Elektrische auto

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:43

Hoi allemaal,

Ik ben aan het overwegen om elektrisch gaan te rijden. Echter vraag ik mij af of het voor mij wel iets oplevert. Ik kom er alleen niet uit hoe ik dit moet berekenen.

Kan er iemand voor mij een proef berekening maken?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:08

Eerste vraag: heb je zelf zonnepanelen waardoor je een laadpaal kunt nemen? Of ben je afhankelijk van openbare laadpalen?
Ik heb het laatste en ik moet zeggen dat wij hier best een gunstig tarief hebben. Ik betaal 0,33 per kilowattuur.
Ik heb sinds augustus een elektrische auto en ben gaan rekenen met de laadsessies.
Ik heb ook een paar keer bij een snellader moeten laden en dan ben je uiteraard duurder uit.
Gemiddeld zit ik nu op 0,05 cent per kilometer.
Als ik dit afzet tegen een auto met een gemiddeld verbruik van 1:19 ben ik echt wel goedkoper uit.
Ook qua wegenbelasting ben ik nu nog voordeliger uit dan met mijn vorige auto. Maar dat gaat wel veranderen als de korting op de wegenbelasting er helemaal af gaat.

Als je van openbare laadpalen afhankelijk bent kan ik in mijn apps wel opzoeken hoe duur het bij jou is. Moet je even je adres pb’en.

Proefberekening:

835 kilometer: kosten elektriciteit 42,98, kosten benzine 86,13.
Dus het scheelt nu de helft

MoOtJuHh

Re: Elektrische auto

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:16

Ik zou het als volgt berekenen:
- Aanschafwaarde elektrisch, en brandstof/hybride variant (motorvariant)
- Wegenbelasting van beide motorvarianten op jaar basis
- Verzekeringskosten van beide motorvarianten op jaar basis (en uiteraard dezelfde opties en aanbieder)
- Schatting van het aantal km-ets per jaar. Gebruik het de fabrieksverbruik van beide, dan weet je hoeveel kW en L je nodig hebt en doe dat keer de brandstofprijs (elektriciteit of benzine/diesel/gas).

Wegenbelasting hangt af van waar je woont, net als de verzekering en je eventuele schadevrije jaren die je al hebt opgebouwd.
De aanschafkosten kun je dan bijvoorbeeld over 10 jaar verdelen, en dan weet je die ook per jaar. Onderhoud neem ik ongeacht de auto een vast bedrag per jaar voor.

Als je thuis kunt laden is dat fijn. Als je dat aan moet schaffen, kun je dat zien als een eenmalige investering of je neemt het mee in de aanschafwaarde.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

Thuis laden kan ook gewoon in een geaard stopcontact. Je kunt gewoon een laadkabel aanschaffen die daar geschikt voor is, het gaat niet heel snel. Aanschaf van een laadpaal voor aan huis is geloof ik 1500 euro.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:55

Ik kan thuis laden en we hebben zonnepanelen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:58

Ik heb ergens een tabel op mijn computer staan waarmee we ook die berekening en vergelijking hebben gemaakt, en voor ons bleek de elektrische auto duidelijk een stuk voordeliger.. maar wij maken dan wel ook veel kilometers.
Ik zou eens kunnen zoeken of ik de tabel nog kan vinden.

Wij hebben de eerste paar jaar aan een openbare laadpaal geladen, en zelfs met 40ct/kWh was dat nog steeds een stuk goedkoper dan benzine.. Maar dat ligt ook helemaal aan de laadpalen in je omgeving. Er zijn ook laadpaal aanbieders die gewoon misbruik ervan maken en veel te hoge tarieven rekenen.

Met een laadpaal aan eigen huis kom je al heel snel goedkoper uit, en al helemaal met een dynamisch contract, of bv een gunstig contract van vereniging eigen huis als je nog geen zonnepanelen hebt.
Wegenbelasting is nog niks van te zeggen, dat krijgen we in December te horen. Waarschijnlijk wordt dat vergelijkbaar met een zelfde maat benzine auto.
Onderhoud is normaal gesproken een stuk goedkoper, er is simpelweg niet veel onderhoud nodig. De banden zijn iets duurder..

Wil je een tweedehands of nieuwe auto aanschaffen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:04

Neem ook in overweging wat voor afstanden je gaat doen. Zijn dat vooral kleine afstanden waar je thuis kunt laden, of ben je ook afhankelijk van bijvoorbeeld snelweg laden?

Wil je er vaak meer op vakantie en hoeveel is de actieradius dan vs de afstanden die je gaat doen?

