Vraag omtrent ziekmelding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

veneri

Vraag omtrent ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:51

Ik ga er niet te diep op in vanwege herkenbaarheid van mijn verhaal, maar het korte verhaal isis:
Ik werk mijn volledige uren en doe mijn volledige werk. Kan door lichamelijke klachten tijdelijk niet reizen en werk iom leidinggevende al enige tijd volledig thuis (ipv 1xpw kantoor)
Nu heeft mijn leidinggevende mij zonder mijn instemming deels ziekgemeld.
Mag dat?

DubbelFun

Re: Vraag omtrent ziekmelding

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:03

Ik denk dat een werkgever je idd ziek mag melden als je niet je contract na kunt komen, nl naar het werk komen óók als je thuis wel kunt werken.
Het was wel zo fijn geweest als dat even gemeld was.

Ik ken je situatie niet, maar toen ik mijn schouder gebroken had en niet met de trein durfde omdat die stoeltjes nogal smal zijn en ik bang was dat er mensen tegen zouden stoten ben ik een paar weken met de taxi gehaald en weer thuis gebracht.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:22

maar als de TS volledig haar werk doet, waarom dan ziekmelden

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:27

Doe je nu bepaalde dingen niet of minder efficient omdat je thuis werkt en niet op locatie kunt komen?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:28

Nee,doe volledig mijn eigen werk en doe mee aan alle vergaderingen en overleggen maar dan online. Ben overal bij betrokken gebleven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:56

En hij heeft je zonder overleg ziek gemeld? Voor een aantal uren? Of een dag?
Staat er in je contract dat je 1 x per week naar kantoor moet?
Ik zou het gewoon vragen waarom hij dat gedaan heeft. Daar zou ik mee beginnen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:04

Werk je normaal ook vanuit thuis, is thuiswerken een normaal bij het bedrijf?
Je kunt bij de vakbond informatie halen of dit wel mag, en die kunnen je ook helpen als het niet is toegestaan. Moet je natuurlijk wel lid zijn.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

veneri schreef:
werk iom leidinggevende al enige tijd volledig thuis (ipv 1xpw kantoor)
Nu heeft mijn leidinggevende mij zonder mijn instemming deels ziekgemeld.

Heel gek. Lijkt mij dat dit echt niet mag. Want je werkt je volledige uren en bent online aanwezig bij de meeting waardoor je ook je binding met collega’s houdt. Je hebt het thuiswerken iom leidinggevende afgesproken is dat nog ergens vastgelegd? Hoe lang sta je nu deels ziekgemeld?Je zou als je on speaking terms bent om uitleg kunnen vragen en dan direct ook aangeven dat er een aangetekende brief naar HR gaat om dit te laten corrigeren. Het kan een vergissing van je leidinggevende zijn maar zou nu wel de stapjes officieel goed lopen. Heb je een rechtsbijstandverzekering? Vast contract?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:12

Heb je het gewoon al nagevraagd? Wellicht is er een foutje ingeslopen?

Als dat niet zo is en jij werkt volledig en laat nergens op afweten kan jij niet ziekgemeld worden.

Maar goed, stap 1 lijkt me heel simpele; vraag het even na.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:38

'Hee baas, ik zag dat ik gedeeltelijk ziekgemeld was, klopt dat?'

Twee mogelijke antwoorden:

'Ja, dat klopt, want zus en zo' --> Dan is het aan jou om na te gaan of die reden inderdaad geldig is, maar dit zou ik iemand vragen die er verstand van heeft en dat is vaak niet Bokt.

Of

'Oh nee, sorry, dat was een vergissing' --> Probleem opgelost.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:40

Al gevraagd aan leidinggevende.
krijg geen antwoord/ontwijkend antwoord. Hybride werken is standaard bij ons overigens.

scooby09

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:43

Maar je kan door lichamelijke klachten niet reizen dat klinkt toch als of je beperkingen hebt en daar door niet volledig arbeidsgeschikt bent dus een aantal ziekte uren aangemeld.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:44

veneri schreef:
krijg geen antwoord/ontwijkend antwoord. Hybride werken is standaard bij ons overigens.

