Cafeïne ontwenning: Nooit verwacht!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Petrichor

Cafeïne ontwenning: Nooit verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 10:23

Ik ben afgelopen vrijdag gestopt met koffie (en andere cafeïnebronnen) omdat ik al jaren onwijs veel kleine plasjes moet doen (ik MOET echt om het uur) ik heb geen blaasontsteking en alles was in orde. Ik heb geprobeerd mijn blaas te trainen maar niets werkte. Nu las ik dus dat cafeïne dit kan uitlokken dus ik dacht: ik stop gewoon even.

Nooit had ik verwacht dat dit pure afkicken zou zijn!
Vanaf zaterdag heb ik het vreselijk zwaar gehad: enorme vermoeidheid, uren geslapen, en twee dagen lang slopende hoofdpijn die niet te controleren was met paracetamol. De hoofdpijn is nu weg, maar ik heb nu extreme spierpijn (vooral een zere rug) en een vreselijk humeur. Ik ben echt geschrokken dat zo'n "onschuldig" drankje, dat bijna iedereen drinkt, zo'n ontwenningsreactie geeft.
Ik ben nu op dag 4 en het gaat de goede kant op.

Mochten jullie nu denken: mens hoeveel koppen dronk je dan wel niet? Nou minimaal 1 kop bij het ontbijt maximaal 4 koppen maar gemiddeld 2 per dag.

Mijn vraag aan jullie:
Zijn er meer mensen die zo heftig hebben gereageerd op het stoppen met cafeïne? En wat zijn jullie ervaringen qua duur en de onverwachte klachten, zoals die zere rug en het slechte humeur?
Alle ervaringen zijn welkom!

KimD

Re: Cafeïne ontwenning: Nooit verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:26

Same! De eerste keer veel erger dan de tweede keer, maar de eerste keer ook gestopt met suiker en dergelijke.

Ik leek wel een junkie. _O-

Nu sinds vorige week ook weer de draad opgepakt en nog twee koffie in de ochtend en daar blijft het bij. Dat gaat prima. Ook wel wat hoofdpijnklachten gehad maar lang niet zo erg als de eerste keer, dat was twee weken echt afzien, daarna ging het beter.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:39

Ik reageer helemaal niet op het stoppen van cafeine, mijn lijf maakt het niets uit, kan zo cold turkey dagen geen cafeine drinken, zonder verschil. Normaal drink ik gemiddeld 5a6 koppen per dag.

Die vent van mij had wel enorm last van hoofdpijn ed, toen hij de inname is gaan beperken, die dronk het gerust de hele dag door, zo 10 koppen of meer per dag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:45

Ook geen enkel probleem hier; nu drink ik ook alleen maar smorgens koffie; een stuk of 4-5 koppen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:46

Ja, hier ook. Ik drink geen koffie, maar wel cola. Als ik een paar dagen achter elkaar cola heb gedronken dan moet ik alweer heel rustig afbouwen of een barstende koppijn voor lief nemen.
Als ik in een heel drukke periode zit met mijn werk, of een paar fysieke intensieve dagen heb dan neem ik bewust vaak wat cola omdat ik de energie dan echt nodig heb.. maar vaak zie ik dan zo op tegen het afkicken dat ik in het drukke seizoen gewoon door blijf drinken.

Ik ben nu toevallig weer bezig met afbouwen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:48

Mijn man had elk weekend hoofdpijn, na een tijdje kwamen we er achter dat dat kwam omdat hij op het werk wel koffiendronk en thuis niet. Meestal tussen de 6 en 8 koppen per dag. Hij is op het werk af gaan bouwen en in het weekend thuis koffie gaan drinken. Uiteindelijk heeft hij het helemaal afgebouwd. Op het werk drinkt hij nu 1 kopje koffie en thuis helemaal niet. Vooral de hoofdpijn was echt heel vervelend.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:49

Heb je niet toevallig op hetzelfde moment een virusje opgelopen? Ik had een paar weken geleden precies hetzelfde. Alleen maar willen slapen, enorme hoofdpijn en daarna enorme pijn in mijn spieren. Niet gewoon zoals spierpijn maar ook pijnlijk als ik niet bewoog.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:50

Ik kan ook gewoon stoppen.
Ik drink zeker wel 6 bakken op een dag.

Als ik op vakantie ben wil het nog weleens zo zijn dat ik geen koffie heb, ‘s morgens snack ik dan wel naar een bakkie!
Maar op mijn lijf op mijn humeur heeft het geen invloed.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:51

Ik herken deze klachten ook wel van cold-turkey afkicken van medicatie. Ik heb het altijd bijzonder gevonden dat koffie drinken zo genormaliseerd is, terwijl het verslavend is. Moet je eens zeggen dat je nu echt toe bent aan "een glaasje wodka". :=

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 10:54

Katja schreef:
Heb je niet toevallig op hetzelfde moment een virusje opgelopen? Ik had een paar weken geleden precies hetzelfde. Alleen maar willen slapen, enorme hoofdpijn en daarna enorme pijn in mijn spieren. Niet gewoon zoals spierpijn maar ook pijnlijk als ik niet bewoog.