Wij hadden een Hyundai Ionic met een 250-280 km radius. Met veel snelweg gaat de radius rap omlaag. En veel laden in het buitenland met relatief traag laden was voor ons een groot irritatie punt.

Wij hebben nu een plugin hybride en de tweede auto wordt ook een plugin. Afstanden tot 50km kunnen we dan electrisch doen en de rest kunnen we gewoon tanken. Ook voor de toekomstige wegenbelasting is het interessant om te kijken naar het gewicht. En elektrische is gewoon veel zwaarder.

Een grote dealer waar we voor een tweedehands zijn gaan kijken heeft ook eigenlijk alleen maar plugin staan omdat ze merkten dat veel klanten dezelfde ervaring hadden als wij.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:29

Hybride lijkt mij dan weer helemaal niks, elke dag traag moeten laden. Dat ligt echt helemaal aan je wensen inderdaad :j

Wij gaan om de week een weekend van Limburg naar Zeeland, 220km, en het lijkt me vreselijk om driekwart daarvan op benzine te moeten doen :=

Het voordeel van hybride vind ik dat de trailer er achter kan. Maar goed, er zijn inmiddels ook zat EV’s die dat kunnen.
Bij vakanties vind ik het juist heerlijk om elke drie uur even te stoppen om de benen te strekken, even plassen en wat eten.. en moderne EV’s laden tegenwoordig zo snel dat je een kwartier later weer verder kan.
We hebben afgelopen zomer een dagje Ameland gedaan vanuit Limburg met onze super traag ladende EV.. we hebben halverwege bij de Ikea ontbeten, en op de terugreis lekker uitgebreid gedineerd terwijl de auto aan het laden was. Was een heerlijke roadtrip :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

Barb schreef:
Thuis laden kan ook gewoon in een geaard stopcontact. Je kunt gewoon een laadkabel aanschaffen die daar geschikt voor is, het gaat niet heel snel. Aanschaf van een laadpaal voor aan huis is geloof ik 1500 euro.

Laadpaal zelf is goedkoper.
Maar moet uiteraard ook geïnstalleerd worden. Eventueel met extra groep.

Aan de muur dan. Letterlijk paal kom je wel op jou bedrag.

https://store.laadkompas.nl/collections ... MIQAvD_BwE

Wij hebben nu 2 maanden een BMW i3 Rex.
Dat valt onder hybride maar de wielen worden enkel elektrisch aangedreven.

Hij bevalt nu goed. Winter moeten we nog gaan ervaren.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:45

Staat de auto op eigen terrein of moet hij voor de stoep staan? Niet alle gemeentes zullen vergunningen geven voor laadpalen aan huis als de laadkabel over de openbare stoep moet gaan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:50

Nee eigen terrein, is al een laadpaal en zonnepanelen. Kunnen eventueel ook extra panelen bij :)

Paloma_Janet

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:04

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:47

Zertab schreef:
Nee eigen terrein, is al een laadpaal en zonnepanelen.

Gaan met die banaan. Zeker als je de mogelijkheid hebt 's zomers overdag thuis te laden heb je gratis stroom. De panelen liggen er toch al en als je op een zonnige zomerdag overschot naar het net wil terugleveren brengt dat nul komma nul op.

Een niet al te oude Tesla van 2020 heb je al vanaf zo'n 16K. Vergelijkbaar met b.v. een Volvo V40, toch ook niet echt een superdikke bak.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:30

Het grootste nadeel is elke paar 100km meteen 20 tot 25 minuten kwijt zijn om te laden. Dus nee, ik zie geen voordelen in elektrisch rijden. Hou dus met de traagheid van al dat laden ook rekening. Met een tank diesel ben je 1000km verder. Is 5 minuten werk. En tijd is nu eenmaal ook geld. Daar moet je ook rekening mee houden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:42

germie schreef:
Het grootste nadeel is elke paar 100km meteen 20 tot 25 minuten kwijt zijn om te laden. Dus nee, ik zie geen voordelen in elektrisch rijden. Hou dus met de traagheid van al dat laden ook rekening. Met een tank diesel ben je 1000km verder. Is 5 minuten werk. En tijd is nu eenmaal ook geld. Daar moet je ook rekening mee houden.

