indeling perceel nieuw huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

welmoedz

indeling perceel nieuw huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 20:16

Ik dacht, misschien kan Bokt eens helpen. Ik heb wel een beetje een idee in mijn hoofd maar er zitten veel haken en ogen aan dus heb een frisse blik nodig.

We hebben recent een gedeelte van een gesplitste woonboerderij gekocht. Hierdoor is het perceel ook gesplitst en moeten we nadenken over de toekomstige indeling.

Dieren & stallen:
We hebben 2 shetlanders, die wil ik het liefste houden browsing paddock / paddock paradise, met eventueel een klein stukje wei. Bak is niet nodig.

Momenteel is er een paardenstalletje aanwezig (zie overzichtsfoto) maar op de lange termijn (> 5 jaar) overwegen we een grote kapschuur inclusief inloopstal voor de pony’s, overkapping voor de trailer/auto, Zit-/loungegedeelte voor onszelf en een algemeen gedeelte voor gereedschap/berging etc.
Dit is dus ook gelijk vervanging van de huidige schuur door deze kapschuur (maar misschien is dit alles in 1 schuur willen ook enigszins ambitieus).

Tuin & buitenruimte

We willen een mooie, natuurlijke tuin creëren. De indeling van paden, zitplekken, en groen moet goed samengaan met de paddock en stallen. Maar we zitten ook heel erg met de oprit en het parkeren, zoals het er nu naar uitziet moet de oprit vlak voor ons huis langs om een parkeerplaats rechts bij de schuur te maken. Onze eigen oprit is recent aangelegd met puin voor het bouwverkeer, maar een vaste oprit willen we gaan aanleggen en dus goed kijken wat daarin mooi en praktisch is.

Het voorste gedeelte van de linkerwei voor het huis moet sowieso opgeofferd worden voor tuin/oprit.

Overzicht foto vanaf voorkant gezien:

Afbeelding

Bovenkant:

Afbeelding

Hieronder met tekening met in het rood welk gedeelte van ons is, in het groen een gedeelte van onze aangelegde oprit, t/m daar blijft deze oprit sowieso bestaan. In het blauw waar de deuren zitten/komen. Helaas zijn de grote dennenbomen die er stonden gekapt, die waren dood, dus daar hoeven we geen rekening meer mee te houden.

Dus de vraag is: als jij dit zo blanco ziet, hoe zou je het dan voor de pony's indelen en kan je toch zorgen dan je een leuk tuinhoekje hebt?
Afbeelding

Ik zat zelf te denken om de oprit en paarkeerplaats te doen zoals in het groen hieronder, en dan in het oranje de nieuwe kapschuur. Maar of dit praktisch is met een lekker zitje in de tuin en een ponystal..

Afbeelding

gomir

Re: indeling perceel nieuw huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:49

Zijn er beperkingen vanuit de gemeente m.b.t. de plaats waar eventuele opstallen mogen staan?
Vaak mag er alleen gebouwd worden binnen het vastgestelde bouwblok en grote kans dat de plek waar je de kapschuur nu in gedachten hebt daar buiten valt.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:53

Omdat dit topic beter op LZP past ga ik het daarheen verplaatsen.

VSW --> LZP

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:59

Wat een fijn plekje en dat kan zeker heel mooi worden.

Vraagje is het noorden ook bovenaan op de onderste foto? Ivm de zon gedurende de dag.

Iets om over na te denken is misschien wel in hoeverre wil je in de kapschuur echt een plekje hebben om zelf te zitten als het ook een loopstal is en eventueel opslag voor hooi/stro/voer. En misschien een mesthoop nog in de buurt ook. Ivm geur/stof/muizen/vliegen/dazen etc.

