Wat mag je van een NIEUW dak op je woning verwachten? lapwerk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Wat mag je van een NIEUW dak op je woning verwachten? lapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:46

3 jaar geleden heb ik asbest laten verwijderen en een nieuw dak op mijn woning laten plaatsen.
Helaas ontstond toen direct lekkage. Dit is door de dakdekker hersteld en ik was tevreden.

TOTDAT ik enige tijd later zonnepanelen op mijn woning liet plaatsen (binnen 12 weken na nieuw dak). Die mensen gingen het dak op en kwamen net zo hard weer naar beneden met de medeling: er zitten scheur in je dak, wij kitten ze wel dicht zodat wij ons werk kunnen doen, maar je moet wel naar de dakdekker, want dit hebben wij niet gedaan. Dus ik kreeg een paar foto's van de zonnepanelen installateurs.

Terug naar de dakdekker. Die gaf aan dat het de schuld was van de zonnepaneleninstallateurs, maar ze zouden nog een keer langskomen om de nokplaat met scheuren te vervangen.

Dan denk je eind goed al goed. Dus ze kwamen langs, ik was thuis aan het werk, dus heb niet continu gekeken wat er gedaan is op het dak. Maar normaal hoor je bij het vervangen van een plaat wel boren, maar nu niets. Na 45 minuten waren ze klaar, er was 1 persoon. Dus ik zo van is alles nu echt in orde? Ja werd er gezegd. En ik vroeg zo, puur uit nieuwsgierigheid hoe zo'n nokplaat er dan eigenlijk uit zag (had er ook niemand mee zien lopen op de ladder). En toen ik die vraag stelde veranderde de hele houding van die man. Die plaat lag nog op het dak om het stukje bij de 'schoorsteen' waar water bleef staan wat ook niet zo hoort op een schuin dak op te hogen. Vreemd dacht ik, dus ik vroeg er even foto's van te maken. En ik kreeg eeen paar foto's van een nokplaat zonder scheur.

Maar het gevoel wat ik had was dat ik voorgelogen was. Gelukkig was er iemand die wel even met z'n drone wilde spelen en mijn dak gefotografeerd heeft. En tot mijn grote schrik waren er nog steeds 3 scheuren in de nokplaat dichtgekit, lag er nergens een extra nokplaat en bleef er nog steeds water bij de 'schoorsteen' staan.

De dakdekker er mee geconfronteerd en die beweerden dat het nu goed was en de rest was de schuld van de zonnepanelenboer.

Ik kom zelf niet op het dak, dus heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Die brachten het onder bij een advocatenkantoor en dus moest er een expert komen. Die expert heeft aan de hand van de drone foto's geoordeeld dat het dak niet goed was, dat de nokplaat met scheuren vervangen moest worden, maar ook dat die 'schoorsteen' op het dak vervangen zou moeten worden. Heel vreemd, want daar is nooit wat over gezegd. Die kosten zouden volgens die expert 1400 euro zijn (let wel, ik heb 12.000 betaald voor het vervangen van het dak, dus het was voor mij ook een domper, maar als het moet dan moet het). Maar bij de buren was het dak al vervangen en was het wel netjes. Die hebben alleen die 'schoorsteen' zwart gespoten.

Toen kwam het, GEEN ENKEL bedrijf WIL of KAN die schoorsteen vervangen. En al helemaal niet voor de genoemde 1400 euro kosten. De meeste bedrijven zeggen dat het onzin is en dat de dakdekker het maar goed moet doen. De rest komt met offertes van 5000-6000 euro. Dus weer terug naar die expert die die 1400 euro genoemd heeft.

En daar blijft het stil. Die gaf een naam van een bedrijf die het voor 1400 kon doen, maar dat bedrijf is voor mij niet bereikbaar. Nou ja, ze zullen terugbellen en mailen en ook na 30 telefoontjes doen ze dat simpelweg NIET.

De advocaat van dat kantoor stond aan mijn kant, dat dus al dat plakwerk niet normaal is en dat het netjes hoort te zijn, dat je mag verwachten van een nieuw dak dat het ook duurzaam er op ligt. En dat is met al dat loodvervanger niet het geval.

Maar helaas heb ik natuurlijk pech en ging hij uit dienst en nam een ander het over. En die doet werkelijk niets en gooit de bal volledig bij mij. Ik moet op EIGEN KOSTEN maar een nieuwe partij in gaan huren (kosten ook zo'n 1500 euro) om bewijs te leveren dat die schoorsteen niet het probleem is. En bovendien: het lekt niet, en er is letterlijk in een mail geschreven: vanaf de grond zie je niet hoe het dak er uit ziet en het is nu waterdicht.

