Thee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSCWx

Thee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 00:14

Ja zo moeilijk is het niet zou je denken: heet water, theezakje, even trekken en klaar is Kees.

Totdat je je erin gaat verdiepen... Er ging een wereld voor me open :9k

Supermarkt zakjes thee lust ik niet meer nu ik losse, pure thee/infusie gewend ben. Geen toegevoegde suikers, puur de smaak van de thee en kruiden/vruchten zelf, heerlijk.

Ik vind het leuk ervaringen en tips van jullie te lezen dus theeleuten brand los over jouw thee ritueel: hoe bereid je het, wat is je favo, waar bestel/koop je, heb je speciale glazen en/of theepot, thuis of juist buiten de deur, drink je 's ochtends andere thee dan 's avonds, drink je het liefst alleen of met vriendinnen? :9k

heidy_wilco

Re: Thee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 00:54

Ik ben een aantal jaar geleden overgestapt op losse blad thee. Lekkerder, gezonder en in verhouding veel goedkoper dan de zakjes thee.

Ik dacht altijd dat ik een zwarte thee drinker was, maar toen ik nog zakjes thee dronk, dronk ik het met melk en veel suiker, dus dan proef je die smaak niet echt, en melk is niet zo lekker in combinatie met groene thee. Nu ben ik juist iemand die heel veel groene thee en soms witte thee drinkt.

Voor het halen van thee ga ik naar Roemar (voormalig theesteegje) in Deventer. 300 meter van mijn huis af. Ik heb al mijn favorieten (weet de namen even niet uit mijn hoofd) die ik altijd koop, maar ik probeer ook elke keer weer een ander smaakje uit. Daarbij ga ik in eerste instantie op de geur en kleur af. Vooral thee met bloemen hebben een grote aantrekkingskracht op mij, en als het dan ook nog lekker ruikt, neem ik het mee.

Ik heb een grote theemok (Regency, 5 dames in Perlisse/Spencer en hoed, die verdwijnen als er heet water ingegoten wordt. Dan zijn het 5 dames in baljurk) daar doe ik een laagje koud water in, daarbij het hete water, en dan het mandje erbij in. Het koude water doe ik omdat thee wat bitter kan worden als het water te heet is. Ook hang ik het theemandje er nooit heel lang in, hooguit een minuut. Geen melk of suiker, dat is het.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:48

Ik drink ook al jaren losse thee thuis en vind zakjes echt niet meer lekker. Op werk en bezoek drink ik het nog wel maar het is niet vergelijkbaar.
Qua losse thee drink ik alle soorten en ik ben dol op melanges. Voor iedere mood heb ik wel een thee in huis. :))
Kruidenthee drink ik ook veel en zet ik gericht in.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:53

Hier ook enkel nog losse thee.

Ik bestel mijn thee via Fleur de Cafe, mijn favoriet is Keizers 7 Kostbaarheden, daar drink ik iedere ochtend een kop van bij het ontbijt, een kop onderweg in de thermosbeker, een kop met de lunch en 's avonds nog een kop. Maar ik heb meerdere smaken, o.a. Rooibos Zoete Zonde, groene thee cactus en vijg en green chai thee. Ik bewaar de thee voor gebruik in een doos van Bredemeier, koel, donker en droog. De aanvulzakken zijn gewoon de originele verpakking waarin de thee geleverd wordt, met ziplock sluiting. Ik koop altijd per halve kilo/kilo in.

Ik gebruik de theefilters van Simon Levelt om de losse thee in te doen, dat vind ik lekkerder dan een thee-ei. En ik drink uit grote HK Living mokken, heerlijk.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Ik heb de meeste thee van Simon Levelt, maar één van m'n favoriete is van een ander merk, dat is deze: https://www.paperandtea.nl/products/perfect-day-n-719
Ik hou van thee met smaakjes, als het maar niet te zoet is of te scherp. Ik zie steeds vaker thee met peperkorrels, maar dat is niet aan mij besteed. Ohja en mijn thee moet theebladeren bevatten, geen fruit infusion of alleen maar kruiden. Ik bewaar het in weckpotten, vast niet het beste voor de thee maar het ziet er gezellig uit op een leuk dienblad in de kast. Alles wat niet in die potjes past blijft in de originele verpakking met een clip erop.

