Help! Welk werk past bij mij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sychess

Help! Welk werk past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 14:20

Hallootjes *\o/*

Ik ben op zoek naar DE carrière die bij mij past. Omdat ik het gevoel heb dat ik nog lang niet alle leuke banen ken die er bestaan, ben ik benieuwd wat jullie doen voor werk. Maar... ik wil het alleen horen als je dol bent op je baan en dan wil ik ook weten waarom je zo dol bent op je baan!

Over mijzelf: ik heb HBO Journalistiek gestudeerd aan Windesheim, voordat ik deze studie begon heb ik een blauwe maandag 1e graads docent Engels gestudeerd. Ik kwam er na 2 weken achter dat dit echt niet wat voor mij is. Wat dan wel? Iemand zei tegen mij: je bent toch goed in schrijven? Ga daar wat mee doen!

Niet omdat het mijn passie was, maar omdat ik het wel goed kon, ben ik dus begonnen met Journalistiek. Na de studie begonnen als zzp'er en dit doe ik eigenlijk nog steeds (op een heuuul laag pitje, voor erbij/ernaast). Andere vaste banen waren altijd in de marketing. Vorig jaar besloot ik uiteindelijk: marketing word ik ongelukkig van.

Maar... wat dan wél?

Op die vraag heb ik nog steeds geen antwoord. Ik ben nu inmiddels een jaar bezig met de opleiding tot hondentrimmer en ik begin nu toch ook weer helaas te voelen: dit is het niet. Ik wil het wel afmaken want tja, ik ben nu toch al zo ver (hoewel het tevens voelt alsof ik dit nooit ga kunnen, het is een serieus moeilijk beroep).

Daarnaast heb ik voor extra kennis een thuisstudie dierenartsassistente proberen te volgen. Juist, proberen... want 2 weken geleden had ik het examen en ik haalde een 4,4. -O- Ahum. Ook onderschat. Of misschien ben ik gewoon niet meer zo flexibel als toen ik studeerde. (of niet zo slim :+ )

Ik heb gedacht aan iets met paarden (ik wil graag iets voor mezelf beginnen en zie daar in de paardenwereld weinig mogelijkheden toe... vooral omdat nu gezeur is over osteophatie etc... anyways) en ik heb gedacht aan iets van hondenuitlaatservice, of hondenpension... maar daar komen ook erg veel regels bij kijken.

Ik heb gedacht aan de zorg... maar ik wil dus liever zzp'er worden + een hele nieuwe opleiding in de zorg is me even te veel nu. En mensen uit de zorg raden het allemaal af om in de zorg te gaan. (same met psychologie)

Ik heb inmiddels zoiets van: dan ga ik wel weer even de horeca in for the time being, dat vond ik altijd wel erg leuk en dan heb ik tenminste even iets en voel ik me weer even nuttig want op dit moment is het allemaal best wel even heel erg stom allemaal. En zit ik best in een dip.

Een vriendin zei: ik vind het juist knap van je dat je niet in je kantoorbaan blijft zitten en iets zoekt!

Dat is misschien zo, maar voor mijn gevoel ben ik nog op het zelfde punt als een jaar geleden en dat voelt niet fijn.

dus... wie weet er een leuk beroep waar ik nog niet aan heb gedacht? Ik ben namelijk eventjes radeloos.

Bowo

Re: Help! Welk werk past bij mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:23

Eerst even de bal terugkaatsen:
Wat vindt je leuk aan de horeca?
Wat vind je niet leuk aan je andere opleidingen/banen?
Wat vond je wel leuke onderdelen van de niet leuke banen?

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 14:32

Wat vindt je leuk aan de horeca?

Ik vind het een gezellig beroep, mensen komen voor de gezelligheid en maken graag even een praatje met je, op den duur leer je mensen kennen, ik had het gevoel dat ze ook echt waardeerden wat je voor ze doet, en bij problemen wist ik het altijd wel goed op te lossen.