Oprit voor je huis langs is misschien niet het eerste waar je aan denkt maar kan hier ook een mooie afscheiding zijn tussen tuin en paardengedeelte. Dus dat je langs het huis een mooi tuin maakt. En het pad er voor langs laat kronkelen en aan de andere kant je paddock paradise. Ik zou dan de oprit misschien wel wat verder van het huis af laten lopen als dat je nu hebt. En eventueel bomen er langs dat je een soort oprijlaanidee krijgt. Een heg misschien langs je tuin kant en een mooi hekwerk langs het paddockparadise gedeelte.

Die boom/bomen onderin bij het gele/oranje gedeelte is dat de dooie den? Wel jammer dan. Was idee geweest als schaduw gedurende de dag omdat het zo midden op het terrein staat.

Als de ene laatste foto, bovenaan het noorden is. Zou ik haast overwegen om richting de erfgrens een lange kapschuur te maken. Je moet dan idd wel een oprit maken voor je huis langs. Maar maak hem half rond. En gebruik het als afscheiding tussen tuin en paarden gedeelte. Je kunt altijd bij het paarden gedeelte een zitje ergens maken voor een kopje koffie. Maar ik zou er van uit gaan dat je in de zomer om buiten te zitten vooral in je tuin zit. En je wellicht een terras en overkapping in de buurt van je huis/keuken wilt hebben. En vanaf daar mooie zichtlijnen naar het paarden gedeelte. Als de bovenkant van de ene laatste foto inderdaad het noorden is. Zit je mooi qua zon. Dan komt het rechts op. Staat het in de middag onderaan. En gaat het in de avond links onder. Ik zou daarom niet een te groot bouwwerk op de plek die je oranje hebt getekend zetten want dat haalt de zon weg uit je huis. Zou hem eerder een kwartslag draaien en dan naast het huis. Of wat meer richting die hoek die er zit

Edit
Afbeelding

Zoiets dus. Schuur over dwars. Vanwege de zon en gelijk afscheiding met je buren. Geen idee hoe dat zit qua wetgeving. Halfronde oprit als afscheiding tussen tuin en paarden gedeelte. Op de plek waar de dennen stonden eventueel wel weer een klein bosje terugplaatsen. Is wel een fijne plek voor schaduw voor je paarden. En eventueel ook iets voor je tuin. Als je het qua uitzicht niet vervelend vind eventueel iets verder naar links plaatsen. Heb je er misschien zelf ook nog schaduw van in je tuin in de middag. Zo heb je langs het huis plek om ergens. Een mooi terras aan te leggen voor als je in de zon wil zitten. Een plekje in de schaduw zou dan eventueel ergens op hoogte van het bossage kunnen maken. En dan zo dat je alle kant op kan kijken

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 21:29

Radiostilte schreef:
Wat een fijn plekje en dat kan zeker heel mooi worden.

Vraagje is het noorden ook bovenaan op de onderste foto? Ivm de zon gedurende de dag.

Iets om over na te denken is misschien wel in hoeverre wil je in de kapschuur echt een plekje hebben om zelf te zitten als het ook een loopstal is en eventueel opslag voor hooi/stro/voer. En misschien een mesthoop nog in de buurt ook. Ivm geur/stof/muizen/vliegen/dazen etc.

Oprit voor je huis langs is misschien niet het eerste waar je aan denkt maar kan hier ook een mooie afscheiding zijn tussen tuin en paardengedeelte. Dus dat je langs het huis een mooi tuin maakt. En het pad er voor langs laat kronkelen en aan de andere kant je paddock paradise. Ik zou dan de oprit misschien wel wat verder van het huis af laten lopen als dat je nu hebt. En eventueel bomen er langs dat je een soort oprijlaanidee krijgt. Een heg misschien langs je tuin kant en een mooi hekwerk langs het paddockparadise gedeelte.

Die boom/bomen onderin bij het gele/oranje gedeelte is dat de dooie den? Wel jammer dan. Was idee geweest als schaduw gedurende de dag omdat het zo midden op het terrein staat.