Het voornaamste dilemma waar ik nu mee zit is dat we een quooker hebben en dat is ideaal om even snel een kop thee te pakken. Maar ik gebruikte hiervoor een waterkoker waar je zelf de temperatuur kon kiezen en dat doet het voor groene en witte thee een stuk beter dan dat gokken wat ik nu doe. Maarja die waterkoker op het aanrecht zetten naast een quooker voelt ook zo loos.

AbleToDream

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Thee van Dammann freres heeft mijn voorkeur, maar in Waregem (BE) is er ook wel een heel fijn klein winkeltje die losse thee verkoopt waar ik ook al heel wat fijne smaken heb ontdekt. Tot zelfs een met rode biet bij!

Meestal zet ik van de losse thee ook wel meer dan 1 tas, dat gaat dan weer niet met gewone theezakjes uit de winkel. Het enige waar ik me nog niet mee bezig houd is de temperatuur van het water, staat meestal wel op de zakjes maar ik heb nog geen fancy waterkoker om verschillende temperaturen te zetten.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:09

Hier ook al jaren losse thee, paar liter per dag...
Ik bestel ze bijna altijd bij Blanche Dael. Alle Daels Droum en Daels Delight varianten (de witte thee, groene thee en zwarte thee) vind ik erg lekker.
Maar ook nu winterthee enzo.
Ik gebruik 1 zelfgevuld zakje wel meerdere keren, ik drink vrij slappe thee.

Grote mok, anders blijf ik lopen.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

Naast dat ik een enorme koffieleut ben ( :D ) ben ik ook dol op losse thee. Ik heb Simon Levelt op fietsafstand dus daar ga ik meestal heen, en sinds jaren ook fan van Fleur de Cafe, een koffiehuis hier had daar altijd de thee van (koffiehuisje is helaas weg). En ik heb ook graag thee van van Bruggen.

Ik hou wel het meest zelf van zwarte thee. Liefst fruitig want dan kan ik er ook ijsthee van zetten in de zomer. En ik ben dol op hele rokerige thee bij het avondeten.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:56

Ik gebruik Twistea, daar heb ik een mooie dispenser van met 6 smaken die ik steeds rouleer als ze op zijn.
En het zijn ook niet de standaard smaken. Zo heb je de smaken creme brulee, cactus & vig, blueberry yoghurt en een vitamin shot. Groen, kruiden, zwart. Met cafeïne, met veel of juist zonder cafeïne.

Het is losse thee in kokers die je met een draai (twist *D) eruit haalt en in een zeefje doet en die doe je dan in je kopje.

Heerlijk :z

Ik heb ook een Twistea theepot en theeglazen.
Thee is altijd goed! Vooral in de ochtend en op koude dagen.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:33

Ik heb een heuse thee hobby :D Ik pluk en droog planten uit de tuin, of wat ik in het dagelijks leven tegenkom (bijv. bij een vriendin in de tuin, oooh mag ik een takje meenemen!).

Met al mijn droge kruiden meng ik mijn mengsels die ik voorzie van creatieve dubbelzinnige namen. Al die potjes staan hier in de kast en het is een groot succes en een erg leuk cadeau, ook.

Gebruik de kruiden ook voor fytotherapie voor de koeien dus heb een stevige verzameling want een zieke koe verbruikt veeeel }:0

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

Hier losse thee van https://eversdal.nl, zelfs naar werk neem ik zelf gevulde zakjes van thuis mee, want de thee op werk vind ik niet lekker.

We hebben een Quooker, ik vul mijn theeglas voor 3/4 met kokend water en vul de rest aan met koud en dan het zeefje met de thee erin voor een minuut of 4-5.

In de winter drink ik ook graag verder gember infusie, dat gaat wel gewoon in een vol glas kokend water.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Ik ben gek op thee en dan speciaal de oolong maar eigenlijk lust ik de meeste thee wel.
Met fruit erin vind ik minder maar ook daar heb ik wel wat van.

Ik ga een keer in de zoveel tijd naar een theewinkel waar ik altijd wel met iets thuis komt.

https://www.binnenbuitengenieten.nl/

Ik had nu van de jumbo de teeh los genomen de shanhai chai en normale groene thee voor op het werk en die zijn best te doen.