Wat vind ik niet leuk aan de opleiding?

Ik denk dat je trimmen dan bedoelt. Het is erg zwaar werk, maar dit wist ik van tevoren. Wat ik niet had gehoopt is dat verreweg de meeste honden het NIET leuk vinden, waardoor het werk nog zwaarder wordt. Ik denk dat slechts 10% van de honden rustig stil staat en de hele behandeling ondergaan, dus dat zijn echt cadeautjes. Wat ik niet leuk vind is dat mensen sneller ontevreden zijn dan wel tevreden, en dat veel klanten totaal geen respect hebben voor je eigen tijd (komen te laat, of niet, en halen de hond later dan afgesproken weer op). Er is nu een overkill aan labradoodles die vaak nooit mooi worden (stomme vacht) en ook qua gedrag een drama zijn. Plus ik vind dat het beroep merkbaar erg onderschat wordt, je wordt echt gezien als een domme trien die lekker met hondjes tut en dat kan ik heel lastig loslaten merk ik.

Wat vind ik wel leuk aan trimmen?

Dat vind ik nu even een hele lastige vraag. Op dit moment beleef ik er weinig plezier aan. De tijd gaat altijd wel snel, omdat je continu bezig bent. Maar ik haal er weinig voldoening uit (ik ben ook nog niet zo goed)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 14:42

Ik bedoel verder ook de leuke en niet leuke punten van bijvoorbeeld journalistiek, marketing en docentenopleiding. Je hebt al veel ervaring met verschillende dingen, gebruik dat ook vooral in je keuzes.

Met wat je zegt over de ontevreden mensen bij het trimmen, zou ik in ieder geval alles in de paarden ook volledig uit sluiten.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:03

Ik zit nu zo'n 8 jaar in het recruitmentwereldje (techniek). En heb het nog steeds elke dag super naar mijn zin! Wat jij ook zegt, ik vind schrijven heel erg leuk! Ik kan mijn ei prima kwijt in het schrijven van vacatureteksten, social media campagnes, cv's, voorstelstukjes, etc. Maar ik vind het ook heel erg leuk om met verschillende type mensen om te gaan. Je maakt wat mee in dit wereldje hoor :D
Ook hierin heb je verschillende kanten, als corporate recruiter zoek je vooral mensen voor je eigen bedrijf. Als intercedent werk je voor een uitzendbureau bijvoorbeeld. Je takenpakket ligt ook heel erg aan het type bedrijf natuurlijk waar je voor werkt. Ik werk liever bij een wat kleiner bedrijf zodat ik ook een diverser werkpakket naar me toe kan schuiven en ook wat van het HR werkveld leer. Maar ik heb ook een combi gehad met recruitment en projectleider bij een technische school. Was ook heel leuk want hierbij begeleidde ik mensen van de opleiding naar werk :D ik ging ook veel op bezoek bij klanten om de leerlingen/werknemers op te zoeken, carrierepaden met ze te bespreken of gewoon even een kop koffie mee dronk maar ook om ze te helpen, soms zat er meer achter waarom mensen de volgende dag niet op hun werk kwamen. Aan jou om ze daarmee te helpen. Ben ook weleens mee geweest naar een psycholoog. Tja, als dat ze helpt zodat ze aan het werk blijven, doe ik dat met liefde.
En ja, er zit een negatief randje om dit beroep helaas, maar als je dicht bij jezelf blijft (ik zeg altijd, behandel mensen zoals je zelf behandelt wil worden) heb je echt een super leuk (mensen) beroep *\o/*
En waarom ik dit werk leuk vind? Hopelijk lees je dat hierboven al maar vooral gun ik iedereen gewoon net zo'n leuke baan als dat ik zelf heb :D Ik doe niet graag elke dag hetzelfde, ga graag met mensen om en ben graag tekstueel aan de slag. Dat zijn dingen wat ik in dit werkveld allemaal kwijt kan. Als je meer wil weten PB me maar :D

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:20

In de zorg? Je kan naar allerlei invalshoeken kijken. Aan het bed (helpende, begeleider, persoonlijk begeleider, verzorgende IG of verpleegkundige), management (teamleider) of paramedici (vaak wel voltijd opleiding, zoals ergotherapeut, fysiotherapeut en logopediste).

