Kids, vrienden en alles water bij komt kijken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Kids, vrienden en alles water bij komt kijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 17:02

Hi ik open dit topic om even wat tegen jullie aan te houden.
maar ook om er samen over te praten, hartje te luchten en weer verder te gaan.

dus voor iedereen met kinderen in een leeftijdscategorie dat ze vrienden maken (das best breed).
pubers met verkeerde vrienden (zo ver zijn we nog niet, maar ik huiver er nu al wat voor).
speelmaatjes die je niet uit kunt staan tot prachtige vriendschappen die gekoesterd kunnen worden.

mijn kids zitten beide op de basisschool en zijn sociaal. de één wat aanweziger dan de ander.
vandaag is het sint maarten en en ze gaan beide met een groepje lopen. Deze zelf samengesteld.
de oudste wou eerst met andere, maar die gingen al zelf / apart. hij maakt er geen probleem van (oke, let it go).

de Jongste heeft een heel leuk groepje met 3 andere vrienden.
nu belt net een moeder me van een klasgenootje uit een andere woonwijk. of hij met onze jongste mee mag lopen. jonge heeft een gouden hartje, maar soms wel wat apart. het is wel een vriendje van mijn zoon (ze spelen eens in de paar weken wel). ik ben opgevoed met "iedereen moet mee kunnen doen" en dan vind ik ook wel. kind gevraagd + 1 van de vriendjes die mee gaat omdat die er waren. Mag X ook mee? even twijfel en ze zeiden ja. de twijfel zat vooral in, "ik weet niet of de andere jongens het wel goed vinden".

nu kan het vanavond zo zijn dat X meegaat en de andere 2 jongens zeggen, dat willen we niet, wij gaan wel apart. dan blijven ze met z'n 3en over. maar het kan ook nog zo zijn dat jongetje nummer 3 dan zegt, "ooh dan ga ik met hun mee".(die 2 zijn wat de stoere jongens waar nummer 3 wel graag bij wil horen). dan blijft mijn zoontje met alleen X over.

bij mijn oudste zou dat prima zijn, maar mijn jongste gaat dan heel erg balen en wordt verdrietig, want hij wou met die andere jongens. niet lief en leuk van de andere jongens, maar kan gebeuren.

zijn er andere manieren om dit aan te vliegen? nee zeggen kan ik niet over mijn hard verkrijgen (buitensluiten is voor mij een no go). mocht het gebeuren, dan los ik het ook wel weer op. maar toch.

zelfde met mijn oudste zoon, die werd een tijd best geclaimd door 1 vriendje. hij vond het wel prima, maar hierdoor hoorde hij steeds minder bij de groep. inmiddels is dat eerste wat verwaterd en zie ik dat hij veel meer plezier heeft met de groep. veel minder gedoe en altijd iemand (anders) te spelen.

hoeveel bemoeien jullie je met de groepsvorming van je kinderen? ik denk "ze moeten het zelf oplossen" maar ja dat kunnen ze niet altijd.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:16

Joltsje schreef:
Hi ik open dit topic om even wat tegen jullie aan te houden.
maar ook om er samen over te praten, hartje te luchten en weer verder te gaan.

dus voor iedereen met kinderen in een leeftijdscategorie dat ze vrienden maken (das best breed).
pubers met verkeerde vrienden (zo ver zijn we nog niet, maar ik huiver er nu al wat voor).
speelmaatjes die je niet uit kunt staan tot prachtige vriendschappen die gekoesterd kunnen worden.

mijn kids zitten beide op de basisschool en zijn sociaal. de één wat aanweziger dan de ander.
vandaag is het sint maarten en en ze gaan beide met een groepje lopen. Deze zelf samengesteld.
de oudste wou eerst met andere, maar die gingen al zelf / apart. hij maakt er geen probleem van (oke, let it go).