Ik zou het dan nog een keer vragen. En dan per mail, dan staat de vraag en het antwoord gelijk zwart op wit. Ik zou ook gelijk duidelijk aangeven dat je al je uren werkt.

Ik vind het erg vreemd, zeker als jullie blijkbaar ook hybride werken

@scooby09 maar wat heeft dat er mee te maken als ze gewoon al haar uren doet?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

veneri schreef:

Maar hoe kan je nou een ontwijkend antwoord krijgen? Wat voor vraag stel je dan? Als je de vraag gesloten stelt, dan kan er alleen een Ja of een Nee op komen.
En waarom vraag je niet door dan? Of je vraagt: Wil je dat ik dat ik het deel wat jij mij ziek hebt gemeld niet meer werk? Want ziek is ziek. Dus dan werk je minder blijkbaar.
Ik zou echt eerst een goed gesprek aangaan voor meer duidelijkheid en de echte reden. En anders komt de Arbo arts vanzelf om de hoek kijken en ik ben benieuwd wat die er dan van vindt.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:45

scooby09 schreef:
Maar je kan door lichamelijke klachten niet reizen dat klinkt toch als of je beperkingen hebt en daar door niet volledig arbeidsgeschikt bent dus een aantal ziekte uren aangemeld.

Ja dit kan wel een reden zijn, maar dat moet dat wel duidelijk onderbouwd worden. Jammer dat de baas dan zo vaag doet. Kan het toch even toelichten. >;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:48

Als leidinggevende kijk ik naar kan iemand zijn eigen werk doen. Is dat antwoord ja dan is iemand niet ziek. Werkt iemand al zijn uren, maar in aangepast werk dan is die persoon wel ziek.

Als jij je uren maakt in je eigen werk is er geen enkele reden om jou ziek te melden in mijn ogen. De locatie van de werkzaamheden zijn daarin volgens mij niet relevant.

Als je er met je leidinggevende niet uitkomt zou ik advies vragen bij de vakbond als je lid bent of juridisch loket of via de HR afdeling als jullie die hebben.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

Zonde van hun premie! Ziekmelden terwijl iemand gewoon zn werk doet zonder belemmeringen is echt zonde. Wellicht hebben ze een verzuimverzekering en krijgen dan een deel terugbetaald ? Maar binnen 6 weken mag jij je melden bij de bedrijfsarts. Lijkt me vreemd verhaal.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:39

Ik begrijp alle vragen hier,maar wil er niet te diep op ingaan vanwege herkenbaarheid.
Bedrijfsarts is al ingeschakeld en heeft mij gebeld,die wil mij niet zien; want volledig aan het werk. Nu komt een reintegratieadviseur aansturen op een gesprek (terwijl ik mij niet ziekgemeld heb)
Ik heb in mijn verlofperiode echt er doorheen gezeten. Wakker liggen, dromen over het werk, piekeren, huilen en hoofdpijn en toenemende pijnklachten. Ik moet binnenkort weer starten met werken na mijn verlof. Reintegratieadviseur zal dan ook wel contact zoeken.
Weet niet hoe ik dat moet gaan doen,maar wil mij hierom niet ziekmelden. Dan zal het op iets van een arbeidsconflict gegooid gaan worden vermoed ik. En ziekmelden lost het probleem van een onterechte ziekmelding ook niet op.
Al met al: ik had mij beter meteen volledig ziek kunnen melden,ipv mijn stinkende best te blijven doen!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:49

Maar je laatste bericht begrijp ik dan niet.
Met je moet weer gaan werken?
Fysiek aanwezig zijn bedoel je daarmee?

Ja er zijn bedrijven die vinden dat je een bepaald aantal keer echt aanwezig moet zijn.
Dat lukt je niet.
Misschien daarom toch die ziekmelding?
Omdat het nooit de bedoeling is geweest om dit altijd zo te doen, vandaar nu ook gesprek met re-inegratie.

Maar dat is gewoon direct op de man af vragen: waarom sta ik gedeeltelijk ziek gemeld.
Dan kan er toch niet vaag gedaan worden?