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 15:32

Misschien kapster? Je bent dan net als bij het trimmen aan het knippen, alleen vinden de mensen het over het algemeen wel leuk :+

Of ergotherapie? Wel in de zorg en met mensen, maar wellicht wat minder zwaar als echt de verpleging

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 16:04

Aan info over mijn werk heb je niks, want ik ben schrijver (zzp) :+ Heb trouwens dezelfde opleiding gedaan als jij. Ik probeer zelf mijn werk zoveel mogelijk af te stemmen op mijn persoonlijke interesses - is dat ook niet iets wat jij zou kunnen doen? Dus dat je bijvoorbeeld gaat schrijven over de zorg, de horeca of de paardenwereld? Natuurlijk kost het tijd en energie om als schrijver 'binnen te komen' in die sectoren, maar op die manier kun je wel je bestaande vak met je andere interesses combineren.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:04

Maar meid, als je de horeca leuk vindt is er nog zoveel meer dan alleen bediening. Ik werk zelf bij dat concern met die vogel op het dak ;) als administrateur.

Met jouw achtergrond zou je, voor zover ik dat zo natuurlijk kan inschatten, prima kwalificeren voor een functie op de sales (zalen) bijvoorbeeld. Dat is geen marketing perse, het betreft het totale proces van zalen verhuur (dus ook grote evenementen bijvoorbeeld). Geen idee natuurlijk of zoiets je beter past, maar misschien is het het wel waard er eens naar te kijken :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 17:05

Wat vind je niet leuk aan marketing? Kan je het schrijven niet combineren met marketing zoals content creator? Dat kan ook voor non profit bijvoorbeeld.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:11

Suzanne F. schreef:
Wat vind je niet leuk aan marketing? Kan je het schrijven niet combineren met marketing zoals content creator? Dat kan ook voor non profit bijvoorbeeld.

Content creator ben ik heel lang geweest, wat mij echt tegenvalt in de marketing is dat het nooit goed genoeg is. Deze week goede cijfers behaald? Mooi, volgende week weer & beter graag. Altijd... Die cijfers en doelstellingen, ik kan het niet meer horen haha.

Ik schrijf dus nog zzp voor een klant die ik heel erg leuk vind. Die wil ik ook wel graag behouden.

Fortitude schreef:
Maar meid, als je de horeca leuk vindt is er nog zoveel meer dan alleen bediening. Ik werk zelf bij dat concern met die vogel op het dak ;) als administrateur.

Met jouw achtergrond zou je, voor zover ik dat zo natuurlijk kan inschatten, prima kwalificeren voor een functie op de sales (zalen) bijvoorbeeld. Dat is geen marketing perse, het betreft het totale proces van zalen verhuur (dus ook grote evenementen bijvoorbeeld). Geen idee natuurlijk of zoiets je beter past, maar misschien is het het wel waard er eens naar te kijken :)

Haha, vogel op het dak. Dat klinkt mij inderdaad best wel heel erg leuk in de oren! Bedankt voor de tip, ik ga eens zoeken in deze richting.

Many schreef:
Aan info over mijn werk heb je niks, want ik ben schrijver (zzp) :+ Heb trouwens dezelfde opleiding gedaan als jij. Ik probeer zelf mijn werk zoveel mogelijk af te stemmen op mijn persoonlijke interesses - is dat ook niet iets wat jij zou kunnen doen? Dus dat je bijvoorbeeld gaat schrijven over de zorg, de horeca of de paardenwereld? Natuurlijk kost het tijd en energie om als schrijver 'binnen te komen' in die sectoren, maar op die manier kun je wel je bestaande vak met je andere interesses combineren.