de Jongste heeft een heel leuk groepje met 3 andere vrienden.
nu belt net een moeder me van een klasgenootje uit een andere woonwijk. of hij met onze jongste mee mag lopen. jonge heeft een gouden hartje, maar soms wel wat apart. het is wel een vriendje van mijn zoon (ze spelen eens in de paar weken wel). ik ben opgevoed met "iedereen moet mee kunnen doen" en dan vind ik ook wel. kind gevraagd + 1 van de vriendjes die mee gaat omdat die er waren. Mag X ook mee? even twijfel en ze zeiden ja. de twijfel zat vooral in, "ik weet niet of de andere jongens het wel goed vinden".

nu kan het vanavond zo zijn dat X meegaat en de andere 2 jongens zeggen, dat willen we niet, wij gaan wel apart. dan blijven ze met z'n 3en over. maar het kan ook nog zo zijn dat jongetje nummer 3 dan zegt, "ooh dan ga ik met hun mee".(die 2 zijn wat de stoere jongens waar nummer 3 wel graag bij wil horen). dan blijft mijn zoontje met alleen X over.

bij mijn oudste zou dat prima zijn, maar mijn jongste gaat dan heel erg balen en wordt verdrietig, want hij wou met die andere jongens. niet lief en leuk van de andere jongens, maar kan gebeuren.

zijn er andere manieren om dit aan te vliegen? nee zeggen kan ik niet over mijn hard verkrijgen (buitensluiten is voor mij een no go). mocht het gebeuren, dan los ik het ook wel weer op. maar toch.

zelfde met mijn oudste zoon, die werd een tijd best geclaimd door 1 vriendje. hij vond het wel prima, maar hierdoor hoorde hij steeds minder bij de groep. inmiddels is dat eerste wat verwaterd en zie ik dat hij veel meer plezier heeft met de groep. veel minder gedoe en altijd iemand (anders) te spelen.

hoeveel bemoeien jullie je met de groepsvorming van je kinderen? ik denk "ze moeten het zelf oplossen" maar ja dat kunnen ze niet altijd.

Waarom kunnen ze dat niet zelf oplossen?
T leven is geen rozengeur en maneschijn en je kan niet iedereen te vriend houden.
Ja dat is soms vervelend en pijnlijk, maar ook dat kunnen wijze lessen zijn.

Je kan dit niet voor hun oplossen dat iedereen tevreden en blij is.
Je moet of de 2 jongens vragen om iemand niet buiten te sluiten en je dus bemoeien met de opvoeding van een ander. En daardoor hebben die jongens misschien een minder leuke avond omdat ze dat andere jongetje misschien wel niet aardig vinden.
Of je moet er vrede mee hebben dat je kind er achter komt dat niet iedereen altijd vrienden kan zijn en dat niet iedereen altijd met dezelfde mensen kan opschieten.

zonnebloem18

Re: Kids, vrienden en alles water bij komt kijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:42

Het klinkt alsof ze nog vrij jong zijn, maar ik zou in dit geval zeggen sorry, maar kind heeft al iets afgesproken.

banketstaaf gezegd kunnen de meeste ingewikkeldere kinderen goed mijn onze dochter. Ze is de goedheid zelve en wil graag dat iedereen gelukkig is. Alleen hoeft zij niet de redder/oplosser te zijn. Het is niet haar probleem dat die kinderen moeilijk contact maken of geen andere vrienden hebben. Ze mag ook kiezen voor wat ze zelf wil en dat is niet egoïstisch.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 17:48

Je omschrijft mijn struggle precies zonnebloem. Ik vind dan nee zeggen ook wel weer lastig.

Ik wil me er niet mee bemoeien, maar een moeder belt mij nu inderdaad. Terwijl de kids op school dit al hadden afgesproken.

In het ergste geval is mijn kind de dupe.

Maar ja nu al ja gezegd haha, we gaan het zien.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 17:57

Joltsje schreef:
Je omschrijft mijn struggle precies zonnebloem. Ik vind dan nee zeggen ook wel weer lastig.