Pardon? Ik weet het niet meer. Ik heb niet het geld dat ik even zo nog eens 1500 euro over de balk kan smijten voor een rapport, terwijl in mijn ogen die vorige expert zich er nu afmaakt omdat die fout is en dus voor mij ook g een oplossing biedt. De dakdekker zegt gewoon van het is waterdicht, dus voor ons is het klaar.

Weet iemand dus iets hoe ik van een expert op papier kan krijgen dat ik toch niet hoef te accepteren bij een NIEUW dak dat er zo veel loodvervanger geplakt is op mijn nieuwe dak? (plus wat zit er aan beschadiging onder? Want waarom leg je vanaf de nok tot aan de schoorsteen zo'n laag loodvervanger?)
Is er hier iemand die hier verstand van heeft en mij hier mee kan helpen?

Foto's van de scheuren, die zijn nu volgens mij weg (ik heb zelf geen drone, dus na vervangen van de nokplaat geen nieuwe foto's):
Afbeelding

Afbeelding

Maar hier is niets aan gedaan (er is later na tussenkomst advocaat wel een nokplaat vervangen, dus ga er van uit dat dat nu goed is), dit is dus een nieuw dak en zo is het waterdicht gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je dat het bij de buren WEL netjes is (andere dakdekker, we hebben het niet tegelijk laten doen, want tja, ik moest er eerst voor sparen toen bekend werd dat er asbest op het dak lag):

Afbeelding

Maar kennelijk moet ik genoegen nemen met dit dak?
Ik weet echt niet meer wat te doen en heb er behoorlijk slapeloze nachten van. Je ziet het niet, dus is het er niet vind ik wel heel eenvoudig gesteld.

Er zit overigens ook nog een minor fout in mijn dak en dat zie je alleen in de zomer in de avond bij laagstaande zon: de dakplaten zijn verkeerdom gelegd, dus de zaagnaad zit onder en in het zicht. Dat zie je alleen bij een laagstaande zon op het dak. Maar daar gaat dit niet over (en ook niet over dat ze door het dakbeschot getrapt zijn en ik daar pas 5 maanden later achter kwam omdat bij vorst nu ergens de sneeuw wegsmelt en dat op een plek waar ik zelf niet kan komen omdat er voor mij te weinig ruimte is om daar zelf te komen, dus ik kon het ook niet eerder zien. Ik kan niet op mijn knieën zitten namelijk, dat doet te veel pijn.

Maar het gaat me dus om al dat lijmwerk, kan iemand me hier mee helpen die er verstand van heeft en zeggen of dit dus goed is of niet goed is? En hoe ik dan zonder meteen arm te worden wel aan een rapport kan komen als het niet goed is? Ik weet het echt niet meer.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:57

Laatst bijgewerkt door cissy op Vandaag, 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:58

cissy schreef:
Er bestaat een federatie van dakdekkers wellicht hebben die een klachtencommissie of weten ze waar je terecht kan.
https://vebidak.nl

Ik heb geen dak van bitumen of kunststof.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:13

Oh dakdekkers spreek me er niet van. :(:) Stelletje .... en ja de onderzoekskosten wordt je geacht zelf te betalen eerst vinden ze. Dan hebben ze een eeuwigheid later een keer tijd en gebeurd er uiteindelijk niks mee.

Het hoort niet, rechtsbijstand zou je moeten bijstaan hierin lijkt me. :list:

Ik heb het uiteindelijk opgegeven na een maandenlang getouwtrek met de dakdekker zelf, de commissie erboven en andere bedrijven. Allemaal houden ze een hand boven elkaarshoofd lijkt het wel.

Bij mij was het bij een isolatie van een plat dak. Waar ze de platen dwars door het plafond geschroefd hadden en er koudebruggen ontstonden met condensdruppels die maar bleven komen. Hun antwoord zo doen we dat bij bedrijfshallen altijd. >;) Eh het betreft hier een slaapkamer geen bedrijfshal. -O- Ik heb het zelf opgelost met creatief met kurk en het probleem verholpen omdat ik er geen geld en fut meer voor had verder te vechten.

Ik zou toch terug gaan naar je rechtsbijstand en daar desnoods een ander contact persoon eisen.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:18

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:41

Wdj schreef:
Deze partij zegt dat ze gratis inspecties doen, ook bv voor aan- en verkoop va een woning. Wellicht kun je hun bellen en om een soort contra expertise vragen?

https://dakdienstnederland.nl/dakinspec ... gK_P_D_BwE

En die valt af, want zitten niet in Groningen. Zucht;
En daar gaat het om verkoop voor nieuw dak. Dus offerte. Maar dat heb ik niet nodig. Ik heb immers een nieuw dak, maar het is gewoon voorzien van een hoop plakband.

xSagan

Re: Wat mag je van een NIEUW dak op je woning verwachten? lapwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:49

Wat vervelend, ik zat even in een andere hoek te denken: kan de consumentenbond niet wat voor je betekenen? https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies
Via deze link zag ik dat ze helpen met brieven opstellen. Misschien kan je er wat mee.:)
(Geen offertes in ieder geval)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:55

Ik citeer even uit jouw openingsbericht:

"Ik moet op EIGEN KOSTEN maar een nieuwe partij in gaan huren (kosten ook zo'n 1500 euro) om bewijs te leveren dat die schoorsteen niet het probleem is"

Ik heb een vergelijkbare situatie gehad.