Heb ik al eens over gedacht om dat (weer) te doen, ik heb een periode lang (denk jaar of 2) heel veel freelance werk gehad, maar vond het ontzettend eenzaam en heel erg eentonig worden... Terwijl ik echt voor zeer uiteenlopende onderwerpen schreef. Aan het einde van de dag zit je toch de hele dag alleen thuis.

Kidde schreef:
Misschien kapster? Je bent dan net als bij het trimmen aan het knippen, alleen vinden de mensen het over het algemeen wel leuk :+

Of ergotherapie? Wel in de zorg en met mensen, maar wellicht wat minder zwaar als echt de verpleging

Nee, het hele knippen vind ik ook echt niet interessant. Ik zou mezelf nooit verder willen verdiepen in het vak en heb ook geen interesse in het volgen van workshops om bij te blijven op dit gebied... Dus dat is denk ik wel een 'red flag' als je het wil maken in een vak in mijn ogen.

Ergotherapie lijkt me interessant! Ga ik ook eens naar kijken, dankjewel voor de tip :) heel waardevol.

Autumnn schreef:
Ik zit nu zo'n 8 jaar in het recruitmentwereldje (techniek). En heb het nog steeds elke dag super naar mijn zin! Wat jij ook zegt, ik vind schrijven heel erg leuk! Ik kan mijn ei prima kwijt in het schrijven van vacatureteksten, social media campagnes, cv's, voorstelstukjes, etc. Maar ik vind het ook heel erg leuk om met verschillende type mensen om te gaan. Je maakt wat mee in dit wereldje hoor :D
Ook hierin heb je verschillende kanten, als corporate recruiter zoek je vooral mensen voor je eigen bedrijf. Als intercedent werk je voor een uitzendbureau bijvoorbeeld. Je takenpakket ligt ook heel erg aan het type bedrijf natuurlijk waar je voor werkt. Ik werk liever bij een wat kleiner bedrijf zodat ik ook een diverser werkpakket naar me toe kan schuiven en ook wat van het HR werkveld leer. Maar ik heb ook een combi gehad met recruitment en projectleider bij een technische school. Was ook heel leuk want hierbij begeleidde ik mensen van de opleiding naar werk :D ik ging ook veel op bezoek bij klanten om de leerlingen/werknemers op te zoeken, carrierepaden met ze te bespreken of gewoon even een kop koffie mee dronk maar ook om ze te helpen, soms zat er meer achter waarom mensen de volgende dag niet op hun werk kwamen. Aan jou om ze daarmee te helpen. Ben ook weleens mee geweest naar een psycholoog. Tja, als dat ze helpt zodat ze aan het werk blijven, doe ik dat met liefde.
En ja, er zit een negatief randje om dit beroep helaas, maar als je dicht bij jezelf blijft (ik zeg altijd, behandel mensen zoals je zelf behandelt wil worden) heb je echt een super leuk (mensen) beroep *\o/*
En waarom ik dit werk leuk vind? Hopelijk lees je dat hierboven al maar vooral gun ik iedereen gewoon net zo'n leuke baan als dat ik zelf heb :D Ik doe niet graag elke dag hetzelfde, ga graag met mensen om en ben graag tekstueel aan de slag. Dat zijn dingen wat ik in dit werkveld allemaal kwijt kan. Als je meer wil weten PB me maar :D

Ik zag recruiters eigenlijk als 'vervelende' mensen altijd, maar zoals jij het beschrijft, klinkt het vak eigenlijk best wel leuk! De afwisseling klinkt heel erg goed.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:47

Het klinkt helemaal niet of welke baan dan ook voor langere tijd bij je past! Ga reizen of zo, eventueel op huizen en/of huisdieren passen, de wereld is groot en mooi om te beleven. Je hoeft niet een beroep of een cariere na te streven als dat niet bij je past. (maar misschien verwoord ik nu mijn eigen, ongeleefde verlangen, dat kan) Reizen en daarover schrijven zou trouwens prima passen...

