollen legging. Joggingbroek en daar mijn skibroek overheen op de echt koude dagen.
Afbeelding

BoYo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:05

Het advies is vooral om met laagjes te werken zodat je je kunt aanpassen aan de omstandigheden. Hoe kouder, en of bij een lage intensiteit activiteiten, hoe meer laagjes. Google maar eens op het drie lagen systeem.

Je hoeft niet per se de duurste merken te kopen. Het moet je vooral goed passen. Zorg ervoor dat je buitenste kledinglaag, die je beschermt tegen de invloeden van buitenaf, niet te krap zit zodat je voldoende ruimte hebt voor de isolerende kledinglagen eronder.

Zelf zweer ik bij een goede donsjas als extra isolerende tussenlaag. Deze isoleert erg goed in verhoudingen tot zijn gewicht. Oftewel, weegt weinig, maar houdt je warmte erg goed vast. Makkelijk mee te nemen in een rugzak als extra kledinglaag vanwege gewicht en het comprimerende vermogen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:55

Ik woon in Lapland.

- Geen katoen
- Laagjes
- Ruim schoeisel
- Ruimzittende kleding
- Wanten zijn beter dan handschoenen
- ’s Avonds douchen en niet ’s ochtends
- Wol is het best als onderlaag, maar synthetisch kan ook prima voldoen
- Je hoeft echt geen heel dure kleding/schoenen te kopen om warm te blijven.

Tazzey

Re: Ervaren Laplandreizigers om kledingadvies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:21

Laagjes, laagjes en nog eens laagjes. Ik vind zelf de kleding van Astrid Wild heel erg fijn.