Hoe dan ook, veel sterkte.
Want je laatste bericht komt heel vervelend, verdrietig voor jou over :knuffel:
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op Gisteren, 15:59, in het totaal 3 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Dit klinkt niet als een ziekmelding wegens fysieke redenen.
Maar als een situatie waar veel meer speelt.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:05

Petpa schreef:

Die snap ik niet helemaal?
In goed overleg ben ik thuis blijven werken,volledige uren,volledig eigen werk.
Ik heb mij niet ziekgemeld,maar mijn leidinggevende wel. Met een banketstaaf dat het in mijn eigen belang zou zijn omdat hij een advies wil inwinnen die alleen via die weg kan.
Het doel heiligt de middelen dan maar?
Ik voel mij besodemieterd en ben hierdoor erg gestressed geraakt. Vnl omdat er opeens niet meer te praten viel en er werd medegedeeld dat ik ziekgemeld zou worden.
Ik heb schriftelijk meerdere malen verzocht dit terug te draaien en er niet mee akkoord te zijn en dan ook mijn eigen uren te blijven werken.
Dat doe ik nog steeds.verlof ook gewoon opgenomen,maar niks aan gehad. Doordat wkg mij heeft laten bungelen met onbeantwoorde vragen tov een onterechte ziekmelding, zit ik nu stuk. Maar ik meld mij niet ziek,want ik wil dit opgelost hebben.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:08

Dit klinkt voor mij anders dan thuiswerken ivm bv een gebroken been.

veneri schreef:
Ik heb in mijn verlofperiode echt er doorheen gezeten. Wakker liggen, dromen over het werk, piekeren, huilen en hoofdpijn en toenemende pijnklachten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:22

Maar wat is het drama van die ziekmelding? Die ziekmelding is echt alleen maar in jouw voordeel, dus waarom van alles erbij halen? Jij wil je niet ziekmelden terwijl het niet goed met je gaat blijkbaar, je leidinggevende heeft besloten je wel ziek te melden. Vermoedelijk omdat hij ziet dat het niet goed met je gaat. Hij wil weten wat de beste aanvliegroute voor dit probleem is en ja, advies daarvoor inwinnen gaat het beste via een ziekmelding.

Waarom niet gewoon akkoord gaan met die ziekmelding? Jij hebt aangegeven dat je het er niet mee eens bent, dus ze kunnen jou er niet op aanspreken dat je ziekgemeld staat terwijl jij vind dat je dat niet bent. Wat is dan dus nu het probleem?
En jij hoeft je niet ziek te melden, dat heeft je werkgever al gedaan......

Ik ben het met Pepta eens, dit klinkt echt alsof er meer speelt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:22

Petpa schreef:
Dit klinkt voor mij anders dan thuiswerken ivm bv een gebroken been.

veneri schreef:
Ik heb in mijn verlofperiode echt er doorheen gezeten. Wakker liggen, dromen over het werk, piekeren, huilen en hoofdpijn en toenemende pijnklachten.

Mij ook. Ik denk dat het voor ons geen doen is om hier iets van te zeggen zonder de achtergrond te kennen.
Sterkte met de situatie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

veneri schreef:
Petpa schreef:

Die snap ik niet helemaal?
In goed overleg ben ik thuis blijven werken,volledige uren,volledig eigen werk.
Ik heb mij niet ziekgemeld,maar mijn leidinggevende wel. Met een banketstaaf dat het in mijn eigen belang zou zijn omdat hij een advies wil inwinnen die alleen via die weg kan.
Het doel heiligt de middelen dan maar?
Ik voel mij besodemieterd en ben hierdoor erg gestressed geraakt. Vnl omdat er opeens niet meer te praten viel en er werd medegedeeld dat ik ziekgemeld zou worden.
Ik heb schriftelijk meerdere malen verzocht dit terug te draaien en er niet mee akkoord te zijn en dan ook mijn eigen uren te blijven werken.
Dat doe ik nog steeds.verlof ook gewoon opgenomen,maar niks aan gehad. Doordat wkg mij heeft laten bungelen met onbeantwoorde vragen tov een onterechte ziekmelding, zit ik nu stuk. Maar ik meld mij niet ziek,want ik wil dit opgelost hebben.

Hoe is die ziekmelding in jouw nadeel?
En waarom doet het je zoveel dat je werkgever je gedeeltelijk ziek wil melden?
Waarom niet gewoon in gesprek gaan.