Brandstof agregaat/accu/powerbank/zonnepannel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Brandstof agregaat/accu/powerbank/zonnepannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-25 12:51

De agregaat die hier staat is vrees ik niet al te best weggezet door de vorige bewoner. We zijn al een beste tijd bezig deze weer werkend te krijgen maar alle draai delen zijn vettig en erg vervuild. En het aantrekken wil gewoon niet. Daar draait alles gewoon niet soepel rond.

Misschien is investeren in een ander systeem beter, maar wat? Het liefst combineer ik een brandstof agregaat met een dikke accu/powerbank. Maar geen idee of zoiets bestaat zonder dat je de accu/powerbank moet blijven opladen om hem op orde te houden

Vooral bedoeld om een tot twee vriezers/koelkasten aan de praat te houden en eventueel een telefoon op te laden. Al dan niet met zonnepaneel als backup voor laden. Zonder dat ik er een bank voor moet overvallen liefst ivm niet het allerruimte budget.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 13:18

Ik denk dat je dan een vergelijkbare setup zoekt als wij op de boot hebben; een accu met zonnepaneel en een victron multiplus lader/omvormer die automatisch uitzoekt hoeveel je uit de accu kan halen en waar de stroom van het aggregaat naartoe gaat als je dat erop aansluit.
Wil je volledig offgrid, of heb je ook netstroom? In de winter zul je wat meer zonnepanelen of eventueel een kleine windmolen nodig hebben om een grote koelkast en vriezer te kunnen draaien op donkere, bewolkte dagen.. of inderdaad vaker het aggregaat aan, maar die dingen stinken en maken vreselijk kabaal.

karuna
Drukke kabouter

Re: Brandstof agregaat/accu/powerbank/zonnepannel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-25 14:18

Het is echt een in geval van nood systeem. De stroom werkt meestal wel hier gewoon. Maar voor het geval dat die wegvalt wil ik graag zo lang als kan mijn koelkast/vriezers aan de praat houden zodat ik tijd genoeg heb dit op te eten dan wel te verwerken tot iets langer houdbaars. En daarna telefoon/wifi kastje laden of misschien de pelletkachel laten werken.

Ik heb een zonnepanneel liggen, met ingebouwde omvormer (plug and play) die in het stoocontact kan en nu de basis zonder verwarming kan bijhouden. (420 w) geen idee of ik die dan in een aggregaat/accu/powerbank kan stoppen met de 220 v stecker?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 15:18

Dat kan niet zomaar nee. Een accu is gelijkstroom, en meestal 12/24/48 volt. Dat kun je niet zomaar combineren met wisselstroom, en niet met andere voltages, dus daar heb je weer een omvormer voor nodig.
Ik zou dan een accu nemen met simpele Victron lader/omvormer, en de koelkast via de Victron omvormer laten lopen. De Victron zorgt er dan voor dat de accu vol blijft en leidt de rest van de stroom door naar de koelkast/vriezer.. en als de stroom eruit zou klappen dan schakelt die automatisch over naar accustroom.

Wij hebben op de boot een Victron Multiplus 3000, maar dat is meer dan je nodig hebt. Een goedkopere Multiplus 800 is meer dan voldoende voor een koelkast en vriezer. Die hebben we afgelopen jaar ook ingebouwd in de camper van mijn ouders, met een paar 100Ah loodaccu’s en een zonnepaneel. Werkt perfect!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:22

Wij hebben naast de Ecoflows ook een generator Ecoflow gekocht. Volgens mij kan daar zowel benzine als gas in.

https://www.ecoflow.com/eu/smart-generator

Wij hebben deze gekocht om de power stations op te laden maar hij kan zo te zien ook stand alone werken.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:56

Ik weet niet of we precies deze hebben maar hij lijkt er wel op: https://konner-sohnen.nl/products/inver ... s-3100ig-s

Volgens mij hebben we een slag duurdere die gemakkelijker aan te krijgen is. Deze moet je met een touw aantrekken zoals bij sommige elektrische grasmaaiers.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:59

karuna schreef:
Het is echt een in geval van nood systeem. De stroom werkt meestal wel hier gewoon. Maar voor het geval dat die wegvalt wil ik graag zo lang als kan mijn koelkast/vriezers aan de praat houden zodat ik tijd genoeg heb dit op te eten dan wel te verwerken tot iets langer houdbaars. En daarna telefoon/wifi kastje laden of misschien de pelletkachel laten werken.

Ik heb een zonnepanneel liggen, met ingebouwde omvormer (plug and play) die in het stoocontact kan en nu de basis zonder verwarming kan bijhouden. (420 w) geen idee of ik die dan in een aggregaat/accu/powerbank kan stoppen met de 220 v stecker?

Moet het automatisch aanslaan als er stroomstoring is,

Of is in dat geval handmatig aanzetten ook voldoende?

Dat maakt een beetje uit in opties en kosten.
Rond welk budget wil je max uitkomen? Ook dat maakt uit voor mogelijkheden.

Ik ben voor mezelf wat dingen aan het uitzoeken, en kom daarbij wel dingen tegen die voor jou mogelijk zouden kunnen werken. Maar is beetje afhankelijk van wat je exact wil en budget uiteraard.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:00

Handmatig is genoeg. Ik kan geen agregaat in de keuken neerzetten. :n Als het wegvalt als ik er niet ben is het toch al verloren kwa inhoud. Al zou ik dat willen dan kan ik dat gegarandeerd niet betalen :+

Mijn budget is bijna net zo bestaand als jouw budget FT -O- niet al te hoog dus.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:03

karuna schreef:
Handmatig is genoeg. Ik kan geen agregaat in de keuken neerzetten. Als het wegvalt als ik er niet ben is het toch al verloren kwa inhoud.

Niet als je een systeem hebt dat automatisch overneemt als netstroom wegvalt.

En dat soort systemen zijn er inmiddels, ook in powerstation opties.

Daarom vroeg ik het, want als jij in nl bent en de boel moet in Frankrijk functioneren heb je meer aan een systeem dat automatisch overneemt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:16

Internet heeft helaas kuren, anders had ik al wat links gedropt,

Maar met een powerstation, goede zonnepanelen (mogelijk zelfs die je al hebt) en een automatische switch (in sommige powerstations zit dat ingebouwd, anders een losse) kun je een heel eind komen.

Maar echt afhankelijk van budget uiteraard. Een los aggregaat is absoluut goedkoper dan een powerstation en zonnepaneel met voldoende capaciteit.

Voordeel van dat laatste is natuurlijk wel dat je ook niet afhankelijk bent van brandstof én dat je de opgewekte stroom natuurlijk ook kunt gebruiken voor andere dingen en je dus in feite kunt besparen op Electra.

Wil je een systeem dat jaarrond volledig de koelkast en vriezer van Electra voorziet dan wordt het heel duur.
Maar als een systeem dat bijvoorbeeld 48uur voldoende kan leveren goed genoeg is (dus tot netstroom weer overnee, hopelijk binnen 48 uur) dan is dat best goed te realiseren.