Ik denk van niet, als ik een griepje of iets anders heb heeft dat nog nooit zo gevoeld als dit.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:57

Heel herkenbaar, ik krijg meteen een hoofdpijn als ik geen koffie drink in de ochtend. Ook herkenbaar is het vele plassen - ik moet minstens om het uur en ook bij mij was er niets mis met de blaas. Als dat de oplossing is, moet ik misschien ook eens stoppen met de koffie. Ik ben wel zwaar verslaafd, dus dat wordt nog wat ;( .

Volgend week ben ik een paar dagen vrij, misschien toch maar eens proberen.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 10:58

Hier totaal niet. Ik heb jarenlang 5-8 bakken koffie per dag gedronken, maar wel vrijwel alleen op werkdagen toen 5 dagen op kantoor nog standaard was. In het weekend dronk ik vrijwel nooit koffie en als ik drie weken vakantie had ook nauwelijks, en daar had ik dan ook geen last van. Ik drink nu al jaren thee (ook cafeïne, maar minder) en max 1-2 keer per week een bakje koffie.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:04

Wow wat drinkt iedereen hier veel koffie :9k Ik drink er meestal eentje, max twee per dag. Verder ook geen andere cafeïnebronnen. Ik merk niks als ik een paar dagen geen koffie heb (komt regelmatig voor).

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-25 11:08

miereneter schreef:
Heel herkenbaar, ik krijg meteen een hoofdpijn als ik geen koffie drink in de ochtend. Ook herkenbaar is het vele plassen - ik moet minstens om het uur en ook bij mij was er niets mis met de blaas. Als dat de oplossing is, moet ik misschien ook eens stoppen met de koffie. Ik ben wel zwaar verslaafd, dus dat wordt nog wat ;( .

Nou hier werkt het tot nu toe echt! Ik kan gerust 4 uurtjes ophouden nu en hoef snachts zelfs niet uit bed. :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:46

Vooral de hoofdpijn is enorm herkenbaar. Een hele doordringende hoofdpijn, anders dan andere hoofdpijn die ik kan hebben.

Ik ben het afgelopen jaar langzaam afgebouwd. Op mijn oude werk dronk ik veel koffie. Ik startte thuis met een mok koffie bij het ontbijt, dan weer koffie op werk, soms direct bij binnenkomst tijdens een overleg, soms bij het vaste overleg een uur later. Of beide. Had ik daarna weer een overleg, hoppa nog een kopje. En dan om half11 een pauzemomemtje met collega's met 1 of 2 kopjes.
Soms dan in de middag nog, maar niet altijd. Na 16uur dronk ik nooit koffie, tenzij ik echt een fuzzy hoofd had einde van de dag.

Nu ik thuis werk drink ik bij mijn ontbijt een kopje en vaak na de ronde met de hond nog een. Een hele enkele keer drink ik met mijn man rond 11 nog een derde, maar alleen als hij ook thuis werkt.
Dus 2, maximaal 3 en soms zelfs maar 1. Steeds vaker laat ik de tweede zitten en neem ik een mok kruidenthee.

Ik heb nu veel minder last van hoofdpijn. Dat eerste bakkie in de ochtend vind ik zelf gewoon nog erg lekker dus houd ik graag vast, maar ik vind het heel fijn dat mijn lijf inmiddels minder hard hangt aam caffeine.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:52

Ik ben ooit op vakantie in (notabene) Ecuador gestopt met koffie drinken. De oplos koffie die we kregen bij onze diverse accommodaties was echt niet te zuipen. Dus over gegaan op thee en sap.

Daar heb ik eigenlijk helemaal niks van gemerkt. Al drink ik ook maar 2 kopjes, alleen in de ochtend. En hadden we daar soweizo ook al last van tijdverschil. Dus misschien daar eventuele verschijnselen onder geschoven.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 11:56

In veel thee zit ook gewoon caffeïne dus wellicht dat je daardoor niks gemerkt hebt.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:37

Captain schreef:
Ik herken deze klachten ook wel van cold-turkey afkicken van medicatie. Ik heb het altijd bijzonder gevonden dat koffie drinken zo genormaliseerd is, terwijl het verslavend is. Moet je eens zeggen dat je nu echt toe bent aan "een glaasje wodka". :=

Het drinken van een glas wodka is wel beduidend anders dan behoefte hebben aan een kop koffie.
Alcohol is ook echt verslavend en valt onder verdovende middelen, dat geldt niet voor cafeïne. Er treedt zeker gewenning op bij het drinken van cafeïne en je kan ook wel last krijgen van ontwenningsverschijnselen krijgen, maar dat is iets anders dan een verslaving die wel optreedt bij alcohol, nicotine en andere middelen.
https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a4 ... erslavend/