Eigenlijk is het gekomen omdat ik zo vreselijk slecht sliep en mijn collega tegen mij zei.
Ik neem slaapthee (verbena of morocco) voor je mee, zij komt uit morocco en vertelde dat ze dat heel veel ook voor jonge kinderen gebruiken.
Ik sliep vanaf die tijd.

Ik vond de losse thee zo lekker dat ik naar een theewinkel hier in het noorden ben gaan zoeken en bij binnenbuitengenieten terecht ben gekomen en verkocht was.

Voor mij geen zakjes meer.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:55

Ik lust alleen kamillethee, wel de merken zonder toegevoegde smurrie. Haal het vaak bij Holland and Barret, of bij een theewinkel in de stad. Ik kook het water laat het wat afkoelenLos of in een zakje wat ik op dat moment voor handen heb, en schenk het in een glazen theemok. Het zakje laat ik erin. Geen idee waarom. Ik drink de thee tot een uur of 3, drink ook koffie en water. Maar merkte dat ik s'avonds wat misselijk werd als ik thee dronk. Ik drink 3 grote mokken op een dag.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:21

Ik lust echt alleen zwarte thee, zonder andere toegevoegde aromas en smaakjes. Ik heb verschillende soorten Ceylon, Darjeeling etc

Maar omdat ik daar zo van hou krijg ik dus heel vaak smaakjes losse thee van mensen die vinden dat ik wat anders moet proberen en dat lust ik dus niet :+

Overigens kan ik ook nog steeds heel goed liters Engelse melange van de Pickwick drinken :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:41

Als mega-theeleut is dit een topic naar mijn hart. <3 Ik lust geen koffie, maar drink wel liters thee per dag, in allerlei smaken. Zakjes, losse thee, zwart, groen, wit, kruiden, alles. Nou ja, bijna alles, ik vind bijvoorbeeld vanillethee echt heel vies. Eigenlijk wil ik ook alleen nog maar losse thee drinken, maar een zakje is voor de luie mensch toch makkelijker. Scheelt wel drie seconden. :Y) Ik heb ongeveer 30 soorten thee in huis en ga graag naar het Kadocafé hier in Groningen, een winkel waar ze 400 soorten losse thee verkopen.

eroslover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:48

Ik lees graag mee. Ik ben nog niet over op verse thee. Houd wel van kruidenthee, zoals sterrenmunt en kamille.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Binck8 schreef:
Hier ook al jaren losse thee, paar liter per dag...
Ik bestel ze bijna altijd bij Blanche Dael. Alle Daels Droum en Daels Delight varianten (de witte thee, groene thee en zwarte thee) vind ik erg lekker.

Hier nog een fan, die drinken wij ook als we thuis zijn :)

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Hier alleen kruidenthee. Veel losse mengsels van Wortel en Cruydt. Ook kruiden uit de tuin, en ook lavendel en roos zijn favoriet.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

_Nancy schreef:
Ik gebruik Twistea, daar heb ik een mooie dispenser van met 6 smaken die ik steeds rouleer als ze op zijn.
En het zijn ook niet de standaard smaken. Zo heb je de smaken creme brulee, cactus & vig, blueberry yoghurt en een vitamin shot. Groen, kruiden, zwart. Met cafeïne, met veel of juist zonder cafeïne.

Het is losse thee in kokers die je met een draai (twist *D) eruit haalt en in een zeefje doet en die doe je dan in je kopje.

Heerlijk :z

Ik heb ook een Twistea theepot en theeglazen.
Thee is altijd goed! Vooral in de ochtend en op koude dagen.

Hier ook twistea. hebben nu ook een leuke theeplank!
Heerlijke smaakjes. Champagin all Day, Icy Pear en Zacht Zacht Meloentje zijn favoriet. :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Ja, dit is wel een topic voor mij :D

Lust ik thee: jazeker. Als het zonder fruit- of andere rare smaakjes is (vanillethee? What the heck? :') )

's Ochtends bij het ontbijt altijd earl grey, en die is altijd van Twinings. Dat is gewoon met een zakje want zo vroeg op de ochtend heb ik nog niet de motoriek of coördinatie voor losse thee.