Ook mijn rechtsbijstandsverzekering bracht het onder bij een advocatenkantoor en ik moest zelf de kosten van een expert betalen.
Maar! De voorwaarden van de verzekering blijven van kracht waar bij mijn verzekering in de voorwaarden opgenomen is dat alle kosten van derden zoals experts door de verzekering gedekt zijn.

Wellicht is het daarom een idee de voorwaaden van je verzekering te lezen en indien er dekking is je verzekering te contacten.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:26

Ik denk dat je eigenlijk nooit de zonnepanelen had mogen laten leggen alvorens het dak gefikst werd.
Bij vaststelling problemen met het dak, had je de zonnepanelen beter uitgesteld want nu heeft de dakdekker inderdaad de ideale gelegenheid het een getouwtrek te maken met de zonnepanelen...

Als je hen had uitgesteld, dan kon de dakdekker er veel minder makkelijk onderuit.

Verder heb ik geen idee hoe en wat maar ik kan me niet voorstellen dat als jij een expert voorschiet en die komt uiteindelijk tot de conclusie dat jij gelijk hebt, dat de verzekering die kosten dan vervolgens niet integraal terugvordert van de tegenpartij.

Dus ik denk dat je inderdaad voor nu zou moeten voorschieten maar indien je gelijk krijgt, die kosten integraal terug te vergoeden zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 13:39

De eerste expert (betaald door de verzekering) heeft mij in het gelijk gesteld dat de zonnepanelen niet de oorzaak zijn. Dus dat is al geregeld. Bovendien waren die mensen van de zonnepanelen heel duidelijk: laat het maar tot een discussie komen, wij hebben het echt niet gedaan. Dus dat is afgehandeld.

Maar die discussie dus over 'waterdicht' vs 'hoe hoort het te zijn' loopt en die expert die dus betaald is, die geeft niet meer thuis. En dat is dus het probleem. De expert is ingeschakeld, maar die heeft volgens iedereen die ik de foto's van de huidige situatie laat zien ook gewoon een fout gemaakt.
En ja, nu nogmaals een expert inschakelen heb ik het geld ook niet voor.

Ik heb op papier staan van een bedrijf dat de schoorsteen vervangen onzin is. Maar de dakdekker zegt van ja, maar die expert vindt dat je dat moet doen. Maar ik heb dus zwart op wit dat dat niet nodig is. En dan zegt die dakdekker weer 'het is toch waterdicht?'. Ook die advocaat zegt nu doodleuk: het is waterdicht, het dak is niet zichtbaar vanaf de grond, dus wat zeur je nu?

Maar ondertussen blijft er dus water staan bij de schoorsteen op een schuin dak en is overal loodvervanger over geplakt, terwijl het bij de b uren wel gewoon netjes is. Dus een dak vervangen kan wel gewoon netjes.

Ik wil best een klein bedrag betalen voor een rapport dat het niet gedaan is zoals het hoort, maar nogmaals 1500 euro uitgeven zit er gewoon niet in.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:43

Begrijpelijk hoor, het is ook geen kleinigheidje...
En al goed en wel dat het niet zichtbaar is van op de grond maar een nieuw dak kost toch ook en klein fortuin, dan mag je toch wel wensen dat het netjes is en niet met plakwerk en lapwerk zeg... Een dak moet jaren meegaan, daar heb je toch geen vertrouwen in op deze manier...

Vind het ook echt niet kunnen neen...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:01

Ik heb zojuist het topic verplaatst naar [LZP] Leven zonder paarden, hier past het beter

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:46

En die rechter van de tv?
Ik ben even zijn naam kwijt.

Moet je wel zelf op tv willen komen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:14

Wat is nu heel kort en concreet de klacht / hulpvraag die je bij je rechtsbijstand hebt neergelegd?
Het klinkt nu alsof de hulpvraag alleen was 'komt het door de zonnepanelen of niet', maar dat lijkt me niet jouw volledige klacht.