Als de ene laatste foto, bovenaan het noorden is. Zou ik haast overwegen om richting de erfgrens een lange kapschuur te maken. Je moet dan idd wel een oprit maken voor je huis langs. Maar maak hem half rond. En gebruik het als afscheiding tussen tuin en paarden gedeelte. Je kunt altijd bij het paarden gedeelte een zitje ergens maken voor een kopje koffie. Maar ik zou er van uit gaan dat je in de zomer om buiten te zitten vooral in je tuin zit. En je wellicht een terras en overkapping in de buurt van je huis/keuken wilt hebben. En vanaf daar mooie zichtlijnen naar het paarden gedeelte. Als de bovenkant van de ene laatste foto inderdaad het noorden is. Zit je mooi qua zon. Dan komt het rechts op. Staat het in de middag onderaan. En gaat het in de avond links onder. Ik zou daarom niet een te groot bouwwerk op de plek die je oranje hebt getekend zetten want dat haalt de zon weg uit je huis. Zou hem eerder een kwartslag draaien en dan naast het huis. Of wat meer richting die hoek die er zit

Edit
[ Afbeelding ]

Zoiets dus. Schuur over dwars. Vanwege de zon en gelijk afscheiding met je buren. Geen idee hoe dat zit qua wetgeving. Halfronde oprit als afscheiding tussen tuin en paarden gedeelte. Op de plek waar de dennen stonden eventueel wel weer een klein bosje terugplaatsen. Is wel een fijne plek voor schaduw voor je paarden. En eventueel ook iets voor je tuin. Als je het qua uitzicht niet vervelend vind eventueel iets verder naar links plaatsen. Heb je er misschien zelf ook nog schaduw van in je tuin in de middag. Zo heb je langs het huis plek om ergens. Een mooi terras aan te leggen voor als je in de zon wil zitten. Een plekje in de schaduw zou dan eventueel ergens op hoogte van het bossage kunnen maken. En dan zo dat je alle kant op kan kijken

Zo had ik hem nog niet bedacht! Wat een tof idee! Ook de struiken langs de oprit zodat het wat breekt! Inderdaad die mooie dennen zijn weg, we balen enorm. Hebben er nu een paar schietwilgen geplaatst waar we nog stekjes van hadden. Ons huis ligt richting het zuid oosten, de buren richting noord.

Wij mogen een x% bebouwen, de kapschuur valt binnen het bouwblok als we m daar ongeveer neerzetten.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 23:30

Mooi perceel! Ik volg even.
Wij hebben straks ook een perceel in te richten voor 2 shetjes. Ook een browsing paddock idee.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 10:53

Heb je een hond of komt die er? Zorg dan voor een stuk tuin wat je kunt afzetten waar de hond zonder problemen direct vanuit het huis kan lopen.
Wij hebben ook een oprit langs ons huis en die komt (helaas) direct bij de achterdeur uit.
We hebben ons erf en stuk van de oprit naast ons huis omheind zodat de hond niet weg kan lopen maar als we met de auto weg willen of thuis komen (de carport staat achter het huis) moeten we eerst kijken of de hond wel binnen is en elke keer het hek open en dicht maken.
We hebben aan de buitenkant van de poort een ruime parkeerplaats gemaakt voor bezoek of koerier waar ze ook gemakkelijk kunnen keren.

En is het mogelijk om de nieuwe schuur aan het eind van de oprit te maken of mag je op dat stuk niet bouwen of zonde van het uitzicht? En weet je al waar je de mestvaalt maakt (gemakkelijk toegankelijk voor een loonwerker?) en een eventueel terras?

Oh, en mocht je de nieuwe schuur bijna op de erfscheiding met je directe buren willen zetten dan zou ik eerst even kijken waar zij hun terras hebben. Niet dat zij dankzij jullie schuur in de schaduw zitten of er op een andere manier last van hebben. Iets met goede buur en verre vriend… ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:00

@welmoedz: van wie is dit (paarse) 3-hoekje grond, want dat zou aan het eind van de oprit een perfecte parkeerplaatst zijn.