Dat hoeft niet perse maar ligt aan je situatie. Ik rijd sinds kort elektrisch, lease auto van werk en dat is nou eenmaal beleid. Mijn auto rijd 430 km op een volle accu en rijd ook wat hij aangeeft. Ik laad op kantoor onder werk tijd en 1 á 2x in de week ‘‘s nachts en kom er prima mee uit. Ik sta overdag nooit langs de weg te laden.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:53

Capriootje schreef:
germie schreef:

Dat hoeft niet perse maar ligt aan je situatie. Ik rijd sinds kort elektrisch, lease auto van werk en dat is nou eenmaal beleid. Mijn auto rijd 430 km op een volle accu en rijd ook wat hij aangeeft. Ik laad op kantoor onder werk tijd en 1 á 2x in de week ‘‘s nachts en kom er prima mee uit. Ik sta overdag nooit langs de weg te laden.

Ik zit regelmatig 400/450 km per dag in de auto voor mijn werk, en zou dan op de terugweg toch zenuwachtig worden of ik het ga redden. Helemaal met al die files bij de grenscontrole tegenwoordig. := Ben dan wel blij met mijn diesel die ik volgooi voordat ik ga en zeker weet dat ik mij over de brandstof niet druk hoef te maken/ niet hoef te tanken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:30

Het zijn vooral mensen zonder elektrische auto die last hebben van range anxiety :))
Het went echt heel snel om rekening te houden met de range en eventueel 5 minuten te stoppen als je het net niet gaat redden.
En er zijn natuurlijk steeds meer openbare laadplekken waar je bijvoorbeeld tijdens de lunch kan laden als je een hele werkdag onderweg bent.
Het is even omdenken, maar echt niet zo lastig als veel mensen denken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:31

Kaitlyn schreef:
germie schreef:

Citaat:
Ik zit regelmatig 400/450 km per dag in de auto voor mijn werk, en zou dan op de terugweg toch zenuwachtig worden of ik het ga redden. Helemaal met al die files bij de grenscontrole tegenwoordig. := Ben dan wel blij met mijn diesel die ik volgooi voordat ik ga en zeker weet dat ik mij over de brandstof niet druk hoef te maken/ niet hoef te tanken.

Als je een auto hebt met goed bereik haal je dit ook makkelijk :D
Mijn tesla model 3 heeft weinig actieradius (300km, met kou minder) maar de KIA EV9 van mijn man haalt wel de 550km (en deze kan ook 2500kg trekken).

Wij zijn nu al 2 jaar achter elkaar naar Frankrijk geweest met de Kia. Ruim 1200km.
We hoeven niet vaker te 'tanken' dan met een benzine auto. Als je hem aan de snellader gooit is hij in 15/20min vol. Precies goed voor even benen strekken, plassen en koffie halen.

Ik was ook sceptisch in het begin, wilde liever 1 benzine auto houden voor het gemak, maar het bevalt ons tot nu toe erg goed.
Wij hebben een laadpaal aan huis, deze is helaas een paar weken geleden kapot gegaan en door een aanstaande verbouwing gaan we deze pas over een paar maanden vervangen.
Nu laden de auto's gewoon in de nacht op via het stopcontact. Gaat tergend langzaam inderdaad maar in de nacht maakt dat toch niet uit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:36

Annemieke dat jij zo'n die hard elektrische rijder bent dat mag. :)
Maar het mag net zo goed dat mensen helemaal niet ergens perse moeten gaan staan laden.
Ik moet er ook niet aan denken als ik naar huis wil en dus klaar ben met de dag en moet nog verplicht ergens aan een paal hangen. Dat trek ik niet.
Niet voor niets het grote aantal verkochte hybrides.

Uiteraard zijn die nieuwere auto's met range ver genoeg,maar die past nog niet in de portemonnee van vele.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:42

Ik had ook zorgen over de range maar met mijn simpele Zoe (zomer rond de 300 range, winter rond de 200) gaat het prima. Laadkastje en zonnepanelen aan huis, in de winter wat vaker laderen. Heel af en toe onderweg aan een snellader moeten staan, maar dat is dan inderdaad 15 minuutjes en dan zit er genoeg in om thuis te komen; dat is even plassen, koppie thee, mail bijlezen/bokken en gaan met de banaan.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:45

germie schreef:

Is het niet sowieso veiliger om elke paar 100 km even te pauzeren? Ik moet onderweg naar vakantie echt wel even elke 2 uur mijn benen strekken, anders wordt het onveilig. We zijn nu al twee keer met een elektrische auto op vakantie gegaan en zijn niet meer tijd kwijt geweest dan met een benzineauto :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:46

Lekker belangrijk of Pietje 3 hoog achter range anxiety heeft. Zertab wil het financieel tegen elkaar uit zetten.