Dus; wat was jouw concrete klacht? En is die volledig afgehandeld door je rechtsbijstand? Zo niet, je verzekering weer bellen, daar is die voor.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:23

Bij die schoorsteen is echt broddelwerk, rest geen verstand van.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:38

Goof schreef:
Wat is nu heel kort en concreet de klacht / hulpvraag die je bij je rechtsbijstand hebt neergelegd?
Het klinkt nu alsof de hulpvraag alleen was 'komt het door de zonnepanelen of niet', maar dat lijkt me niet jouw volledige klacht.

Dus; wat was jouw concrete klacht? En is die volledig afgehandeld door je rechtsbijstand? Zo niet, je verzekering weer bellen, daar is die voor.

Nee, ik heb het hele dak daar neergelegd. Maar nu wordt alles teruggeschoven naar mij en dat vind ik niet terecht dus. Die advocaat stelt heel simpel: het is toch waterdicht, je ziet het niet, dus wat zeur je nu?

De advocaat die ik eerst had is helaas uit dienst gegaan, die was wel meegaand en dacht mee en zei wel dat het niet klopte. Maar ja, toen werd het overgenomen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 47 min geleden

Ik heb hele goede ervaringen met het bedrijf Dakpanleggers Urk. Toen we onze woning net hadden hebben ze een volledige dakinspectie gedaan en een aantal lekkages gemaakt. Ook een uitgebreid advies gegeven na de tijd. Inmiddels hebben ze hier het hele dak vakkundig vernieuwd. Ze hebben klussen in heel NL. Misschien kun je ze eens benaderen of ze binnenkort in de buurt zijn en of ze je dak willen inspecteren. Het zijn eerlijke en betrouwbare jongens.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 44 min geleden

germie schreef:
Goof schreef:

Nee, ik heb het hele dak daar neergelegd. Maar nu wordt alles teruggeschoven naar mij en dat vind ik niet terecht dus. Die advocaat stelt heel simpel: het is toch waterdicht, je ziet het niet, dus wat zeur je nu?

De advocaat die ik eerst had is helaas uit dienst gegaan, die was wel meegaand en dacht mee en zei wel dat het niet klopte. Maar ja, toen werd het overgenomen.

Tja technisch gezien is het ook waterdicht..
Dat het niet mooi is is dan een tweede.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 39 min geleden

Barbabientje schreef:

Tja maar voor hoe lang?

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 32 min geleden

Little_Gift schreef:
Barbabientje schreef:

Tja maar voor hoe lang?

Is dat niet altijd de vraag?
Bedoel ik ga er ook vanuit dat mijn dak goed is tot het niet meer is.
En ja dan begint het helaas weer van voor af aan (ook hier aan de hand gehad)

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Dus... Jij hebt zwart op wit van een expert dat de boel niet goed is gemaakt? De advocaat van de rechtsbijstand wil er geen zaak maken omdat " het niet zichtbaar is vanaf de grond" ? Het dak zit vol met ( nu herstelde) scheuren en er blijf water staan bij de schorsteen? Plassen op een dak gaan uiteindelijk doorzweten en dan heb je alsnog lekkage. Ook is de schade dan meestal groter. Ik zou toch weer contact opnemen met de rechtsbijstand en vragen naar een andere advocaat en/of een klacht indienen. Dit is natuurlijk geen normale gang van zaken. Jij hebt betaald voor een heel nieuw dak en daar zit toch minstens en vorm van garantie op. Het mag gewoon niet na een paar jaar al gaan scheuren. Dit klopt gewoon niet!

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27 min geleden

Barbabientje schreef:
En ja dan begint het helaas weer van voor af aan (ook hier aan de hand gehad)

Ja ok maar met een netjes gelegd dak, heb je minder reden tot zorgen maken dan met een dak waar wel de nieuwprijs voor betaald werd maar die met lijm en brokken en tape aan elkaar hangt natuurlijk.

Bovendien is er nu al een fout thv de schoorsteen wat ongetwijfeld binnen korte tijd voor lekkage zal zorgen. Water wat blijft staan, weegt.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25 min geleden

[/quote]

Tja maar voor hoe lang?[/quote]

En ja dan begint het helaas weer van voor af aan (ook hier aan de hand gehad)[/quote]

Natuurlijk kan elk dak gaan lekken, maar 3 jaar is wel heel erg kort, voor een nieuw dak hoor.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12 min geleden

Naja het is meer dat er nu “gecheckt” is hoe dat dak eruit ziet. Dus kun je er iets mee, maar zoals advocaat logisch zegt; ja t is functioneel (op dit moment dan).
Normaal check je het niet zelf nogmaals toch? Dat bedoel ik meer :)

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 4 min geleden

Toch is daar is niets logisch aan hoor, het dak is gewoon niet goed gemaakt en daar heeft Ts wel voor betaald. Het moet gewoon goed zijn...