Afbeelding

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:22

Hou er rekening mee dat een stal / paardenverbliif als een geurgevoelig object word gezien ( nu het gesplitst is ), dat betekend minimaal 50 m vanaf de gevel van de buren . Wel iets om rekening mee te houden en goed te laten informeren.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 11:24

Dressage1990 schreef:
Hou er rekening mee dat een stal / paardenverbliif als een geurgevoelig object word gezien ( nu het gesplitst is ), dat betekend minimaal 50 m vanaf de gevel van de buren . Wel iets om rekening mee te houden en goed te laten informeren.

( dit geldt ook voor je paddock / mestbak en eventuele rijbak ).

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 12:46

Het is ook in overweging te nemen met die "lange" oprit, dat je aan het einde ruimte hebt om te keren met een aanhanger en/of trailer. En idd plek voor de loonwerker die met groot materieel komt naar een eventuele mesthoop of andere loonwerkzaamheden op je land.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 20:59

@silvia, we hebben nu 2 aussies, lopen altijd al los op de boerderij waar we nu wonen maar we willen inderdaad het hele perceel wel goed omheining, ook met gaas zodat ze niet weg kunnen. De schuur aan het einde van de oprit maken zou misschien kunnen maar zelf niet zo ontzettend happig op, omdat we dan ook direct een gedeelte van het uitzicht van de andere buren blokkeren.

@dubbelfun, dat is helaas van de buren, het huis staat nu te koop, misschien kunnen we dat stukje van de nieuwe eigenaren overnemen omdat het echt een stom hoekje is maar voor nu kunnen we daar dus geen rekening mee houden. Bedankt voor je tekening :)!! Ik denk dat, de rode schuur uiteindelijk inderdaad moet worden waar de nieuwe schuur gaat komen :)

@criollo, helemaal mee eens, ik heb daar ook nog verder over nagedacht (ik heb een hati pony mentrailer) en wil eigenlijk of met 1x steken of eventueel met gebruik van de paddock van de ponys kunnen draaien. Ik heb vandaag nog een tekening gemaakt:
Afbeelding

Het zandpad voor de ponys is dan 15x 40, de bredere paddock zelf 20x10.. ik hoop dan dat dat groot genoeg is om een sprintje te kunnen trekken. Ik heb de parkeerplaats nu 10×8 meter maar dacht, aangezien die aan de paddock grenst dat ik dan wel kan draaien. De schuurtjes zoals ze er nu staan kunnen dan voorlopig blijven staan en uiteindelijk kunnen we dan misschien in die hoek ook een grotere carport maken.

De mestberg zit vanuit de vorige eigenaren helemaal rechtsonderin de hoek van het weiland, daar moet ik echt nog even wat op verzinnen..

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:33

Je zou de hoeken van de track rondom het gras ruimer kunnen maken en ronde 'hoeken', dan kunnen ze lekker de bocht door scheuren :)

(Als ik de tekening goed interpreteer tenminste, ik denk een track te zien?)

Wat wij willen doen is een longeercirkel in de paddock maken. Dat zag ik laatst bij iemand en was erg leuk!
Ik wil de shets namelijk wel longeren/kunnen vrijwerken en hoef geen bak. En door de cirkel in de paddock te maken moeten ze daar omheen lopen. Verder maken we ook nog kruidentuintjes, een takkenwand en meerdere voerplekken.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:41

Wat is het bouwvlak en mag je iets groots terugbouwen van de gemeente. Dat zou ik eerst uitzoeken voor je iets bedacht hebt wat helemaal niet mag.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:53

Misschien heb je dat wel gedaan, maar omdat ik het niet lees toch even de tip om goed te kijken naar het bestemmings/omgevingsplan. Als het weiland een agrarische bestemming heeft mag je er niet zomaar een tuin van maken bijvoorbeeld.