Los van kosten gekoppeld aan km en belasting. Neem je ook de afschrijving mee en verschil in onderhoud?
Men zegt dat onderhoudskosten lager zijn. Geloof dat dat klopt. Banden slijten wel sneller. Maar kennelijk ligt onderhoud netto vooralsnog lager. Heb je al een model op het oog? Misschien dat je dan specifieker kan zoeken. Ik zou bijvoorbeeld kijken hoe de batterij over tijd houdt.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:50

Wij rijden ook al heel wat jaar elektrisch (hebben wel een klein benzine autootje er naast bij). Rijden met de elektrische auto (grote auto, Model X) denk ik 3x zo veel km maar zijn minder per maand kwijt dan aan het kleine autootje qua benzine.

Kleine auto zo rond de 10.000 per jaar aan km, grote 30.000. Reizen ook meermaals naar het buitenland en dan plannen we de stops altijd tegelijk met eetpauzes. Deden we met de benzine auto eerder ook al.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:02

8nnemiek schreef:
Het zijn vooral mensen zonder elektrische auto die last hebben van range anxiety :))
Het went echt heel snel om rekening te houden met de range en eventueel 5 minuten te stoppen als je het net niet gaat redden.
En er zijn natuurlijk steeds meer openbare laadplekken waar je bijvoorbeeld tijdens de lunch kan laden als je een hele werkdag onderweg bent.
Het is even omdenken, maar echt niet zo lastig als veel mensen denken.

Even serieus, dat is dus niet waar. Ik was zondag in Zoetermeer, 255km. Dus daar naartoe gereden. En dan rij ik ook weer terug. Op 1 tank. Niet hoeven zoeken naar een pomp, ik kan gewoon woensdag in Duitsland tanken, ik ben geen tijd kwijt met wachten voor laden.
Want tja, wees eerlijk, laden kost meer tijd dan tanken of plassen. Daarnaast mag je niet parkeren bij een laadpaal, alleen laden. Dus dan moest je ook weer terug.
Als je 20 minuten moet laden i.p.v. 5 minuten plassen (wat voor zo'n afstand soms al niet eens nodig is), dan kost het je 15 minuten extra. En die tijd is wel geld.
Als ik naar Frankrijk rij, dan rij ik om 12 uur 's nachts weg. Tank net voorbij Parijs (770km), en kan dan door naar Gramat. Dan kom ik daar meestal zo rond 14.00 uur aan, heb dan 1230km gereden. Me niet gehaast, af en toe gestopt om snel te plassen. Als je deze afstand wilt rijden elektrisch, dan moet je zeker 2 keer laden onderweg. Waarschijnlijk zelfs 3 keer, want met 20 minuten is de accu niet vol, dat is hooguit 80%. Dan ben je dus al een uur langer onderweg. En een uur is snel 85 euro, hoewel er tegenwoordig ook genoeg mensen zijn die meer dan 85 euro per uur kosten. En dan moet je daar waar je bent weer op zoek naar een laadpaal. Een tankstation heeft elk dorpje of stadje wel. Een laadpaal echt niet. Bij autogas heb je hetzelfde, je kunt niet overal tanken, maar dan kun je nog op benzine rijden waardoor je geen zoektocht hoeft te hebben. Maar met een ev kan dat simpelweg niet.

Ik weet van mensen die met een ev naar de wintersport gingen en door de kou elke 2 uur aan de lader stonden. En dus waren ze al snel 3-4 uur langer onderweg dan dat je zou zijn zonder laden en gewoon tanken.

En als men dan schrijft dat een accu na 5 jaar nog 80% capaciteit heeft, dan vindt men dat g oed. Ik niet. Een benzine of dieselauto houdt gewoon dezelfde actieradius op een volle tank. Veel sneller, veel gemakkelijker dus en ook betrouwbaarder.

De laadtijd die vaak en lang is kost ook geld en moet je ook meenemen. Daarnaast komt er straks op een ev ook gewoon wegenbelasting. Moet je nu al rekening mee houden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:08

Maar germie, hoezo is tijd geld als je op vakantie gaat?

Ik moet zeggen dat met zulke afstanden een half uur stoppen wel een moet vind.
Waar je ook op rijd.

Maar ik heb zelf geen zin om bij familiebezoek vandaan te gaan, waar geen laadmogelijkheid is, en dan halverwege, ergens een kwartier te gaan hangen.
Uiteraard heb je dat niet zo snel met een grote range, maar die zit bij vele niet in het budget.