Dan aan het einde van de ochtend lunch, en dat is met Darjeeling van Simon Lévelt, er gaat dan losse thee in een ei op een steeltje zodat je er mee door het water kunt roeren. Vaak heb ik halverwege de middag nog eens dezelfde thee (alleen maar koekjes is zo droog, en dat is een mooi excuus om thee te zetten). Als ik de hele middag aan het keutelen ben in huis dan zet ik ook wel eens een pot en dan gaat er een zakje Yorkshire in. Ik heb de normale variant (red label). Behalve in zakjes heb ik die ook los, maar ik heb niet echt een geschikt ei of zeefje om die in te doen, het is nogal fijn. Dus daar moet ik nog eens van die lege zakjes voor zien te vinden.

's Avonds dan vaak ook nog thee, in de zomer meestal groene thee met jasmijn (los, ook van Simon Lévelt) of paardebloemthee. En in de winter zoethoutthee, dat is de enige thee van Pickwick die ik te drinken vind.

Waar haal ik thee: Twinings bij de appie, de theeën van Simon Lévelt meestal bij Odin en Yorkshire in Yorkshire :D O ja en de zouthoutthee gewoon in elke willekeurige supermarkt. Thee zet ik altijd met gefilterd water. Beter voor de waterkoker en ik kijk ook liever niet tegen zo'n vlies op m'n thee aan.

Naast thee ben ik ook dol op theespulletjes. Zowel de losse thee als de zakjes zitten in mooie blikjes. Ik heb 4 theepotten in verschillende maten, kleuren en stijlen. Van Botanica van Villeroy & Boch tot Oilily. Uiteraard heb ik ook bekers/kopjes die bij de theepotten passen, en daarnaast heb ik prachtige theekopjes die vroeger van mijn grootmoeder waren, er bestaat ook een bijpassende theepot van die ik graag nog eens zou hebben maar dat wordt nog even sparen :Y) Maar meestal pak ik één van de Animal Prints bekers. Die hebben een randje wat iets naar buiten staat, dat vind ik prettiger drinken dan een rechte rand.
Laatst bijgewerkt door Koper op Gisteren, 13:08, in het totaal 2 keer bewerkt

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Wij hebben ook losse thee van Senza, echt super lekker!
Enige zakjes die ik er nog naast koop is slaapthee en kamille thee.
De rest van hun assortiment is ruim en heerlijk!

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:31

Hier nog een theeleut. Ik drink bij het ontbijt en de lunch een klein potje en bij het avondeten/op de bank 's avonds als ik thuis ben een grote theepot.

Ik drink voornamelijk zwarte thee. 's Ochtends meestal een echt sterke zoals Oost-Friese thee of Assam en 's avonds Darjeeling en soms groene thee. Thee met smaakjes of kruidenthee hoef je bij mij niet mee aan te komen; thee bestaat uit theebladeren, niks anders.

Ik haal vrijwel al mijn thee over de grens in de Duitse super, daar is het véél goedkoper.

Sintara schreef:
Ik lust echt alleen zwarte thee, zonder andere toegevoegde aromas en smaakjes. Ik heb verschillende soorten Ceylon, Darjeeling etc

Maar omdat ik daar zo van hou krijg ik dus heel vaak smaakjes losse thee van mensen die vinden dat ik wat anders moet proberen en dat lust ik dus niet :+

Herkenbaar. Mensen denken "thee" en komen met allerlei gekke smaakjes aan.
Of je bestelt thee in een restaurant en ze blijken alleen smaakjes te hebben en als je dan vraagt of ze ook pure zwarte thee hebben zonder smaakje, kijken ze je aan of ze water zien branden :+

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:39

Ik denk dat voor de mensen hier de aflevering over theezakjes van keuringsdienst van waarde ook interessant is. Dan leer je het heel snel af haha. :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Er is toch weinig wat zo lekker ruikt als een vers zakje thee <3 Vorige zakje was leeg dus tijd voor een nieuwe. En dan altijd eerst goed inhaleren, die lekkere lucht van geurige, gedroogde plantjes. Net als met een pak goed hooi. En dan het eerste schepje voor de eerste mok thee, da's nog beter dan je mes in een nieuwe pot pindakaas.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:00

Er bestaan theesommeliers, net als wijnsommeliers. Smaak, watertemperatuur, soort, combinatie met eten….hele studies zijn er van gemaakt. Er zijn ook proeverijen