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:55

Het klinkt eerlijk gezegd of je moet oppassen dat het niet in letterlijk 12 ambachten, 13 ongelukken beland. Ga eens kijken of je ergens een beroepskeuzetraject kan volgen. Mogelijk via het UWV.
Dan kan je proberen uit te vinden waar jouw passie en kracht ligt en gerichter zoeken naar een passende opleiding en baan.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:08

Ik zie nog steeds niet zo heel duidelijk wat je nou precies wel en niet leuk vindt.

Leuk:
- Werken met mensen
- Afwisseling

Niet leuk:
- Ontevreden mensen/dieren
- Te hoge prestatiedruk (als ik dat zo mag omschrijven).

Dat is een beetje een korte lijstje. Als je voor jezelf niet duidelijker hebt waar je nou blij van wordt, kun je ook nooit een goede keus maken.

Sychess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:24

josien_m_ schreef:
Het klinkt helemaal niet of welke baan dan ook voor langere tijd bij je past! Ga reizen of zo, eventueel op huizen en/of huisdieren passen, de wereld is groot en mooi om te beleven. Je hoeft niet een beroep of een cariere na te streven als dat niet bij je past. (maar misschien verwoord ik nu mijn eigen, ongeleefde verlangen, dat kan) Reizen en daarover schrijven zou trouwens prima passen...

ja, misschien is dat ook wel zo. Dat hele idee van carrière maken moet ik misschien maar loslaten. Daar ligt mijn ambitie ook niet, maar voel wel druk vanuit de omgeving of zo? Dat mensen dat verwachten. Terwijl ik gewoon eigenlijk een leuke baan wil, die voldoende verdient om de dingen te doen die ik graag wil (eigen paard).

Reizen vind ik ook heel erg mooi, als ik geen relatie had, was ik dat denk ik ook veel meer gaan doen. Ik kan mijn vriend moeilijk telkens thuis achterlaten en hem voor de dieren laten zorgen..

BrankaZ schreef:
Het klinkt eerlijk gezegd of je moet oppassen dat het niet in letterlijk 12 ambachten, 13 ongelukken beland. Ga eens kijken of je ergens een beroepskeuzetraject kan volgen. Mogelijk via het UWV.
Dan kan je proberen uit te vinden waar jouw passie en kracht ligt en gerichter zoeken naar een passende opleiding en baan.

Ik heb al eens een traject gehad met een loopbaancoach en die vond ik echt waardeloos. Die is mij toegewezen via de overheid (enkele jaren geleden kon je in aanmerking komen voor een traject en die heb ik toen 'gewonnen'). Ze liet me banen uitproberen die ik echt heel leuk of interessant vond zonder te kijken naar of het überhaupt mogelijk is (bijvoorbeeld een baan waarbij je eerst nog 300 jaar naar de universiteit moet), dus daar kwam uiteindelijk niks uit. De laatste 2 afspraken die we hadden had ze eindeloos afgezegd en toen was ik het op een gegeven moment zat... Heb ik het erbij laten zitten.

Bowo schreef:
Ik zie nog steeds niet zo heel duidelijk wat je nou precies wel en niet leuk vindt.

Leuk:
- Werken met mensen
- Afwisseling

Niet leuk:
- Ontevreden mensen/dieren
- Te hoge prestatiedruk (als ik dat zo mag omschrijven).

Dat is een beetje een korte lijstje. Als je voor jezelf niet duidelijker hebt waar je nou blij van wordt, kun je ook nooit een goede keus maken.