Succes met het ontwennen TS, goed om te lezen dat het stoppen met koffie al een gewenst effect voor je heeft.
Ik heb zelf geen ervaring met het stoppen met het drinken van koffie. Ik drink zelf max. 2 koppen koffie per dag en voel me daar prima bij. Als ik een dag geen koffie drink, dan merk ik daar zelf ook weinig van, maar ben nooit bewust gestopt met het drinken van koffie of andere cafeïnehoudende dranken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:41

Toen onze zoon een jaar of 12 was dronk hij veel cola, na weddenschap met mij dat hij ongetwijfeld hoofdpijn ging krijgen is hij gestopt. Inderdaad, fikse hoofdpijn, hij heeft nooit cola weer gedronken, ook energiedrank is er berucht om.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:43

Petrichor schreef:
miereneter schreef:

Nou hier werkt het tot nu toe echt! Ik kan gerust 4 uurtjes ophouden nu en hoef snachts zelfs niet uit bed. :)

Dan ga ik het ook proberen. Dat is me wel een paar dagen hoofdpijn waard!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:47

leintje_ schreef:
Captain schreef:

Het drinken van een glas wodka is wel beduidend anders dan behoefte hebben aan een kop koffie.
Alcohol is ook echt verslavend en valt onder verdovende middelen, dat geldt niet voor cafeïne. Er treedt zeker gewenning op bij het drinken van cafeïne en je kan ook wel last krijgen van ontwenningsverschijnselen krijgen, maar dat is iets anders dan een verslaving die wel optreedt bij alcohol, nicotine en andere middelen.
https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a4 ... erslavend/

Succes met het ontwennen TS, goed om te lezen dat het stoppen met koffie al een gewenst effect voor je heeft.
Ik heb zelf geen ervaring met het stoppen met het drinken van koffie. Ik drink zelf max. 2 koppen koffie per dag en voel me daar prima bij. Als ik een dag geen koffie drink, dan merk ik daar zelf ook weinig van, maar ben nooit bewust gestopt met het drinken van koffie of andere cafeïnehoudende dranken.

Ahh interessant, thanks. :D

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:50

Ik dronk als puber tot ergens begin 20 echt idioot veel cola, een 2-liter fles was zo leeg. Cold turkey mee gestopt en daar ben ik ook echt flink beroerd van geweest. Ik drink nu al heel lang praktisch niets meer met cafeïne, geen frisdrank, geen koffie en ook geen thee met cafeïne, alleen kruidenthee en rooibos. Helaas heeft het op mijn gezeik geen invloed, daar zijn mijn gare nieren verantwoordelijk voor >;)

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:52

Ik drink niet veel koffie, 1x per dag hooguit, en dan voornamelijk cappuccino of iets dergelijks, zodat de melk (ben ook nog eens lactose intolerant, dus lactasepilletjes standaard erbij) om de koffie te "verdunnen", want ga al stuiteren/bibberig worden van 2 kopjes. En ja, dat plassen herken ik.

Maar ook ik heb wel eens hoofdpijn gehad in het weekend, als ik dan geen koffie dronk. Niet hele erge hoofdpijn, wel zeurderig, en met een kop koffie was het over.

Daarom thuis décaf, en ook dat niet te veel, want voor de blaas maakt het niets uit of er veel of weinig cafeïne in de koffie zit.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 12:59

Zoolgangster schreef:
Ik drink niet veel koffie, 1x per dag hooguit, en dan voornamelijk cappuccino of iets dergelijks, zodat de melk (ben ook nog eens lactose intolerant, dus lactasepilletjes standaard erbij) om de koffie te "verdunnen", want ga al stuiteren/bibberig worden van 2 kopjes. En ja, dat plassen herken ik.

Maar ook ik heb wel eens hoofdpijn gehad in het weekend, als ik dan geen koffie dronk. Niet hele erge hoofdpijn, wel zeurderig, en met een kop koffie was het over.

Daarom thuis décaf, en ook dat niet te veel, want voor de blaas maakt het niets uit of er veel of weinig cafeïne in de koffie zit.

Het idee is dat dit juist wel uitmaakt voor de blaas, cafeïne zou de blaas prikkelen. Vandaar meer aandrang. Verder drink ik eerder te weinig dan teveel, in totaal per dag, dus daar ligt de frequente toiletgang bij mij niet aan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-25 13:03

Ik merk er niks van maar dat komt ook omdat ik maar 1 kopje koffie per dag drink. Daar kan ik prima buiten als ik op vakantie ben ofzo.

Maar ik was wel serieus suikerverslaafd. En die is ook lastig afkicken hoor, geloof mij.