Ik wil me er niet mee bemoeien, maar een moeder belt mij nu inderdaad. Terwijl de kids op school dit al hadden afgesproken.

In het ergste geval is mijn kind de dupe.

Maar ja nu al ja gezegd haha, we gaan het zien.

Dan zou ik alsnog de moeder bellen en aangeven dat er een misverstand is geweest en dat jouw zoontje al met andere klasgenootjes heeft afgesproken.

Of aangezien vriendje 1 het ook oké vond, aangeven dat die sowieso dus bij jouw zoontje moet blijven, want anders had hij beter nee kunnen zeggen.

Zijn er ouders/ begeleiders aanwezig?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:02

Ik zou het overlegd hebben met alle kinderen uit het oorspronkelijke groepje voordat ik iets zou toezeggen aan de moeder van X.
En bij 1 nee is het helaas, maar X kan niet mee.
Want nu stel je 2 vd 4 kinderen voor een voldongen feit imo en met wat pech eindigt het dan idd dat jouw kind met X eindigt terwijl de andere 3 samen gaan.
Of dat ze halverwege gaan lopen ruziën omdat X toch niet lekker ligt in het groepje ofzo.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:23

Loopt vast los! En ik weet niet hoe oud ze zijn, maar de boodschap dat het belangrijk is happy te kunnen zijn met elkaar, ook als er eentje een beetje anders is.. is belangrijk toch? Oftewel.. melden dat ze samen gaan incl die jongen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 18:29

Tanx voor de feedback.

Ik was aan bet werk tijdens het telefoontje en dus ook niet bij de kinderen. Mijn man werkt thuis en toevallig waren zoon en vriendje 1 net bij ons op weg naar voetbaltraining.

Ik vind het gewoon zo moeilijk om nee te zeggen. Ik weet dat X er niet helemaal bijhoort en ik wil dat noet nog meer bevestigen. Bij thuiskomst met zoon besproken en die zit er hetzelfde in. ‘Ik wil hem ook niet buitensluiten’.

Alles is in de woonwijk hij is samen met X vertrokken naar het schoolplein. We zullen zien hoe en met wie hij op pad gaat. Er is geen begeleiding mee

Zoon is 9 en afgebakende woonwijk (ik fiets straks even een rondje). School is in de wijk en 9 van de 10 kinderen wonen in de wijk. x dus niet. Dat maakt t ook lastig (anders kun je zo naar huis lopen als het klaar is)

@hannanas je motto ben ik het mee eens samen ook als iemand wat anders is. En het loopt vast los.

Ik hou jullie op de hoogte

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:01

Ik probeerde me er zo weinig mogelijk mee te bemoeien. Ze kiezen zelf met wie ze omgaan en ja het kan al best hard zijn op de basisschool. Net als het echte leven later. Ik was zelf vaak vroeger het buitenbeentje. Niet leuk, maar het is ook niet leuk als je in de groep wordt gezet door een volwassene en de andere kinderen kijken je aan alsof je een stuk vuil bent.
Mijn dochter is gelukkig altijd wel sociaal geweest en goed opgenomen in de klas en in groepen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-25 19:06

Update: ze zijn heerlijk met z’n 5en aan het sint maarten lopen. Ons huis was net aan de beurt.

Bevestigd weer hoe leuk hun klas is.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen en verschillende inzichten. Als ouder ga ik proberen me er zo weinig mogelijk mee te bemoeien

Starspangled

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 19:38

Joltsje schreef:
Update: ze zijn heerlijk met z’n 5en aan het sint maarten lopen. Ons huis was net aan de beurt.

Bevestigd weer hoe leuk hun klas is.

Nogmaals bedankt voor alle adviezen en verschillende inzichten. Als ouder ga ik proberen me er zo weinig mogelijk mee te bemoeien
Je bent een betere ouder dan veel anderen en dat zie je terug in je zoons. :) Fijn dat je zoon en z'n vrienden er gewoon een leuke avond van gemaakt hebben!