Ik weet niet of ik zelf te hoge prestatiedruk zou noemen als niet-leuk, maar het is meer de onderwaardering denk ik? Een voorbeeld bij trimmen: een onopgevoede hond die met wassen al allerlei stunts uithaalt, de blazer probeert te vermoorden, en bij het trimmen zelf geen seconde stilstaat en gedurende het hele proces gilt en piept en dat je die toch tegen beter weten in nog hebt weten te trimmen. Baas die komt en zegt: oh.. dat is wel erg kort... (baas die zelf nooit borstelt of wat dan ook want vervelende hond) in plaats van dat iemand zegt: wauw dat het je is gelukt wat fijn zeg

In de horeca zagen mensen altijd wel dat je, ondanks drukte of dat het even niet lekker loopt, toch je best doet voor diegene en kijkt naar wat er wel mogelijk is, en dat werd dan ook uitgesproken. je wordt gezien - trimmen is echt een verborgen beroep qua inzien hoe zwaar het is en hoe goed je eigenlijk moet zijn om te kunnen trimmen uberhaupt.

Ik heb inmiddels naar zeer uiteenlopende vacatures in de horeca gekeken en een aantal geselecteerd waar ik wel even op gesprek zou willen komen om te kijken hoe en wat precies.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:49

josien_m_ schreef:

ja, misschien is dat ook wel zo. Dat hele idee van carrière maken moet ik misschien maar loslaten. Daar ligt mijn ambitie ook niet, maar voel wel druk vanuit de omgeving of zo? Dat mensen dat verwachten. Terwijl ik gewoon eigenlijk een leuke baan wil, die voldoende verdient om de dingen te doen die ik graag wil (eigen paard).

Reizen vind ik ook heel erg mooi, als ik geen relatie had, was ik dat denk ik ook veel meer gaan doen. Ik kan mijn vriend moeilijk telkens thuis achterlaten en hem voor de dieren laten zorgen..

Blijft inderdaad lastig: of je relatie anders invullen of je andere verlangens. Ik heb het ook nooit goed kunnen combineren want voor dieren heb je ook weer geld nodig en een plek. Voor reizen kun je op jezelf vertrouwen. Gelukkig nooit last gehad van verwachtingen van anderen, die boeien me werkelijk niet... Maar troost je: op ieder moment kun je weer een nieuwe keus maken!

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:54

Ik doelde daarmee eigenlijk meer op dit stukje:
Citaat:
Content creator ben ik heel lang geweest, wat mij echt tegenvalt in de marketing is dat het nooit goed genoeg is. Deze week goede cijfers behaald? Mooi, volgende week weer & beter graag. Altijd... Die cijfers en doelstellingen, ik kan het niet meer horen haha.

In de zorg heb je genoeg banen die dankbaarheid geven, maar helaas ook regelmatig patiënten of naasten die je niet tevreden kunt stellen. Ik word ook zeker blij van mijn poli-programma maar patiënten inderdaad letterlijk bedanken voor de behandeling. Maar ja, ook wel eens mensen die klagen als we uitlopen, of klagen dat we geen verklaring hebben voor de klachten, of klagen dat we geen oplossing kunnen bieden.

Daarbij is de zorg ook vaak breder dan mensen denken. Ik weet niet over welke takken van de zorg die terughoudende adviezen gingen? Nu kan ik je mijn functie niet aanraden, ten eerste doordat er een fikse opleiding aan vooraf gaat waar je geen zin in hebt, en ten tweede omdat ik ook veel van mijn werk zelfstandig doe (niet tussen de mensen zeg maar). Desondanks denk ik dat er wel banen zijn die jou daarin wel heel goed kunnen passen.

Ik zie dat je in Rijssen woont, misschien is dit iets voor je:
https://www.werkenbijzgt.nl/vacaturebes ... dsenwerver
Of kijk eens rond bij de andere vacatures. Nu zul je niet bij alles direct een 'bedankt' horen, maar het meeste werk in de zorg is wel dankbaar.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:01

Wat betreft de paarden, dat is hetzelfde als met de honden hoor. Het is niet gauw goed. Beste kun je voor jezelf werken daar in maar dan moet je wel iets hebben waar je heel goed in bent.

