Helaas ontstond toen direct lekkage. Dit is door de dakdekker hersteld en ik was tevreden.
TOTDAT ik enige tijd later zonnepanelen op mijn woning liet plaatsen (binnen 12 weken na nieuw dak). Die mensen gingen het dak op en kwamen net zo hard weer naar beneden met de medeling: er zitten scheur in je dak, wij kitten ze wel dicht zodat wij ons werk kunnen doen, maar je moet wel naar de dakdekker, want dit hebben wij niet gedaan. Dus ik kreeg een paar foto's van de zonnepanelen installateurs.
Terug naar de dakdekker. Die gaf aan dat het de schuld was van de zonnepaneleninstallateurs, maar ze zouden nog een keer langskomen om de nokplaat met scheuren te vervangen.
Dan denk je eind goed al goed. Dus ze kwamen langs, ik was thuis aan het werk, dus heb niet continu gekeken wat er gedaan is op het dak. Maar normaal hoor je bij het vervangen van een plaat wel boren, maar nu niets. Na 45 minuten waren ze klaar, er was 1 persoon. Dus ik zo van is alles nu echt in orde? Ja werd er gezegd. En ik vroeg zo, puur uit nieuwsgierigheid hoe zo'n nokplaat er dan eigenlijk uit zag (had er ook niemand mee zien lopen op de ladder). En toen ik die vraag stelde veranderde de hele houding van die man. Die plaat lag nog op het dak om het stukje bij de 'schoorsteen' waar water bleef staan wat ook niet zo hoort op een schuin dak op te hogen. Vreemd dacht ik, dus ik vroeg er even foto's van te maken. En ik kreeg eeen paar foto's van een nokplaat zonder scheur.
Maar het gevoel wat ik had was dat ik voorgelogen was. Gelukkig was er iemand die wel even met z'n drone wilde spelen en mijn dak gefotografeerd heeft. En tot mijn grote schrik waren er nog steeds 3 scheuren in de nokplaat dichtgekit, lag er nergens een extra nokplaat en bleef er nog steeds water bij de 'schoorsteen' staan.
De dakdekker er mee geconfronteerd en die beweerden dat het nu goed was en de rest was de schuld van de zonnepanelenboer.
Ik kom zelf niet op het dak, dus heb mijn rechtsbijstand ingeschakeld. Die brachten het onder bij een advocatenkantoor en dus moest er een expert komen. Die expert heeft aan de hand van de drone foto's geoordeeld dat het dak niet goed was, dat de nokplaat met scheuren vervangen moest worden, maar ook dat die 'schoorsteen' op het dak vervangen zou moeten worden. Heel vreemd, want daar is nooit wat over gezegd. Die kosten zouden volgens die expert 1400 euro zijn (let wel, ik heb 12.000 betaald voor het vervangen van het dak, dus het was voor mij ook een domper, maar als het moet dan moet het). Maar bij de buren was het dak al vervangen en was het wel netjes. Die hebben alleen die 'schoorsteen' zwart gespoten.
Toen kwam het, GEEN ENKEL bedrijf WIL of KAN die schoorsteen vervangen. En al helemaal niet voor de genoemde 1400 euro kosten. De meeste bedrijven zeggen dat het onzin is en dat de dakdekker het maar goed moet doen. De rest komt met offertes van 5000-6000 euro. Dus weer terug naar die expert die die 1400 euro genoemd heeft.
En daar blijft het stil. Die gaf een naam van een bedrijf die het voor 1400 kon doen, maar dat bedrijf is voor mij niet bereikbaar. Nou ja, ze zullen terugbellen en mailen en ook na 30 telefoontjes doen ze dat simpelweg NIET.
De advocaat van dat kantoor stond aan mijn kant, dat dus al dat plakwerk niet normaal is en dat het netjes hoort te zijn, dat je mag verwachten van een nieuw dak dat het ook duurzaam er op ligt. En dat is met al dat loodvervanger niet het geval.
Maar helaas heb ik natuurlijk pech en ging hij uit dienst en nam een ander het over. En die doet werkelijk niets en gooit de bal volledig bij mij. Ik moet op EIGEN KOSTEN maar een nieuwe partij in gaan huren (kosten ook zo'n 1500 euro) om bewijs te leveren dat die schoorsteen niet het probleem is. En bovendien: het lekt niet, en er is letterlijk in een mail geschreven: vanaf de grond zie je niet hoe het dak er uit ziet en het is nu waterdicht.
Pardon? Ik weet het niet meer. Ik heb niet het geld dat ik even zo nog eens 1500 euro over de balk kan smijten voor een rapport, terwijl in mijn ogen die vorige expert zich er nu afmaakt omdat die fout is en dus voor mij ook g een oplossing biedt. De dakdekker zegt gewoon van het is waterdicht, dus voor ons is het klaar.
Weet iemand dus iets hoe ik van een expert op papier kan krijgen dat ik toch niet hoef te accepteren bij een NIEUW dak dat er zo veel loodvervanger geplakt is op mijn nieuwe dak? (plus wat zit er aan beschadiging onder? Want waarom leg je vanaf de nok tot aan de schoorsteen zo'n laag loodvervanger?)
Is er hier iemand die hier verstand van heeft en mij hier mee kan helpen?
Foto's van de scheuren, die zijn nu volgens mij weg (ik heb zelf geen drone, dus na vervangen van de nokplaat geen nieuwe foto's):

Maar hier is niets aan gedaan (er is later na tussenkomst advocaat wel een nokplaat vervangen, dus ga er van uit dat dat nu goed is), dit is dus een nieuw dak en zo is het waterdicht gemaakt:

Hier zie je dat het bij de buren WEL netjes is (andere dakdekker, we hebben het niet tegelijk laten doen, want tja, ik moest er eerst voor sparen toen bekend werd dat er asbest op het dak lag):

Maar kennelijk moet ik genoegen nemen met dit dak?
Ik weet echt niet meer wat te doen en heb er behoorlijk slapeloze nachten van. Je ziet het niet, dus is het er niet vind ik wel heel eenvoudig gesteld.
Er zit overigens ook nog een minor fout in mijn dak en dat zie je alleen in de zomer in de avond bij laagstaande zon: de dakplaten zijn verkeerdom gelegd, dus de zaagnaad zit onder en in het zicht. Dat zie je alleen bij een laagstaande zon op het dak. Maar daar gaat dit niet over (en ook niet over dat ze door het dakbeschot getrapt zijn en ik daar pas 5 maanden later achter kwam omdat bij vorst nu ergens de sneeuw wegsmelt en dat op een plek waar ik zelf niet kan komen omdat er voor mij te weinig ruimte is om daar zelf te komen, dus ik kon het ook niet eerder zien. Ik kan niet op mijn knieën zitten namelijk, dat doet te veel pijn.
Maar het gaat me dus om al dat lijmwerk, kan iemand me hier mee helpen die er verstand van heeft en zeggen of dit dus goed is of niet goed is? En hoe ik dan zonder meteen arm te worden wel aan een rapport kan komen als het niet goed is? Ik weet het echt niet meer.
Stelletje .... en ja de onderzoekskosten wordt je geacht zelf te betalen eerst vinden ze. Dan hebben ze een eeuwigheid later een keer tijd en gebeurd er uiteindelijk niks mee.
Eh het betreft hier een slaapkamer geen bedrijfshal.
Ik heb het zelf opgelost met creatief met kurk en het probleem verholpen omdat ik er geen geld en fut meer voor had verder te vechten.