Ik denk dat dierenarts assistent niet iets is wat je thuis leert. Voor zoiets zou ik echt een irl opleiding doen.

Daarnaast iedere baan heeft plus en minpunten. Maar belangrijk is om te kijken waar je passie ligt denk ik. Want dat geeft voldoende doorzettingsvermogen om met de minpunten om te kunnen gaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:42

Misschien iets in de richting van beleidsmedewerker? Vond het altijd zo vaag klinken, wat doet een beleidsmedewerker eigenlijk? Maar ben het zelf nu vier jaar (van opleiding marien bioloog) en ik zie wel veel raakvlakken met wat je leuk lijkt te vinden (schrijven, afwisseling, contact met mensen,...)

Voor mij staat of valt het met op welk onderwerp je zit. Ik ben beleidsmedewerker Noordzee bij een natuurorganisatie. Kort gezegd probeer ik door middel van beïnvloeding van politiekers de Noordzeenatuur een stukje beter te maken. De job is super afwisselend: veel webinars, workshops, lezingen... over het onderwerp die je dan weer probeert te vertalen in hoe dat jouw dossier (in mijn geval de Noordzee - heel ruim gezegd) beter kan maken. Veel bezwaarschriften opstellen, rechtszaken voorbereiden (hoort er ook bij :+ ) => veel lees en schrijfwerk. Maar ook veel visie documenten opstellen, nota's,... die je dan weer gaat voorstellen aan politiekers en ze proberen te overtuigen om stappen in de juiste richting te nemen. Ook veel met andere stakeholders praten (in mijn geval bv vissers, industrie, windmolen sector,...) zodat natuur bij hen ook meer op de agenda komt.

Het is intensief en uitdagend en soms wel met weekend/avondwerk (netwerk events met ministers bv) en je moet je wel echt richten op de lange termijn want politiek gaat heel traag. Je moet ook een beetje lol hebben in het 'spelletje' van de politiek. Maar als je veel passie voelt voor je thema, is het zo waardevol en belonend om dat stapje voor stapje in de goeie richting te zien gaan.

Een beetje te vergelijken met: je kan elke zaterdagochtend als vrijwilliger in een asiel hondenhokken kuisen (super waardevol!), of je kan een jaar lang de politiek bewerken tot ze een jaarlijkse subsidie van een miljoen euro aan dierenasiels goedkeuren. Echt op het 'hoogste niveau' proberen iets te forceren dat mega veel verschil maakt 'op het terrein'.

Geen idee of ik het een beetje goed heb kunnen uitleggen, maar ik vind het alleszins een heel boeiende en afwisselende job!

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Sychess schreef:
Ik heb inmiddels naar zeer uiteenlopende vacatures in de horeca gekeken en een aantal geselecteerd waar ik wel even op gesprek zou willen komen om te kijken hoe en wat precies.

Als je ergens vragen over hebt kan ik je misschien ook nog wat opweg helpen. Niet perse bedrijfsspecifiek, maar ik draai al zo lang mee dat ik alle afdelingen in ieder geval al wel eens gezien heb. Je mag me altijd pb'en als je wat wilt weten :)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Ooit.... 100 jaar geleden wist ik ook niet wat ik wilde worden.
Per ongeluk de transport wereld in gerold.

Import/export
Luchtvracht/zeevracht/wegtransport.
Opleidingen als declarant, expeditie & logistiek, gevaarlijke goederen.

Ik heb een leuke drukke dynamische baan, nu wel aan de andere kant van het loket maar ik heb jaren met plezier bij een expediteur gewerkt op Rotterdam Airport / Schiphol Airport en nu in Friesland.

Geen dag is hetzelfde, hoop plezier in mijn werk omdat het zo afwisselend is.